Pe 2 şi 3 noiembrie am avut onoarea să fim invitaţi la evenimentul „Arhitecţi în şcoli”/„Architects in schools” organizat de asociaţia KultúrAktív Egyesület la Universitatea din Pécs, Ungaria, Facultatea de Inginerie şi Tehnologia Informaţiei. Arh. Mina Sava, preşedinte De-a Arhitectura, a vorbit la conferinţă despre activitatea şi proiectele asociaţiei. Participarea De-a Arhitectura a fost susţinută de Institutul Cultural Român (ICR). Partener al evenimentului alături de Universitatea din Pécs a fost Ordinul Arhitecţilor din Ungaria/Chamber of Hungarian Architects, iar susţinători Fondurile Culturale Maghiare/Hungarian Cultural Funds.
Mina ne transmite mai jos firul evenimentelor de la început de noiembrie.
Evenimentul s-a desfășurat în cadrul celui de-al XIII-lea simpozion internațional Iványi Miklós PhD & DLA, al Universității Tehnice din Pécs, cu care am avut onoarea să realizăm această fotografie de grup, în cadrul ediţiei curente fiind introdusă pentru prima dată tematica educației de mediu construit pentru copii și tineri.
Conferința, după cum precizează şi titlul, a avut ca subiect rolului arhitecților în educația copiilor și al adolescenților. Un subiect sensibil în contextul maghiar unde aceste inițiative, prezente în învățământ încă din anii ’70, au fost treptat eliminate din școlile de stat, în ciuda interesului crescând al arhitecților pentru educația de mediu construit. Prin urmare, conferința, organizată de Asociația KultúrAktív, a urmărit să ofere o platformă pentru discutarea rolului arhitecților în educație prin prezentarea unor exemple de inițiative din Ungaria și din afara ei, fiind un schimb de bune practici și de know-how.
Prima zi a fost dedicată prezentării inițiativelor de acest tip din Ungaria și unei discuții mai largi, tip world cafe, asupra rolului arhitectului în educație și a fost onorată de participarea președintelui Camerei Arhitecților Maghiari (CHA). Aceasta a descris evoluția inițiativelor din anii ’70 când acestea erau incluse în artele aplicate și se finalizau prin machete, în anii ’80 când, sub patronajul CHA, s-au derulat mai multe proiecte de introducere a arhitecturii în mediul școlar. Programul gândit de arhitecți a fost aplicat timp de 8 ani consecutivi pe același grup de elevi în școala primară din Kerekegyháza unde elevii au parcurs un curriculum specific, numit „Cultura mediului construit” care, pe lângă dezvoltarea unor abilități relevante, îi făcea pe copii să experimenteze arhitectura într-un mod potrivit vârstei lor. În 1993 programul Camerei a primit acreditarea de program de educație alternativă, iar în 1996 a fost introdus în curriculum național, la „Cultură vizuală”, o oră obligatorie de educație de mediu construit. Din 2012 CHA a dat acestui subiect o importanță deosebită, pe lângă organizarea de conferințe și activități legate de acest subiect, reușind în 2013, prin efortul mai multor arhitecți implicați în aceste proiecte, să introducă în curriculum național de bază câteva noțiuni de educație de mediu construit. Dar, cu toată susținerea CHA, în ultimii ani aceste activități nu se mai pot desfășura în școlile de stat, ele fiind punctuale și nerelaționate între ele.
Cea de-a doua zi a fost dedicată inițiativelor internaționale, ca exemple de bune practici de urmat pentru colegii maghiari, urmate de o discuție în plen a tuturor invitaților cu publicul.
Pe scurt voi povesti mai întâi despre ceilalți invitați cu care am avut onoarea să participăm la această conferință. Pe doi dintre ei, Barbara Feller și Phila Meskanen (unul dintre reprezentanţii ARKKI), i-am avut invitați și în România în 2015 și 2017 la conferințele „De-a arhitectura Talks”, organizate de Asociația De-a Arhitectura o dată la 2 ani.
Stephanie Reiterer este arhitect de interior, vice-președintele organizației LAG Architektur und Schule și asistent la Universitatea din Regensburg, Germania, Institutul de Educație Artistică. LAG (Landdesarbeitsgemeinschaft) Architektur und Schule este o organizație de arhitecți și profesori care activează în Bavaria din 2007 unde derulează ateliere și programe educaționale de arhitectură în școli, concursuri de arhitectură pentru elevi și pregătește profesorii pentru a preda această disciplină. Organizația a fost premiată în 2014 de către Uniunea Internațională a Arhitecților (UIA) cu premiul „Golden Cubes” care onorează cele mai bune organizații promotoare de arhitectură și mediul construit în rândul copiilor și tinerilor. Pentru anul 2018, declarat în Uniunea Europeană (UE) „Anul Patrimoniului”, LAG a dezvolat un program numit „Urme pierdute”/„Lost traces” care dorește să provoace și să sensiblizeze copiii, adolescenții și tinerii să descopere și să pună în valoare patrimoniul material și imaterial al Europei.
Niina Hummelin este arhitect finlandez, profesor principal la ARKKI, Școala de Arhitectură pentru copii și tineri din Helsinki, fondată în 1994, școală care a inspirat multe din inițiativele de acest gen din lume. Aici copiii învață prin joc, prin activități practice de construire și prin experiența directă a mediului construit. ARKKI oferă cursuri de arhitectură pentru copii și tineri și are ca obiectiv să aprindă o scânteie în mințile lor astfel încât aceștia să își dorească să influențeze și să participe în evoluția mediului construit în viitor, indiferent de meseria pe care o vor avea.
Barbara Feller este istoric de artă și pedagog, director al BINK (Initiative Baukulturvermittlung für junge Menschen), rețeaua națională de organizații din Austria care se ocupă de educația de mediu construit pentru copii și tineri. Cooperarea la scară naţională a diferitelor persoane şi instituţii care lucrează în domeniul educaţiei de mediu construit oferă o gamă largă de perspective şi facilitează construcţia câtorva proiecte comune: site-ul web www.bink.at, Săptămâna Mişcărilor Tehnologiei „Technik bewegt”, noua şcoală de arhitectură şi artă „Bilding” şi materialul didactic „Baukulturkompass”.
Şi acum a venit rândul De-a Arhitectura. Prezentarea „De-a Arhitectura – construind cu educația” a ilustrat demersul educațional și activitățile asociației în cei 5 ani de activitate, cu un focus pe rolul arhitectului în educația copiilor și tinerilor din școli, unde poate aduce un plus de informație și de metodă inovatoare precum și pe modul în care a construit o rețea națională.
De-a Arhitectura a mai prezentat activitatea sa în Ungaria, în iunie 2017, într-un cadru mai restrâns de arhitecți, la întâlnirile biroului de arhitectură Építész Stúdió din Budapesta, dar de data aceasta am avut ocazia să ne adresăm unui public mult mai divers și mai mare. Discuțiile în plen au dezbătut problemele comune acestor programe, indiferent de țara în care se desfășoară: percepția unei părți a breslei că aceste proiecte nu sunt suficient de „seriose”, finanțările greoaie din partea autorităților (Ministerul Învățământului și al Culturii), dar și a sponsorilor, provocarea de a crea o rețea națională care să dea greutate programelor, cum explici de ce este benefic pentru un arhitect să lucreze cu copii și tineri și viceversa, precum și cum comunicăm feedback-ul extraordinar primit de la aceștia. Concluzia discuțiilor în plen a fost că toate aceste programe au un numitor comun, comunicarea, abilitatea arhitecților de a transmite valorile mediului construit copiilor și tinerilor.
Unul din proiectele editoriale de succces ale Asociației KultúrAktív, pentru care am dori să realizăm în viitor un parteneriat, este „Orașul e al tău”. Acesta este un set de ghiduri turistice-arhitecturale ale principalelor orașe din Ungaria și Transilvania pe înțelesul celor mici și nu numai. Un proiect foarte bine realizat, atât ca informație, sugestii de activități, cât și ca ținută grafică. Pentru Brașov și Sfântu Gheorghe, zonă din care este originară una dintre autoare, ghidul a fost publicat în: maghiară, română și engleză și a beneficiat de sprijinul AFCN.
Un alt proiect interesant al KultúrAktív este legat de jocurile urbane, pe care le puteţi cerceta aici.
Mulțumim ICR București și ICR Budapesta pentru că au făcut posibilă participarea noastră la acest eveniment.
Text: arh. Mina Sava, arh. Monica Popescu
Fotograf: arh. Mina Sava