Carta UIA de Educaţie de mediu construit pentru copii şi tineri

Ca reprezentant al României din partea Ordinului Arhitecților din România (OAR) la Grupul de lucru „UIA – Arhitectura şi Copiii” al Uniunii Internaționale a Arhitecților (UIA) încă din 2015, grup ce reuneşte reprezentanţi ai arhitecţilor din întreaga lume implicaţi în proiecte dedicate educaţiei de arhitectură şi mediu construit pentru copii, având ca scop promovarea acestui domeniu şi schimbul de bune practici, considerăm că este responsabilitatea noastră să punem România pe hartă și să fim în fruntea inițiativelor care propun o educație integrată ce are în centru mediul construit și arhitectura.

Ne bucurăm să fi contribuit la traducerea în limba română a „Cartei UIA – Educaţie de mediu construit pentru copii şi tineri, Ediţia 2019” creată la iniţiativa Programului de lucru UIA – Arhitectura şi Copiii şi care urmează să fie cosemnată de UNESCO și ACE, pentru a promova şi susţine acţiunea şi dezvoltarea urgentă în domeniul educaţiei de mediu construit la nivel mondial.

Carta formulează baza pentru acţiuni dedicate de către arhitecţi şi educatori angajaţi în oferirea educaţiei de mediu construit copiilor şi tinerilor din întreaga lume. Aceasta are ca sursă conştientizarea responsabilităţii pe care noi, ca profesionişti, o datorăm acestor viitori participanţi la crearea mediului construit pe care îl împărţim. Carta UIA se găsește în română, engleză și coreeană pe site-ul UIA, aici, iar pe site-ul De-a arhitectura se găsește în română, aici.

Ewa Struzynska, arhitect, reprezentant al Franței și fost director al Programului de lucru UIA – Arhitectura și Copiii (UIA Work Programme – Architecture and Children) a răspuns pozitiv invitației noastre de a afla mai multe despre Carta UIA și despre cum a fost aceasta creată și ne-a răspuns în noiembrie, din Paris.

*

Un punct de observație

Co-director, apoi director al Programului de lucru UIA – Arhitectura și Copiii (UIA WP – Architecture and Children) de atâția ani de zile mi-a oferit ocazia să am o bună imagine de ansamblu asupra situației și contextului educației pentru mediu construit (Built Environment Education – BEE) din întreaga lume.
Contactul cu foarte mulți arhitecți, organizații profesionale și asociații BEE sau actori BEE a fost un mare privilegiu.
Totul a început în 2005 în Istanbul, Turcia, la Congresul Internațional UIA și a continuat la fiecare 3 ani, timp de 15 ani, la următoarele congrese UIA de pe diferite continente unde s-au întâlnit arhitecți din întreaga lume (Torino, Italia; Tokyo, Japonia; Durban, Africa de Sud; Seul, Coreea de Sud), ca și la întâlnirile noastre din programul de lucru din multe alte țări ce au avut loc de 2 ori pe an (în Europa, America de Sud, Rusia etc).

Programul de lucru UIA – Arhitectura și Copiii a continuat să crească de la 5 persoane/țări la peste 30 de-a lungul anilor. Fiecare membru și invitat care a venit în grupul nostru a fost/este un reporter al statului său național BEE. Informațiile pe care el (ea) le aduce sunt foarte prețioase și permit o imagine completă a experiențelor pozitive și negative în domeniul educației de mediu construit și un instantaneu al situației mondiale.
În calitate de director al Programului de lucru UIA am avut un rol extrem de privilegiat de a înregistra starea și amploarea educației de mediu construit în majoritatea țărilor.

Context

Observația a condus la două concluzii principale:

  • Multe țări nu aveau deloc BEE!
  • Cu puține excepții (unele țări europene și în Chicago, SUA), cei care aveau BEE desfășurau activitatea la scară diferită, cu puțin sau deloc ajutor și sprijin – fie moral sau financiar – din partea organizației profesionale și a autorităților.

Și o situație foarte frapantă

În ciuda populației în creștere în orașele de pretutindeni din lume (80% vor locui în orașe în jurul anului 2050!), autoritățile și guvernele nu arată o atitudine de susținere (politică și bugetară) pentru educația de mediu construit (BEE) – este clar că pentru moment nu este prioritatea lor principală?!

De ce o cartă

BEE nu este o «politică a guvernului» pentru educație sau, a fortiori, în școli.
Atunci când există, este încă prea des o muncă neplătită și voluntară motivată de voința personală a câtorva profesioniști și profesori foarte dedicați.

Responsabilitatea noastră

Calitatea mediului nostru construit face diferența și este o componentă vitală a sănătății, a coexistenței și a schimbului social.

A decide asupra viitorului nostru necesită mai mult decât aportul arhitecților, este o sarcină pentru întreaga comunitate. Pentru a o realiza, devine o chestiune de educație timpurie.

O putem vedea și mai mult acum, în aceste perioade critice, în care o mulțime de noi probleme importante sunt de dezbătut. Noi întrebări vin cu pandemia: cum vom lucra, cum vom preda, cum vom comunica, cum vom trăi, cum ne vom deplasa, cum vom face cumpărături, cum vom călători etc?

După cum se spune în cartă, calitatea mediului construit nu poate fi planificată, proiectată și realizată exclusiv de arhitecți; este produsul nostru, al tuturor – cetățeni, profesioniști, mediu de afaceri, legislatori – lucrând împreună.

Este responsabilitatea noastră – a arhitecților împreună cu autoritățile și factorii de decizie – să ne orientăm eforturile către inițierea, încurajarea și facilitarea educației de mediu construit.

Carta privind educația de mediu construit pentru copii și tineri a devenit o evidentă necesitate după ce am realizat că BEE este un gol dureros în majoritatea politicilor de educație din majoritatea țărilor din lume.

Lansare

Carta a fost creată pentru a promova și sprijini acțiunea și dezvoltarea urgentă în educația de mediu construit.

Am lucrat la structura cartei și am fost ajutată de membrii Programului de lucru; am discutat-o la întâlniri mai mult de trei ani.
O echipă a fost înființată pentru a finaliza documentul.

Autori cu experiență

Autorii finali ai cartei sunt experți în domeniul arhitecturii și BEE și membri ai Grupului de lucru „UIA – Arhitectura şi Copiii”.

Echipa internațională este compusă din:

  • Ewa Struzynska, Franța, inițiatorul Cartei și fost director al Grupului de lucru „UIA – Arhitectura şi Copiii”
  • Mia Roth Cerina, Croația, membru al Grupului de lucru „UIA – Arhitectura şi Copiii”
  • Ann McNicholl, Irlanda, fost director al Grupului de lucru „UIA – Arhitectura şi Copiii”
  • Suzanne de Laval, Suedia, actual co-director al Grupului de lucru „UIA – Arhitectura şi Copiii”
  • Și participarea tuturor membrilor Grupului de lucru „UIA – Arhitectura şi Copiii”.

Susținere

Când a fost finalizată, a fost prezentată și aprobată de Adunarea Generală a UIA, reprezentând peste 120 de țări. Este destinată să fie publicată pe scară largă și să fie folosită de către organizațiile profesionale și educatori pentru acțiune și preluare în politicile naționale.

Carta constituie un cadru care oferă direcţii şi îndrumare guvernelor, autorităţilor, instituţiilor, arhitecţilor şi profesorilor implicaţi în întemeierea, crearea şi implementarea educaţiei de mediu construit.

Adoptarea și cosemnătura

Carta este un document pe care îl împărtășim instituțiilor implicate în mediul construit, educația și dezvoltarea durabilă, pentru care invităm instituțiile interesate să participe la cosemnarea documentului.

Pentru legitimitate și impact, Carta trebuie adoptată de marea majoritate.

În momentul de față am invitat UNESCO și ACE să semneze Carta, ne așteptăm ca mai multe instituții să semneze, precum DOCOMOMO, UMAR, Habitat ONU etc.

Preluare și implementare

Este urgent și vital pentru răspândirea BEE ca fiecare țară să intre în posesia Cartei prin toate organele guvernelor și organizațiilor profesionale și să-și pună în aplicare obiectivele acum.

Revizuire

Carta va fi revizuită periodic luând în considerare schimbările și evoluțiile din lume.

Paris, 10 noiembrie 2020

*Articolul există şi în engleză, aici.