Liceul Silvic Gurghiu can be cool

Text: arh. int. Bianca Bărbieru
Editori: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografii: arh. int. Bianca Bărbieru și elev Sergiu Gliga
Timp de citire: 4 minute


La începutul anului școlar 2020-2021, cu toată incertitudinea aferentă contextului actual, elevii clasei a XI-a B de la Liceul Silvic din Gurghiu, jud. Mureş, îndrumați de arh. Bianca Bărbieru și prof. Alexandrina Șerban, au dat startul programului „My School Can Be Cool” (fostul „De-a arhitectura în școala mea”). Înarmați cu entuziasm, dornici să transforme fiecare provocare într-o oportunitate și să reimagineze spațiul școlii în care învață, elevii și îndrumătorii au parcurs primele etape din program în perioada septembrie 2020 – aprilie 2021, adaptându-se din mers la schimbările inevitabile care au apărut.

Activitatea lor continuă și în lunile următoare, ei fiind în acest moment în punctul în care definesc, în urma cercetării întreprinse, ideea care va prinde viață și pe care o vor implementa în școala lor. Despre toată această aventură, despre adaptare, mobilizare și despre cum e să dezvolți un proiect de design participativ în aceste vremuri, ne-a povestit arh. int. Bianca Bărbieru.

Anul școlar 2020-2021 este unul atipic, în care învățăm din mers cum să ne adaptăm la noua realitate. Programul „My School Can Be Cool” de la Liceul Silvinc Gurghiu nu face excepție și am reușit să lucrăm în acest an atât online, cât și față-în-față. Am fost norocoși deoarece, înainte să se închidă școlile și să se mute toate activitățile în online, am avut răgazul să ne cunoaștem și să ne plimbăm prin curtea școlii și să povestim despre aceasta, să analizăm problemele și să imaginăm îmbunătățirile pe care i le-am putea aduce. Aceste întâlniri au constituit un punct de plecare și de studiu pentru întâlnirile online care au urmat.

Am descoperit, împreună cu elevii, că este distractiv să studiem curtea școlii și împrejurimile și de pe Google Earth, că putem face măsurători și cu Google Maps și că putem afla părerea colegilor și a profesorilor cu ajutorul chestionarelor online, ajutându-ne în acest sens de platforma mentimeter.com.

Unul dintre avantajele acestei perioade este faptul că putem să cunoaștem online multe persoane interesante care ne pot împărtăși din experiența lor și ne pot prezenta noi perspective, chiar și despre spațiile de lângă noi, pe care le cunoaștem atât de bine.

O astfel de persoană este domnul Alexandru Mexi, de profesie peisagist, care cunoaște foarte bine zona noastră și care a studiat Castelul Rakoczi Bornemisza din Gurghiu, dar mai ales parcul dendrologic al acestuia, castel care se află vizavi de Liceul Silvic. Înainte de înființarea Liceului Silvic, în anul 1974, au existat mai multe forme de învățământ subordonate domeniului silvic care își desfășurau activitatea chiar în castel. În prezent elevii liceului folosesc ca material didactic parcul dendrologic al castelului și se ocupă de întreținerea acestuia.

O altă întâlnire interesantă care s-a desfășurat, de asemenea, online a fost cu doamna arhitect Corina Croitoru, membru fondator, manager programe Club și coordonator Fundraising în cadrul Asociației De-a Arhitectura, care le-a povestit elevilor, pe înțelesul lor, despre ce înseamnă termenul de fundraising și ce activități presupune strângerea de fonduri pentru proiectul lor. Astfel, ne-am făcut un plan de acțiune și am găsit idei interesante pentru a duce proiectul mai departe și a face o schimbare în bine în școala lor, oricât de mică ar fi aceasta.

Revenind în prezent, copiii au ales să realizeze căsuțe pentru păsări pe care oamenii le pot cumpăra și le pot vopsi. Deoarece acum este perioada în care pasările se întorc și își caută sau construiesc cuiburi, stați cu ochii pe pagina noastră de Facebook dacă doriți să ne susțineți achiziționând o căsuță. 🙂

În primăvară, când s-au redeschis școlile, am putut să ne ocupăm și de partea practică a proiectului nostru și anume releveul școlii și al curții și realizarea machetei. Deoarece clărirea școlii este în curs de renovare ne-am limitat doar la curtea școlii pentru alegerea unui spațiu în vederea implementării proiectului. După ce am stabilit unde vom realiza intervenția și am cerut acordul direcțiunii, copiii și cadrele didactice și-au exprimat părerea cu privire la funcționalitatea noului proiect. Cam cum au sunat răspunsurile lor când i-am întrebat, aflați mai jos:

„Mi-ar plăcea ca spațiul să fie amenajat cu niște scări suprapuse pe care să putem sta și unde să putem face ore, să fie amenajate și niște plante care să dea mai multă culoare locului. Mi-ar plăcea să fie amplasat în spatele liceului.”

„În spatele școlii mi-ar plăcea să avem o sală de clasă în aer liber, amenajată cu flori și o tablă pe care să ne predea profesorul și lângă un mic loc amenajat cu săculeți unde să putem povesti în pauză.”

„Eu aș dori în curtea școlii deoarece ar fi mai aproape de elevii din școala generală. O idee ar fi un loc cu niște bănci și mese din lemn, acoperite de ploaie, unde în pauze elevii pot mânca și unde se pot desfășura ateliere de creație în aer liber.”

„Un foișor cu bănci și o masă mare pătrată. În jurul foișorului să fie iarbă și flori. În dreapta foișorului, la câțiva metri, un leagăn de mai multe persoane.”

„Mi-ar surâde un colț amenajat rustic (băncuțe, arbuști ornamentali etc) în care să fac câteva cărți, ziare, reviste chiar din donații și luate prin rotație, ca să încercăm să evadăm din lumea kitsch-ului și a gadget-urilor.”

„O sală de clasă în aer liber unde să facă ore/socializeze în pauze, băncuțe și mese unde să poată mânca, spațiu de joacă/educație fizică.”

Astfel, am aflat că 60% dintre respondenți își doresc o sală de clasă în aer liber. Având deja o temă de lucru, elevii au realizat două machete cu două propuneri pentru acestă idee pe care au prezentat-o, de asemenea, direcțiunii. În prezent ideea noastră trebuie finalizată și realizat proiectul tehnic pentru a putea trece la implementarea acesteia. Revenim în curând cu vești și imagini cu sala noastră de clasă din mijlocul unui teren verde, împrejmuit cu tuia, cu vedere la dealurile împădurite de pe Valea Gurghiului.

Pentru implementarea proiectului am primit vestea bună că vom beneficia de fondurile adunate anul trecut din sponsorizările oferite de Cemacon prin Swimathon București 2019 și Digital Spirit.

Mulțumim Ordinului Arhitecților din România care susține proiectul din Timbrul de arhitectură, mulțumim arh. int. îndrumător Bianca Bărbieru și prof. Alexandrina Șerban, direcțiunii Liceului Silvic din Gurghiu, jud. Mureş, elevilor clasei a XI-a B, precum și tuturor celor care le-au fost aproape în această perioadă.