Discipline din gimnaziu interconectate prin mediul construit

28/02/24 | Proiecte

j

Text: arh. Cristina Dumitrescu

l

Editori: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu

Fotografii: din programul Interdisciplinaritate (re)construită

h

Timp de citire: 3 minute

În perioada 21 noiembrie 2023 – 23 ianuarie 2024 am invitat profesorii de gimnaziu din țară să se înscrie în call-ul nostru de idei „Interdisciplinaritate (re)construită”, ajuns la ediția a doua, într-un demers ce caută să arate puterea colaborării dintre diferite discipline din educație ilustrând-o prin aplicare și contextualizare în mediul construit.

În programul „Interdisciplinaritate (re)construită” al Asociației De-a Arhitectura, profesori și arhitecți lucrăm împreună și transpunem noțiuni abstracte în realitatea înconjurătoare, căutând să oferim un posibil răspuns copiilor la întrebarea „La ce îmi folosește mie să învăț despre…?”

La această ediție s-au înscris 27 de profesori, iar unii dintre ei au trimis nu doar o propunere, ci chiar mai multe idei de noțiuni din materia predată la clasă, noțiuni pe care ar fi vrut să le poată explica sprijinindu-se pe mediul construit, demonstrând astfel un real interes pentru un mod de expunere mai conectată în concret. Disciplinele predate au variat de la limba română până la TIC, acoperind aproape toate materiile din gimnaziu. Cele mai multe dintre propunerile primite ne-au suprins, intrigat chiar, dar mai ales ne-au inspirat, trimițându-ne deja cu gândul la a continua acest program și în ediții viitoare.

Juriul* a evaluat ideile trimise ținând cont de criteriile anunțate în call, dar și de dorința noastră de a rontunji prima serie cu conținuturi complementare, care ating discipline, noțiuni și asocieri cât mai diferite față de cele deja abordate anterior. Astfel, pentru această a doua ediția au fost selecționate 7 idei care vor exemplifica și aplica în mediul construit noțiuni studiate de elevi legate de: compoziție vizuală (Educație plastică), divizibilitate (Matematică), termoconducție (Fizică), plan și scară (Educație tehnologică), sunet (Educație muzicală), proporții (Matematică), compuși chimici (Chimie).

Arhitecții dornici de a fi parteneri ai profesorilor în acest program s-au înscris în selecție cu un răspuns referitor la o noțiune pe care o învățaseră în școala generală și pe care ulterior, în exercitarea meseriei sau mai ales din calitatea de locuitor al mediului construit, au înțeles-o mai bine.

După selecția ideilor am dat startul elaborării conținuturilor. Pe 13 februarie ne-am întâlnit online, pe Zoom, profesori și arhitecți, ne-am cunoscut, am citim împreună atât ideile alese, cât și cerințele programului și etapele pentru dezvoltarea de acum înainte a propunerilor. Am căutat compatibilități între ideile profesorilor și afinitățile arhitecților și am stabilit astfel coechipierii.

Am discutat despre părțile componente ale fiecărui conținut interdisciplinar dezvoltat în programul nostru și despre sarcinile ce revin participanților. Aceștia vor elabora, conform template-ului realizat în cadrul primei ediții, un scenariu de activitate însoțit de un suport vizual (destinat profesorului care susține exercițiul) și de o fișa explicativă a exercițiului practic (pentru elevi) aplicat pe mediul construit, exercițiu de desfășurat în cadrul unei ore de clasă.

Redactarea finală a acestora, precum și clipul video – trailer care prezintă noțiunea teoretică ilustrată prin mediul construit vor fi realizate de către Asociația De-a arhitectura după ce activitățile sunt pilotate la clasă, în acest an școlar, de către autori.

Cum fiecare conținut de elaborat în acest program este structurat urmărind punctele 1.Noțiune – 2.Exemple din mediul construit – 3.Conexiuni cu alte discipline – 4.Exercițiul practic – 5.Concluzii, am sondat deja inclusiv posibilele legături cu alte discipline (pe care conținuturile le vor avea de ilustrat) și deja inspirația ne-a trimis în prea multe direcții… ceea ce nu a făcut decât să crească optimismul în privința rezultatelor (și) acestei celei de-a doua serii.

Resursele gratuite vor dezvolta colecția începută în precedenta ediție a call-ului de idei. Aceasta (din care am extras toate fotografiile din prezentul articol) este formată din 8 exerciții pe care le puteți vizualiza aici (film + prezentare PPT profesor + fișe de lucru elevi). Dacă știți clase care pot fi interesate de aplicarea lor, fiindcă tot se apropie săptămâna „Școala Altfel” și recapitulările de tot felul, vă rugăm să le trimiteți link-ul. Pe noi ne-ar bucura să vedem cum sunt rezolvate, cât mai creativ, exercițiile de mai sus.

  • Profesorii ale căror idei au fost selectate sunt: Adela Hodor / Matematică (Craiova, jud. Dolj), Anca Pricop / Educație plastică (loc. Pașcani, jud. Iași), Daniela Moraru / Fizică (Ploiesti, jud. Prahova), Irina Saroși / Educație Tehnologică (Iasi, jud. Iași), Gabriela Lazăr / Educație muzicală (loc. Butani, jud. Bihor), Magdalena Nichifor / Matematică (Suceava, jud. Suceava), Valerica Ignătescu / Chimie (Suceava, jud. Suceava).
  • Arhitecții coechipieri sunt: Andreea Caragheorgheopol, Ioana Moraru, Luca Cocoș, Livia Petrescu, Roxana Pîrvu, Simona Șerban  și echipa coordonatoare, arh. Cristina Dumitrescu și Diana Stancu.
  • *Juriul, căruia îi mulțumim încă o dată, a fost format din: arh. Mina Sava, București, președinte Asociația De-a Arhitectura; prof. Gianina Vanca, Cluj-Napoca, membru asociat De-a Arhitectura, profesor consultant program Interdisciplinaritate (re)construită; prof. Eugenia Micle (Șular), Bistrița, co-autor al exercițiului „Forțele din pod”; arh. Aurelia Axente-Stan, București, membru asociat De-a Arhitectura, co-autor al exercițiului „Clădire, substantiv”; arh. Ioana Rizea, București, membru asociat De-a Arhitectura, co-autor al exercițiului „Așezări, distanțe, comunități”.