Text: antropolog Gabriela Anghel
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii: realizate în cadrul activităților desfășurate de Asociaţia De-a Arhitectura
Timp de citire: 14 minute
Am publicat raportul de activitate pe 2022, anul în care am sărbătorit un deceniu de activitate și am celebrat oamenii din jurul nostru, pe cei care au contribuit la creșterea și devenirea a tot ce reprezintă De-a Arhitectura astăzi: un reper în domeniul educației non-formale de mediu construit. Le mulțumim, așadar, pentru implicare, devotament și energie tuturor: voluntarilor, coordonatorilor, profesorilor, donatorilor, partenerilor, sponsorilor, părinților și copiilor. Despre un an efervescent care ne-a adus pentru a doua oară recunoaștere internațională și care ne-a purtat prin toată țara într-un periplu antrenant și intens, dedicat cunoașterii comunităților în care trăim și cetățeniei active, vă povestim pe scurt în continuare. Despre De-a Arhitectura în cifre, pe larg, vă invităm să consultați raportul aici.
Pe 17 septembrie 2022 am sărbătorit 10 ani de De-a Arhitectura în Grădina OAR a Casei Mincu din București, mai precis, am marcat 10 ani de când primul program educațional creat de asociație, „De-a arhitectura în orașul meu”, a fost pilotat în 7 clase din București cu ajutorul a 8 arhitecți voluntari. Ne-au fost alături membri ai asociației veniți din toată țara pentru a ne bucura împreună de acest moment. În 10 ani De-a Arhitectura a ajuns la peste 30.000 de elevi, a angrenat în activitățile sale aproximativ 1000 de profesori care și-au dorit să aducă la clasă un curs De-a arhitectura și tot atâția arhitecți, urbaniști, peisagiști, designeri care au mers săptămânal la ore timp de un an școlar.
Luna octombrie ne-a adus bucuria de a participa la Summitul Global HundrED de la Helsinki, Finlanda, și, pentru al doilea an consecutiv, de a fi selectați printre cele mai promițătoare inovații în educație din colecția globală de anul acesta care a cuprins 173 de aplicații evaluate, dintre care 100 au ajuns în selecția finală.
„Suntem din nou onorați că am fost selectați în HundrED Global Collection 2023, recunoscători pentru oportunitatea de a învăța de la colegii noștri și de a prezenta modul nostru unic de îmbunătățire a educației în România. Cu ajutorul profesorilor și specialiștilor mediului construit, care aduc experiența lor din lumea reală în sala de clasă, încercăm să îi formăm pe cei care vor construi lumea de mâine.” – arh. Mina Sava, Președinte De-a Arhitectura
În anul școlar 2021-2022, 11 școli s-au înscris în programul educațional de diagnostic și design participativ „My School Can Be Cool”. Dintre acestea 9 clase au finalizat programul în iunie 2022 și 8 au participat la sesiunea de finanțare, aducând în premieră prezentările echipelor școlilor în fața juriului. În total 250 elevi, 9 profesori și 11 arhitecți au fost implicați în proces. Implementarea proiectelor care au câștigat locurile I și II a fost făcută cu ajutorul finanțării de la Raiffeisen Bank prin programul de granturi Raiffeisen Comunități 2022.
Astfel, elevii claselor a X-a și a XI-a de la Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” din Hunedoara, jud. Hunedoara, (Iancool), îndrumați de profesoara de chimie Ileana Petruțiu și arh. Diana Dona, au implementat proiectul „Atrium verde” care a luat locul I. Elevii au reinventat un spațiu uitat și neutilizat și l-au transformat într-o grădină interioară, atrăgător și cu utilitate practică: spațiu pentru cursuri, loc de întâlnire și discuție, spațiu de relaxare, meditație sau pentru comunicare și dezbateri.
Locul II i-a revenit proiectului „8Colours” implementat de elevii clasei a VIII-a C de la Școala Gimnazială „Mircea cel Bătrân” din Curtea de Argeș, jud. Argeș, îndrumați de prof. Ramona Leca și arh. Iarina Tavă. Intervenția a fost amplasată în curtea școlii și s-a folosit de platforma de beton existent care a fost transformată dintr-un loc de stat improvizat într-un loc de stat propriu-zis. Un „relief” colorat care este și va fi utilizat în mai multe moduri și care contrastează cu fundalul gri al blocurilor. Desenul arhitectural al gradenei amintește de anul petrecut împreună de elevi și îndrumători.
Pe lângă cele două premii, o mențiune specială a mers către proiectul „Tribuna Parc”, al elevilor din clasa a VI-a de la Școala Gimnazială „Dimitrie Anghel” Cornești, comuna Miroslava, jud. Iași, îndrumați de profesoara de matematică Diana Gheorghe și arh. Alexandra Berdan (A+noima). Acesta a fost implementat printr-o colaborare cu Asociația Zi de Bine. Astfel, utilizatorii școlii se bucură în prezent de un amfiteatru-parc cu bănci personalizate, amplasate pe terenul în pantă din curtea școlii. În 2023 ne-am bucurat că Școala Gimnazială „Dimitrie Anghel” a primit mențiune de onoare la categoria „Școli” la prestigioasele premii internaționale Cuburile de Aur 2023. Premiile Golden Cube Awards, aflate la cea de-a cincea ediție, organizate de Programul de lucru „Arhitectura și copiii” al Uniunii Internaționale a Arhitecților (UIA) o dată la trei ani, au fost create pentru a onora persoanele și/sau organizațiile care ajută copiii și tinerii – începând cu vârsta preşcolară şi până la 18 ani – să înțeleagă mai bine arhitectura şi procesele prin care ia naştere mediul construit. Participanţii sunt invitaţi să prezinte activităţile sau produsele curente sau pe care le-au dezvoltat în ultimii 3 ani. În România, faza națională a premiilor este organizată de Ordinul Arhitecților din România (OAR).
De asemenea, școlile care nu au câștigat finanțarea, dar și-au dorit să implementeze proiectul gândit, au fost sprijinite de asociație să caute fonduri. Astfel, elevii claselor a VII-a A și B de la Școala Gimnazială Nr. 279 din București, îndrumați de prof. educație plastică/vizuală Teodora Cristina Vișineanu-Prodănel și arh. Cristina Dumitrescu, și-au prezentat proiectul în fața domnului primar al sectorului 6 la un eveniment organizat de Asociația SmartiCity. „HIVE 279” este un pavilion în curtea școlii, o „clasă” în aer liber, și a fost inclus în 2023 în bugetul Administrației școlilor al Primăriei sectorului 6 București și urmează să fie implementat.
Alături de Raiffeisen Bank, care a sponsorizat „My School Can Be Cool” 2021-2022 prin programul de granturi Raiffeisen Comunități 2022, Ordinul Arhitecților din România (OAR) a sprijinit programul educațional din „Timbrul de Arhitectură”, De-a Arhitectura fiind din 2016 program cultural prioritar al OAR. Asociația De-a Arhitectura mulțumește tuturor sponsorilor și colaboratorilor implicați în programul educațional de anul trecut pentru aportul și susținerea constante. Mulțumim: Digital Spirit, Indaco Systems, ZOISS Home Design și Asociației Zi de Bine.
Tot pe parcursul anlui 2022 parteneriatul cu primăria locală din Reșița, inițiat în 2021 în cadrul programului „My School Can Be Cool”, a continuat la Colegiul Național „Traian Lalescu” Reșița. Parteneriatul a marcat o nouă etapă și este un exemplu de bună practică care promovează beneficiile colaborării dintre o organizație non-guvernamentală și o autoritate publică locală. Susținerea primăriei permite creșterea relevanței și durabilității proiectării și reamenajării școlilor.
Grupul mixt de elevi din clasele X-XII, îndrumat de dr. arh. Brîndușa Havași împreună cu stud. arh. Oana Rădoia, alături de Camelia Radovan, consilier proiecte educative, Georgeta Raicu, profesor de geografie, și Loredana Budugan, profesor de desen, au realizat un spațiu relaxare și socializare pe coridoarele școlii, cu diferențiere de culoare pe diferite etaje, cu loc de stat, plante la fereastră, cărți și panou pentru mesaje. Proiectul continuă până la final de an 2023 cu cea de-a doua propunere, clasa în aer liber, care a rezultat în urma analizei nevoilor utilizatorilor.
În octombrie 2022, proiectul „My School Can Be Cool CNTLR” a luat mențiune la competiția de proiecte BETA – Bienala timișoreană de arhitectură 2022, la secțiunea Inițiative/Experimente/Viziuni în arhitectură.
Tot în 2022, programul educațional „My School Can Be Cool” a fost selectat, pentru al doilea an consecutiv, printre cele 10 proiecte câștigătoare la Raiffeisen Comunități 2022 (din 123 de proiecte participante la concurs) și a fost finanțat de Raiffeisen Bank cu 50 000 lei, sumă care va fi utilizată pentru derularea programului și implementarea proiectelor care au câștigat sesiunea de finanțare a asociației din 2023.
Programele educaționale ale asociației care se desfășoară în școli ca curriculum opțional, „De-a arhitectura în orașul meu” și De-a arhitectura mini”, s-au desfășurat în 54 de localități din țara, din care 14 în mediul rural, în anii școlari 2021-2022 și 2022-2023. Astfel, programele au ajuns la peste 3740 de elevi, peste 150 de clase și au implicat peste 150 profesori și peste 130 de voluntari. Au parcurs și au finalizat procesele de formare de peste vară 62 de clase nou înscrise.
Programul „De-a arhitectura în orașul meu”, adresat copiilor cu vârste cuprinse între 9 și 12 ani, dezvoltă creativitatea celor mici și îi face mai atenți la lucrurile care se întâmplă în orașul lor, ajutându-i să descopere lumea fascinantă a arhitecturii. În prima parte a cursului elevii achiziționează informații prin experiența directă a elevilor: expediții în oraș, experiment, joc și prezentări vizuale, iar în cea de-a doua aplică practic ce au învățat anterior, lucrând împreună, în echipe, la un proiect comun. La începutul anului școlar 2021-2022 și-au arătat interesul de a parcurge acest curs 43 de clase (a III-a și a IV-a), însumând 1093 de elevi, iar în următorul an școlar, 2022-2023, s-au înscris 38 clase cu un total de 907 elevi.
Programul „De-a arhitectura mini” dedicat elevilor din clasele I și a II-a îi invită pe prichindei să descopere lumi fantastice alături de două personaje – frații Grifonel şi Seminţica – și să se aventureze prin orașe de poveste, populate cu animăluțe fantastice, să descopere cetăți și castele. Pilotat pentru prima dată în 2014, programul cuprinde două capitole a câte 17 lecţii fiecare și dezvoltă creativitatea celor mici, fiind o primă punte către educația de mediu construit și un îndemn la imaginație. La începutul anului școlar 2021-2022 și-au dorit să descopere tărâmuri magice 571 elevi din 25 clase, iar în anul școlar 2022-2023 ne-am bucurat să avem alături de noi 1173 elevi din 49 de clase.
Anul 2022 a fost și cel în care ne-am îndreptat atenția mai mult către o nouă categorie de utilizatori – tinerii. Sub umbrela programul „Urban Up!” a avut loc proiectul „Urban Up Fellowship – Let’s help Urban Up Grow Up” în care 26 de studenți de la diferite specializări, interesați de viața orașului, de implicare civică și de a duce mai departe către elevi conceptul de cetățenie activă, au dezvoltat pe parcursul a două module cinci scenarii de pedagogie urbană alături de 13 mentori din echipa De-a arhitectura.
Scenariile pe temele: protecția patrimoniului, ecologie, mobilitate sustenabilă, incluziune și mecanisme pentru bună guvernare au fost pilotate în perioada 15-21 august în tabăra de cultură urbană de la Năvodari organizată de Comunitatea Rușilor Lipoveni. Proiectul a obținut fonduri în cadrul Swimathon București 2021 și cu ocazia participării la prima ediție a Cercului Donatorilor Romanian Diaspora Funding Network (RDFN).
Din dorința de a oferi liceenilor posibilitatea să își exprime viziunea cu privire la designul spațiului public, în acord cu nevoile lor, De-a Arhitectura a desfășurat în perioada noiembrie – decembrie 2022 proiectul „Urban-Up! TU_act [Teens Urban Acupuncture]”, folosind un instrument de design thinking dezvoltat de asociație în programul „My School Can Be Cool”. Profesioniști ai mediului construit și studenți din proiectul „Urban Up Fellowship”, de la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București, i-au ghidat pe tineri din postura de facilitatori și „traducători” ai ideilor lor într-o idee de amenajare a spațiului public – o intervenție de acupunctură urbană – un spațiu utilizat conform nevoilor lor, dar și un spațiu de exprimare creativă. Proiectul a fost finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul programului „București RE:imaginat” – Burse de idei pentru proiecte culturale.
Pe perioada verii și în toamnă, cu sprijinul partenerului strategic Ordinul Arhitecților din România, prin „Timbrul Arhitecturii”, Asociaţia De-a Arhitectura a organizat ateliere de formare pentru echipele de îndrumători ale programelor educaționale „De-a arhitectura mini” si „De-a arhitectura în orașul meu” pentru anul școlar 2022-2023.
Proiectul „De-a pedagogia” inițiat în 2020 ca urmare a provocărilor legate de predarea la distanță s-a dezvoltat în 2022 într-un format nou integrat și în formarea îndrumătorilor, din dorința de a valorifica metodele și instrumentele digitale de lucru colaborativ create în ultimii 2 ani. Astfel, pe 14 mai și 30 iunie am organizat 2 ateliere online dedicate îndrumătorilor din rețeaua De-a arhitectura, profesori şi arhitecţi, „De-a pedagogia 2.0”.
„Interdisciplinaritate re-construită”, programul demarat în primăvara anului 2021 care urmărește asocierea de noțiuni din programele de gimnaziu cu elemente din mediul construit, a continuat în 2022 dezvoltarea și promovarea materialelor didactice ale celor 8 tematici selectate în prima etapă.
După doi ani de pauză, în 2022, am avut bucuria de a marca sfârșitul de an școlar cu binecunoscutele expoziţii ale claselor care au urmat cursurile „De-a arhitectura mini” și „De-a arhitectura în oraşul meu”, sărbătorind eforturile de peste an ale copiilor și îndrumătorilor. Acestea s-au desfășurate în perioada iunie-iulie în mai multe orașe din țară: București (1-10 iunie), Cluj-Napoca (2 iunie), Sibiu (6-10 iunie), Timișoara (3 iunie-2 iulie), Brașov (7-8 iunie).
Și la Clubul De-a Arhitectura 2022 a fost un an plin și creativ: am reluat atelierele fizice care s-au desfășurat din urban până în rural și am continuat, cât încă a fost vremea capricioasă, cu atelierele online și cu provocările inițiate în vremea pandemiei. Aproximativ 820 de copii au participat la explorări urbane, descoperind grădini ascunse, muzee, povești ale caselor și piațetelor, într-o călătorie fascinantă, dinamică și plină de imaginație pe care ți-o pune la dispoziție lumea mediului construit. În total au fost 24 de ateliere fizice, din care 7 noi și 7 ateliere adaptate, 11 explorări urbane, 2 ateliere la sat și 3 ateliere în care cei mici și-au modelat camera lor. Mai multe detalii în raport.
La final de ianuarie am pornit într-o aventură virtuală în timp spre orașul ascuns între coperțile cărților „Habarnam în Orașul de Piatră” (de I.P. Nosov), „Minunata călătorie a lui Nils Holgersson prin Suedia” (de Selma Lagerlöf) și „MOMO” (de Michael Ende), pentru a-i completa, prin desen și bricolaj, spațiile nescrise, am vizitat locuri nemaiîntâlnite cu căsuțele călătoare, iar în februarie și martie am călătorit, tot virtual, prin orașele cu străzi cu ape și ne-am plimbat prin orașele de carnaval.
Prima întâlnire în format fizic a venit la începutul anului sub forma unei explorări urbane în care am observat supereroi și antieroi urbani – o incursiune în spațiul public care ne-a permis să analizăm modul în care ne raportăm la el în fiecare zi. În martie ne-am gândit cum vor locui oamenii în viitor și cum ar putea orașele noastre să se reîmprietenească cu natura, iar în aprilie ne-am pus ochelari de detectivi urbani și am explorat ansamblului Palatului Mogoșoaia și cartierul Cotroceni. Finalul primăverii a venit cu o nouă explorare urbană, de data aceasta în orașul de pe Bega, unde ne-am reimaginat Piața 700 din Timișoara. De acolo am plecat către Reșița și Cluj-Napoca unde am fost detectivi urbani și am cercetat obiectivele de patrimoniu artistic, arhitectural și industrial.
Noaptea Muzeelor ne-a prins la Muzeul Școlii de Arhitectură (Centrul Expozițional Documentar) aflat în Corpul vechi al Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” (UAUIM) din București, construind fire imaginare, legături mai rapide și tuneluri misterioase între muzeele care ne-au fermecat, iar ziua următoare am avut ocazia să descoperim împreună comorile artistice și arhitecturale ale Muzeului Național de Artă al României. De Ziua Copilului, 1 iunie, am revenit la Timișoara pentru a cerceta Grădina Cameleon a OAR Timișoara și pentru a ne imagina cum s-ar putea adapta aceasta, asemeni unui cameleon, pentru a primi vizitatori de vârste diferite, cum și-ar putea schimba înfățișarea și cum ar fi folosită de la un anotimp la altul. Tot în iunie ne-am jucat de-a căsuțele călătoare la „Șotron. Festivalul copilăriei” din Iași. Iar în august De-a Arhitectura Sibiu a organizat pe durata unei întregi zile două ateliere gratuite cu copii ucraineni la Cisnădie și Rășinari, în județul Sibiu, în parteneriat cu SOS Satele Copiilor.
În iulie, septembrie și octombrie am descoperit diferite moduri de reprezentare și reinterpretare a ruinelor de-a lungul timpului și am recreat firul vieții unor (fragmente de) clădiri în cadrul expoziției găzduită de Muzeul Național de Artă al României.
Perioada octombrie – decembrie 2022 ne-a adus în centrul țării, la bienala de arhitectură Arhitectura.6, un eveniment organizat în parteneriat cu Filiala Teritorială Sibiu-Vâlcea a Ordinului Arhitecților din România (OAR), Filiala Teritorială Brașov-Covasna-Harghita a Ordinului Arhitecților din România și Filiala Teritorială Mureș a Ordinului Arhitecților din România, finanțat din „Timbrul Arhitecturii”.
Timp de 3 luni De-a Arhitectura a organizat o serie de ateliere la care copiii au avut posibilitatea să își imagineze cum arată camera lor ideală, să descopere 6 clădiri faimoase și povești interesante despre ele care să servească drept sursă de inspirație pentru crearea propriilor clădiri sub forma unor accesorii de paradă („Arhipălării faimoase”), să realizeze un turn cu capul în nori și să creeze personajele care trăiesc în el, să se plimbe prin orașe cu străzi pe ape, să descopere „Centrul orașului meu @Reghin” și să înțeleagă că orașul e un organism viu, în continuă schimbare, dar că e important să ne raportăm la el într-o manieră responsabilă, fără să uităm de istoria lui.
Tot în parteneriat cu Muzeul Național de Artă al României (MNAR), la final de 2022 și început de 2023, au avut loc două ateliere dedicate copiilor de 9-12 ani având ca temă „arta de a locui…”, dar nu oricum, ci în două case-muzeu. Astfel, pe 12 noiembrie 2022 cei mici au avut posibilitatea să descopere Casa Melik, cunoscută și ca Muzeul Theodor Pallady, și pe 14 ianuarie 2023 au mers în vizită la Muzeul K.H. Zambaccian. Și pentru că se apropiau sărbătorile am încheiat anul școlar cu „Satul luminat”, un atelier care ne-a adus mai aproape de modul de locuire al moșilor și al strămoșilor noștri, pentru o reflecție asupra legăturii și respectului profund dintre oameni și natură.
Pe tot parcursul anului am continuat seria provocărilor online #DeaArhitecturaAcasa inițiate la începutul pandemiei. Copiii cu vârste între 6 și 18 ani s-au bucurat să exploreze lumea mediului construit în 8 provocări, în română și engleză.
Și ca la fiecare final de an, de șase ani încoace, 43 de clase ne-au invitat să explorăm specificul și memoria locului într-o manieră ludică, ca o formă de conectare și relaționare între copiii înscriși în programele noastre educaționale din școli în proiectul „Scrisori între clase”. După 12 luni intense ne-am reunit, online, membri noi și vechi, la o nouă Adunare Generală De-a Arhitectura pentru a face o retrospectivă a ultimei decade și pentru a ne imagina unde va fi și cum va arăta asociația peste încă 10 ani.
Ordinul Arhitecţilor din România (OAR) finanţează o parte a programelor Asociaţiei De-a Arhitectura prin „Timbrul Arhitecturii”. Programul cultural De-a arhitectura a fost iniţiat în 2011, iar din anul 2016 OAR a decis ca acest program să devină program cultural prioritar deoarece răspunde celor cinci criterii ale programelor culturale prioritare: amploarea, singularitatea, unicitatea, complexitatea şi calitatea.
Mulțumim sponsorilor: Siniat România, Digital Spirit, HANSEN ergonomics studio, Qualtecha, Indaco Systems, ZOISS Home Design, Cotroceni Park S.A., Cemacon, Kroner Construct, ISOPAN, MASTER BUILD SRL, MERAKI SOLUTIONS SRL, ROMCIM SRL și ROSANA MEDICAL SRL. Mulțumim partenerilor și partenerului strategic Ordinul Arhitecților din România prin finanțarea din „Timbrul de Arhitectură” a programului cultural De-a arhitectura.