Rezultatele jurizării aplicației de finanțare „De-a arhitectura în școala mea” 2017-2018

În februarie 2018 am anunţat deschiderea sesiunii de finanţare a proiectelor „De-a arhitectura în şcoala mea” 2018. Pe 15 iunie 2018 a avut loc jurizarea proiectelor trimise. Vera Marin, vicepreşedinte De-a Arhitectura şi președinte al juriului care a ales proiectul ce va primi finanţare de la sponsorul Digital Spirit, a consemnat mai departe procesul jurizării, în baza notițelor și observațiilor tuturor membrilor juriului trecute în grila de evaluare, dar și a discuției care a avut loc în cadrul expoziției De-a arhitectura Bucureşti 2017-2018 găzduită de Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București.

Asociaţia De-a Arhitectura are bucuria să anunțe câștigătorii concursului de finanțare „De-a arhitectura în școala mea”, derulat de-a lungul anului școlar 2017-2018 în 6 școli și licee din 5 localități din România: Brașov, București, Cluj-Napoca, Craiova, Todirești, judeţul Vaslui.

Pentru concursul de acordare a finanțării din cele 6 proiecte care au participat în program, s-au înscris trei, două s-au retras din competiție, având deja finanțare, iar unul nu a fost terminat la timp, astfel:

În urma procesului de jurizare, două echipe au obţinut acelaşi punctaj:

  • Colegiul Național „George Coșbuc”, Cluj-Napoca: 161
  • Școala Gimnazială „Gheorghe Cioată”, Todirești, județul Vaslui: 161
  • Colegiul Național „Sfântul Sava”, București: 146

Având un singur sponsor pentru această ediţie, Digital Spirit, căruia îi mulţumim pentru că s-a implicat într-un program care este abia la a treia ediţie, juriul a decis ca suma de premiere de 11500 lei să fie împărţită în mod egal celor două echipe. Plata celui de-al doilea arhitect coordonator se va face din alt buget.

Toate proiectele înscrise în programul „De-a arhitectura în școala mea” au fost expuse la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” în perioda 9-15 iunie 2018 și vor fi postate pe platforma online Şcoala Mea în luna iulie.

Echipa De-a Arhitectura dorește să mulțumească tuturor cadrelor didactice și arhitecților care au facilitat un demers complex de învățare prin proiect, dar mai ales elevilor care au participat în această ediție a unui program ce necesită implicare, curaj, dar și competențe, atitudini și aptitudini care se formează la discipline diverse. Implementarea propunerilor ține acum, pe lângă un efort consistent de coordonare pentru architect și de conducerea instituțiilor de învățământ, dar și de resurse care pot fi apelate în plan local.

Pentru bucuria elevilor de a-și vedea propunerile realizate, sperăm că se vor găsi resursele necesare pentru completarea bugetelor celor două proiecte câștigătoare, precum și pentru echipa care s-a clasat pe locul al doilea.

Explicaţii şi recomandări

Deși punctajul celor două echipe clasate pe locul întâi este egal, micile depunctări au fost făcute la criterii diferite. Criteriile au fost: impact mare în viața socială a școlii, varietatea beneficiarilor proiectului (grupuri țintă cât mai variate de utilizatori ai respectivei amenajări), efort redus de implementare (complexitate redusă la nivel de etape și de activități), capacitatea de a deveni un exemplu de urmat și pentru alte școli (capacitatea de a fi replicat în alte școli), numărul beneficiarilor proiectului, bugetul propunerii, capacitatea de a implica elevii în activitățile de implementare.

Echipa din Todireşti a obținut punctaje maxime la criteriile referitoare la impact, la varietatea beneficiarilor, la capacitatea de a deveni un exemplu de urmat și de alte școli. Juriul a apreciat tocmai faptul că, fiind o școală în mediul rural, această amenajare va fi un semnal pentru alte școli mai ales în ce privește rolul școlii într-o comunitate mică. Este de asemenea de remarcat faptul că amenajarea cuprinde toată curtea școlii și că sunt adresate mai multe grupe de vârstă.

Un punctaj mai redus a fost obținut la criteriul referitor la implicarea elevilor în implementare. Având în vedere faptul că suma pentru implementare este acum mai mică, recomandăm ca soluţia să fie adaptată astfel încât să fie folosite resurse locale, iar realizarea lor să presupună şi implicarea elevilor şi poate şi a locuitorilor din comună. Ar fi binevenită în special înlocuirea arbuștilor tuia (vegetație decorativă în ghiveci care nu are rol educațional), cu plante care pot fi îngrijite de elevi și care, în loc să fie puse în ghivece, ar putea să stea în niște jardiniere realizate cu materiale locale, poate și cu sprijinul membrilor comunității locale.

Echipa Colegiului Național „George Coșbuc” a făcut o propunere care a fost apreciată pentru că se înscrie în continuitate cu alte inițiative (gradenele sunt amplasate în preajma calcanului ce a primit recent o frescă), pentru că a fost demonstrată preocuparea pentru materiale reciclate, pentru flexibilitate (nevoi de transformare care ar putea interveni ulterior, dar și multiple utilizări). Este astfel transformată o zonă foarte vizibilă din curtea școlii, iar elevii se pot implica efectiv în realizarea gradenei. Propunerea este destul de greu de înțeles din planșa de prezentare (nu există ierarhie între piesele puse pe acea planșă și sunt insuficient explicate și puse în valoare propunerile. Pentru că nu este prevăzut un parapet este recomandată o geometrie a gradenelor în piramidă. Efectul de scară pentru copac va fi obținut doar în timp.

Echipa Colegiului Național „Sfântul Sava” se remarcă printr-o abordare foarte matură, cu obiective clare, într-un spațiu care are un potențial foarte mare de transformare funcțională. Este evidentă implicarea elevilor în demersul propus de programul De-a arhitectura. A fost astfel creat un concept de mobilier foarte potrivit pentru locul respectiv, cu materiale care să nu fie foarte costisitoare, dar care să contribuie la o atmosferă mai caldă a acelui loc. A fost apreciată și contribuția substanțială din resurse proprii. Nu este însă suficient detaliată diversificarea în modul de funcționare a bufetului școlii după amenajare pentru că acesta adăpostește și în prezent dezbateri, proiecții de filme, ateliere. Având în vedere faptul că, de-a lungul întâlnirilor, au fost identificate și alte idei de amenajare care privesc și alte spații din incinta Colegiului Național „Sfântul Sava” (gangul de intrare, spațiul verde al curții) și că această echipă nu va beneficia de sprijin financiar din partea sponsorului acestei ediții, prin amabilitatea Fundației Comunitare București, se poate organiza în septembrie o sesiune de formare pentru a completa competențe de fundraising pe diverse metode (cercul de donatori, campanie de crowdfunding, etc.) astfel încât să se poată realiza toate aceste frumoase idei.

Membrii juriului:

  • Vera Marin – arhitect, urbanist, formator program educațional, vicepreședinte Asociația De-a Arhitectura, președintele juriului
  • Cristina Văileanu – Fundația Comunitară București, finanțator proiect pilot „De-a arhitectura în școala mea”, București 2016-2017
  • Brîndușa Havași – arhitect, îndrumător primul proiect pilot „De-a arhitectura în școala mea”, Timișoara 2015-2016
  • Alex Axinte – arhitect, StudioBasar, partener proiect pilot „De-a arhitectura în școala mea”, București
  • Andrei Loghin – reprezentant sponsor, Executive Producer – Digital Spirit

Echipa tehnică

  • Mina Sava – arhitect, coordonator program educațional „De-a arhitectura în școala mea”, președinte Asociația De-a Arhitectura
  • Ioana Anghel-Rizea – arhitect, coordonator național activitate De-a arhitectura în mediul școlar.

Text: arh. Vera Marin
Foto: Richard Schmittner + planşe de concurs