De-a arhitectura în oraşul meu în Braşov

De-a Arhitectura este prezentă în Braşov din toamna lui 2013 când am început predarea cursului opţional la o clasă din Liceul „Andrei Mureşanu” din Braşov. În acest an şcolar avem trei clase în Braşov. Iată ce ne transmit acestea în legătură cu participarea la cursul De-a Arhitectura în Oraşul meu:

Şcoala Gimnazială Nr. 6 „Iacob Mureşianu”, Braşov, clasa a III-a, învăţătoare: Adela Marina, arhitect voluntar: Oana-Călina Strugaru

Despre experienţa de arhitect voluntar Oana Strugaru ne spune: „Cursul De-a Arhitectura este pentru mine o oportunitate, o ocazie frumoasă prin care am parte de un contact pur şi apropiat cu inocenţa şi inteligenţa nativă a copiilor. La început mi-a fost puţin teamă, mă simţeam mică în faţa unei clase întregi însetate de joacă şi cunoaştere. Din fericire, doamna învăţătoare Adela Marina m-a susţinut tot timpul şi m-a ajutat să mă deschid şi să transmit infomaţiile într-un mod cât mai atrăgător pentru copii. Ne-am şi apropiat, formând o «mică familie».

De-a Arhitectura este o provocare pe care am acceptat-o cu curiozitate şi care mă motivează şi mă  armonizează cu copilul interior. În fiecare marţi plec de la şcoală energizată şi încărcată de bucurie şi mulţumire de sine. Îmi plac şi activităţiile extraşcolare, conferinţele şi atelierele De-a Arhitectura, îmi place să surprind în poze curiozitatea şi uimirea copiilor care se întâlnesc pentru prima oară cu arhitectura printr-o joacă, desenând oraşe, construindu-le căsuţele sau susţinând cu încredere primul lor «proiect».

Expediţiile sunt întotdeauna frumoase şi dificile. Cu toţii le aşteaptă cu nerăbdare şi curiozitate. Sunt mulţi copii şi fiecare are o personalitate puternică, iar bucuria că au învăţat ceva nou, transmis prin mine, este la fel de mare în fiecare săptămână. Deşi ne desfăşurăm cursul pe durata a două ore, de multe ori doamna de engleză a făcut cale-ntoarsă spre cancelarie în timp ce noi mai discutam pe macheţele. Mă bucur că sunt câţiva copii foare atenţi şi dornici să facă mai mult, care în fiecare săptămână vin cu mai multe desene, proiecte personale, întrebări sau idei pe care le discutăm în pauză.

Oana şi Adela au ales să predea cursul „De-a Arhitectura în Oraşul meu” pe parcursul a doi ani la actuala clasă a III-a de la Şcoala Gimnazială Nr. 6 „Iacob Mureşianu” din Braşov. Cel mai bine putem aprecia efectul De-a Arhitectura din spusele părinţilor şi, desigur, ale elevilor.

scl 6 - bv 1

Doamna Ana Ioniţă (părinte) ne împărtăşeşte: „Opţionalul De-a Arhitectura a fost cel mai interesant opţional la care a participat Ana Maria. Aceasta este părerea mea, după ce am văzut-o cât de încântată era după fiecare oră, cât de multe îmi povestea după fiecare expediţie. Le-a dezvoltat capacitatea de viziune în spaţiu şi asta le va fi de folos în viitor.

La rândul său Ana Maria (elevă) ne spune: „După părerea mea, opţionalul De-a Arhitectura este frumos, captivant şi foarte, foarte educativ. Preferatele mele sunt expediţiile, dar întreaga materie este frumoasă. Cu alte cuvinte, îmi place!

scl 6 - bv 2

Sebastian Trifea (elev): „Mie îmi place ora de arhitectură pentru că ieşim în aer liber, învăţăm cum sunt construite clădirile, învăţăm să măsurăm.

Gabriele (elevă): „De-a Arhitectura este materia mea preferată, ea este distractivă, ne ajută să înţelegem arhitectura clădirilor şi a tot ce ne înconjoară.

11024622_1560627537557384_8493098364218078006_n

Robin (elev):  „Îmi place!Părinţii lui Robin: „Robin e încântat. Noi la fel.

Un alt părinte ne transmite părerea sa: „Opţionalul De-a arhitectura este un lucru bun, stimultează imaginaţia copiilor, le pune în valoare creativitatea. Am fost încântată să constat că vorbeşte cu plăcere despre ce face la această oră, acumulează informaţii noi; de exemplu, acasă face experimente cu obiecte pe care le măsoară, îmi povesteşte despre scară şi proporţii, despre lumină şi umbră. În concluzie, sunt bucuroasă că s-a adus ceva nou în şcoli şi mi-ar face plăcere să se continue cât mai mult cu această activitate.

desene

Doamna învăţătoare Adela Marina ne transmite din experienţa dânsei: „Un opţional altfel… Dacă o   dată pe an timp de o săptămână se desfăşoară ŞCOALA ALTFEL, la noi, în clasa a III-a A, Şcoala Gimnazială Nr. 6 «Iacob Mureşianu» din Braşov, săptămânal, marţi, se derulează opţionalul altfel, De-a arhitectura. Suntem un grup de 34 de copii împreună cu învăţătoarea lor şi facem echipa perfectă cu domnişoara architect Oana-Călina Strugaru. În activităţile noastre implicăm şi părinţi care ne însoţesc bucuroşi în expediţiile care preced fiecare unitate de învăţare. Este cel mai bun exemplu de transdisciplinaritate care se aplică în ciclul primar. Toţi suntem implicaţi şi fericiti.

Şcoala Generală Nr. 19, Braşov, clasa a IV-a, învăţătoare: Dana Fazakas, arhitect voluntar: Ioana-Mădălina Barsasteanu

IMG_20150217_085609

Tot în Braşov, la Şcoala Generală Nr. 19, arhitecta Ioana Barsastean face echipă, în fiecare marţi, alături de doamna învăţătoare Dana Fazakas pentru a preda, într-un singur an, cursul nostru elevilor din clasa a IV-a.

Ioana ne-a spus: „Experienţa De-a Arhitectura este, pentru mine, o provocare continuă şi mă bucur foarte mult că am dat curs ideii de a participa activ în acest program. Arhitectura şi oraşul sunt nişte noţiuni pe care le cunoaşte toată lumea, dar când încercăm să vorbim despre ele, ne dăm seama că înseamnă mai mult decât nişte volume construite de om. Ele au viaţă. Provocarea de a le povesti copiilor despre viaţa caselor şi a oraşelor mi-a fost foarte dragă şi am descoperit cu uimire că, povestindu-le lor despre anumite lucruri, îmi repovesteam şi mie şi îmi reaşezam în ordine ideile şi gândurile legate de această ştiinţă şi artă atât de specială. Aşadar, cred că a fost şi este un câştig de ambele părţi.

Admiterea la facultatea de arhitectură în România se face în urma unei probe de desen. Îmi amintesc ce drame am trăit în perioada pregătirii pentru facultate, când învăţam să desenez, moralul meu fiind călcat în picioare de o doamnă profesoară care, pe lângă că nu a vrut să mă mediteze, mi-a şi zis, strâmbând din nas, că nu ştie dacă merită să încerc să dau la arhitectură. Însă eu am insistat, am desenat în continuare, am intrat la facultate şi am şi absolvit. Încrederea în propriile forţe mi-a fost zdruncinată şi, atunci am înţeles că nimic nu distruge mai tare creativitatea.

Revenind la De-a Arhitectura, cea mai mare bucurie a fost să le desenez copiilor câte ceva pe tablă (într-o zi le-am explicat ce înseamnă desenul în perpectivă şi cum se construieşte, altă dată le-am desenat o căsuţă şi semnul pentru monumentele istorice), să le aud «wow-urile» şi să le spun «Puteţi face asta! Puteţi desena de o mie de ori mai frumos şi mai bine, aveţi încredere în voi, daţi-vă frâu liber imaginaţiei şi o să iasă lucruri minunate din mâinile voastre!». Cea mai bună parte din opţionalul acesta a fost că am putut să-i încurajez. Să fie artişti şi să aibă încredere în arta lor. Copiii au nevoie să le fie stimulate creativitatea şi încrederea în propriile forţe şi cred că acest opţional are puterea să facă asta. Lucrul practic, mersul în expediţie, contactul direct cu un architect – toate acestea îi ajută pe copii să aprofundeze informaţiile mult mai eficient. Şi cred cu tărie că dacă în şcoală s-ar implementa mai multe activităţi de acest gen şi orarul ar avea mai multe săptămâni «altfel», copiii ar merge mai fericiţi la şcoală şi ar fi mai curioşi, mai activi, dornici să cunoască lumea.

Trebuie să înţelegem că şcoala nu înseamnă stat în bancă şi învăţat pe de rost. Şcoala înseamnă experiment, cercetare, liberă exprimare, având scopul de a ajuta copiii să îşi atingă potenţialul, să devină adulţi liberi, echilibraţi, lipsiţi de frustrări, cu iniţiative şi încredere în propriile forţe. Cred şi îmi doresc ca şi ora de arhitectură să participe activ la acest vis frumos despre oameni. 🙂

Ioana ne-a mai spus că expediţiile au cel mai mare succes la clasa ei.

detalii arh 1flora 1fortificatia 1

Liceul „Andrei Mureşanu”, Braşov, clasa a III-a, învăţătoare: Ana-Maria Mitrofan, arhitect voluntar: Deea Mihălţan

La clasa a III-a din Liceul „Andrei Mureşanu”, doamna profesor pentru învăţământul primar Ana-Maria Mitrofan şi Deea Mihălţan (arhitect voluntar) fac o echipă minunată.

IMG_20141205_100547

Deea ne povesteşte: „Anul trecut, prin intermediul opţionalului «De-a arhitectura în oraşul meu» am învăţat alături de prof. Carmina Vakulovski să predau în echipă. Ca arhitect am lucrat în echipă atât în facultate cât şi în proiectarea de zi cu zi de la birou, dar să predai în tandem este altceva… Niciodată nu am considerat că am «stofă» de profesoară, dar faptul că acum am posibilitatea să colaborez cu doamne dedicate din învăţământ mă va ajuta toată viaţa. Nu demult, o colegă arhitect mi-a spus: «vreau să particip şi eu la training-ul De-a Arhitectura» deoarece considera că astfel va prinde curaj pentru prezentări în faţa unui public. Adevărul este că experienţa de a merge săptămânal în faţa unui public de 34 elevi, foarte atenţi şi curioşi, pe care nu poţi să-i plictiseşti că altfel fac gălagie, este o mare provocare. Cu ajutorul copiilor şi al doamnelor învăţătoare am exersat să vorbesc în public, să vorbesc clar şi tare, să vorbesc spontan, nu pe baza discursului pregătit acasă… asta am câştigat eu prin experienţa De-a Arhitectura.

compozitii

Pentru a înţelege mai bine ce înseamnă De-a Arhitectura elevii din clasa Deei ne-au transmis câteva gânduri:

Pavel: „Pentru mine De-a Arhitectura înseamnă cea mai frumoasă materie şi îmi pare rău că în a IV-a nu o să mai facem. Îmi place că decupăm, lipim, măsurăm cu Omuleţul LEGO©.

Petru: „Îmi place De-a Arhitecura pentru că: Deea se poartă frumos cu noi; am învăţat ce este macheta, locul; am învăţat să lucrăm în echipă; am învăţat să facem căsuţe din hârtie. De-a Arhitectura să trăiască!!!

Serafim: „Mie îmi place De-a Arhitectura pentru că am învăţat să fac case din hârtie, am învăţat ce înseamnă urbanist, peisagist, peisagistică, design, scara clădirilor, volumul unei locuinţe, ritm, proporţie, textură.

Alexandra: „Pentru mine De-a Arhitectura înseamnă bucuria de a construi, de a lipi şi de a uni. Mai înseamnă locul, faţada, planul – tot ce ţine de case, de bucuria orelor petrecute cu Deea şi de bucuria pe care ne-o inspiră macheta pe care o construim şi casa Omuleţului LEGO©.

IMG_20141003_092924

Adrada: „Pentru mine De-a Arhitectura înseamnă construcţie şi expediţie. Eu le spun colegilor care vor să fie arhitecţi să fie atenţi la ce ne spune Deea.

Vlad: „De-a Arhitectura înseamnă pentru mine lucruri noi şi creativitate. Sper să o avem în orar pentru clasele IV-XII.

David: „Îmi place mult De-a Arhitectura deoarece e o materie diferită. La teme, nu-i ca la matematică, unde la toţi trebuie să ne dea 1+1=2. Aici, rezultatele diferă, depinde de imaginaţia fiecărui elev. Numele doamnei cu care facem De-a Arhitectura este Deea. Ne place mult de ea. La această materie am învăţat multe lucruri. Iubesc arhitectura!

IMG_20141212_091155

Lea: „De-a Arhitectura înseamnă multe lucruri: orientare, construire, ton, spaţiu, aşezare şi… cel mai important… modul unic de-a te exprima. Dar ca să faci o casă nu e tocmai uşor!

Andrei: „Noi la De-a Arhitectura învăţăm despre schiţele oraşului, machete şi alte lucruri interesante. Am aflat că omuleţul  LEGO© poate fi folosit şi altfel decât la joacă. Am mai învăţat să fac căsuţe cu mâna mea. Am învăţat schiţa casei. Această materie este foarte specială pentru mine.

Smaranda: „Mie îmi place că am învăţat să fac căsuţe. Mă bucur că începem să ne construim oraşul. Deea e drăguţă cu noi. Sunt fericită că omuleţul LEGO© are unde să trăiasă pentru că i-am construit o casă altfel decât cea din LEGO©.

Putem concluziona că De-a Arhitectura îşi pune amprenta asupra tuturor… arhitecţi, învăţători, părinţi şi, în primul rând, asupra copiilor. E minunat să faci parte din echipă.