Jurnal de proiect: De-a arhitectura în școala mea! Clasa mea de vis!

PROIECTUL

Suntem în octombrie, la final de proiect. „De-a arhitectura în școala mea” este un proiect destinat elevilor de gimnaziu și s-a materializat la Timișoara prin „Clasa mea de vis!”.

Iată de la ce am pornit.

 width=

 width=

Şi iată rezultatul final.

 width=

 width=

Dar să vă spun că lucrul cel mai important în acest proiect este întregul demers, procesul prin care am trecut împreună. Întâi cine suntem. Și pentru că în această poveste eu sunt naratorul, să mă prezint: sunt Brîndușa Raluca Havași și sunt architect voluntar De-a Arhitectura din 2013. În vara anului 2015 ne-am luat inima-n dinți și, împreună cu Mina Sava [n.r. arhitect, membru fondator Asociaţia De-a Arhitectura], am început să pregătim cursul pentru gimnaziu, care a început mai întâi la Cluj, cu Iulia Pătru.

SCOPUL

Ne-am propus prin acest proiect ca elevii să deprindă curajul de a trece la acțiune și de a-și pune ideile în practică. Ne-am dorit să observăm împreună câteva din trăsăturile importante ale unei clădiri pe care să o analizăm din prisma celui care a conceput-o, cea a arhitectului. Obiectul nostru de studiu a fost chiar clădirea școlii în care elevii petrec cea mai mare parte a timpului activ. Am privit clădirea din toate părțile, și pe dinăuntru, și pe dinafară, am analizat vecinătățile, ne-am întrebat care locuri din școală ne plac mai mult și care mai puțin. Am privit clădirea școlii din punctul de vedere al esteticii și al funcționalității, dar și al gradului ei de adaptare la nevoile utilizatorilor săi de azi. Am dorit ca elevii să propună îmbunătățiri punctuale ale spațiilor școlii, pe care să le prezinte prin machete în fața comunității școlii: colegi, profesori, părinți. Mai mult decât atât, am vrut să facem pașii necesari pentru punerea în practică a ideilor, ca elevii să participe direct la renovarea clasei lor.

ECHIPA

Și acum a venit momentul să vă prezint echipa. Subiecții în această poveste sunt elevii clasei a VI-a și a V-a de la Liceul de Arte Plastice din Timișoara. Am avut-o alături, încă de la începutul cursului, pe profesoara Eugenia Drăgoi-Banciu, cea care m-a invitat să țin cursul în această școală. Aşa arăta echipa la începutul proiectului.

 width=

Şi aşa arăta la sfârșitul semestrului, pe parcurs ni s-au alăturat arhitectul Bogdan Chisăliță și diriginta, prof. Denisa Borlean. În timpul șantierului au participat voluntari liceeni, elevi din clasele de alături,  o echipă de meșteri, o mămică, prieteni.

 width=

DURATA PROIECTULUI

Am început proiectul în semestrul II al anului școlar 2015-2016, ca un curs extracurricular la care elevii s-au înscris în urma a două prezentări introductive ținute în noiembrie. Prima prezentare a fost o introducere în problematica clădirilor de școli, prin discutarea unor exemple situate în locuri diferite pe glob și în contexte economico-sociale diferite. A doua prezentare a avut în binoclu arhitectul și arhitectura; ce face arhitectul, ce numim arhitectură și căror nevoi se adresează ea. Partea teoretică a proiectului s-a desfășurat în semestrul II și s-a finalizat cu propuneri de renovare a clasei prezentate de elevi în machete, pe care le puteţi urmări în imaginile de mai jos. Odată cu începerea vacanței de vară am trecut la partea practică a proiectului prin deschiderea șantierului.

 width=

 width=

 width=

 width=

 width=

 width=

ȘANTIERUL

Așadar a venit vacanța și am început șantierul. Am pornit cu entuziasm cu o întreagă listă de lucrări de renovare, din care am reușit să finalizăm o bună parte. Partea cea mai importantă zicem noi, deoarece, așa cum am spus la începutul poveștii, procesul a fost mai important decât rezultatul final.

Proiectul a pornit practic fără finanțare și a putut fi realizat datorită susținerii acordate pe parcurs de:

  • arhitectul Bogdan Chisăliță, care s-a implicat încă din stadiul de proiect și ne-a ajutat practic aducând schela absolut necesară pentru a lucra la 4,00m înălțime și meșterii care au finisat voluntar pereții și tavanul și care ne-au învățat cum să montam parchetul, finanțat de firma S.C. PROHOUSE NITU S.R.L. tot la solicitarea lui Bogdan
  • firma BAUMIT ROMÂNIA, prima care a susținut proiectul și a furnizat materiale pentru finisarea pereților, material pentru tencuit, amorsă și vopsele speciale pentru clădiri istorice
  • firma DURAZIV ROMÂNIA, care ni s-a alăturat încântată de ideea educațională a proiectului și a furnizat materiale pentru finisarea pereților, glet și lavabile, vopsele pentru recondiționarea tâmplăriei și a mobilierului de lemn
  • firma INTEGRA Corporation S.R.L. – Timişoara, alături de colaboratorii EGGER România SRL – Rădăuţi, HÄFELE România S.R.L. – Timişoara, BLUM România S.R.L. – Otopeni, care a realizat dulapurile mult dorite de copii, oferind materielele, accesoriile și montajul
  • ECOREC TIM S.R.L., care a finanțat achiziția straturilor suport ale parchetului.

Alături de aceștia ne-am bucurat de sprijinul material al părinților, al școlii și, în primul rând, al doamnei Maria Luiza Ricman care a dăruit cu generozitate timp și materiale.

IMPRESII DE PE ȘANTIER

Este primul proiect la care lucrăm toți împreună pentru un scop comun”, a spus Karina răzuind pereții de multiplele straturi de vopsea, cocoțată pe schelă.

E mai fain decât la mate…”, a declarat Filip scoțând de zor cuiele cu ciocanul și patentul din parchetul vechi.

Doamna arhitectă, nu mai avem ceva cuie de scos?”, m-au întrebat baieții care stivuiseră cu grijă parchetul vechi pe coridor.

Chiar îmi place munca asta fizică…, acum mă uit cu alți ochi la imaginile de la teoria arhitecturii.”, a rostit cunfundat în muncă Alex, student la arhitectură.

Aveți grijă să nu zgâriați parchetul cel nou!”, le-a atenționat Nadia pe elevele de liceu care ne-au ajutat la vopsit ancadramentele ferestrelor.

Dacă le-a plăcut sau nu copiilor munca pe șantierul clasei care urma a se renova după proiectele lor vă las să deduceți singuri din imaginile de mai jos.

 width=

 width=

 width=

 width=

 width=

 width=

 width=

 width=

 width=

ÎN LOC DE CONCLUZIE

Am învățat multe lecții împreună în acest proiect. Una este aceea a comunicării: suntem dispuși să vorbim și mai puțin să ascultăm; ne este greu să ne facem auzite și înțelese opiniile și ideile. Avem nevoie de limbaj, fie el literar, științific sau arhitectural. A doua este cea a lucrului în echipă: suntem obișnuiți să stăm fiecare în banca lui și ne este greu să cădem de acord atunci când sunt mai multe păreri. Avem nevoie să învățăm să decidem ce este bine pentru comunitatea din care facem parte. A treia lecție se referă la punerea ideilor în practică. Să gândim practic modul în care putem să ne aducem contribuția la îmbunătățirea unui loc sau a unei situații care ne nemulțumește. Este ușor să abandonăm idei și e mai greu să ne urmăm visul cu perseverență până la îndeplinire. Așteptăm rezultate care să vină repede și ușor, fără să știm că atunci când muncim mai mult și satisfacțiile sunt mai mari.

Personal, am învățat o lecție: aceea că un spațiu mai frumos și mai bun nu atrage după sine automat și un comportament mai bun și mai frumos (!) și că această lecție se învață prin exemplul direct al pedagogului. Spațiul este însă un instrument foarte puternic de exemplificare și de trăire a unui comportament și stil de viață mai frumos, mai bun și mai responsabil față de comunitate și mediu.

Noi, pedagogii, ne-am făcut treaba. Ține de beneficiarii proiectului să ducă acum povestea mai departe!

 width=

DACĂ PROIECTUL ȘI-A ATINS SCOPUL PROPUS?

În ziua în care un elev dintr-a VI-a le-a replicat unor colegi mai mari, care ițiseră capetele pe ușă, curioși ce minune facem noi aicea, că „așa ceva puteți face și voi, trebuie doar să vreți…”, am considerat că proiectul și-a atins scopul dintâi. De aceea, vă spun acum istoria acestui proiect, ca să duceți și voi vorba mai departe. Și-am încălecat pe-o șa, și v-am spus povestea așa!

Reporter de pe frontul clasei:
arh. drd. Brînduşa R. Havaşi
tel. 0751 193320 brinduta@yahoo.com
Facultatea de Arhitectură şi Urbanism, Universitatea Politehnică Timişoara
Brînduşa R. Havaşi Birou Individual de Arhitectură
Str. Enrico Carusso, 1a, ap.7, 300001, Timişoara, România

Referințe:

Proiect – De-a arhitectura în școala mea! Clasa mea de vis!
Program – De-a arhitectura în școala mea
Locație – Liceul de Arte Plastice Timișoara, tr. Gen. I. Dragalina, Nr.8
Coordonator program național – arh. Mina Sava, Asociația De-a Arhitectura
Coordonator proiect Timișoara – arh. Brîndușa Raluca Havași
Coordonator proiect în școală – prof. Eugenia Drăgoi-Banciu, Liceul de Arte Plastice
Beneficiari direcți – elevii clasei a V-a și a VI-a, Liceul de Arte Plastice din Timișoara
Beneficiari indirecți – întreaga comunitate a școlii, proiect model la nivel național
Durata de desfășurare a proiectului – anul școlar 2015-2016/sem. II – faza teoretică/07.10.2016 – faza practică
Obiectul de studiu – clădirea școlii, spațiul sălii de clasă
Echipa – arh. Brîndușa Raluca Havași, arh. Mina Sava, prof. Eugenia Dragoi-Banciu, director prof. Veronica Adorjan, diriginte prof. Denisa Borlean, arh. Bogdan Chisăliţă, reprezentant părinți: Luiza Maria Ricman
Participanți înscriși la proiect – Elevii clasei a VI-a şi a V-a: Alexandra Codrean, Diana Budugan, Sarra Ruscu, Karina Faje, Iona Văcaru, Alecs Sidea, Victor Rusu, Nadia Cramba, Emilia Nichiteanu, Colipcă Roxana, Fatima Habib, Mihai Burgheaua, Marco Dumitrascu, Sara Nicole Sulea, Sary Habib, Maximilian Caraculea
Colaboratori externi – arh. Farcas Pataki, stud. arh. Alex Birau, stud. arh. Marcu Hunor; elevi voluntari: David Ionas, Adela Murărescu, Alina Cioară, Claudia  Vaszko, Denisa Vaszko, Karla Borbely, Lavinia Darusi, Simona Pantea, Mara Sferdian, Bogdan  Kinzerskiy; părinți: Cristina Isac, Nina Chelariu, Francisca Hoca-Virag, prof. Mihai Filip
Meșteri: Neluțu și Marius, MH Solutions Construct 2015

Proiect susținut de:

Prezentare proiectExpozitia bienalei regionale de arhitectură BETA

2