Mi-aduc aminte acum câţiva ani, să fi tot fost vreo două noaptea, când m-am trezit din somn buimacă, cu rafturile şi obiectele din cameră mişcându-se în jurul meu şi cu o lustră veche, atârnând deasupra patului, bălăngănindu-se ameninţător. Am rămas blocată fizic, preţ de câteva secunde, în timp ce creierul meu rula informaţiile nestructurate, îngurgitate alandala în decursul timpului din articolele şi emisiunile pe această temă, în ideea că poate într-o bună zi îmi vor fi de folos. La ora aceea din noapte şi cu toate cele zgâlţâindu-se în jur, nu îmi mai aduceam aminte clar dacă să mă bag sub cant de uşă, să mă adăpostesc sub o masă cu picioare groase sau să mă poziţionez cât mai departe de mobila grea. Citisem articole care se contraziceau şi în acel moment nu mai ştiam clar să disting informaţia validă de cea falsă.
Până m-am dumirit, lucrurile au început să se mişte din ce în ce mai puţin, până când în jur s-a aşternut o linişte deplină. M-am întrebat ce ştiu eu de fapt despre situaţii de urgenţă şi mi-au revenit în minte alertele de la şcoală, din copilărie.
Le ştiţi şi voi. Atunci când eraţi în timpul orei de matematică, sub pericolul iminent de a trece la tablă şi a rezolva problema, şi se auzea dintr-o dată alarma salvatoare care ridica toată clasa în picioare, dinainte ca doamna însăşi să mai apuce să zică ceva. Toate uşile se izbeau de pereţi şi, abţinându-se să nu chiuie de bucurie, copiii coborau pe scări în curtea şcolii pentru exerciţiul în caz situaţii de urgenţă. După încolonarea în perimetrul şcolii şi explicaţiile de rigoare, toată lumea se întorcea în bănci privind la ceas, să vadă cât timp a mai rămas din oră.
Cam la asta se rezumau informaţiile pe care le deţineam. Şi am realizat cât de nepregătită eram de fapt să fac faţă unor astfel de situaţii. Îmi lipsise educaţia în acest sens şi un ghid clar, bine structurat, care să mă ajute să mă orientez.
De aceea, Kit-ul educaţional „Şcolari în siguranţă”, implementat de Asociaţia De-a Arhitectura începând cu 2017, este un demers important prin care elevii din clasele a VI-a – a VIII-a învaţă despre siguranţa în caz de dezastre, respectiv incendii şi cutremure. La finalul lunii aprilie, 46 de clase au finalizat programul derulat în anul şcolar 2018-2019 cu sprijinul On Semiconductor.
Elevii Şcolii Gimnaziale Stroieşti din Suceava, sub îndrumarea prof. Maria Holotă, ne-au transmis în cele ce urmează cum au primit ei aceste informaţii şi în ce măsură le-au considerat utile:
„Din punctul meu de vedere acest curs este benefic pentru toţi elevii, deoarece nu există un alt context mai potrivit în care să experimentăm sau să învăţăm despre situaţiile de urgenţă, din viaţa cotidiană. Consider că indicaţiile date atât în curs, cât şi de specialişti, ne vor ajuta la un moment dat, în cazul în care experimentăm pe pielea noastră aceste necazuri. Doamna profesoară, mentorul nostru, ne ajută să înţelegem cu uşurinţă toţi paşii necesari într-o situaţie de urgenţă. Acest curs ne poate influenţa atitudinea în caz de dezastru.” – Teodora-Sabina Stavovei
„Acest curs mi se pare benefic pentru mine şi şcoala mea, deoarece se pot întâmpla diferite evenimente nefericite, iar noi neştiind ce să facem am putea agrava situaţia. Sunt de părere că acest curs ar trebui introdus în programa şcolară.” – Elena Oanea
„Acest curs a fost de ajutor pentru că înainte nu ştiam ce trebuie să fac în situaţii de criză, dar acum sunt mai atentă la detaliile din jurul meu atunci când pătrund într-o clădire nouă.” – Claudia-Alexandra Niculiţă
„Eu cred că acest proiect ar trebui să fie derulat în fiecare an, pentru că învăţăm multe lucruri noi care o să ne ajute la nevoie. Nu ne dăm seama, dar pericolul ne poate pândi oriunde şi trebuie să fim pregătiţi să luăm atitudine.” – Gabriela-Sabina Lucaciuc
„Eu cred că acest curs este benefic pentru toate generaţiile şi toţi copiii din şcoală ar trebui să participe, pentru că sunt mulţi care nu ştiu cum să procedeze în caz de pericol.” – Cristina Piticar
„Acest curs a fost interesant şi educativ, pentru că am învăţat lucruri noi despre siguranţă. Aş vrea să se ţină în fiecare an şi să participe toţi copiii, fiindcă mereu este ceva de învăţat în astfel de situaţii, dar şi atmosfera este veselă şi interactivă.” – Nicoleta Leliuc
„Această activitate a fost benefică pentru noi, deoarece am învăţat lucruri noi care ne pot ajuta în viaţa de zi cu zi sau chiar ne pot salva viaţa. Aş vrea ca în fiecare an să se organizeze o astfel de activitate, pentru că mulţi copii sunt interesaţi de siguranţa personală.” – Ana-Maria Sumăr
„Acest curs ne-a învăţat ce trebuie să facem atunci când este un incendiu, un cutremur sau inundaţie, ne-a învăţat că trebuie să apărăm natura şi să fim calmi în orice situaţie. Nu cred că aş fi învăţat atât de multe în alt context sau în cadrul orelor de zi cu zi.” – Raluca-Alexandra Bodnariu
„Acest curs este unul educativ şi benefic pentru viaţa noastră, cotidiană. Fiecare oră a venit cu multe informaţii, cu activităţi distractive şi mi-ar plăcea să facă parte din orarul nostru zilnic. Bine ar fi să poată participa toţi copiii din şcoală, pentru că este folositor în orice moment.” – Nicoleta Fărtăiş
„Mie mi-a plăcut acest curs, deoarece ne-a învăţat ce să facem în caz de cutremur, inundaţii, incendii etc. Am văzut la câte pericole ne expunem în fiecare zi şi că putem evita cu uşurinţă unele greşeli pe care toţi le facem, până la urmă. Dacă aş putea, aş promova acest proiect, deoarece văd că mulţi oameni nu ştiu cum să reacţioneze în caz de pericol major şi, mai mult decât orice, nu ştiu să îşi păstreze calmul.” – Andreea-Ionela Ciubara
„Vă mulţumim pentru această oportunitate extraordinară de a parcurge noi conţinuturi referitoare la siguranţa în situaţii de urgenţă şi sperăm că acest proiect va lua amploare, fiind util nu numai pentru copii, dar şi pentru adulţi.” – prof. Maria Holotă
Deşi proiectul s-a finalizat pentru anul şcolar 2018-2019, odată cu vacanţa de vară care a venit, conform chestionarului de feed-back de la final, pe viitor elevii şi-ar dori să aprofundeze si aspecte precum: tornade, inundaţii, alunecări de teren şi prim ajutor. Aşa că nu putem decât să vă zicem să ţineţi aproape. Paza bună trece primejdia rea :).
Mulţumim On Semiconductor cu susţinerea căruia pachetele educative „Şcolari în siguranţă” au fost accesibile în şcoli în acest an şcolar, precum şi Ordinului Arhitecţilor din România (OAR) care ne-a ajutat în dezvoltarea materialului şi producerea kit-ului în 2016, alături de suportul primit de la Asociaţia KNX, Danfoss, Scat Sistem, Simbio şi Siniat şi cu resursele mobilizate la Swimathon Bucureşti 2016.
*Profesorii şi voluntarii noştri fac tot posibilul să fotografieze doar copiii ai căror părinţi şi-au dat acordul scris pentru aceasta. Totuşi, dacă dintr-o eroare copilul dumneavoastră apare în vreuna dintre imagini şi nu vă doriţi aceasta, ne puteţi scrie la office [at] de-a-arhitectura [punct] ro şi vom remedia eroarea.
Text: antropolog Gabriela Anghel
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii: prof. Maria Holotă, ultimele 2 poze luate din folder general Scolari in siguranta (nu stiu cine a facut pozele)