De ce facem cursuri de arhitectură la eematico

j

Text: arh. Ion Neculai

l

Editor: arh. Monica Popescu

Fotografii: eematico

h

Timp de citire: 3 minute

Din 2021 „Doza De-a arhitectura”, newsletter-ul nostru lunar, are o rubrică nouă, „Arhemoticon”, o secțiune de opinie cu invitați. Ne bucurăm să vedem cum crește de la an la an și ne face plăcere să citim ce au de spus „oaspeții” noștri lunari. 

În octombrie, Ion Neculai ne povestește despre eematico și conexiunile dintre arhitectură și programele educaționale ale organizației. Noi îl cunoaștem pe Ion din 2014, când a fost alături de Adina Marin la primul „De-a arhitectura Talks”, cu organizația din care făcea parte atunci, IKEDOO.

Așa cum e prezentat pe site-ul eematico, „Ion e educational & organisational architect. Pasiunea lui pentru a construi chestii cool și educative pentru copii, pregătirea de arhitect, experiența ca asistent universitar și interesul de o viață pentru psihologie sunt elementele care-l ajută în crearea programelor și produselor eematico alături de restul echipei. Copilăria lui înseamnă LEGO, trenuleț electric, cort de indieni, cazemată, dicționarul Larousse, Optik Cabinet, Asterix, Tintin, presărate cu mulți prieteni buni. Acum își dorește ca tot ce face să devină pentru copii experiențe de neuitat care să îi călăuzească tot restul vieții lor.”

Deși nu suntem o organizație care este dedicată educației despre arhitectură, subiectul ocupă un loc central în multitudinea temelor abordate prin cursurile și activitățile noastre.

Cu siguranță alegerea nu este întâmplătoare, arhitectura este puternic înscrisă în ADN-ul eematico. Dintre cei 11 fondatori din 2015, patru sunt arhitecți sau absolvenți ai UAUIM [n.r Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” București]. Din echipa restrânsă de după pandemie, eu continui să reprezint această profesie. Astfel, arhitectura este parte integrantă din esența eematico. Cu toate acestea, datorită diversității profesionale a membrilor echipei, ne străduim să ajutăm copiii să descopere lumea și subiectele academice printr-o varietate de activități practice, nu doar în domeniul arhitecturii.

De la înființare, arhitectura a fost un subiect central. Pentru copiii de 3-6 ani, cursul „I Can Be” includea un modul dedicat arhitecturii. La fel și la următorul curs dezvoltat „I Will Know”. Pentru copiii mai mari, în cadrul cursului „Inginericum”, arhitectura era abordată în modulul „Civil Engineer”. Din 2017, în taberele noastre, am introdus o tabără dedicată arhitecturii pentru copii cu vârste între 10 și 15 ani. Spre deosebire de celelalte tipuri de tabere de construcții pe care le facem, aici copiii pornesc de la o temă și, trecând prin desen, machetă, dezbatere și susținere, ajung să construiască la scară mare propriile viziuni, rolul nostru fiind doar de a îi îndruma și sprijini. Cursul opțional „STEAM Kits” conține și el un modul dedicat arhitecturii, care ulterior a fost extins într-un curs amplu despre arhitectură și mediul construit pentru școlile din zone defavorizate.

Nu ne propunem să îi transformăm pe copii în arhitecți, ci să îndeplinim două obiective principale:

  1. Perspective multiple: Vrem să le oferim copiilor diverse perspective asupra lumii. Mediul construit, adică arhitectura, este esențial în viața noastră și fascinează copiii prin actul de construcție. Mai mult, considerăm esențial ca tinerii să cunoască cât mai multe cariere potențiale. Arhitectura este unul dintre ele alături de altele precum, Medicina, Ingineria, Arta, Siguranța oamenilor, Agricultura și multe altele.
  2. Mod de gândire: Arhitectura nu reprezintă doar o profesie, ci și o manieră de a gândi. Acest mod de gândire, asemănător celui din inginerie sau IT, poate fi extrem de util în orice domeniu. Este un mod de gândire iterativ, experiențial am putea spune, ceea ce se leagă și pe această cale cu filozofia de educație în care ne înscriem. Este un mod de gândire integrativ, deschis, extrem de important în contextul fluid al lumii de astăzi. A gândi ca un arhitect poate fi un avantaj imens în multe domenii, una din dovezi fiind multiple meserii care au în titulatură cuvântul architect – de exemplu Systems Architect (and architecture) în IT, Enterprise Architect (and architecture), Hardware Architect etc. A avea o pregătire de arhitect înseamnă multe posibile cariere, nu mai puțin de 21 așa cum apare într-un articol pe Archdaily (Zilliacus, 2016) și la care mai adaug încă două așa, en passant: set designer, project manager, arhitect educațional (și cred că ar mai fi clar altele).

Prin activitățile noastre dorim să le arătăm copiilor că lumea le oferă o multitudine de opțiuni și că nu trebuie să se limiteze la ceea ce văd în jurul lor.

Surse:

Zilliacus, A. (2016) 21 careers you can pursue with a degree in architecture, ArchDaily: https://www.archdaily.com/798632/21-careers-you-can-pursue-with-a-degree-in-architecture (accesat pe 23 octombrie 2023).

Systems architect (2023) Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Systems_architect (accesat pe 23 octombrie 2023).

Enterprise architecture (2023) Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Enterprise_architecture (accesat pe 23 octombrie 2023).