Pe vremea mea școala era un spațiu anost, fără prea mare personalitate. Pereții claselor erau înțesați cu hărți, icoane și figuri ale poeților sau domnitorilor români. Băncile erau rigide si scrijelite cu tot soiul de mesaje lăsate moștenire de la o generație la alta. Holurile goale și reci, cu câteva flori pe la colțuri, se însuflețeau doar când suna clopoțelul și copiii le luau cu asalt, jucând leapșa sau doar consumându-și energia acumulată în cadrul orei ce abia se terminase. Curtea școlii, pavată cu ciment, cu patru porți mari pe terenul de sport (pentru fotbal și pentru handbal), era lipsită de copaci, bănci sau vreun spațiu amenajat pentru socializare. Așa că, de multe ori, rămâneam în bancă sau priveam de la fereastră în strada înverzită.
Cel mai mult îmi plăceau orele de chimie, biologie, sport și educație tehnică. Nu pentru că m-aş fi înnebunit după materiile predate, ci pentru că preț de o oră dădeam monotonia sălii noastre de clasă pe sălile speciale în care se țineau aceste cursuri. Și acum, la aproape 20 de ani distanță, școlile nu s-au schimbat prea mult. Infrastructura lasă de dorit în multe unități de învățământ, dotările nu sunt acoperite de buget, iar profesorii și elevii sunt cei care au de suferit. Design-ul spațiului fizic de învățare contribuie la ușurarea sau îngreunarea predării și a modului în care copiii percep procesul educațional. Spațiul fizic contribuie la coeziunea unui grup, promovând socializarea și apartenența, influențând starea de bine a comunității de elevi și cadre didactice.
Conștientă de aceste aspete, începând cu anul școlar 2015-2016, Asociația De-a Arhitectura a conceput programul educațional de arhitectură şi mediu construit „De-a arhitectura în şcoala mea”, adresat elevilor de liceu și gimnaziu (clasele a VI-a, a VII-a, a IX-a, a X-a şi a XI-a), care se desfășoară în fiecare an în şcoli din întreaga ţară. Programul îşi propune să devină pentru şcoli o unealtă de design participativ pentru refacerea sau construirea de noi spaţii şcolare sub îndrumarea arhitecţilor De-a arhitectura şi care să stimuleze, prin rezultatele sale, o campanie de promovare pentru dezvoltarea infrastructurii educaţionale în România la standardele secolului XXI.
În anul școlar 2018-2019 programul s-a desfășurat în 17 școli şi licee din: Bîrghiş (jud. Sibiu), Bucşoaia (jud. Suceava), Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Ploieşti, Sohatu (jud. Călăraşi), Târgu Mureş șiTimişoara. După ce au analizat, au documentat şi au investigat spaţiul şcolii în ultimele luni, elevii au trimis materialele pentru sesiunea de finanțare în urma căreia au fost stabiliți câștigătorii.
Curioși să vedem cum au decurs proiectele în faza de implementare am rugat îndrumătorii să ne povestească cum a fost această experiență pentru clasele participante în program.
Arhitectul îndrumător Marina Melenti de la clasa a X-a B de la Colegiul Tehnic „Ana Aslan” din Cluj-Napoca ne-a scris la începutul lunii iunie, cu vopsea pe mâini (la propriu), despre proiect: „Copiii sunt fericiţi că proiectul a fost apreciat de juriul concursului şi că acesta se va materializa în curtea şcolii lor. Vremea instabilă de la Cluj nu a ţinut cu noi, dar nu ne-am lăsat bătuţi şi am aşteptat soarele decupând şabloane pentru stencil. Astăzi, vineri, în ciuda prognozelor meteo care ne promiteau furtună la mijlocul zilei, am decis să riscăm şi să ne apucăm de vopsit gardul. Am avut noroc! Nici un strop de ploaie nu ne-a vizitat în timpul lucrului. Într-o echipă veselă şi muncitoare, am pornit în această aventură deloc uşoară. Fetele s-au bucurat de costumele «de cosmonauţi» care au devenit costumaţie de clovni într-un final. Nu ştim dacă va ploua sau nu săptămâna viitoare, dar suntem siguri că vor fi zile extrem de colorate.”
Înainte de a pleca în vacanța de vară, Marina ne-a lăsat cu ultimele detalii despre mersul lucrărilor la clasa a X-a B de la Colegiul Tehnic „Ana Aslan” din Cluj-Napoca: „În ultimele două săptămâni de școală ne-am mobilizat pentru a finaliza mobilierul din curtea școlii. And… it’s done! Recunosc că de la început am avut emoții și de la simpla alăturare de cuvine: copil-bormașină, copil-fierăstrău, însă elevii au învățat să folosească surprinzător de repede aceste unelte, mai ales că am avut norocul să fim instruiţi și ajutați de cei patru portari-mușchetari ai colegiului. Desigur, avem și câteva șuruburi date «pe lângă» și observate prea târziu, dar care dau personalitate proiectului. ???? Acum, e timpul să ne bucurăm de vacanța binemeritată. Revenim în septembrie cu forțe și vești noi. Vă doresc o vară frumoasă tuturor!”
Iulia Cosovanu şi întreaga echipă a Şcolii Gimnaziale Bucşoaia din Frasin, jud. Suceava, (prof. Simona Covrig şi elevii claselor a VI-a, a VII-a şi a VIII-a participanţi în program), care beneficiază de o sponsorizare de la Digital Spirit pentru implementarea soluţiei propuse, ne-a transmis despre şantierul din „Şcoala Veselă”: „În primele două săptămâni din mai am reușit să încheiem prima etapă a lucrărilor de concretizare a proiectului dezvoltat pe parcursul anului școlar 2018-2019. La această întâlnire am înveselit și mai mult pereții deja colorați, cu desene ce au menirea să ne introducă în tema fiecărui cabinet pe care îl anunță. De exemplu, peretele albastru deschis cu figurile geometrice năstrușnice ne invită în cabinetul de matematică și științe.
Noi am început activitatea în vacanța de Paște, astfel încât colegii noștri să poate intra, după vacanță, într-o altfel de școală – categoric mai veselă. Am trasat contururile pentru fiecare desen, am lipit banda scotch, am dat cu amorsă, am văruit, am trasat conturul gri, am desenat și ne-am bucurat de tot acest proces cu diferite jocuri și povești (salata de fructe a ajuns să fie jocul nostru preferat).”
Îi felicităm pe elevii: Andreea Bozonc, Larisa Catargiu, Mihaela Căilean, Patrizia Corleciuc, Viorica Cotlarciuc, Adrian Drelciuc, Beniamin Gemănaru, Bianca Nastur, Natalia Rusu, Emanuel Sahlean, Mădălina Sahlean, Alexandra Ştefancu, Iustin Țercovnic, Lorena Venin şi pe voluntarii: prof. Elena Bejenar, Cătălin Căilean, Petronela Căilean, prof. Simona Ciornei, arh. Iulia Cosovanu, prof. Simona Elena Covrig, Mihai Drelciuc, artist Raluca Ioniță, Dana Macovei, Marian Maricica, Mihaela Ungurian, Vasile Ungurian şi aşteptăm rezultatul final!
Pe 3 iunie 2019 a avut loc la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Cluj-Napoca inaugurarea proiectului „Amfiteatru în aer liber” (Inaugurare „Amfiteatru în aer liber” la Cluj-Napoca) realizat de clasa a IV-a „Licuricii” îndrumată de arh. Ciprian Şimon într-o combinaţie dintre programele „De-a arhitectura în oraşul meu” şi „De-a arhitectura în şcoala mea”. Inaugurarea a avut loc în curtea şcolii, iar cei mici au împărtăşit cu audienţa de ce şi-au dorit să îşi imagineze o şcoală altfel.
La final de an şi de proiect, arhitectul îndrumător ne-a transmis câteva gânduri şi un filmuleţ al aventurii De-a arhitectura: „Acesta e rezultatul unui an de «De-a arhitectura în şcoala mea», timp în care am desenat şi am explorat oraşul şi şcoala. Copiii au de acum un loc al lor, diferit de spaţiile convenţionale din şcoală. Acesta a apărut în urma întrebării «Ce facem ca să schimbăm ceva în învăţământ?», dincolo de ceea «ce zicem». Sunt recunoscător că l-am dus la bun sfârşit, iar copiii s-au simţit şi ei foarte implicaţi şi utilli. A fost o emancipare generală în toată şcoala până l-am construit, ceea ce înseamnă că obiectivul a fost atins. Copiii sunt extraordinari dacă le dai voie să se exprime, iar spaţiul construit se schimbă atunci când sunt ascultaţi şi înţeleşi. Mulţumim Holver Romania şi Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu” pentru colaborare.”
Aflate în faza finală, cea de implementare, proiectele au avansat şi capătă formă, însă elevii şi îndrumătorii au luat o mică pauză peste vară şi vor relua munca la început de an şcolar.
Mulțumim pe această cale tuturor celor 17 școli și licee participante în programul „De-a arhitectura în școala mea” în anul școlar 2018-2019, elevilor, cadrelor didactice și arhitecților îndrumători.
- Colegiul Tehnic „Ana Aslan”, Cluj-Napoca
- Liceul Teoretic „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca
- Liceul Vocaţional de Artă, Târgu Mureş, clasa a VI-a C
- Liceul Vocaţional de Artă, Târgu Mureş, clasa a VII-a C
- Şcoala Gimnazială Nr. 49, Bucureşti
- Şcoala Gimnazială Orizont, Bucureşti
- Liceul de Artă „Ion Vidu”, Timişoara
- Liceul Tehnologic Electrotimiş, Timişoara
- Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă, Cluj-Napoca
- Şcoala Gimnazială Bucşoaia, judeţul Suceava
- Şcoala Gimnazială Nr. 1 Sohatu, judeţul Călăraşi
- Liceul cu Program Sportiv Iaşi, Iaşi
- Colegiul Tehnic „Emanuil Ungureanu”, Timişoara
- Liceul Teologic Baptist Timişoara
- Şcoala Gimnazială Bîrghiş, judeţul Sibiu
- Şcoala Gimnazială Ferdinand I, Bucureşti
- Şcoala Gimnazială „Grigore Moisil”, Ploieşti
Mulțumim echipelor de înotători participante la Swimathon Bucureşti 2018, organizat de Fundaţia Comunitară Bucureşti, care au asigurat fondurile pentru premierea claselor câștigătoare.
Mulțumim sponsorilor pentru implicarea în acest program educațional: Digital Spirit, Piatra Online, Baumit, precum și Ordinului Arhitecților din România care finanțează o parte a programelor Asociației De-a Arhitectura prin taxa „Timbrul Arhitecturii”.
*Profesorii şi voluntarii noştri fac tot posibilul să fotografieze doar copiii ai căror părinţi şi-au dat acordul scris pentru aceasta. Totuşi, dacă dintr-o eroare copilul dumneavoastră apare în vreuna dintre imagini şi nu vă doriţi aceasta, ne puteţi scrie la office [at] de-a-arhitectura [punct] ro şi vom remedia eroarea.
Text: antropolog Gabriela Anghel
Editor: arh. Monica Popescu
Fotografii: Fotografii realizate în cadrul programului „De-a arhitectura în școala mea”