In luna iunie, partenerul nostru de nădejde pentru cursul “De-a arhitectura în oraşul meu” a susţinut un concurs de machete şi poveşti de orăşele sigure, la care au participat circa 60 de clase care au parcurs cursul în anul şcolar 2014/2015. Tema provocării a fost un exerciţiu de imaginaţie în ceea ce priveşte ”cel mai sigur oraș din punct de vedere al siguranței rutiere”.
Dorim să mulţumim tuturor participanţilor pentru implicarea şi creativitatea de care au dat dovada. Aici puteaţi citi povestea câştigătoare a copiilor din Braşov. Pentru un mic răgaz de final de vacanţă vă oferim alte două poveşti ale machetelor făcute de copii şi selectate în finala concursului Goodyear Safety City, din Sfântu Gheorghe şi, mai jos, Timişoara.
Şcoala Gimnazială Nr. 19 „AVRAM IANCU” Timişoara
Clasa a III-a C, prof. Delia Pop şi arhitect Oana Sârbu
ORAŞUL IDEAL
Ne-am gândit cum ar fi să trăim într-un oraş mai fumos, un oraş aşa cum am vrea noi, fără aglomeraţie, fără poluare, cu mult mult VERDE. Aşa că am şi trecut la treabă: am făcut un exerciţiu de a imagina şi a construi macheta unui oraş ideal!
Oraşul nostru este la munte, este turistic şi are centrul istoric cu primăria veche şi turnul cu ceas (reperul principal) pe o culme de deal în jurul unei piaţete pietruite. Aici se află cafenele, terase, bănci, fântână şi lampadare. La poalele acestui ansamblu se află şcoala noastră, într-o clădire veche renovată, prevazută cu obloane exterioare spre Sud (pentru a nu avea ” efectul de seră” ca în şcoala noastră de acum).
Tot oraşul este străbătut de un râu, care pe timp de vară furnizează un adevarat “aer condiţionat”şi care se varsă într-un lac. Malurile râului sunt amenajate cu alei pietonale, piste de biciclişti, parcuri, zoo. Atât pe râu cât şi pe lac se practică diverse activităţi de agrement: hidrobiciclete, bărcuţe (cu motor electric), kaiac canoe, etc. Zona de agrement a malurilor râului reprezintă a II-a atracţie turistică, pe lângă centrul vechi istoric. Pentru că avem un oraş turistic ne-am gândit să amplasăm şi un hotel şi un muzeu în vecinatatea centrului istoric.
Nu am uitat de cartierul de locuinţe cu căsuţe pasive (panouri solare) şi grădini cu multă verdeaţă orientate spre râu.
Noi am gândit un oraş ecologic cu un câmp de eoliene la magine care să asigure o parte din curentul electric, majoritatea clădirilor sunt prevăzute cu panouri solare. Am dori ca autoturismele personale să fie cu motoare electrice, pentru a mai reduce poluarea. Tot în acest scop avem multe zone verzi cu pomi şi arbuşti în jurul clădirilor publice. Aşadar clădirile “respiră” şi nu sunt aglomerate.
Traficul rutier principal se desfaşoară pe două şosele mai late, paralele, care sunt legate între ele cu străzi secundare. În partea de nord a oraşului se află o parcare mare, pentru a evita situaţia defectuoasă din Timişoara (şi din majoritatea oraşelor). Traficul se desfăşoară controlat cu semne de circulaţie, semafoare, treceri de pietoni, etc. Zona istorică, malurile râului şi zonele verzi amenajate dinspre râu, sunt exclusiv pietonale. Râul este navigabil cu bărci de dimensiuni mici şi medii, ele fiind atât de transport în comun (pentru partea de Sud a oraşului) cât şi de agrement.