Text: arh. Cristina Dumitrescu, prof. Teodora Vișineanu
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii: arh. Cristina Dumitrescu, arh. Simona Luzi, prof. Teodora Vișineanu și elevii din program
Timp de citire: 9 minute
Pe parcursul anului școlar 2021-2022 elevii claselor a VII-a A și B, de la Școala Gimnazială Nr.279 din București, au participat la programul educațional „My School Can Be Cool” (fostul program „De-a arhitectura în școala mea” în perioada 2015-2021).
Asociația De-a Arhitectura a lansat în februarie 2022 anunţul de deschidere a sesiunii de finanţare a proiectelor din anul școlar 2021-2022, reluând astfel tradiția programului de finanțare prin concurs cu ajutorul sponsorilor. Pe 19 și 21 mai 2022 au avut loc cele două sesiuni de jurizare a proiectelor înscrise în concurs și au fost anunțați câștigătorii celor două premii oferite de către Raiffeisen Bank, finanțatoare a derulării programului „My School Can Be Cool” în anul școlar 2021-2022 prin programul de granturi Raiffeisen Comunități. Proiectul „Hive 279” al Școlii Gimnaziale Nr.279 a ieșit pe locul III cu 230 de puncte.
Îndrumătoarele proiectului, arh. Cristina Dumitrescu și prof. educație plastică/vizuală Teodora Cristina Vișineanu-Prodănel, ne povestesc mai departe parcursul elevilor din București.
Copiii de la Școala Gimnazială Nr. 279 din București, care au participat în programul „My School Can Be Cool” în anul școlar 2021-2022, sunt foarte hotărâți să facă școala lor cool. Determinați fiind să găsească sprijin pentru „Hive 279”, pavilionul pentru ore în aer liber pe care l-au imaginat în curtea școlii, continuă și acum acțiunile de promovare, după ce au avut șansa să își prezinte proiectul în fața domnului primar al sectorului 6 la un eveniment organizat de Asociația SmartiCity.
Parcurgând programul „My School Can Be Cool”, elevii implicați au avut ocazia să conștientizeze cât de mult sunt influențați în programul și randamentul lor zilnic de felul în care este locul în care învață și în care petrec o mare parte din zi. Fiind un program complex, cu o durată mare de timp, au fost momente când unele sarcini de lucru păreau că pun oarecare probleme, că scot destul de mult copiii din zona de confort, și atunci a fost oarecum provocator să le menținem focusul pe toată perioada și să-i facem să-și depășească anumite limite. Și, de fapt, chiar acest proces și mod de învățare e cel mai mare plus al programului, chiar dacă nu toate proiectele ajung să și fie executate.
Pe parcurs, toți cei implicați au trebuit să facă câte ceva, să lucreze în echipă, să vină cu idei, să lucreze practic, să bricoleze, să facă obiecte, să promoveze, să îi convingă pe alții – adică au avut de exercitat abilități de viață, pe care sigur le vor folosi și mai departe. Ca în fiecare echipă am observat că se desprindeau aceia care trăgeau mai mult, care veneau cu mai multe idei, „team leaderii”, dar și cei care sunt foarte buni executanți sau care trebuie să fie un pic împinși de la spate, când își pierd energia. Adică au experimentat modul de relaționare interumană care are loc și în viață.
Din perspectiva mea de profesor consider că elevii primesc foarte bine genul acesta de proiecte, care elimină miza unor note, competiția, și pun accent pe colaborare, pe exprimarea liberă, pe exersarea abilităților practice, dar și a celor digitale, pe susținerea și argumentarea unei idei în fața unui public necunoscut și multe altele. Sunt sigură că au rămas cu multe amintiri plăcute și multe „achiziții” de care probabil nu sunt conștienți neapărat acum, dar care le vor fi de folos pe viitor.
ȘCOALA
Școala Gimnazială Nr. 279 se încadrează ca aspect în tiparul școlilor anilor 1960-1990, fiind o construcție de trei niveluri în formă de U cu o curte interioară. Are în jur un spațiu verde generos, terenuri de sport și sală de sport închisă. Școala a beneficiat între anii 2006-2008 de o serie de lucrări de modernizare. Este amplasată în cartierul Drumul Taberei (zona Prelungirea Ghencea) și e cunoscută local și sub numele purtat anterior, Școala Gimnazială „Sfinții Mihail și Gavril”, sub care atrăgea copiii talentați din sector prin programul de artă demarat în anul 1999.
Pe parcursul anului școlar, copiii din programul „My School Can Be Cool” au cercetat-o și reprezentat-o atât prin prisma unor criterii ce țin de aprecierea elementelor construite, cât și căutând să-și observe și să descifreze stările emoționale date de diferitele spații de-a lungul unei zile de școală.
EXPLORARE
Desfășurarea programului educațional extracurricular pornește de la prezentarea multimedia a unor concepte teoretice, urmate de fiecare dată de explorarea spațiilor școlii pentru observarea și inventarierea datelor corespunzătoare. Ca îndrumător arhitect în acest demers e bine să fii conștient că lucrezi cu copiii într-un mod cu care ei nu sunt obișnuiți – învățarea prin proiect cere răbdare pentru că nu ai un răspuns imediat și e necesar să îl cauți și să îl găsești prin analiză, documentare, negociere, testare și poate uneori revenire la unul dintre aceși pași. Profesorul are un rol cel puțin la fel de important așa cum remarca Teodora Vișineanu la finalul proiectului:
„Am coordonat la nivelul școlii toate acțiunile de fundraising pentru implementarea proiectului final, târguri, vânzare de insigne, chestionare. M-am asigurat că avem o bună comunicare pe toate căile posibile, grupuri de Whatsapp, pagina de Facebook a școlii, cu toată comunitatea școlară, ceea ce ne-a și ajutat foarte mult în popularizarea proiectului și strângerile de fonduri.”
Pe de altă parte, tocmai demersul îndelungat dă ocazia fiecăruia în parte să își găsească locul unde să intervină constructiv și corespunzător abilităților și preferințelor proprii. Pentru investigarea spațiilor după criteriile formulate de Vitruviu (rezistență – frumusețe – utilitate), cărora le-am adăugat și criteriul identității, am format echipe cu roluri bine definite. Am constatat cum atitudinea critică față de școală, resimțită în primele moodboard-uri, face loc unor cadre mai apropiate, mai „împrietenite”, semn că e loc de relație afectivă cu spațiul în care învață, cu atât mai mult atunci când încep să îl privească (mai) conștient. Tot în echipe s-a lucrat pentru redactarea și realizarea chestionarelor electronice în vederea consultării colegilor din întreaga școală, pentru realizarea afișelor de promovare a proiectului în școală, dar și pentru prezentarea pentru susținerea finală.
Pentru centralizarea observațiilor din explorări am construit machete de studiu ale clasei, școlii și curții. Pentru fundraising, copiii pasionați de desen au realizat afișe care anunțau târgurile. Pentru distribuire chestionare Google pentru consultarea colegilor am folosit cod QR inserat în afiș Canva. Pentru biblioteca de idei și sugestii am folosit Padlet. Am căutat astfel să alternăm și să încercăm cât mai multe moduri de lucru, potrivite unui grup mare de copii cu interese diferite.
Scopul nostru final era realizarea unei teme de proiect de amenajare arhitecturală în beneficiul elevilor, dar până aici, ei au trecut prin foarte multe etape prin care au conștientizat cât de mare este influența mediului construit (în cazul nostru școala) în care ei își petrec o mare parte din viață, asupra randamentului lor școlar, a abilităților lor de comunicare și, în principiu, acea stare de bine dorită de toată lumea.
FUNDRAISING
Pentru îmbunătățirea efectivă a infrastructurii școlilor e necesar să se poată obține bugetul care să permită execuția proiectului imaginat de copii alături de arhitectul voluntar. Diferența între execuția unui astfel de proiect și cea a unuia propus din afara școlii este tocmai faptul că proiectele din seria „My School Can Be Cool” pleacă de la cerințele și ideile copiilor, pe care ei le-au formulat, negociat, cântărit, evaluat, discutat între ei și cu colegii și profesorii lor.
Ne-a impresionat extraordinar, pe parcursul derulării programului de studiu și de formulare a temei de intervenție, dorința elevilor și a profesorilor din școală de a susține demersul. Chiar înainte de a fi gata soluția, târgurile la care au participat în număr foarte mare atât copiii, cu lucrări personale, cât și profesorii organizatori, și, implicit, succesul financiar al acestora (s-au strâns peste 14000 lei), ne-au impulsionat și ne-au dat curaj să încercăm o propunere a cărei realizare, deși destul de laborioasă și costisitoare, să permită utilizarea reală și extensivă a spațiului, contribuind și la imaginea identitară și la creșterea sentimentului de apartenență la comunitatea școlii. Am citit însă în succesul celor două târguri că așteptările sunt mari și că merită să fim îndrăzneți pentru a răspunde unei asemenea implicări.
La susținerea proiectului pentru selecția finanțării oferite de Raiffeisen Bank elevii și-au asumat foarte bine rolurile, s-au pregătit în prealabil și au știut tot timpul ce au de făcut în cadrul prezentării. Au avut ocazia să experimenteze și unele dezamăgiri, atunci când au aflat că proiectul nostru a ieșit cu punctajul al treilea la selecția pentru finanțare, moment în care am observat o nouă reacție de mobilizare, pentru a mai face posibilă o nouă strângere de fonduri prin mijloace proprii, ceea ce mi-a demonstrat că ei chiar sunt atașati de acest proiect și își doresc foarte mult ca acesta să devină realitate.
Chiar și după intrarea în vacanță am avut copii care ne-au însoțit la întâlniri oficiale, unde au prezentat proiectul, ceea ce spune multe din punctul de vedere al implicării generate de el: copiii din program au avut, prin membri ai Asociației De-a Arhitectura, șansa de a prezenta și susține propunerea lor în fața primarului sectorului 6, într-un eveniment organizat în Parcul Drumul Taberei de către Asociația SmartiCity, și de a purta o primă discuție chiar în cadrul primăriei. Actualmente căutăm, în parteneriat cu autoritățile locale, fără a exclude însă și sprijin privat, cele mai bune soluții în vederea execuției.
HIVE 279
Pavilionul Hive279 este o „clasă” în aer liber, de dimensiuni apropiate de cele ale claselor interioare ale școlii, realizată prin repetarea unor elemente din lemn inter-conectate într-o configurație de plan oval ce a avut ca punct de plecare una dintre ideile de început ale copiilor, așezarea în cerc la ore permițându-le să se vadă cu toții între ei și cu profesorul.
Elevii din Școala Gimnazială Nr. 279 au participat și la provocarea De-a arhitectura „Challenge 6 #DeaArhitecturaAtHome: Reinvent your school” din octombrie 2021 care i-a provocat într-un exercițiu scurt să își imagineze școala așa cum și-o doresc în viitor. După un an de ore online sau hibrid cuvintele cheie au fost: liniște, socializare, aer liber.
Sofia Dumitrescu spunea la acel moment:
„Am conceput acest proiect de amenajare cu gândul de a transforma un colț din curtea școlii într-un spațiu de relaxare, socializare și lectură în aer liber.”
La rândul său, Ștefan Ciucă transmitea:
„Ideea acestei clase-proiect este de a fi toți elevii la aceeași distanță față de tablă, de profesor, de a colabora ca o echipă. Dulapurile din clasă sunt pentru fiecare elev, pentru a-și ține cărțile, caietele, în ușurarea ghiozdanului. Clasa e dotată cu tablă, ecran mare pentru vizionarea unor documentare, experimente, hărți în format digital și alte materiale didactice digitale. Climatul este cald, armonios și apropiat celui de acasă. Mobilierul școlar fiind așezat în semicerc oferă elevilor o mobilitate mult mai mare față de clasa mea actuală. De asemenea, și profesorul poate urmări mult mai ușor activitatea fiecărui elev. Acest tip de așezare a mobilierului școlar poate fi întrebuințat oricărui curs, chiar și pentru teste, cu mențiunea că se vor da mai multe tipuri de subiecte. Clasa ar trebui să aibă cel mult 24 de elevi.”
Revenind la „My School Can Be Cool”, în urma studiului a reieșit clar nevoia realizării unui spațiu în curtea școlii, care să întrunească așteptările legate de socializare și relaxare, dar să ofere și posibilitatea desfășurării unor ore afară, profitând astfel și de spațiul verde, prezent din plin, ce face parte din atuurile și identitatea școlii noastre. Foarte multe sugestii s-au dus către ideea unui spațiu semideschis, cu zone unde copiii se pot așeza și scrie, care să inspire confort, să aibă un design interesant, să filtreze lumina naturală și care să devină un spațiu „statement” pentru școala lor.
Așa cum ne-au transmis chiar ei:
„Am putea spune că proiectul «My School Can Be Cool» a venit ca o gură de aer proaspăt pentru noi, elevii care s-au implicat în acesta. Ideea că am putea schimba un anumit spațiu ne-a bucurat, pentru că am simțit că am putea aduce o îmbunătățire școlii noastre, de care ar putea beneficia toată lumea.”
Credem că ceea ce aduce programul „My School Can Be Cool” elevilor este în primul rând învățarea prin proiect, din ce în ce mai valabilă și necesară în orice domeniu. Și e vorba de un proiect cu toate fazele lui, fiecare dintre ele fiind la fel de necesară – de la a observa spațiul din jurul tău, la a-l analiza prin criterii valabile, la a realiza propuneri de intervenție și strângeri de fonduri, până la a alege cea mai potrivită soluție pentru cerințele grupului tău și la a o susține argumentat pentru a fi executată.
Iar acolo unde se găsesc surse de finanțare și poate fi finalizată inclusiv execuția, sperăm că aduce (mai mult decât plusul de infrastructură) încrederea. Încrederea în a te implica pentru a îmbunătăți ceva pentru comunitatea din care faci parte.
Mulțumim elevilor Școlii Gimnaziale Nr. 279 participanți la proiect, prof. educație plastică/vizuală Teodora Cristina Vișineanu-Prodănel, arh. Cristina Dumitrescu, arh. Simona Luzi, voluntarei elevă de liceu Raluca Luzi, conducerii școlii și tuturor celor care au contribuit până acum la HIVE 279!
Nu în ultimul rând mulțumim Ordinului Arhitecților din România (OAR) care sprijină programul „My School Can Be Cool” din „Timbrul de Arhitectură”, De-a Arhitectura fiind, din 2016, program cultural prioritar al OAR. Mulțumim și sponsorilor programului din anul școlar 2021-2022: Digital Spirit, Indaco Systems și ZOISS Home Design.