Scrisori între clase, ediția a VI-a – punți ale prieteniei

j

Text:  arh. Ioana Rizea

l

Editor: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu

Fotografii: realizate de profesorii și arhitecții claselor participante în proiectul „Scrisori între clase” 2022

h

Timp de citire: 7 minute

În decembrie 2022 a avut loc cea de-a VI-a ediție a proiectului mult îndrăgit de elevi și îndrumători deopotrivă, „Scrisori între clase”. Gândit ca o invitație la explorarea specificului și memoriei locului într-o manieră ludică, ca o formă de conectare și relaționare între copiii înscriși la opționalele Asociației De-a Arhitectura, precum și ca un prilej de a intra în atmosfera sărbătorilor de iarnă, proiectul a crescut de la an la an, provocându-i pe cei mici să-și dea frâu liber creativității și explorării în prezentarea celor mai frumoase locuri din localitățile lor. Despre proiectul care a ajuns să creeze „punți ale prieteniei între școlile din România”, despre cât de entuziasmați au fost cei mici și ce a ieșit din mânuțele lor, despre cum și-au diversificat metodele de expresie, dezvoltând creații autentice și originale, ne-a povestit în cele ce urmează arh. Ioana Rizea, coordonatoarea acestui proiect.

În noiembrie 2022 am trimis claselor De-a arhitectura invitația de a participa la proiectul „Scrisori între clase”. Acestea s-au putut înscrie până pe 21 noiembrie, iar 9 decembrie a fost ultima zi de pregătire a scrisorilor, căci ne-am dorit ca acestea să ajungă la destinatari până să înceapă vacanța de iarnă. Proiectul a fost întâmpinat și în acest an școlar cu entuziasm și bucurie de către elevii și îndrumătorii De-a arhitectura: 43 de clase din toată țara au scris și au primit scrisori, unii de la alții. Și când spun din toată țara, chiar așa este. Scrisorile au călătorit în lung și în lat, de la Cluj-Napoca la București, de la Sibiu la Pitești, de la București la Iași, din comuna Ciolpani către Timișoara, de la Brașov la Galați și înapoi. Elevii care au confecționat scrisori în 2022 au fost din următoarele județe: Argeș, Brașov, Cluj, Galați, Gorj, Iași, Sibiu, Timiș, Suceava, Ilfov și Municipiul București. Din acestea, 21 de clase desfășoară în anul școlar 2022-2023 cursul „De-a arhitectura mini”, alte 19 cursul „De-a arhitectura în orașul meu”, iar 3 clase urmează programul „My School Can Be Cool”.

Grupate două câte două, clasele au primit adresele de corespondență și, cu scrisorile pregătite, au mers la Poșta Română. Două scrisori nu au mai ajuns la Poștă pentru că doamnele învățătoare s-au întâlnit față în față, iar o clasă din cele 43 ne-a scris chiar nouă, echipei De-a arhitectura de la București. Elevii nu și-au scris doar scrisori, ci au confecționat planșe cu multe informații despre orașul/satul în care locuiesc, unii elevi au trimis un puzzle de rezolvat, alți elevi au făcut un colaj cu autoportrete lipite pe o stradă din București, o clasă a pregătit un carnețel cu toate scrisorile adunate împreună, altă clasă a pregătit un calendar-brăduț cu surprize ascunse în spatele unor ferestre care se deschid.

Multe căsuțe (din hârtie, din carton, din lemn sau pliabile), multe proiecte frumoase, brăduți colorați și urări de sărbătoare, toate ca o inspirație pentru noi, echipa și îndrumptorii De-a arhitectura. Cu toții au primit cu bucurie invitația de a călători în alt județ, într-un loc nou cu atâtea clădiri și spații de descoperit! Îndrumătorii claselor înscrise ne-au trimis multe fotografii și impresii, atât din timpul confecționării propriei scrisori, cât și din momentul deschiderii scrisorii de la clasa-pereche. Cu recunoștință și bucurie am citit, am pus împreună și împărtășim cu voi tot ce am primit de la clasele din acest an.

Iată cum și-au început scrisoarea spiridușii clasei I C de la Școala Gimnazială Nr. 192 din București către colegii lor de la Școala Gimnazială „Iordache Cantacuzino” din Pașcani, jud. Iași:

„Țara Bucuriei – Dragii noștri, iată că a venit cea mai frumoasă perioadă din an, cea a sărbătorilor de iarnă. Noi, spiridușii clasei I C, vă invităm pe tărâmul magic din Țara Bucuriei, să pășiți zi de zi în lumea noastră și să ne cunoașteți. Fiecare căsuță din Țara Bucuriei poartă numele nostru și ascunde o provocare adresată vouă pe care trebuie să o descoperiți până la cea mai iubită sărbătoare, Crăciunul. Pentru a vă cunoaște și noi ne-am bucura dacă ne-ați împărtăși și nouă câteva imagini, impresii, filmulețe din călătoria voastră în Țara Bucuriei. Vă îmbrățișăm cu mult drag, Spiridușii clasei I C.”

Îndrumătoarea lor, prof. înv. primar Roxana Vorovenci, ne transmitea atunci:

„Scrisoarea și provocările din Orașul Bucuriei au ajuns la destinație. Răspunsurile colegilor noștri au adus încântare și multe zâmbete. Mulțumim doamnei Eugenia Nour și copiilor de la Școala Gimnazială «Iordache Cantacuzino» din Pașcani!”

Elevii clasei a II-a A de la Școala Gimnazială Nr. 28 din Galați, îndrumați de prof. înv primar Valentina Tanasaciuc, au făcut echipă cu elevii clasei prof. înv. primar Adina Vira de la Școala Gimnazială Nr. 6 „Iacob Mureșianu” din Brașov. De la prof. înv primar Valentina Tanasaciuc am primit câteva rânduri:

„Cu bucurie fără margini am primit plicul de la Brașov, de la Școala Gimnazială Nr. 6 «Iacob Mureșianu». Mulțumiri și recunoștință copiilor de la clasa a II-a A și doamnei învățătoare Adina Vira. Puzzle-ul a fost cireașa…. A.S. a exclamat: «Eu știu ce reprezintă: este școala copiilor de la Brașov!» Să fi avut dreptate?”

Iată cum au întâmpinat elevii clasei a II-a A de la Școala Gimnazială Nr. 6 „Iacob Mureșianu” invitația de a trimite scrisori:

„Dragi prieteni «arhitecturoși», am primit cu bucurie și entuziasm propunerea doamnei noastre învățătoare Adina Vira. Noi suntem elevi în clasa a II-a A și anul acesta avem ca opțional «De-a arhitectura mini» alături de doamna arhitect Mihaela Popovici. Împreună am parcurs țările prin care au trecut Grifonel și Semințica și am fost încântați de tot ce am descoperit. «De-a arhitectura mini» creează punți ale prieteniei între școlile din România prin proiectul «Scrisori între clasele De-a arhitectura». Noi v-am pregătit surprize mici, sub formă de puzzle, prin care vă invităm la noi în oraș și vă ghidăm spre ce puteți vizita. Vă dorim sărbători fericite! Cu prietenie, clasa a II-a A.”

Elevii Școlii Gimnaziale Nr. 1 Ciolpani, jud. Ilfov, îndrumați de prof. înv. primar Rodica Constantin, le-au povestit despre comuna lor colegilor de la Montessori School of Bucharest, îndrumați de prof. înv. primar Nicoleta Beldiman.

„Bună! Mă numesc Alex, sunt elev în clasa a III-a A la Școala Nr. 1, comuna Ciolpani. Aș vrea să îți comunic câteva locuri din satul meu care îmi plac foarte mult atunci când mă plimb. Îmi plac foarte mult plimbările cu caiacul pe lac. Acolo, vara, poți vedea nuferi înfloriți și rațele care își duc puii la lecții de înot. La fel de mult îmi plac și plimbările cu bicicleta sau pe jos, prin pădure. Acolo poți admira fazani, căprioare sau chiar o familie de mistreți. Satul meu, Siliștea Snagovului, este un sat foarte frumos și te aștept și pe tine să îl vizitezi. Cu drag, Alex.”

Prof. înv. primar Maria Denov de la Școala Gimnazială „Ion Luca Caragiale” din Sibiu s-a oprit în drum spre București la Școala Gimnazială „Ion Pillat” din Pitești unde s-a întâlnit cu prof. Vasilica Oprișor și au făcut schimb de scrisori. Prof. înv. primar Maria Denov ne-a transmis:

„Împreună cu elevii mei, am primit proiectul «Scrisori între clase» cu sufletul deschis. Copiii au fost încântați că vor trimite scrisori unor elevi ca ei, din alt județ, că au putut să împărtășească impresii despre orașul lor, să fie un fel de ghizi pentru aceștia, că au avut ocazia să-și facă noi prieteni, dar și să afle mai multe despre o altă localitate din România, în cazul nostru, orașul Pitești, județul Argeș. Printre multele păreri sincere ale elevilor mei m-a impresionat ce a spus Lavinia: «A fost interesant deoarece am comunicat prin scrisori cu elevi din alte orașe, ca pe vremuri, când nu era telefon, televizor etc… așa mi-am imaginat eu.» Văzându-i cu câtă creativitate lucrează, cât de implicați și serioși sunt în a prezenta, într-un mod inedit, frânturi din locul în care trăiesc, am fost fericită că am acceptat provocarea de a face parte din acest proiect minunat!”

Prof. înv. primar Felicia Popovici de la Liceul Teoretic „Grigore Moisil” din Timișoara a expediat scrisorile elevilor săi la Școala Gimnazială Nr. 192  din capitală, la clasa prof. înv. primar Cristina Petrescu.

„Mulțumim, De-a Arhitectura, pentru bucuria traită. Mulțumim clasei a III-a C de la Școala Gimnazială Nr. 192 din București! Sunteți minunați! Ne facem acum planuri de excursie la București.”

Și elevii clasei a IV-a D de la Școala Gimnazială Nr. 16 „Tache Ionescu” din Timișoara, îndrumați de prof. înv. primar Elena Sorina Groza, au făcut schimb de informații cu clasa a V-a F de la Școala Gimnazială Nr. 113 din București, clasă aflată sub îndrumarea prof. înv. primar Florentina Ruiu.

„Scrisoarea elevilor clasei a V-a F de la Școala 113 din București a ajuns la noi. Bucuroși să descoperim că avem multe în comun, plăcerea de a face expediții, de a descoperi construcții noi și vechi, de a avea prenume identice. Proiectul De-a arhitectura ne-a adus din nou împreună. Mulțumim echipei ce ne stă alături! Sărbători fericite tuturor!” – prof. înv. primar Elena Sorina Groza.

Arh. îndrumător Oana-Maria Floricioiu a mers la clasa prof. înv. primar Corina Drocaș de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă din Cluj-Napoca:

„Am participat și în acest an cu copiii Centrului de Educație Incluzivă din Cluj-Napoca la proiectul «Scrisori între clase» cu grupa clasei a IV-a, sub îndrumarea d-nei Corina Drocaș. Copiii clasei noastre au trimis colegilor lor din Școala Gimnazială Nr. 311 din București o descriere în imagini a zonei din apropierea școlii pe care am descoperit-o, explorat-o și analizat-o în ședințele acestei toamne. În prima oră a noului an ne aștepta scrisoarea colegilor din București pe care am studiat-o în amănunt. Descrierile locurilor ce le-am putea vizita, explicate cu desene sau cu versuri vesele, ne-au convins că Bucureștiul merită vizitat. Mulțumim în mod special lui Miru, pentru sfaturile și încurajările trimise!”

Mulțumim cu această ocazie copiilor și îndrumătorilor, arhitecți și profesori, care au răspuns pozitiv invitației noastre și ne-au bucurat cu lucrările, creativitatea și entuziasmul lor.