Raport de activitate octombrie-decembrie 2020: De-a Arhitectura, program cultural prioritar al OAR

Asociaţia De-a Arhitectura este o organizaţie culturală formată din profesioniști ai mediului construit şi profesori care dezvoltă, implementează şi promovează educaţia de arhitectură şi mediu construit pentru publicul larg, în vederea conştientizării şi a cunoaşterii valorilor arhitecturii, design-ului şi ale urbanismului. Programele educaţionale se desfăşoară cu precădere în şcoli sub forma cursurilor opţionale, dar şi în muzee şi în cadrul evenimentelor de arhitectură şi design.

Ordinul Arhitecţilor din România (OAR) finanţează o parte a programelor Asociaţiei De-a Arhitectura prin taxa „Timbrul Arhitecturii”. Programul cultural De-a arhitectura a fost iniţiat în 2011, iar din anul 2016 OAR a decis ca acest program să devină program cultural prioritar deoarece răspunde celor cinci criterii ale programelor culturale prioritare: amploarea, singularitatea, unicitatea, complexitatea şi calitatea.

2020 a fost în multe feluri, dar în primul rând a fost un an în care am învățat foarte multe lucruri noi, ne-am adaptat continuu, am devenit mai flexibili, ne-am exersat mușchiul rezilienței și ne-am aplecat urechea cât de tare am putut către beneficiarii noștri și nevoile lor. Cum au fost primele 9 luni din anul 2020, cum ne-am reorganizat, v-am povestit pe larg aici și aici. Sfârșitul unui an atipic (octombrie-decembrie 2020), dar plin de satisfacții, a venit încărcat cu multe activități.

Astfel, în octombrie am organizat, în parteneriat cu Filiala Teritorială Timiș a Ordinului Arhitecţilor din România și BETA – bienala timișoreană de arhitectură, turul ghidat „Zoom in #responsabilitate” al expoziției „Enough IS Enough” și atelierul „Cele 9 vieți ale unei clădiri”, am continuat provocările #DeaArhitecturaAcasa – în decembrie ajungând la provocarea cu numărul 9, am organizat ateliere online dedicate copiilor în cadrul Clubului De-a Arhitectura, ne-am bucurat să diseminăm un document important la a cărui traducere în limba română am contribuit – „Carta UIA – Educaţie de mediu construit pentru copii şi tineri, Ediţia 2019”, creat la iniţiativa Programului de lucru UIA – Arhitectura şi Copiii, am participat la webinarul „Cum să interacționăm cu copiii în vremea Corona” („Dealing with Children in Corona Time”) organizat de Grupul de lucru – Arhitectura și Copiii al Uniunii Internaționale a Arhitecților (UIA), am luat parte pentru prima oară la mișcarea internațională #GivingTuesday și am povestit despre proiectele noastre mai vechi sau mai noi și, de asemenea, la final de an ne-am reunit în prima Adunare Generală desfășurată online.

„Din primăvară, o echipă restrânsă creează constant conținuturi noi, provocări pentru copii de vârste diferite sub eticheta #DeaArhitecturaAcasa. Am început acest demers în ideea de a continua să fim aproape de copiii din programele De-a arhitectura, dar credem că am reușit să ajungem și la alți copii care doreau să ia o pauză de la orele online și să își folosească mânuțele în manevrarea creioanelor colorate, a cariocilor, a lipiciului, a colilor de hârtie sau a orice altceva au găsit prin casă și le-a fost util în creionarea ideilor născute din provocările De-a arhitectura.

În această jumătate de an am primit înscrieri din întreaga țară, dar și de peste hotare (ca de exemplu din Anglia sau Canada) – lucru care ne-a bucurat enorm și sperăm să ajungem la și mai mulți copii pe viitor, să le fim alături, să le «zgândărim» imaginația și să ne bucurăm împreună de rezultate.” – ne povestea la final de decembrie arh. Monica Popescu, despre importanța provocărilor online.

Tocmai de aceea, odată cu redeschiderea școlilor în septembrie, am continuat seria de provocări adresate tinerilor și copiilor. Și ce altă provocare era mai nimerită la început de an școlar dacă nu una care să îndemne la introspecția și analiza insituțiilor de învățământ și la modul în care acestea ar putea fi îmbunătățite? Astfel, în perioada 11 septembrie – 9 octombrie 2020 am invitat adolescenții de 12-18 ani să își reimagineze școala în cadrul provocării „Challenge 6 #DeaArhitecturaAcasa: Reinventează-ți școala!”, un atelier/challenge online #DeaArhitecturaAcasa adaptat de arh. drd. Brîndușa Havași, arh. urb. Vera Marin și arh. Mina Sava, cu grafică de arh. Veronica Sava, din programul educațional „De-a arhitectura în școala mea”.

Până pe 9 octombrie creatoarele provocării au primit 12 lucrări pe care le-au cercetat cu atenție, cu ajutorul cărora au creat o galerie a tuturor școlilor inventate sau adaptate de participanți. Colega noastră, arh. drd. Brîndușa Havași, coordonator De-a Arhitectura Vest și co-creatoare a activității, ne-a invitat într-o călătorie imaginară a școlilor posibile și (im)posibile imaginate de tineri, o călătorie în care veți avea ocazia să aflați cum ar trebui să fie școlile readaptate, reorganizate sau chiar inventate de la zero.

La Școala distractivă Nr. 1 a Ilincăi toți elevii se distrează învățând. Fiecare zi este o nouă provocare pentru ei. Astăzi vom merge la ore de biologie marină unde copiii intră direct în subiect, adică în gura rechinului pe care îl au de studiat. Apoi mergem direct în spațiu, la ora de astronomie, unde copiii învață despre planete. Din spațiu revenim pe Pământ unde învățăm geografia. Apoi asistăm la ora de limbi străine predate de doamna profesoară. De aici coborâm prin grădina școlii la terenul de sport unde copiii joacă fotbal, supravegheați de profesorul agitat. Lângă terenul de sport copiii se relaxează în carusel înainte de ora de științe. Să vedem cum este organizată o sală de clasă cu bănci și litere colorate! Cine vrea, poate să dea șah! La sfârșitul orelor copiii se pot distra înotând, jucând polo pe apă, sau făcând plajă.”

În perioada 2-30 octombrie 2020 am continuat cu „Challenge 7 #DeaArhitecturaAcasa: Căsuța călătoare” și am invitat copiii cu vârsta cuprinsă între 6 și 12 ani să pornească într-o călătorie imaginară alături de casa lor de nădejde care pe parcurs a prins puteri magice și i-a ajutat pe cei mici să pătrundă pe tărâmuri noi și nemaivăzute, cum numai în visele lor puteau găsi. Echipa a primit 35 înscrieri prin intermediul cărora au putut să descopere căsuțe de tot felul în orașe din cele mai năstrușnice.

„Curcubeul, dulciurile, natura, apa și zborul au fost temele favorite ale celor mici, ca și apropierea iernii și a sărbătorilor din decembrie. Fie că au călătorit în orașele magice sugerate de noi sau în orașe imaginare de care nici nu auzisem, participanții și-au dat frâu liber imaginației și, pentru câteva minute sau ore, au pornit la drum alături de un companion de nădejde, în siguranță, și au învățat cum să se adapteze specificului locurilor vizitate. Cei mici și-au asumat rolul de visători-călători, dornici de aventuri, și-au ghidat căsuța în călătorii, ne-au împărtășit impresiile adunate și am descoperit astfel, alături de ei, tărâmuri fantastice, uși în spatele cărora se află multe povești, o întreagă garderobă de straie pe care căsuțele le-au îmbrăcat, dezvăluindu-ne cu această ocazie pasiunile și talentele locatarilor. Ne-am bucurat să le oferim copiilor o mică pauza, de visare, printre toate lecțiile online. Și pentru noi lucrul lucrul la această provocare a însemnat o „evadare” din lumea serioasă a adulților, o călătorie spre lumile fantastice ale copilăriei.”ne transmiteau atunci creatoarele provocării, arh. Aurelia Axente-Stan, arh. int. Mădălina Bold, arh. Monica Popescu.

Desene: arh. Monica Popescu

Și după ce am călătorit prin orașele și casele imaginate de copii, am povestit toate aventurile prin care au trecut creatoarele provocării, de la prima idee la filmulețul final al celui de-al șaptelea challenge. Cum ajunge o provocare să se nască, de câți pași și de câte documente Word are nevoie, vă invităm să aflați aici.

Pe lângă provocări am continuat seria atelierelor din cadrul Clubului De-a Arhitectura. Astfel, pe 31 octombrie și pe 28 noiembrie 2020 am invitat copiii de 9-12 ani într-o călătorie în timp spre orașul ascuns între coperțile cărții, pentru a-i completa, prin desen și bricolaj, spațiile nescrise, în cadrul atelierului online „Orașele dintre coperți”.

Desfășurat cu îndrumarea arh. Aurelia Axente-Stan și arh. Cristina Dumitrescu, atelierul a adunat 10 participanți care, pornind de la descrierile unor orașe imaginare descoperite în pagini din literatura pentru copii, au materializat grafic imaginea orașului, urmărindu-i particularitățile descrise în carte, întruchipând chiar ei un personaj care călătorește în timp și își alege o perioadă din evoluția orașului. Odată ajunși în acel punct, cei mici au căutat un loc în care să se așeze și, fie au creat un spațiu nou, potrivit cu cele existente, fie au adaptat unul, dintre cele care i-au vrăjit.

„Ștefi a fost atras de Călătoriile lui Nils Holgersson prin Suedia tocmai pentru că era o carte pe care nu o citise, iar încercarea de a (se) imagina (într-) un oraș citit i s-a părut astfel cu atât mai provocatoare! În orașul scufundat, locuitorii au echipamente speciale, ca de scufundări, pentru a putea locui sub apă, iar ceea ce ar face Ștefi acolo ar fi să își deschidă o tarabă pentru a vinde pește. Cum de e nevoie de așa ceva într-un oraș aflat sub apă? Este, pentru că orașul e mare și peștii nu mai stau acolo.” arh. Aurelia Axente-Stan, arh. Cristina Dumitrescu.

Restul călătoriei imaginare, cu orașe fantastice și personaje pe măsură, o regăsiți spusă de cele două îndrumătoare aici.

În perioada 25 septembrie – 25 octombrie 2020 Filiala Teritorială Timiș a Ordinului Arhitecților din România a organizat cea de-a III-a ediție a Bienalei timișorene de arhitectură – BETA 2020. Având ca temă generală responsabilitatea – față de mediul construit și față de ceea ce nu am construit încă, ediția din 2020 și-a propus să interogheze modul în care putem îmbunătăți procesele prin care ne construim orașele.

Ca în fiecare an din agendă nu au lipsit atelierele dedicate micilor cetățeni, cei care la rândul lor au un cuvânt important de spus în procesele de planificare a orașelor. Având expertiză în crearea de conținut despre mediul construit, pentru copii, Asociația De-a Arhitectura a fost rugată să propună un nou atelier, a cărui temă să urmărească conceptul curatorial al Expoziției BETA 2020. Design-ul acestei activități a fost ales în urma unui concurs intern de idei adresat arhitecților din Rețeaua De-a arhitectura care a avut loc în luna august și al cărui câștigător a fost arh. Cristina Dumitrescu.

Astfel, pe 3 octombrie 2020 Asociația De-a Arhitectura, în parteneriat cu OAR Timiș și BETA, a creat și desfășurat atelierul „Cele 9 vieți ale unei clădiri” în cadrul expoziției „Enough IS Enough”, la Muzeul Tramvaielor „Corneliu Mikloși” din Timișoara. Sub îndrumarea arh. Cristina Dumitrescu și a prof. înv. primar Felicia Popovici, cu sprijinul arh. drd. Brîndușa Havași, arh. Dariana Pau și al voluntarilor: arh. Adelin Pîtea, stud. arh. Alex Naghiu, stud. Diana Chifan și ec. Maria Chifan, cei 20 de copii de 9-12 ani au explorat timp de 3 ore posibilele vieți viitoare ale unei clădiri sau ale părților ei, selectându-le și recompunându-le după criteriile și prioritățile lor.

„Întreaga casă, și-a imaginat primul grup de copii, trăiește mai departe vesel, plină de culoare, de mișcare, de prieteni. Poate fi convertită în spațiu pentru jocuri sau pentru sporturi diferite. Ba mai mult, cu atâta soare de la luminatoare, dar și inspirați de expoziția BETA, depoul s-ar putea transforma și într-o gradină botanică, unde găsești chiar și vată de zahăr. Printre atâtea funcțiuni (mai ales) pentru copii își află locul și o gradiniță. Machetele tuturor traveilor de clădire au fost alăturate la final și întregul fost depou s-a umplut deodată de viață.” – arh. Cristina Dumitrescu, prof. înv. primar Felicia Popovici.

Întreaga poveste spusă de cele două creatoare de atelier și îndrumătoare o găsiți aici.

Expoziția-Concurs BETA 2020 este unul dintre evenimentele centrale ale bienalei timișorene și reunește proiecte din România, Ungaria, Serbia, grupate în 7 categorii. Elevii Liceului Teologic Romano-Catolic Gerhardinum din Timișoara înscriși în programul „De-a arhitectura în școala mea” au participat și ei la concursul de proiecte, la secțiunea „Inițiative/experimente/viziuni în arhitectură”, cu proiectul „My school can be cool” finanțat de ansamblul rezidențial City Of Mara prin Fundația Alber în cadrul concursului anual de Proiecte educaționale strategice. În toamna anului 2019, sub îndrumarea arh. Dragoș Mircea și a dirigintei și profesoarei de fizică și matematică Veronica Bakoș, și cu susținerea coordonatorului local arh. drd. Brîndușa Havași, elevii au început activitățile din cadrul programului educațional „De-a arhitectura în școala mea” cu scopul îmbunătățirii școlii în care studiază.

Astfel că, mare le-a fost bucuria când și-au regăsit panoul între proiectele selectate în expoziția-concurs din Piața Libertății, care a avut vernisajul pe 1 octombrie. În seara de 25 octombrie s-au anunțat rezultatele concursului. La categoria 5, proiectul lor a stat alături de inițiative foarte frumoase și foarte diverse, dificil de selectat de către membrii juriului. Despre întreaga vizită ne-a povestit pe larg arh. dr. Brîndușa Havași aici.

Elevii s-au reîntors pe 10 octombrie 2020 la expoziția „Enough IS Enough”, de data aceasta pentru a participa la turul ghidat „Zoom in #responsabilitate” organizat de Asociaţia De-a Arhitectura în parteneriat cu Filiala Teritorială Timiș a Ordinului Arhitecţilor din România și BETA. Acompaniați de arh. drd. Brîndușa Havași și de profesorul și dirigintele Veronica Bakoș, sub ghidajul arh. Andreea Pătroi și arh. Maria Sgîrcea, tinerii au explorat timp de 2 ore tendinţele actuale din practica de arhitectură responsabilă cu mediul și au învățat despre rolul care le revine în diminuarea proceselor care duc la degradarea climatică a planetei. Cum a decurs periplul prin pădurea din Muzeul Tramvaielor „Corneliu Mikloși” ne-a povestit pe larg arh. dr. Brîndușa Havași în a II-a parte a articolului „My school can be cool” la BETA 2020.

„A fost minunat turul de la Muzeul «Corneliu Mikloși». Mie mi-a plăcut cel mai mult canalul de apă care trece prin centrul Berlinului, în care poți înota, este super tare și mi-a mai plăcut harta Timișoarei făcută din semințe și mesaje drăguțe. Și tare drăguță a fost bucătăria… (nu mai știu cum era numită, cea care arată din ce materiale e construită o casă).” – ne transmitea Melisa.

Și pentru că tot am vorbit despre elevii de la Liceul Romano-Catolic Gerhardinum din Timișoara și proiectul lor, „My school can be cool”, desfășurat în perioada septembrie 2019 – noiembrie 2020, vă invităm să aflați ce au realizat într-un an de activitate.

Cu sprijinul profesorilor, al îndrumătorilor arhitecți și al peisagiștilor, al colaboratorilor și al voluntarilor, elevii au implementat cele 2 propuneri, din cele 12, care au fost aprobate de administratorul școlii la mijlocul verii. Astfel, a rezultat o grădină de plante aromatice, prin extinderea rozariului existent, iar în mijlocul ei a fost creat un loc pentru ore în aer liber, cu scaune individuale pentru respectarea distanței, pentru dezbateri, spectacole sau luarea unei gustări sub copacii care umbresc zona din fața cantinei. Despre puterea comunității și despre cum prinde o idee viață, chiar și în condiții mai speciale, ne-a povestit pe larg coordonatorul local, arh. drd. Brîndușa Havași.

În luna octombrie „am fost în vizită” în camerele câștigătorilor celei de-a III-a ediții a concursului „De-a arhitectura în camera mea” care s-a desfășurat în 2019 în 3 locații diferite: la Biblioteca de materiale MATER din Bucureşti, sub forma unui camp de 3 zile, în perioada 9-11 iulie 2019 cu sprijinul partenerilor: AFI Cotroceni, Holcim România, MATER, Nod Makerspace și Siniat România, la Galeria Ora0 din Brașov, sub forma a şase ateliere „De-a arhitectura în camera mea”, în perioada mai-iunie 2019, implementat de către echipa din Braşov a Asociaţiei De-a Arhitectura și la Şcoala Gimnazială Orizont (fostă Nr. 193) din Bucureşti, sub forma unor ateliere săptămânale la clasa a IV-a A. Inspiraţi şi îndrumaţi de arhitecţii din echipa De-a arhitectura, aceștia au realizat macheta camerei lor, au dezvoltat propuneri de amenajare a acesteia şi au realizat un film prin intermediul căruia și-au prezentat ideea.

La un an distanță, curioși să vedem cum s-au materialiazat camerele celor mici și ce a însemnat pentru ei această experiență, am stat de vorbă cu Tessa Şerban (Premiul I, Camp-ul „De-a arhitectura în camera mea” Bucureşti), Lorena Zavelca (Premiul I, Şcoala Gimnazială Orizont din Bucureşti) și Adelina Bianca Ioniţă (Premiul I, Atelierele „De-a arhitectura în camera mea” – seria de 6 ateliere de la Braşov).

„Sunt Tesa Șerban și anul trecut am câștigat concursul «De-a arhitectura în camera mea». Aceasta este macheta care m-a ajutat să câștig, este propunerea mea. Și aceasta din jurul meu este camera mea dragă pe care am reușit să o realizez după machetă. Am făcut zona de citit unde am pus tapetul din pădurea fermecată care lasă imaginația să meargă până la infinit, am făcut și am realizat și patul supraetejat, ca un cuib din acea pădure, am făcut și zona de trofee și medalii în dreapta și am realizat și covorul, doar că petele și urmele lăsate de animalele marine au rămas doar în amintirea mea. Vă mulțumesc, De-a Arhitectura, că m-ați ajutat să realizez camera mea de vis.” – Tessa Şerban, câștigătoarea premiului I la Camp-ul „De-a arhitectura în camera mea” Bucureşti.

Cum arată camerele celorlalți finaliști și cum s-au simțit ei, descoperiți aici.

De asemenea, în lunile octombrie, noiembrie și decembrie am continuat seria interviurilor „Iată cine suntem! Arhitecţii De-a Arhitectura povestesc” (începută în septembrie 2016) cu arh. Bianca Bărbieru, arh. Diana Constantinescu și arh. Ioana Aldea, ajungând la treizeci și trei în prezent. Prin intermedul acestei serii ne-am propus să vă familiarizăm cu activitățile membrilor Rețelei De-a arhitectura, atât din domeniile în care profesează, cât şi cu alte iniţiative din care fac parte şi care schimbă faţa lumii dincolo de cadrul pe care noi l-am oferit.

„Colobarorarea am început-o acum un an, în 2019, și am fost arhitect volutar la școala „Teleki Domokos” din Gornești, jud. Mureș [n.r. în programul „De-a arhitectura în școala mea”]. De când m-am mutat în satul Cașva am cunoscut comunitatea, dar și pe copiii de aici și mi-am dat seama că aceștia au nevoie de ceva mai mult sprijin decât cei de la oraș pentru că nu au parte de activități interesante, dedicate lor, în afara orelor de curs. Majoritatea nu își permit să meargă la cursuri private la oraș, plus că, dacă ar vrea să o facă, ar fi destul de complicat cu transportul în comun. Mai pe scurt, am vrut să mă implic în educația copiilor din mediul rural, din zona mea, iar acest program mi s-a părut cea mai bună cale de a o face. Și am avut dreptate.” – ne povestea în luna octombrie Bianca Bărbieru de ce a ales să devină voluntar la De-a Arhitectura.

Din 2015 De-a Arhitectura este membru al Programului de lucru al Uniunii Internaţionale a Arhitecţilor (UIA) – Arhitectura şi Copiii şi reprezentantul României din partea Ordinului Arhitecților din România (OAR). În 2020 am lansat o nouă serie de interviuri cu membrii Grupului de lucru, pentru a înţelege mai bine modul în care colegii noştri internaţionali implementează activităţile de educație pentru mediu construit, care este viziunea şi abordarea lor în setul lor specific de circumstanţe şi ce putem învăţa din acestea.

După ce am discutat cu dr. Barbara Feller, preşedinte din 2010 a BINK – Iniţiativa Educaţiei pentru Mediul Construit pentru Tineri (Bink Initiative Baukulturvermittlung für junge Menschen) din Austria și Suzanne de Laval, architect și urbanist din Suedia, co-director, împreună cu Heba Safey Eldeen, al Programului de lucru al UIA Arhitectura și Copii, am continuat seria în luna octombrie cu Magdalina Rajeva, colega noastră din Bulgaria. Magdalina își conduce propriul birou de arhitectură „ArchPoint” în Sofia cu numeroase proiecte din diferite domenii și se implică în dezvoltarea conștientizării tinerilor cu privire la arhitectură, oraș și dezvoltare durabilă. A împărtășit și cu noi de ce e benefic pentru arhitecți și urbaniști să lucreze cu copii, dar și de ce e esențial pentru copii să intre în contact cu activități legate de arhitectură, mediu construit, artă, știință și joc.

„În ultimii 10 ani munca mea s-a concentrat în principal pe importanța introducerii domeniului arhitecturii copiilor pentru a le crește interesul față de mediul construit în general și pentru a încuraja înțelegerea diferitelor tendințe culturale care influențează conturarea acestuia. Examinând îndeaproape orașul lor, copiii își construiesc, de asemenea, un sentiment de apartenență, empatie, identitate și mândrie în mediul lor construit înconjurător. Promovând relația personală a copiilor cu orașul în care cresc cred că aceștia ar putea deveni adulți mai responsabili cu mediul în viitor. Cetățenia activă este un proces de educație treptată. Crearea unei atitudini pozitive față de patrimoniul cultural și o conștientizare a relației dintre activitățile umane și consecințele acestora asupra transformărilor zonelor urbane îi va ajuta pe copii să înțeleagă impactul fiecărui cetățean în determinarea caracterului orașelor și a dreptului fiecăruia de a solicita un mediu urban de bună calitate.” – Magdalina Rajeva

Și pentru că tot am vorbit de importanța educației pentru mediu construit suntem tare bucuroși că am contribuit la traducerea în limba română a „Cartei UIA – Educaţie de mediu construit pentru copii şi tineri, Ediţia 2019” creată la iniţiativa Programului de lucru UIA – Arhitectura şi Copiii. Carta urmează să fie cosemnată de UNESCO și ACE, pentru a promova şi susţine acţiunea şi dezvoltarea urgentă în domeniul educaţiei de mediu construit la nivel mondial. Ewa Struzynska, arhitect, reprezentant al Franței și fost director al Programului de lucru UIA – Arhitectura și Copiii (UIA Work Programme – Architecture and Children) a răspuns pozitiv invitației noastre de a afla mai multe despre cartă și despre cum a fost aceasta creată și ne-a răspuns în noiembrie, din Paris.

Pe 27 noiembrie 2020 Grupul de lucru – Arhitectura și Copiii al Uniunii Internaționale a Arhitecților (UIA) a organizat webinarul „Cum să interacționăm cu copiii în vremea Corona” („Dealing with Children in Corona Time”) deschis tuturor celor interesați de educația de mediu construit. 8 reprezentanți dintre țările membre ale Grupului de lucru au fost invitați să prezinte situația națională având la dispoziție 10 minute fiecare. Vorbitori din Brazilia, Bulgaria, Costa Rica, Ecuador, Liban, România, Singapore și Turcia au luat cuvântul pe rând în fața unui public format din peste 20 de naționalități, însumând aproximativ 80 de persoane. Mina Sava, arhitect și preşedinte al Asociaţiei De-a Arhitectura și reprezentantul României din partea Ordinului Arhitecților din România (OAR) la Grupul de lucru „Architecture and Children – UIA Built Environment Education Network” încă din 2015, a povestit alături de arh. int Mădălina Bold, coordonator proiect #DeaArhitecturaAcasa, despre activitățile online ale asociației din timpul pandemiei, provocările #DeaArhitecturaAcasa și proiectul „De-a arhitectura în camera mea IV – curs de vară online.

După un an atipic, plin de provocări și transformări, pe 11 decembrie 2020 membrii asociației au avut bucuria de a se reuni preț de câteva ore, fiecare din colțișorul lui, în cadrul Adunării Generale care a avut loc online, prin intermediul platformei Zoom. Formată din 6 membri fondatori, 3 membri ai Filialei Sibiu şi 46 de membri asociaţi, profesioniști ai mediului construit şi profesori, întâlnirea anuală îşi doreşte să fie un spaţiu deschis, în care participanţii să facă retrospectiva anului care a trecut, să împărtășească idei și să contribuie la creșterea programelor educaționale de mediu construit. Cum a decurs evenimentul, ce planuri de viitor avem, ce păstrăm și ce schimbăm, vă invităm să aflați de aici.

Ultima lună din an, a cadourilor, ne-a (sur)prins alăturându-ne pentru prima oară mișcării internaționale de bine, #GivingTuesday, din dorința de a oferi comunității prin comunitate. Am colindat la clasele De-a arhitectura online și le-am povestit celor mici despre arhitectură și mediu construit în general, am invitat elevii claselor De-a arhitectura din toată țara să își scrie scrisori de Crăciun cu tema „Cartierul meu/Satul meu” și să împărtășească și altora cu ce anume se mândresc din orașul lor, am încercat să oferim „Aripi în viitor” copiilor de la Centrul de plasament „Casa Pinocchio” din Băbeni, judeţul Vâlcea, în cadrul târgului cu vânzare online, pentru a le da posibilitatea celor mici să organizeze o nouă excursie/atelier în cadrul căreia să descopere mediul construit și am îndemnat oamenii să ne spună povestea lor despre implicare în comunitate printr-un #UnSelfie. Am povestit pe larg despre toate aceste activități aici.

Pentru un an greu cum a fost 2020 credem că Rețeaua De-a arhitectura a arătat, încă o dată, că munca în echipă, perseverența și flexibilitatea fac ca lucrurile să se miște!

*Profesorii şi voluntarii noştri fac tot posibilul să fotografieze doar copiii ai căror părinţi şi-au dat acordul scris pentru aceasta. Totuşi, dacă dintr-o eroare copilul dumneavoastră apare în vreuna dintre imagini şi nu vă doriţi aceasta, ne puteţi scrie la office [at] de-a-arhitectura [punct] ro şi vom remedia eroarea.

Text raport: antropolog Gabriela Anghel
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii din arhiva Asociației De-a Arhitectura