Inspiraţie la şcoală

21/03/15 | Uncategorized

Oana Popescu este arhitect. Este membru de-a arhitectura şi voluntar în programele noastre încă de la început, din anul 2012, când a îndrumat o clasă a IV-a de la Liceul Timotei Cipariu. A continuat, iar între timp s-a ocupat şi de formatul de after-school al cursului de-a arhitectura în oraşul meu. Anul acesta însoţeşte o clasă de la Şcoala Privată Aletheea. Şi ne bucurăm că a scris un reportaj.

ȘCOALA PRIVATĂ ALETHEEA – O ȘCOALĂ CARE INSPIRĂ

Încep aceste rânduri mulțumind unei echipe minunate, pe care am găsit-o la Școala Privată Aletheea, copii, profi și mai ales doamnei directoare Daniela Stoicescu, ce au adus un suflu nou unei școli aflată la început de drum. Totul se învață aici prin proiecte. Programul „de-a arhitectura” se potrivește mănușă, pentru că și noi aplicăm: „Observă + analizează” și „Construiesc + prezint”.

– Cum a început jocul „de-a arhitectura”  la clasa a-IV-a, aici la Aletheea?

Împreună cu „pisoii” clasei a-IV-a, așa cum le spune profesor Paula Copăcel, sufletul clasei a-IV-a, am început cu o expediție prin care ne-am propus să înțelegem povestea locului vizitat, respectiv zona Muzeul Țăranului Român din Parcul Kisellef.  La întoarcere, copiii au recompus „istoria” acelui loc din fotografiile făcute, desene și noi informații.  Au experimentat pentru o bună înțelegere ideea de specific și memorie a Locului.

1.DSC_0652

În clasă, copiii au experimentat apoi, noțiunile de scară umană și au aplicat  „potrivind” tipul de case alese, cu peisajul pe care l-au dorit.

2.DSC_1918

3. (copy)

Alegerea Locului  – ca peisaj, relief, climă este un moment important în conceptul micului nostru oraș și pentru că la geografie tocmai discutaseră despre forme de relief, alegerea peisajului machetei noastre a fost floare la ureche. Au fost foarte atenți la legătura dintre relief, peisaj  (sit) și volumul caselor proiectate.

 

5.ne asezam langa apa!

Astfel a apărut prima schiță a machetei orașului nostru, primele case și primele pietre de râu. Casele „Aletheea” au ferestre în formă de litere și acoperișuri – forme geometrice diferite. Așa au răspuns ei la provocarea mea cu privire la volume: „să aibă unitate și totuși să fie diferite!” Elevii clasei a IV-a au învățat astfel, cu ajutorul profesoarei lor Paula Copacel și ceva geometrie. Orașul gândit de noi aduce împreună noțiuni de arhitectură, geometrie, geografie  și chiar  istorie. Am vorbit despre nucleul unui mic oraș medieval și cum s-a dezvoltat în diferite etape ale istoriei, până în prezent. Am privit imagini ce arătau evoluția orașului Londra în timp.6.DSC_1931

7.DSCN1515

Târgul de Crăci un – decembrie 2014 – a adus la Aletheea primul număr al ziarului editat tot de pisoii clasei a IV-a conduși de Paula Copacel și suntem mândri că am apărut pe prima pagina 🙂 !Orașul nostru în devenire, inspiră!

8.Scan4

9.Scan40001

Partea a doua – clasele a V-a și a VI-a „Orașul – cultura mediului construit”Între timp, la clasele a V-a și a VI-a derulăm un proiect – pilot „de-a arhitectura”, „Orașul- cultura mediului construit”, un nou proiect prin care orașul este privit din mai multe puncte de vedere.

Aici, la Aletheea, este minunat că putem experimenta lucruri noi și diferite metode pentru o bună înțelegere a morfologiei unui oraș.

La început, toți cei din clasa a V-a și a VI-a au lucrat pentru refacerea piesă cu piesă a acestui puzzle uriaș, numit București. S-au împărțit pe sectoare și au făcut echipe de lucru, pentru descoperirea unor clădiri reprezentative, vechi sau noi, din orașul în care locuiesc.

10.harta 5+6

A urmat o perioadă mai lungă în care „Compoziția unui oraș” a reprezentat principala temă de lucru. Copiii au experimentat spații construite, publice, verzi, aplicate în machete la scara 1:200, ale unor fragmente de oraș cunoscute sau mai puțin cunoscute.

11

12

13

Prin proiectul nostru pilot, copiii școlii Aletheea au avut șansa să se exprime grafic în diferite moduri.  Și sunt foarte talentați!  Lucrările lor reprezintă orașul privit din mai multe puncte de vedere. Au studiat atât despre regulile unui oraș, activități și functiuni cât și despre  siluete și repere. Au fost foarte interesați de capitolul „Atractivitatea unui oraș”. Reprezentarea grafică a lucrărilor lor a fost extrem de variată.14

15

Voi încheia acest reportaj-jurnal cu un desen al unui elev al clasei a IV-a, care ne-a surprins plăcut! Sunt mulți copii foarte talentați la desen ai acestei școli și acest lucru ne-a ajutat mult la reprezentarea ideilor în devenirea conceptelor orașelor gândite de ei.

16.desen Radu Muntean

 

Cu privire la Clubul „de-a arhitectura” ne-au spus câteva lucruri doamnele Daniela Stoicescu și Paula Copăcel.- Doamna director Daniela Stoicescu, ce noutăți aduce Clubul „de-a arhitectura”, școlii Aletheea?

Clubul „de-a arhitectura” este un partener important în formarea profilului elevului Aletheea. După cum știți, valorile pe care le explorăm în toate activitățile de învățare sunt Adevărul, Frumosul, Binele și Libertatea, iar echipa „de-a arhitectura”, cu reprezentantul ei în școala noastră, Oana Popescu, înseamnă toate acestea la un loc. Dincolo de curriculumul care urmărește, înainte de toate, formarea unor viitori cetățeni responsabili, orele „de-a arhitectura” vin la pachet cu libertate de exprimare în moduri diferite, cu gândire critică și creativă, cu bucuria de a munci în echipă și cu satisfacția lucrului fine făcut.

Nu știu la ce s-a gândit echipa de arhitecți când a dat naștere acestui proiect, dar știu că Aletheea fără „de-a arhitectura” ar fi mult mai săracă din punct de vedere educațional.

Paula Copacel- profesor clasa a IV-a („pisoii”):

De-a Arhitectura a permis clasei mele să experimenteze permutarea elementelor constructive în spațiu dat, să descopere valorile care stau la baza construcțiilor și să înțeleagă că o casă este atractivă și rezistentă dacă are suflet.

Au descoperit rolul obștei sătești, un univers plin de semnificații, cu rol profund educativ, în care misterul și realitatea devin culoare, formă și modalitate de comunicare pentru eternitate. Iubesc De-a Arhitectura pentru sufletul care hrănește ideile pisoilor mei!

În așteptarea expoziției de final de an, doresc să mulțumesc unor oameni ce se implică mult în educația copiilor acestei școli minunate.

Mulțumesc d-nei Mona Mușat, fondatoarea școlii,  pentru implicare și susținere proiect   „de-a arhitectura” !

Mulțumesc d-nei director Daniela Stoicescu, pentru ajutor și originalitate în aplicarea proiectelor noastre și mai ales pentru deschiderea cu care ne-a permis să ne jucăm „de-a arhitectura”!

Mulțumesc d-nei profesor Paula Copăcel, care a deschis ochii „pisoilor” ei cu noțiuni  din geografie, geometrie, istorie, aplicate în proiectul nostru- machetă și mai ales pentru stropul de magie presărat în fiecare oră.

Și mai ales  mulțumesc în numele echipei „de-a arhitectura” acestor copii minunați  crescuți  cu grijă, într-o echipă cu mult spirit – numită ALETHEEA !

Împreună cu arh. Vera Marin și arh. Mina Sava am pus la punct la început de an, acest proiect nou, dedicat claselor a V-a și a VI-a – ‘Orașul- cultura mediului construit”.

Hai la Expoziția de final de an, în iunie 2015!

Succes tuturor!

A povestit cu drag, arh. Oana Popescu – Echipa „de-a arhitectura”