Orașe palimpsest: istoria arhitecturii și patrimoniului cultural

j

Text: antropolog Gabriela Anghel

l

Editor: arh. Monica Popescu, arh. Oana Pavăl

Fotografii: arh. Lucian Călugărescu (Pixelateria), stud. urb. Alexandru Chakhachiro, arh. Cristina Dumitrescu, arh. Monica Mureșanu

h

Timp de citire: 4 minute

În perioada decembrie 2022 – aprilie 2025, De-a Arhitectura este organizație parteneră în proiectul Erasmus plusPalimpsest Cities: Gamification and Storytelling for Architectural History and Cultural Heritage Awareness” („Palimpsest Cities: Gamificare și storytelling pentru istoria arhitecturală și conștientizarea patrimoniului cultural”) coordonat de Universitatea Alanya (Alanya University) din Turcia, având ca parteneri și Universitatea Tehnică din Istanbul (Istanbul Technical University), Turcia și Centrul pentru Educație și Inovație InnovED (InnovED – Center for Education and Innovation), din Volos, Grecia.

Proiectul are drept scop educarea utilizatorilor cu privire la importanța istoriei arhitecturii și patrimoniului cultural, în special în orașele dezvoltate în mai multe etape (multilayered cities/orașe palimpsest), prin stabilirea de legături cu trecutul orașului și cu locuitorii săi, prin abordări inovatoare și hibride și prin utilizarea unor metode de gamificare (gamification) și de povestire digitală (digital storytelling).

Rezultatul final va consta în elaborarea și pilotarea curriculei pentru un curs opțional de facultate, despre patrimoniu în contextul orașelor dezvoltate pe parcursul mai multor perioade istorice („palimpsest cities”/„multilayered cities”).

Echipa De-a Arhitectura este formată din arh. Oana Pavăl, arh. Monica Mureșanu, arh. urb. Vera Marin și antropolog Alexandra Lulache, arh. Laura Tomșa (Urban Up fellows în 2022, în cadrul proiectului „Urban Up Fellowship – Let’s help Urban Up Grow Up”).

Prima întâlnire transnațională a proiectului a avut loc în perioada 23-24 ianuarie 2023 la Universitatea Alanya din Alanya, Turcia, reunind 9 membri ai echipelor de proiect. După prezentarea tuturor membrilor, recapitularea pașilor care s-au făcut de către fiecare echipă națională în parte și revizuirea curriculei, cea de-a doua parte a zilei de 23 ianuarie a fost dedicată celor două workshop-uri conduse de InnovEd pe tema „Digital Storytelling[n.e. traducere din engleză: „povestiri digitale”] și „Gamification[n.e. traducere din engleză: „gamificare”].

Povestirea digitală e un instrument utilizat cu scopul de a spori interacțiunea cu patrimoniul cultural. Fiecare echipă evaluează povestirea digitală în educație cu analiza SWOT. Ca punct forte, povestirea digitală, un instrument atractiv vizual, a fost văzută ca un stimulator al creativității. Echipa Universității Alanya a prezentat povestea lor digitală, numită Cape of Civarda, celorlalte echipe care, ulterior, au testat instrumentul digital timeline.io pentru a realiza povești digitale ale unor clădiri/obiecte de patrimoniu din țările partenere.

În a doua zi a întâlnirii, De-a Arhitectura a organizat un atelier de formare pentru formatori, cu o serie de activități practice. Rolul TOT-ului [n.e. – Training of Trainers] a fost de a echipa participanții cu competențele necesare etapelor următoare din proiect, și anume livrarea și organizarea atelierelor, tururilor și dezvoltarea curriculei finale, folosind metode și instrumente non-formale integrate în curricula de educație în cadru formal – curs de facultate.

Pe 26 aprilie 2023 De-a Arhitectura a organizat workshop-ul online City on Trial [n.e. traducere din engleză: „Orașul inculpat”] ca organizație parteneră. Acest workshop a reprezentat un prim pas în pregătirea capitolului dedicat „City on Trial” din viitoarea curriculă de curs opțional care se dezvoltă în cadrul proiectului și a avut rolul de a familiariza partenerii din Alanya (Turcia), Istanbul (Turcia) și Volos (Grecia) cu învățarea prin joc de rol.

Timp de două ore echipa De-a arhitectura le-a prezentat participanților din organizațiile partenere modul în care s-a născut atelierul „Orașul inculpat” în cadrul proiectului „UrbanUp! Mediu construit pentru liceeni” în 2017, care sunt instrumentele de învățare folosite în activitățile asociației și cum arată structura unui scenariu educațional adaptat pentru activități online. Ulterior, membrii echipelor au trecut printr-un proces de analiză și reflecție cu privire la propriile orașe și la relația lor cu patrimoniul.

La începutul verii, în perioada 21-23 iunie, De-a Arhitectura a găzduit cea de-a doua întâlnire de lucru la București. Întâlnirea, care s-a desfășurat la sediul Ordinului Arhitecților din România, Casa Mincu, a reunit timp de 3 zile reprezentanți ai tuturor echipelor participante în proiect. Ziua de miercuri a fost dedicată evaluării stadiului proiectului și stabilirii următorilor pași necesari pentru a finaliza etapa de design a cursului opțional pe tema patrimoniului. Finalul după-amiezii l-am petrecut explorând straturile cartierul evreiesc într-un tur ghidat de arh. Mina Sava, președinte al Asociației De-a Arhitectura.

În cea de-a doua zi echipa De-a arhitectura a desfășurat atelierul „City on Trial” („Orașul inculpat”), joc de rol în care partenerii au format două echipe și au construit pledoarii pentru și împotriva cazului Cartierului Evreiesc – zonă cu care se familiarizaseră în turul ghidat din prima zi.

După-amiaza a avut loc atelierul de machete – Model Workshop (of the palimpsest city) care a început cu un exercițiu de încălzire, urmat de o prezentare despre moduri de realizare a machetelor, expresie și expresivitate, metode de prezentare și punere în valoare, machete ca mijloc de a sintetiza etc. și a continuat cu lucrul în trei echipe care au realizat trei machete ale aceleiași zone – adiacentă Casei Mincu – surprinzând trei straturi/layere diferite ale sale.

Ultima zi a început cu o sesiune de Training of Trainers îndrumată de prof. Cristina Pisică și arh. Cristina Dumitrescu, cu tema „De-a pedagogia – colecția de instrumente digitale”. Scopul a fost de a oferi inspirație cu privire la modul în care diferite instrumente și metode (inclusiv digitale) de educație non-formală pot fi utilizate în educația formală de arhitectură și mediu construit.

Ultima activitate a fost un tur al Casei Mincu, sediul OAR Național, ghidat de arh. Cătălina Frâncu, exemplu de bună practică în restaurarea și reutilizarea unui monument istoric. Aceasta a avut ca scop lărgirea straturilor din zona centrală a Bucureștiului, oferind o perspectivă interioară.

Despre proiectul „Palimpsest Cities: Gamification and Storytelling for Architectural History and Cultural Heritage Awareness”, dar și despre activitățile cu tineri din programul „Urban Up!” al Asociației De-a Arhitectura, inițiat în 2017, au povestit colegele noastre, arh. Oana Pavăl, arh. Monica Mureșanu, arh. urb. Vera Marin și arh. Mina Sava la Congresul mondial al arhitecților UIA 2023 (UIA 2023 World Congress Copenhagen) organizat de Uniunea Internațională a Arhitecților (Union Internationale des Architectes (UIA)) la Copenhaga în perioada 2-6 iulie 2023.

Lucrarea „Empowering teenagers through built environment education, while experimenting (in)the public space” a fost prezentată în cadrul „Sesiunii științifice – Design pentru incluziune” („Science Track – Design For Inclusivity] pe 3 iulie.

Mulțumim Ordinului Arhitecților din România, Casa Ion Mincu, cât și partenerilor noștri: Universitatea Alanya (Alanya University), Turcia, Universitatea Tehnică din Istanbul (Istanbul Technical University), Turcia, Centrul pentru Educație și Ionavație InnovED (InnovED – Center for Education and Innovation), din Volos, Grecia.