Proiecte „De-a arhitectura în şcoala mea” în anul şcolar 2018-2019

V-am povestit deja în ianuarie despre „Arhi-fiertura magică” de la Liceul Tehnologic Electrotimiș din Timişoara în încercarea noastră de a lua pulsul proiectelor „De-a arhitectura în şcoala mea” din acest an şcolar, 2018-2019. Pentru că ne apropiem cu paşi repezi de finalul de an şcolar şi, în plus, de deadline-ul sesiunii de finanţare a proiectelor, trecem în revistă munca elevilor şi a îndrumătorilor de până acum, curioși fiind să vedem ce s-a întâmplat până în acest moment și la ce proiecte s-au gândit cei mici şi cei mari pentru a schimba în bine şcolile în care studiază.

Vă invităm într-o incursiune presărată cu emoții, întâlniri, planificări, căutări și conturări de idei.

În octombrie 2018 am primit ştiri proaspete din Bucureşti, de la clasa a VI-a B din Şcoala Gimnazială Nr. 49 şi de la îndrumătorii arhitecţi Oana Pavăl şi Claudia Voinea şi de la cadrele didactice Narcisa Petrescu şi Ramona Dăescu. „La Şcoala Gimnazială Nr. 49 inspiraţia vine încă din primele etape de analiză şi documentare. Am profitat de săptămâna Şcoala Altfel pentru a avea un atelier De-a arhitectura, în care să explorăm şcoala în voie şi să formăm echipe pentru următoarele etape. Deşi suntem abia la început, şcolile lor de vis au venit deja cu răspunsuri la unele dintre nevoile lor, identificate încă de la primele întâlniri. Sperăm ca entuziasmul şi imaginaţia curajoasă să ne ţină până la final.”, ne-a transmis arh. Oana Pavăl.

Începutul de noiembrie a venit cu veşti tocmai din Sohatu, judeţul Călăraşi, de la clasele a V-a, a VI-a şi a VII-a din Şcoala Gimnazială Nr. 1, de la îndrumătorii arhitecţi Ioana Rizea şi Simona Luzi şi de la cadrul diactic Cristina Pisică. „Am început promovarea proiectului nostru construind o pagină de Facebook De-a Arhitectura în Sohatu. Acum știm sigur că au aflat despre noi nu doar colegii de la celelalte clase, profesorii, prietenii și părinții, ci mult mai multe persoane; credem că s-a dus vestea chiar și în alte localități. Afișul proiectului nostru ne îndeamnă să alegem o școală veselă, cu activități distractive, iar elevii plănuiesc să lipească afișul în cât mai multe locuri publice. Ne dorim să ne împrietenim cu multe persoane care îndrăgesc proiectul nostru și vor să ne dea o mână de ajutor. Chiar în aceste momente ne îmbunătățim metodele de prezentare și comunicare. În curând vom lansa și contul de Instagram, așa că urmăriți-ne!”, ne-a transmis arh. Ioana Rizea.

În penultima săptămână din noiembrie, când clasele din programul educaţional „De-a arhitectura în şcoala mea” erau încă în faza temei de proiect (explorare, documentare, analiza ansamblului şcolii, prezentarea către utilizatori), elevii din clasa a X-a B de la Colegiul Tehnic „Ana Aslan” din Cluj-Napoca explorau de zor şi luau decizii! Am primit atunci ştiri de la arhitectul îndrumător Marina Melenti şi cadrul didactic Andreea Suciu. „După o lungă perioadă de căutari rătăcite prin şcoală cu descoperirea poveştilor legate de ea, identificarea locurilor preferate de elevi în scurtele pauze dintre ore, discuţii despre identitate, atuuri şi neajunsuri, am reuşit să stabilim împreună care sunt nevoile şi la ce visează copiii din clasa X-a B. Au urmat multe idei diverse şi pline de spirit adolescentin, iar cele care au «supravieţuit» dezbaterii s-au coagulat în două propuneri: un spaţiu verde pe care va creşte o ciupercă şi un zid lung care poate înflori. Avem materiale, instrumente şi mâini pregătite pentru machetat!”, ne-a transmis arh. Marina Melenti.

La mijloc de decembrie, când ne apropiam cu paşi repezi de vacanţă, iar clasele din program profitau de sărbători să îşi consolideze bugetele pentru implementarea proiectelor pe care aveau să le gândească pentru şcoala lor, am primit veşti de la Şcoala Gimnazială Orizont (fostă Nr. 193) din București, de la arh. Monica Lăzărică, arh. Ioana Cristina Ion şi prof. Nicoleta Beliciu. Clasa a VIII-a A a primit un musafir tocmai din Mexic, a organizat un târg de Crăciun şi a aplicat tot ce a învăţat la lecţia de fundraising din cadrul cursului. „La Școala Gimnazială Orizont am considerat sărbătoarea Centenarului și a Sfântului Nicolae drept o oportunitate pentru a strânge măcar o parte din banii necesari realizării ideilor noastre de intervenție în școală. Astfel, cu acordul și bunăvoința doamnei director, pe 6 decembrie, am organizat Târgul de Crăciun Orizont.

Câțiva elevi curajoși au realizat afișul prin care au anunțat «marele eveniment» și au împrăștiat flyere, informându-și colegii despre proiectul «De-a arhitectura în școala mea». A fost un moment prielnic pentru a încerca să îi convingem pe cât mai mulți dintre elevi să ne sprijine financiar și material sau să ne promoveze proiectul în rândul celor care ar putea deveni sponsorii noștri.

Cu toții au fost încântați de ideea Târgului de Crăciun, nu doar în calitate de vizitatori și cumpărători, ci și în calitate de participanți. Unele clase și-au manifestat dorința de a ne sprijini inițiativa și au realizat obiecte specifice sărbătorii Crăciunului, spre a fi vândute în cadrul târgului. Evenimentul a avut un real succes, iar organizatorii, plini de curaj, își fac încă de pe acum planuri pentru Târgul de Mărțisor.

Lecția de fundraising, unde l-am avut invitat pe arhitectul mexican Luigi Barraza Cárdenas, le-a dat idei și există deja discuții despre o promovare mai puternică a proiectului în mediul online.

Ora următoare vom pregăti scrisoarea care va merge la Cluj, la clasa noastră pereche din proiectul «Scrisori între clase», iar în semestrul al doilea ne vom regăsi cu forțe proaspete pentru a finaliza macheta și pentru a decide care dintre cele trei, cele mai votate idei de intervenție în școală, va fi câștigătoare. Feedback-ul primit din partea colegilor din celelalte clase indică dorința realizării unui spațiu de proiecție, în curtea școlii.”, ne-a transmis arh. Monica Lăzărică.

După sărbători, în ianuarie 2019, am revenit cu noutăți despre programul „De-a arhitectura în școala mea” și ne-am îndreptat atenția către Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, unde se formase o echipă mică, dar vioaie și legată, care ne-a povestit la momentul respectiv următoarele: „Anul 2019 a lăsat în urmă câteva luni bune, în care am început să ne cunoaștem între noi și să formăm o echipă care, mai presus de toate, găsește o mare bucurie în a face lucrurile împreună. Suntem în etapa în care știm să răspundem la întrebarea centrală a acestui program – Ce intervenție cu resurse puține va face diferența în viața școlii, pentru cât mai mulți utilizatori? Am decis destul de repede că ne vom concentra asupra curții interioare, în care se află o structură metalică a ceea ce mai demult era o scenă în aer liber și ne propunem să redăm acel spațiu școlii, dar și comunității artistice din oraș. Sperăm ca până la finalul acestui program să avem un spațiu care să găzduiască tot felul de activități: de la relaxare în pauze sau în orele libere și până la repetiții, concerte sau spectacole.

În plus, e necesar să vă spunem că Liceul de Artă „Ion Vidu” a fost proiectat de renumitul arhitect Hans Fackelmann. În desenele originale ale acestuia, pe care am avut ocazia să le descoperim și studiem, curtea avea o altă amenajare, mai sumară. Vegetația, însă, este acolo încă de la începuturile clădirii, aducându-și aportul pentru ca experiența parcurgerii curții și a coridoarelor din jurul acesteia să fie mai bogată și mai vibrantă.”, ne-a transmis echipa „De-a arhitectura în școala mea” a Liceului de Artă „Ion Vidu”: prof. Maria Papuca, arh. Alexandra-Maria Rigler, arh. Maria Sgîrcea.

În februarie am continuat să vă aducem pulsul proiectelor din program şi am mers cu relatările la Cluj-Napoca, la Liceul Teoretic „Lucian Blaga”, unde echipa proiectului formată din arh. Diana Galoş, prof. Diana Birtar, prof. Marius-Lucian Miclea şi elevii claselor VII-XI beneficiază de o preţuită colaborare din partea conducerii liceului, directorii Monica Laura Ungurean şi Liliana Sava. „Adresez cuvinte de laudă pentru proiectul De-a arhitectura derulat în şcolile din ţară, printre care ne numărăm şi noi ca entitate şcolară. Până să ajungem în proiect, unii dintre elevi au participat la câteva dintre atelierele organizate de asociaţie în proiectul «Urban Up powered by de-a arhitectura» care cumva au fost ca o «degustare» a ce urma să vină. Proiectul «De-a arhitectura în şcoala mea» a luat viaţă la noi în luna noiembrie 2018, iar prezenţa arhitectului la clasă i-a fascinant pe elevi.”, ne-a transmis prof. Marius Miclea.

„Entuziasmul copiiilor de a se implica într-un astfel de proiect a fost impresionant. Încă de la prima întâlnire, când le-a fost prezentat conceptul programului, aveau o mulţime de idei legate de îmbunătăţirea calităţii mai multor spaţii din şcoală. Din fericire am putut să le punem la dispoziţie planurile şcolii, astfel încât partea de analiză a fost uşor de ghidat. În urma analizei spaţiilor din şcoală, au fost interesant şi uşor de sintetizat ideile de proiecte cu care au venit copiii. Am apreciat mult faptul că, fără multe insistenţe, ei şi-au desenat ideile. Vom încerca să ţinem cont de toate direcţiile propuse şi să implementăm cât mai multe din propunerile de amenajare ale şcolii prin organizarea unor întâlniri suplimentare în weekend sau în vacanţă, în care să putem face intervenţii aparent mici, dar cu un impact semnificativ în îmbunătăţirea calităţii spaţiilor comune (de exemplu: revopsirea unor dulapuri metalice de pe coridor care au rămas «afectate» în urma ultimei zugrăviri a şcolii). În prezent lucrăm la realizarea machetei şcolii, pe baza căreia vom încerca să dezvoltăm o idee de proiect de intervenţie cu care să aplicăm la finanţarea oferită în cadrul programului «De-a arhitectura în şcoala mea» 2018-2019.”, a completat arh. Diana Galoş despre experienţa ei din curs.

La final de februarie ne-am oprit la Timişoara, la Colegiul Tehnic „Emanuil Ungureanu”, unde echipa proiectului formată din arh. Andi Buftea, arh. Alexandra Oprea, prof. Minodora Giuchici, prof. Patricia Orbulescu şi elevii clasei a X-a C ne-au transmis cum avansează lucrurile şi în ce etapă se găseşte proiectul. „Începutul de an a venit cu forţe proaspete, idei multe şi decizii pe măsură. Am trecut de prima etapă majoră a proiectului, aceea de a identifica intervenţia care să aducă un plus în viaţa şcolii şi cu care să ne identificăm. Am reuşit să ne cunoaştem mai bine şi să formăm o echipă de lucru bine închegată, cu ţeluri comune şi dorinţă de experimentare şi învăţare. Ba chiar am reuşit să extindem echipa, ni s-au alăturat colegi din tot liceul şi o doamnă profesoară. Astfel, am creat conexiuni noi şi prietenii.

Atenţia noastră se îndreaptă de câteva săptămâni spre un spaţiu gol din cadrul liceului, igienizat de curând, a cărui destinaţie va fi aceea de Bistro Atelier, un spaţiu în care elevii vor învăţa bazele bucătăriei şi ospătăriei. Bistro Atelier va fi un loc în care elevii vor crea, vor împărtăşi, vor testa, un spaţiu în care ideile, încercările şi greşelile sunt binevenite, va fi un spaţiu adresat întregului liceu.

Am învăţat ce este un releveu şi cum se face acesta, iar cu ajutorul arhitecţilor şi pe baza măsurătorilor, construim modelul 3D al spaţiului. De curând am făcut curăţenie în viitorul Bistro Atelier şi ne-am creat o zonă de lucru în care vom lucra la proiectul de amenajare a spaţiului.”

Mulțumim elevilor, arhitecților îndrumători și cadrelor didactice care cred în puterea copiilor de a schimba lucrurile. Dacă sunteți și voi curioși să vedeți ce poate să iasă din mâna lor, vă invităm să ne fiți alături în continuare și, între timp, puteți arunca un ochi la proiectele realizate în anii precedenți, aici.

Text: antropolog Gabriela Anghel
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografi: arh. Andi Buftea, arh. Diana Galoş, prof. Minodora Giuchici, arh. Monica Lăzărică, arh. Marina Melenti, prof. Marius-Lucian Miclea, arh. Alexandra Oprea, prof. Patricia Orbulescu, prof. Maria Papuca, arh. Oana Pavăl, arh. Alexandra-Maria Rigler, arh. Ioana Rizea, arh. Maria Sgîrcea

1