Voluntarii De-a arhitectura: Cluj-Maramureș-Mureș

24/04/16 | Curs, Curs opţional

Anul acesta este cel de-al treilea an în care se defășoară cursul De-a Arhitectura dedicat claselor a III-a și a IV-a la Cluj. În zona Maramureș-Mureș sunt înscrise în program 11 clase, o clasă parcurgând cursul la distanță. Astfel, avem la Cluj cinci clase la Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” și o clasă la Liceul Teoretic „Gheorghe Șincai”, în Sighetul Marmației două clase, în Baia Mare o clasă, la Dej o clasă, iar la Câmpia Turzii o altă clasă.

Doamna învățătoare Maria Cornelia Câmpean de la Liceul Teoretic „Gheorghe Șincai” din Cluj, împreună cu arhitectul voluntar Camelia Sisak fac o echipă minunată la clasa a IV-a A, iar ca rezultat Camelia ne trimite povestea clasei la care predă spunându-ne și despre momentul în care ea s-a decis să se înscrie în cadrul programului nostru.

 width=

Prima interacţiune pe care am avut-o cu De-a Arhitectura a fost în urmă cu un an în cadrul unei prezentări pe care am ţinut-o în săptămâna «Școala altfel», la «De-a arhitectura Povestită». Auzisem despre curs, dar nu ştiam exact ce presupune, nici cărei vârste se adresează sau ce conţine. Ideea de a discuta despre arhitectură în şcoală mi se părea foarte bună, dar aveam impresia că nu am timp pentru a mă implica în aşa ceva. Atunci când am primit invitaţia pentru a face prezentarea, am stat şi ne-am gândit destul de mult oare ce poate să fie interesant pentru un copil de clasa a IV-a. După care ne-am dat seama că multe dintre proiectele noastre au un caracter jucăuş şi ne-am pus pe treabă.

 width=

Pe parcursul ultimilor ani am fost cadru didactic asociat la Facultatea de Arhitectură din Cluj, aşa că am avut ocazia să vorbesc despre arhitectură studenţilor şi să ţin diverse prezentări. Ori, dacă la alte prezentări pe care le-am ţinut, la momentul întrebărilor se făcea linişte, publicul de clasa a IV-a a fost foarte diferit, fără niciun fel de complexe, au întrebat tot ce le-a trecut prin cap fără însă să fie lucruri deplasate. Am prezentat atunci proiecte care am considerat că au legătură cu creativitatea şi astfel i-am îndemnat către un lucru care mie mi se pare important, să nu o lase să se piardă odată cu trecerea timpului. Ce era interesant era că lucrurile erau văzute de auditoriu dintr-o altă perspectivă decât eram noi obişnuiţi, întrebările au fost multe şi surprinzătore. Aceste lucruri m-au făcut curioasă şi acela a fost momentul când m-am decis să fiu voluntar.

 width=

Un alt motiv important este şi faptul că sunt mama unei fetiţe (deocamdată de grădiniţă) şi mă preocupă ceea ce va transmite şcoala copilului meu. Cred că este important să înţelegem de mici mediul în care trăim, felul în care ne influenţează, să vedem oraşul ca un organism din care facem parte, nu ca o sumă de indivizi, ci ca o comunitate.

Aşa că am făcut loc în programul meu săptămânal orei de voluntariat la Liceul Teoretic «Gheorghe Șincai». De-a lungul orelor la care am participat am descoperit că toţi copiii sunt mereu dornici să vorbească despre lucruri cu care interacţionează zi de zi. E interesant pentru că e altfel decât restul orelor, că ies şi văd oraşul cu alţi ochi, că învaţă jucându-se şi experimentând, că îşi pun probleme noi faţă de ce învaţă în rest la şcoală.

 width=

Lucrurile care au fost cele mai interesante şi care cred că au stârnit cel mai mare interes au fost legate de înţelegerea rolului arhitectului şi a tuturor celor implicaţi într-un proiect, de proporţii, scară şi materiale. Discuţia despre scară s-a materializat în macheta camerei omuleţului LEGO unde au lucrat în echipe şi am urmărit să înţeleagă ce înseamnă acest lucru. Despre materiale am făcut o oră în care au avut de recunoscut diferite materiale legaţi la ochi, pe pipăite, şi au trebuit să descrie caracteristicile lor, ceea ce i-a stimulat să fie mai atenţi la materialele cunoscute şi să descopere altele noi. Am făcut o expediţie în Cimitirul Central şi dacă la început li s-a părut înspăimântător, la final au întrebat «Când mai venim?». Au descoperit aici un spaţiu verde urban, pe panta unui deal, cu diverse materiale, monumente şi chiar o expoziţie de stiluri arhitecturale ale cavourilor de la neogotic la modern.

Experienţa a fost interesantă, cursul este complex şi rolul învăţătorului este esenţial în transmiterea lui într-un mod adecvat vârstei copiilor şi este un material foarte interesant de parcurs chiar şi de cei care vor să urmeze arhitectura sau care sunt în anul I.”

 width=

Clase din județul Cluj care urmează cursul „De-a arhitectura în orașul meu”:

  • Liceul Teoretic „Pavel Dan”, Câmpia Turzii: prof. înv. primar Semida-Adina Șuteu și arh. Irina Mihaela Tătăranu
  • Liceul Teoretic „Gheorghe Șincai”, Cluj-Napoca: prof. înv. primar Maria Cornelia Câmpean și arh. Camelia Sisak
  • Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu”, Cluj-Napoca: prof. înv. primar Ioana-Maria Câmpean și arh. Ioana Mladin cu arh. Andra Ilea
  • Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu”, Cluj-Napoca: prof. înv. primar Liliana Elena Șandor și arh. Diana Imecs
  • Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu”, Cluj-Napoca: prof. înv. primar Maria Magdalena Valea și arh. Timea Hitter cu arh. Oana Burnete
  • Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu”, Cluj-Napoca: prof. înv. primar Eugenia-Maria Mureșan și arh. Alida Maria Vișan cu arh. Cezara Tudosă
  • Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu”, Cluj-Napoca: prof. înv. primar Adina-Cosmina Micu și arh. Andra Spânu cu arh. Luiza Iosif
  • Școala Gimnazială Nr. 1, Dej: prof. înv. primar Silvia-Monica Tămaș și stud. arh. Paul Tătar

Clase din județul Maramureș care urmează cursul „De-a arhitectura în orașul meu”:

  • Școala Gimnazială „George Coșbuc”, Sighetu Marmației: prof. înv. primar Alina Ardelean și arh. Andreea Ștefania Kadar
  • Școala Gimnazială „Dr. Ioan Mihalyi de Apșa”, Sighetu Marmației: prof. înv. primar Mirela Rodica Radu și arh. Andreea Ștefania Kadar
  • Liceul de Arte, Baia Mare: prof. înv. primar Carmen Coviza și arh. Krisztina Toth