Vă anunţăm în premieră că pregătim un curs pentru grădiniţe, pentru cei mici, de 3-6 ani. Cursul „De-a arhitectura la grădiniţă” se va putea implementa în grădiniţe din anul şcolar 2015-2016, are 12 ateliere şi se poate desfăşura în 3 luni. Aşa cum v-am obişnuit, cei mici vor fi acompaniaţi de un arhitect.
De ce acest curs:
- Pentru că populaţia urbană creşte din ce în ce mai mult, iar deciziile pe care le iau oamenii în ceea ce priveşte mediul e nevoie să fie luate din ce în ce mai responsabil.
- Educaţia de arhitectură implică o viziune holistică, cu alte cuvinte copiii ating în cercetările lor domenii foarte variate, reuşind să facă foarte uşor conexiuni surprinzător de libere şi creative.
- Li se va dezvolta simţul critic şi vor recunoaşte calitatea.
- Disponibilitatea pentru experimentarea senzorială este maximă la aceste vârste. Odată „învăţată” metoda, vor apela la ea şi mai târziu, în mod natural.
- Pentru activarea spiritului civic şi comunitar, pentru încurajarea iniţiativei personale şi a abilităţilor de comunicare.
- Pentru dezvoltarea exprimării sentimentelor, ideilor, preocupărilor, dar şi înţelegerea şi ascultarea celorlalţi.
- Pentru curiozitate şi plăcerea jocului individual, în grup sau în echipă.
- Scopul ultim al acestei iniţiative educative este ca în viitor, orice profesie ar urma aceşti copii, să înţeleagă mediul în care trăiesc şi să îl ocrotească, să îl îmbogăţească, să îl modeleze în deplină cunoştinţă de cauză.
În săptămâna „Şcoala Altfel”, în Constanţa, am testat una din lecţiile cursului de grădiniţă, spre bucuria şi deliciul copiilor, lecţie la care au participat în total aproximativ 160 de copii.
Este vorba despre lecţia „Structură gustoasă pentru o jucărie”, în care construirea unei structuri poate fi deosebit de placută, chiar gustoasă. Prin exprimentarea practică, se dezvoltă abilităţi de înţelegere a fenomenelor fizice de statică.
Abordarea acestui atelier este sinestezică, implicând şi gustul într-un mod deosebit de plăcut pentru copii. Uneltele folosite sunt scobitori pe post de elemente structurale, dar şi alimente pe post de noduri structurale – fructe tăiate, bomboane gumate, etc.





Iată ce ne-a mărturisit profesor Marilena Costescu: „În candoarea şi deschidera lor către estetic, copiii au fost cuceriţi de imaginea, ideea, că pot crea ei, cu mânuţele lor, ceva nou, care se înalţă, ceva consistent, care le aduce satisfacţie şi apreciere din partea celorlalţi. Au lucrat independent cu entuziasm, iar imaginaţia, creativitea lor au fost puternic stimulate şi au creat structuri neaşteptat de interesante.”
A fost o provocare să lucrăm cu aşa mulţi copii într-un timp atât de scurt. A venit apoi provocarea să reuşim să facem ceva cu care copiii să rămână şi să le arate părinţilor. Am pornit prin a le stârni imaginaţia printr-o scurtă discuţie în care îi întrebam despre diverse meserii şi cum toate au în comun la început un gând „ce este de făcut… cum este de făcut?”. Apoi, folosind gândul şi imaginaţia, au început să-şi găsească ceva ce vor crea. Şi, pentru a porni structura, am luat exemplu forma piramidei.
Arh. Ana Maria Olteanu: „Copiii sunt foarte rapizi şi în a gândi, şi în a pune în practică. E teribil şi fenomenal de lucrat cu ei. A fost foarte interesant să văd diferenţele între copii de vârste atât de apropiate şi să ne adaptăm rapid. Concluzia este că ar trebui să fim mult mai atenţi la viaţa şi imaginaţia copiilor, mai ales la vârste fragede, când este atât de bogată şi de liberă.”
Mulţumiri arhitecţilor: Ana Maria Olteanu, Gabriela Bărbulescu şi Elena Blidea.