În ultima perioadă v-am povestit pe larg despre proiectele de anul trecut din programul „De-a arhitectura în şcoala mea” care au prins viaţă prin munca asiduă a elevilor, a îndrumătorilor De-a arhitectura, arhitecţi şi profesori, şi cu ajutorul finanţărilor obţinute prin diverse mecanisme de strângere de fonduri („De-a design-ul de mobilier” din Braşov, revitalizarea curţii interioare a şcolii din Todireşti etc.).
Ne bucurăm în 2019 să luăm pulsul proiectelor din acest an şcolar, 2018-2019, şi să vă aducem informaţii interesante despre ce fac clasele înscrise în program. Pentru început, mergem la Timişoara pentru a afla povestea de Halloween a elevilor de la Liceul Tehnologic Electrotimiș spusă chiar de îndrumători: prof. Diana Ardelean și arh. Zeno Ardelean.
„To architecture or not to architecture…?” [n.r. „A face sau nu arhitectură”, referire la „To be or not to be”, în traducere „ A fi sau a nu fi”, fraza de deschidere utilizată de Hamlet în piesa cu acelaşi nume de William Shakespeare]. Așa am început noi prima întâlnire „De-a arhitectura în şcoala mea” cu elevii Liceului Tehnologic Electrotimiș. Am pornit de la o întrebare, apoi am realizat că avem multe alte întrebări la care dorim să găsim răspunsuri, pe care le-am adăugat la celelate ingrediente secrete din cazanul nostru mare și ne-am imaginat cum (probabil) o vrăjitoare puternică va scoate în ordine răspunsuri, idei și realizări. Așa că ne-am suflecat mânecile și ne-am pus pe treabă; am împărțit ingredientele în două etape și iată ce rețetă ne-a ieșit:
- „To architecture or not to architecture…?”
- Ce notăm în calendar?
- Suntem vizibili?
- Cum ne organizăm?
- Știm unde ne aflăm?
- Ne inspirăm sau aspirăm?
- Ce am aflat?
- Furtuna din creier
- „Yes/no” [n.r „Da/nu”]
- „Money, money, money…” [n.r „Bani, bani, bani…”]
- „Zoom in” [n.r „Măreşte”]
- „Zoom out” [n.r „Micşorează”]
- „Plan it through” [n.r „Planifică în detaliu”]
- „Just do it” [n.r „Fă-o”]
Pe la mijlocul primei părți ne-am gândit să facem o pauză – să cântărim tot ce am făcut, să gustăm din fiertura magică și să vedem dacă are succes. Știm noi că dacă adăugăm ingrediente fără să urmărim rețeta și fără să ne gândim cum se completează cu celelalte, va ieși un haos și nimeni nu o va putea savura.
După nouă săptămâni de când ne-am apucat, am constatat că s-au acumulat 6 întâlniri, peste 5 GB de informații, mai mult de 20 de ore de muncă efectivă în laboratorul nostru plus alte nenumărate ore pe Whatsapp, Facebook, Instagram, Pinterest, Maps, Photoshop, ArchiCAD etc. făcând cercetare, plănuind sau organizând totul. Şi asta era în octombrie 2018. Noi am fost mulțumiți de cât, cum și cât de bine am lucrat împreună. Așa că pe 1 noiembrie 2018 am hotărât să oferim o lingură din fiertura noastră tuturor celor care au dorit să o încerce. Am lansat invitația și răspunsul a fost pe măsură – curioșii ne-au trecut pragul: elevii școlii, direcțiunea, profesorii liceului, personalul auxiliar și nedidactic al liceului și câțiva invitați speciali. Credem că nu i-am dezamăgit.
Dacă până aici v-ați întrebat ce legătură au fiertura, cazanul, vrăjitoarele și ingredientele magice cu proiectul De-a arhitectura, vă spunem că nu avem „probleme la mansardă”, ci mai degrabă e un indiciu pentru evenimentul lansat cu ocazia Halloween-ului. Ne-am dorit să ne facem cunoscuți ca echipă, să prezentăm roadele muncii noastre de până atunci, să lansăm întrebări, să răspundem la întrebări, să cerem ajutor, să mai chemăm voluntari, să servim bunătăți, să strângem fonduri pentru materiale, să concurăm, să ne distrăm și să câștigăm. Poate credeți că am avut așteptări prea mari de la un simplu eveniment. Ei bine, nici pe de parte:
- Am afișat pagina de Facebook și Instagram și ne-am prezentat pe noi ca echipă
- Am afișat poze de la întâlnirile noastre și am explicat ce am făcut
- Am afișat planul nostru pe un „timeline” [n.r. „cronologie”], zicem noi, creativ
- Am expus macheta în lucru a școlii și modelul 3D pe tabletă, cu care invitații au putut interacționa
- Am rugat invitații să contribuie cu idei pentru școala ideală
- Am răspuns la întrebările invitaților cu privire la detaliile proiectului
- Am prezentat ariile unde avem nevoie de ajutor și am reușit să strângem voluntari care să ne ajute
- Am mărit echipa de lucru cu noii elevi care doresc să facă parte din proiect
- Am pregătit o mulțime de delicatese (prăjituri, brioșe, pogăcele, sandwich-uri, ceai, limonadă etc.)
- Am strâns o sumă considerabilă din vânzarea produselor culinare făcute de elevii din proiect, dar și din donațiile invitaților, cărora le mulțumim pe această cale
- Am realizat o competiție educativ-recreativă specifică Halloween-ului (prezentare costume, recitare poezii de George Bacovia și concursul „apple-bobbing” [n.r „merele care plutesc”])
- Am pus în scenă o piesă de teatru de groază cu elevii din echipa de proiect, intitulată „Nebunii cântăreți”
- Am creat un concurs Kahoot pe telefoane, tare îndrăgit de copii, dar și de adulți, pe tema Halloween-ului care, evident, a dus la oferirea câtorva premii, puse la punct de echipa de proiect.
Tot nu ne credeți? Vă oferim şi mai multe poze de la evenimentul nostru, dar și de la etapele premergătoare. Iar dacă doriți să aflați mai multe sau să ne susțineți, puteți să o faceți pe pagina noastră de Facebook: De-a arhitectura în şcoala mea Electrotimiş sau pe pagina de Instagram: de_aarhitectura_etm.
Mulţumim tuturor celor care au dat curs invitaţiei şi au venit la evenimentul nostru de promovare și de fundraising!
Echipa de proiect (elevii): Casian Amariei, Bruno Apostu, Ionela Baciu, Dayira Botoșan, Andrei Cazac, Iulian Cicu, Iasmina Cioloca, Samuel Colompar, Alex Deac, Naomi Fer, Călin Gera, Bogdan Gheju, Adina Iascurschi, Robert Megheș, Eduard Mutihac, Grațian Popăț, Ștef Radulian, Ariana Stoica, Darius Tăbultoc, Alex Tănase, Sebastian Tudor
Public: elevii claselor a VII-a – a XII-a, direcțiunea, profesorii liceului, personalul auxiliar și nedidactic al liceului și alți invitați speciali
Autori text: prof. Diana Ardelean, arh. Zeno Ardelean
Editori: arh. Monica Popescu
Fotografi: arh. drd. Brînduşa Raluca Havaşi