„De-a arhitectura în camera mea” este un proiect iniţiat de Asociaţia De-a Arhitectura în anul 2017 şi dedicat copiilor din clasele IV-VIII. Prin intermediul acestuia elevii au posibilitatea de a-şi reamenaja camera, dezvoltându-şi creativitatea şi dobândind noţiuni din sfera design-ului interior, ghidaţi de arhitecţii asociaţiei.
Structurat sub forma unui concurs, „De-a arhitectura în camera mea”, în cele două ediţii de când a fost lansat, a invitat copiii să-şi reimagineze şi recreeze camerele pe baza Ghidului online „De-a arhitectura în camera mea” şi a Cărţii „De-a arhitectura în camera mea” ce conţine rezumatul informațiilor din ghid. Pentru a participa la concurs, copiii, cu acordul părinţilor, au realizat filmuleţe cu proiectul amenajării camerei lor. De-a Arhitectura, cu sprijinul partenerilor AFI Cotroceni, DURAZIV, Holcim România şi Siniat România, a oferit până acum şase premii primilor trei clasaţi din cadrul fiecărei ediţii a concursului.
Pentru a da posibilitatea şi altor copii să intre în contact cu lumea arhitecturii şi a design-ului de interior, colega noastră, arh. Ioana Cristina Ion, alături de prof. înv. primar Crina Stoicescu de la Şcoala Gimnazială Orizont (fostă Nr. 193) din Bucureşti, a decis să implementeze proiectul sub forma unor ateliere săptămânale la clasa a IV-a A.
Vă invităm să citiţi povestea spusă de Ioana, despre amenajări interioare, dar mai mult decât atât, o poveste despre entuziasm şi despre cărămida pe care o aşează un astfel de demers în stima de sine a copilului.
Joia trecută am încheiat activitatea cu elevii clasei a IV-a de la Şcoala Orizont, în aventura noastră de reimaginare a camerelor copiilor, bazată pe structura proiectului „De-a arhitectura în camera mea”. Elevii au finalizat macheta camerelor lor şi au realizat câte un filmuleţ de maxim 1 minut cu prezentarea acesteia.
Am avut la dispoziţie 6 săptămâni pentru a duce la bun sfârşit această activitate. Pentru a-i introduce în subiect şi a le suscita curiozitatea şi entuziasmul, dar şi ca să aibă o perspectivă de ansamblu asupra lucrurilor care urmau să se întâmple, le-am prezentat, înainte de toate, „Ghidul practic de informaţii şi inspiraţii” oferit de De-a Arhitectura în cadrul proiectului şi site-ul asociaţiei unde am vizionat filmuleţele copiilor câştigători la ediţiile trecute ale concursului „De-a arhitectura în camera mea”.
Ca temă pentru acasă le-am lansat provocarea de a realiza releveul camerei lor. Mi-am dorit să le ofer astfel un prim imbold, dar şi să îmi fac „o idee” despre camerele lor, pentru a veni cu panourile de mousse, necesare realizării machetei, deja tăiate.
În urma analizei releveelor, pe care am făcut-o împreună, am ajuns la concluzia că majoritatea camerelor se aseamănă între ele, iar pentru uşurarea realizării machetelor din mousse (cartonul mousse este fabricat dintr-un strat de spumă poliuretanică acoperită pe ambele părţi de hârtie şi se poate tăia foarte uşor), am convenit să le facem pe toate la fel.
Au urmat apoi trei şedinţe în care am realizat în clasă obiectele de mobilier din hârtie (cele format A4 şi A3), doar pentru a sugera modul în care pot fi confecţionate şi fără a impune folosirea lor în interiorul machetelor. Au avut libertate totală de exprimare. S-a văzut, astfel, şi cine şi cât a vrut să se implice. Am avut sprijin din partea părinţilor care au fost alături de copii în realizarea machetelor. Atelierul în sine a fost gândit să se desfăşoare cu ajutorul şi în prezenţa unui părinte. În cazul nostru, am făcut o încercare la şcoală, doar cu un arhitect, un cadru didactic şi 35 de copii. M-am bazat foarte mult şi pe ceea ce vor lucra copiii acasă, aşa cum îi anunţasem şi pe părinţi la şedinţa avută.
Timp de 50 de minute, săptămânal, ne vedeam şi le explicam diverse lucruri copiilor, iar apoi ei decupau, colorau, îndoiau şi lipeau atât cât ne permitea timpul, restul urmând să continue acasă.
În penultima şedinţă am realizat obiectele „moi”: covoare, pături, perniţe, perdele, draperii, lampadare sau alte obiecte personalizate pe care copiii au vrut să le facă pentru design-ul camerei lor. Am fost dotaţi cu ac şi aţă şi multe materiale textile.
Surpriza, însă, a venit în ziua prezentării: la prima oră am avut vernisajul în clasă unde fiecare şi-a prezentat macheta în faţa colegilor, plini de zâmbete, dar şi de emoţii în faţa camerei de filmat/fotografiat. A fost o sărbătoare în clasă şi ei erau protagoniştii, se mândreau cu lucrările lor şi se citea împlinirea pe feţele lor. Au fost şi copii care nu erau în totalitate mulţumiţi de rezultat sau care mai doreau să-şi îmbunătăţească creaţia, dar care câştigaseră mult mai mult, trăind o experienţă minunată.
Ţin să menţionez că am avut doar un absent (motivat), dar şi acela şi-a prezentat lucrarea în faţa colegilor prin intermediul unui video-proiector. Nimeni nu a lipsit, aşadar.
În urma prezentării din clasă şi datorită faptului că nu aveam loc de depozitare pentru cele 35 de machete, am ales să expunem pe coridorul şcolii, în faţa clasei, toate piesele realizate. Vă spun sincer: NU S-A ALERGAT ÎN ZIUA ACEEA PE CORIDOR.
Pentru mine a fost o experienţă minunată şi ştiu că dacă oferim societăţii măcar 10% din timpul nostru, din informaţiile pe care le deţinem, din bani sau alte resurse pe care le avem la dispoziţie, fiecare în parte putem şi începem să schimbăm lumea. România merită o şansă! Acestea sunt gândurile cu care rămân în urma acestui proiect la clasă, alături de cei mici.
Poate sunt o idealistă, dar până acum, pentru mine, lucrurile aşa par să funcţioneze şi cred că această putere de a schimba în bine creşte, mai ales atunci când îi inspirăm şi pe alţii. Pentru mine aţi fost o inspiraţie şi sper să duc şi eu mai departe acest imbold.
Filmuleţele copiilor din clasa a IV-a A de la Şcoala Gimnazială Orizont (fostă Nr. 193) din Bucureşti vor intra în jurizarea din luna iulie 2019 din cadrul celei de-a treia ediţii a concursului „De-a arhitectura în camera mea”, iar câştigătorul acestei ediţii (ce va primi 2800 lei + taxe) va fi anunţat la Gala de premiere de pe 11 iulie 2019. Banii vor fi folosiţi pentru amenajarea camerei copilului câştigător (total sau parţial, în funcţie de proiect şi limita bugetului).
Iată filumeţele copiilor din clasa a IV-a A: Rareş, Maya, Vlad, Alexandra, Cristian, Patrick, David, Irina, Iarina , Mara, Daria, David, Andreea, Mario, Rareş, Bianca, Lorena.
Text: arh. Ioana Cristina Ion
Editori: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografi: arh. Ioana Cristina Ion