În acest an, în perioada dinaintea sărbătorilor, De-a Arhitectura a lansat o invitaţie mai desuetă claselor înscrise în programele sale, aceea de a-şi scrie scrisori de Crăciun. Ideea a venit de la managerul programelor pentru şcoli, arh. Ioana Rizea: „«Scrisori între clasele De-a arhitectura» a apărut natural și a crescut într-o după-amiază. Inspirată de perioadă sărbătorilor de iarnă, am știut că nu există un pretext mai bun pentru a scrie o scrisoare decât perioada Crăciunului. În mai multe situaţii m-am gândit să punem în legătură elevii De-a arhitectura şi am inventat acest eveniment împreună cu Mina Sava [n.r. preşedinte Asociaţia De-a Arhitectura]. Voiam ca elevii să afle despre ceilalţi, să împartă impresii.”
Invitaţia trimisă claselor suna aşa: „Invităm toate clasele De-a arhitectura din toată țara să își scrie scrisori de Crăciun. Fiecare clasă va ști care este destinatarul scrisorii ei după ce va confirma participarea. Înscrie-te și, alături de colegii tăi, povestește elevilor dintr-o altă clasă ce înseamnă să fii elev De-a arhitectura: scrie, desenează, fă un colaj, alege orice tehnică dorești. Haideți să legăm prietenii!”
Toatele clasele din toată țara care urmează cursurile De-a arhitectura (MINI, în orașul meu, în școala mea) au fost invitate să ia parte la acest proiect. Ioana, care a coordonat proiectul, a primit confirmări de la 52 de clase din județele Argeș, Bistrița-Năsăud, Brașov, București, Caraș-Severin, Cluj, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Galați, Iași, Ilfov, Prahova şi Timiș. „Clasele ne-au scris cu bucurie și entuziasm și noi am făcut echipele în ordinea confirmărilor, pe măsură ce s-au înscris. Astfel, clasele din București au corespondat cu cele din Brașov şi Constanța, clasele din Argeș cu cele din București, clasele din Timișoara cu cele din Dolj, Dâmbovița și tot așa.”, ne-a transmis Ioana despre procesul de formare a echipelor.
Multe dintre clasele înscrise în proiect au primit deja scrisorile colegilor lor și au trimis, la rândul lor, mesaje și fotografii de mulțumire clasei-pereche, dovezi că bucuria a fost de ambele părți și că a călătorit în siguranță de la expeditor la destinar.
Ioana ne spune ce au aflat copiii din scrisori în acest proiect şi cum au creat o conexiune al cărui cuvânt cheie este „de-a arhitectura”: „Elevii De-a arhitectura au aflat despre colegii lor din alte orașe și alte județe, au aflat că unele clase au un arhitect în echipă, altele colaborează cu arhitecții din când în când. Au aflat că Asociația De-a Arhitectura are și alte proiecte pentru toate vârstele. Cadrele didactice și arhitecții s-au cunoscut, au schimbat mesaje și impresii, alții s-au reîntâlnit după mulți ani. Despre asta este proiectul «Scrisori între clasele De-a arhitectura». Ne-am dorit să dăm sfoară-n ţară printre elevii care fac parte dintr-o comunitate care se implică în viața orașului și a satului lor. Poate vor continua corespondența și vor discuta şi pe viitor despre teme legate de oraș și sat și mediu construit.”
Mai departe puteţi citi impresii primite de la profesorii, arhitecții și elevii care au acceptat provocarea noastră, „Scrisori între clasele De-a arhitectura”.
Clasa a III-a A, Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu”, Cluj-Napoca, jud. Cluj, prof. înv. primar Adina Achim și arh. Andreea Ardelean cu stud. arh. Georgiana Jiman
Prof. înv. primar Adina Achim ne povestește: „Doresc să vă împărtășesc puțin din impresiile noastre despre proiectul schimbului de scrisori. Copiii au fost foarte încântați, s-au implicat cu bucurie și așteaptă cu nerăbdare să sosească scrisoarea pentru ei. Toți au dorit să scrie, așa că fiecare propoziție a fost scrisă de o altă mânuță. Doamnele arhitecte s-au arătat încântate, iar eu nu am putut decât să particip cu bucurie la acest proiect. Am construit astfel o punte de gândire și simțire peste orașe. Vă mulțumim și sperăm ca proiectul să se continue cu alte activități asemănătoare. Poate putem încheia un protocol de colaborare între școli.”
Clasa a III-a A, Şcoala Gimnazială „Grigore Moisil”, Ploiești, jud. Prahova, prof. înv. primar Cristina Georgescu și arh. Raul Ionescu
„Copiii au fost deschişi şi foarte încântaţi. Au realizat cu drag felicitările, iar mesajul scris este trimis din inima lor mică, dar totuși mare!”, ne-a povestit prof. înv. primar Cristina Georgescu.
Clasa a II-a E, Școala Gimnazială Nr. 195, sector 3, București, prof. înv. primar Cătălina Mirela Ganea și arh. Ioana Rizea
Prof. înv. primar Cătălina Mirela Ganea ne-a scris povestea clasei a II-a E: „«De-a arhitectura mini» creează punţi ale prieteniei între şcolile din România prin proiectul «Scrisori între clasele De-a arhitectura». Astfel, clasa cu care ne-am înfrăţit noi este din judeţul Timiş, din frumosul oraş Timişoara, Liceul «Grigore Moisil», clasa a II-a D, prof. înv. primar Felicia Popovici. Copiii mei au pus culoare, bucurie, energie, prietenie, iubire în proiectul lor, felicitarea-poveste despre ei. Cu doamna profesor a fost simplu să mă împrietenesc. Un mesaj trimis şi unul primit şi gata!
Pornind de la această joacă frumoasă şi serioasă, eu deja gândesc activităţi viitoare cu noii prieteni. Ar fi frumos să ne întâlnim la mijlocul drumului, într-o excursie, sau să facem nişte lecţii De-a arhitectura live, sau să corespondăm…
Să aveţi sărbători magice, dragi prieteni!????”
Din rolul de îndrumător de la aceeaşi clasă de „De-a arhitectura mini” arh. Ioana Rizea adaugă: „Sperăm ca proiectul «Scrisori între clasele De-a arhitectura» să fie primit cu entuziasm de către elevi. Astăzi am primit confirmarea! A fost o provocare mare să strângem idei şi să găsim o soluţie: cum putem să confecţionăm o scrisoare la care să lucreze 31 de elevi în acelaşi timp? Am căutat pe hartă clasa-pereche din Timişoara şi ne-am bucurat să aflăm că scrisoarea noastră va ajunge atât de departe. Aşteptăm confirmarea că a ajuns cu bine!”.
Clasa I B, Școala Gimnazială „Sfântul Silvestru”, sector 2, București, prof. înv. primar Nicoleta Morogan și arh. Ioana Rizea
„Elevii, în primul an de «De-a arhitectura MINI», sunt mereu curioși să afle ce facem când ne vedem, ce case mai construim, prin ce tărâmuri ne mai plimbăm. La atelierul în care am lucrat la scrisoare au fost veseli și nerăbdători. Am făcut listă cu toate ideile lor, cu propunerile pentru ca scrisoarea să fie rezultatul muncii lor, ca echipă. Am vorbit despre formatul scrisorii, despre prezentare, despre tehnica de lucru, am decupat, am desenat, am scris și ne-am semnat pe ea. Am făcut chiar și o fotografie de grup pe care am printat-o imediat, ca să o oferim echipei noastre pereche din Brașov. A fost un moment de bucurie, iar copiii au avut multe întrebări pentru colegii lor. Și eu sunt curioasă să văd ce vom primi și noi!”, spune Ioana, îndrumător şi la această clasă.
Clasa I, Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, sat Ghermănești, com. Snagov, jud. Ilfov, prof. înv. primar Ana Maria Calangiu și arh. Cristina Maria Dumitrescu
„Cei mici de clasa I au reușit să lucreze în trei echipe a câte cca. 8-9 copii. După ce au răspuns la întrebarea «Despre ce vorbim noi când ne vedem?» (ca să le transmitem asta și colegilor cărora le scriem felicitarea), ne-am reamintit pe unde și cu cine ne-am plimbat … la curs. Apoi i-am provocat să refacă locurile sub formă de planșă, în echipă. Ne-au rezultat niște planșe 3D, că doar așa ne-am învățat să lucrăm deja. În privința textului felicitării, doar asamblarea nu este făcută de copii – în rest, totul e autentic!”, ne-a scris arh. Cristina Maria Dumitrescu.
Clasa a IV-a, Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, sat Ghermănești, com. Snagov, jud. Ilfov, prof. înv. primar Florența Nicoleta Enache și arh. Cristina Maria Dumitrescu
Arh. Cristina Maria Dumitrescu ne-a împărtășit impresiile ei: „La clasa a IV-a, după un asemenea start reușit cu cei mici, ne-am propus din capul locului o felicitare 3D. Sigur, un 3D care să intre cumva într-un plic. Pliabil, deci. Am procedat la fel, ne-am reamintit repede cam despre ce învățăm noi la curs, am împărțit copiii în grupe și de aici nu a mai rămas decât să ajutăm puțin la asamblarea finală. Sunt copii foarte talentați, dezinvolți și pricepuți, lucrează cu drag și inspirație (inclusiv la text mă refer aici) și știu să se organizeze singuri și să își distribuie rolurile. O plăcere de clasă!”.
„Scrisoarea la care am lucrat vineri a fost o adevărată bucurie, așa cum a spus și doamna arhitect Dumitrescu. Am pus suflet cu toții și a ieșit un lucru extraordinar de care sperăm că se vor bucura copiii din Timișoara. Elevii clasei mele au realizat acele căsuțe din fetru, am mai avut și diverse ornamente, hârtie colorată și în plus, multă îndemânare și dăruire. Vă transmitem calde urări de sănătate! Sărbători fericite tuturor!”, ne-a transmis prof. înv. primar Florența Nicoleta Enache.
Clasa a III-a A, Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu”, Pitești, jud. Prahova, prof. înv. primar Otilia Țiroiu și arh. Alexandru Liviu Dumitrescu
„Elevii mei au gândit scrisoarea sub forma unui brad de Crăciun. Pe fiecare globuleț sunt scrise impresii despre fiecare țară prin care au călătorit până au ajuns la Grădina Minunată alături de Grifonel și Semințica. Pe vârf, în interiorul stelei scrie GRĂDINA MINUNATĂ, locul unde le dorim să ajungă și colegii noștri de la clasa a II-a A, de la Școala «Sf. Silvestru» din București. Pe marginea scrisorii sunt desenate imagini cu obiecte pe care le-am confecționat la cursul «De-a arhitectura MINI»: autobuzele din țara firelor, stupul din cetatea albinelor, orașul labirint, jucării, fabrici etc. Am desfășurat cu mare bucurie această activitate, «Scrisori între clase».”, ne-a povestit prof. înv. primar Otilia Țiroiu care a predat cursul „De-a arhitectura MINI” în ultimii doi ani, iar acum urmează cursul „De-a arhitectura în orașul meu”.
Clasa a III-a C, Școala Gimnazială „Nicolae Romanescu”, Craiova, jud. Dolj, prof. înv. primar Margareta Cercelaru
Elevii clasei a III-a C ne-au trimis gândurile lor: „Ideea de a trimite o scrisoare prietenilor de la Liceul Pedagogic «Carmen Sylva» din Timișoara ne-a bucurat foarte mult. Ne-am organizat și la sugestia doamnei învățătoare am scris mai întâi pe o ciornă idei referitoare la ce facem noi la opționalul «De-a arhitectura în orașul meu». Doamna învățătoare le-a verificat și David le-a transcris în scrisoare. Datele de pe plic le-a scris Lorena. Astfel, prietenii noștri au aflat despre noi că învățăm foarte multe lucruri interesante despre spațiul construit și despre arhitectură, că ne place să lucrăm în echipă, să facem machete, să ne jucăm și mai ales să facem expediții. Lângă scrisoare am pus și o fotografie cu ultima machetă realizată de noi. Le-am urat prietenilor sărbători fericite și vacanță plăcută. Ne dorim să păstram colaborarea.”
Clasa a III-a D, Liceul Pedagogic „Carmen Sylva”, Timișoara, jud. Timiș, prof. înv. primar Maria Vărgatu și arh. Alina Palea
Impresii primite de la prof. înv. primar Maria Vărgatu: „Elevii clasei a III-a D, de la Liceul Pedagogic «Carmen Sylva» din Timișoara, au realizat o scrisoare pentru clasa dumneavoastră [n.r. clasa a III-a C, Școala Gimnazială «Nicolae Romanescu», Craiova, jud. Dolj, prof. înv. primar Margareta Cercelaru]. Cei mici au fost foarte încântați! Deoarece fiecare din ei a vrut să arate, în felul lui, ce mult i-au plăcut cursurile De-a arhitectura de-a lungul anilor, a ieșit o scrisoare foarte lungă (în clasa I și a II-a elevii clasei a III-a D au participat la cursurile «De-a arhitectura mini»).”
Clasa a III-a, Școala Gimnazială Nr.165, sector 4, București, prof. înv. primar Alina Mariana Pintilii și arh. Mădălina Elena Bold
Arh. Mădălina Elena Bold ne transmite gândurile ei: „Albinuțele mele de la clasa a III-a au zumzăit fericite când au aflat de schimbul de scrisori – rândurile lor vesele nu au mai ajuns niciodată atât de departe. Am încercat să alegem împreună cel mai frumos moment de la orele De-a arhitectura și să trimitem povestea lui prietenilor arhitecturoși. Cum după doi ani s-au strâns destule pățanii dragi, am ajuns să avem, la final, 36 de scrisori și de-a arhi-povești ilustrate sau frumos scrise, gata să pornească la drum. De atunci, așteptarea Moșului a trecut pe locul doi: verificăm cutia poștală și suntem nerăbdători să aflăm cum sunt orele De-a arhitectura pentru copiluții din «clasa pereche».”.
Clasa a III-a C, Școala Gimnazială Nr.192, Sector 1, București, prof. înv. primar Elena Cristina Petrescu și arh. Andreea Larisa Radion cu arh. Ioana Melencu
Text: arh. Ioana Rizea, arh. Monica Popescu