Anul școlar 2014-2015 a fost anul pilot al cursului „De-a arhitectura MINI”. Cursul pentru clasele 0, I-a şi a II-a a fost implementat în primul an în 4 clase: una la Bucureşti, una la Constanţa și două clase la Cluj-Napoca.
Anul acesta, 2015-2016, în zona București-Muntenia (București, jud. Argeș, jud. Dolj, jud. Ilfov, jud. Olt, jud. Prahova), cursul a fost ales ca materie opțională de 18 clase (București – 11 clase, jud. Olt – 4 clase, jud. Argeș – 2 clase și jud. Ilfov – 1 clasă). Alături de cele 19 cadre didactice sunt implicați 15 arhitecți îndrumători, iar 4 clase urmează acest curs fără asistența unui arhitect. Astfel, cadrele didactice, arhitecții îndrumători și elevii sunt cu toții voluntari în acest proiect.
Școala Gimnazială Nr. 5 „Corneliu Popescu”, Sector 1, București, clasa I, prof. înv. primar: Magdalena Cojocea, prof. înv. primar: Ioana Tarău, arhitect voluntar: Simona Lucia Rusu
Școala Gimnazială Nr. 5 „Corneliu Popescu” nu este pentru prima oară în programul De-a arhitectura. Învățătoarea Magda Cojocea a predat anul trecut „De-a arhitectura în orașul meu” la clasă. Anul acesta a preluat și clasa I și predă în sistem Step-by-Step „De-a arhitectura MINI” împreună cu colega sa, Ioana Tarău și arhitecta voluntară Simona Lucia Rusu. Iată ce ne povestește Simona, pentru prima oară voluntar De-a arhitectura, despre experiența ei la MINI de până acum.
„Implicarea în acest proiect educațional s-a dovedit una dintre cele mai inspirate decizii din anul acesta. Alături de doamna Ioana Tarău de la Școala Gimnazială Nr. 5 «Corneliu Popescu» am reușit să stârnim entuziasmul copiilor de clasa I pe tema arhitecturii. Din mărturisirile lor, opționalul De-a arhitectura este pentru mulți dintre ei materia lor preferată. Cred că acest lucru se datorează în mare parte lucrului pe machete și faptului că toate lecțiile se raportează la o lume de basm unde totul este posibil.
Inițial aveam în plan să prelungesc partea introductiva cu exemple și s-a dovedit că nu este cea mai bună alegere; ei își pierd interesul dacă teoria durează mai mult de 10 minute.
E minunat să văd cât de încântați sunt copiii să înțeleagă mai multe despre mediul construit și mă bucură foarte mult să văd că și după ce pleacă de la acest opțional încearcă să găsească în lumea exterioară elementele de arhitectură pe care le-am discutat. Așa că la a doua lecție vin să îmi povestească ce au văzut, fie că e vorba de casa de la țară a bunicilor care seamănă cu a unui plăntăcios sau de plimbăcioșii din orașul nostru.
De departe cea mai reușită lecție, din punctul lor de vedere, a fost aceea în care i-am grupat în echipe de câte 6-8 persoane pentru a realiza o particică din lumea hărnicioșilor. Exceptând un caz, toți copiii au fost încântați de munca în echipă și de rezutatul obținut. La sfărșitul lecției am primit cea mai mare îmbrățișare de grup și multe rugăminți să repetăm lecția.”
Școala Gimnazială Nr. 192, Sector 1, București, clasa I C, prof. înv. primar: Elena-Cristina Petrescu, arhitect voluntar: Andreea Larisa Radion
O nouă echipă în programul De-a arhitectura, deși arhitecta Andreea Larisa Radion este alături de noi de cel puțin un an atunci când avem nevoie de ajutor punctual. Iată ce ne trimite învățătoarea Elena-Cristina Petrescu despre ce părere au chiar cei mici, participanți la „De-a arhitectura MINI”.
„De-a arhitectura MINI prin Clasa Ştrumfilor…”
„Sunt încântată că am făcut lucruri creative care m-au ajutat să-mi dezvolt imaginaţia, spiritul de observaţie, lucrul în echipă şi schimbul de idei cu colegii. Mi-au plăcut toate activităţile pe care le-am făcut la ora De-a arhitectura! Aştept mereu cu nerăbdare această oră ca să învăţ să fac şi alte lucruri frumoase! Îi mulţumesc doamnei învăţătoare şi Andreei, arhitectul nostru, pentru răbdare şi încurajare!” – Maria Vlad
„Mie mi-a plăcut să facem origami deoarece fac lucruri frumoase din hârtie! De asemenea, povestea «Grifonel şi Seminţică» mi-a plăcut foarte mult şi mi s-a părut hazlie. Călătoria prin cele nouă ţări a fost foarte interesantă deoarece eu am fost un plăntăcios!” – Ştefania-Maria Măntescu
„Mie mi-a plăcut tot timpul «De-a Arhitectura MINI» deoarece şi eu aş vrea să devin arhitect! Cel mai mult m-a încântat construirea căsuţei şi a poduleţelor! Mi-ar plăcea să facem o broscuţă, un fluture din origami sau orice altceva din origami. Mă bucur mult că doamna învăţătoare ne-a înscris la acest curs interesant şi captivant! Aştept cu bucurie şi emoţie următoarele ore «De-a arhitectura MINI»!” – Alexandru-Mihail Istrate
„Mă numesc Gabriel şi am 8 ani; astăzi este ziua mea şi mă simt minunat! La orele «De-a arhitectura MINI» am învăţat lucruri foarte frumoase. Am început cu o poveste care vorbea despre o călătorie foarte interesantă în care personajele au întâlnit lucruri deosebite. Eu, spre exemplu, am fost apăcios (Andreea ne-a pus să ne alegem câte un astfel de personaj), iar într-o zi am adus imagini care să corespundă cu apăcioşii! Am construit o căsuţă pe roţi pe care am confecţionat-o dintr-o cutie de lapte. A fost foarte frumos! La o altă oră am făcut un pod care a fost construit din noi, copiii, şi fiecare a reprezentat o parte din acesta: stâlp de susţinere, bară, trepte… Îmi place foarte mult la «De-a arhitectura MINI» şi abia aştept să învăţ lucruri noi!” – Darius-Gabriel Piţigoi
„În mod deosebit mi-a plăcut bradul fabricat de noi din hârtie atunci când eram în «Lumea jucăuşilor»! Eram foarte curios să înţeleg cum vom reuşi să-l confecţionăm … Un brad de hârtie? Nu a fost foarte simplu, dar, în cele din urmă, după exemplul doamnei, am reuşit să realizez un brad mare şi stufos din paginile unei reviste vechi. Cea mai mare atenţie ni s-a cerut atunci când am avut de realizat pasărea din hârtie, prin origami. Realizarea acesteia a necesitat numeroase îndoituri din hârtie, precum şi multă îndemânare din partea noastră. M-am bucurat mult atunci când am construit podul, mie revenindu-mi rolul de a fi un «stâlp de susţinere». În mâinile mele se găseau sforile care fixau podul ce se întindea deasupra «prăpastiei». O amintire plăcută mi-a rămas în minte şi de la lecţia care a avut drept scop construcţia unei case pe roţi, fiind în «Lumea plimbăcioşilor». Pe aceasta o păstrez încă şi acum, cu mult drag, în camera mea!” – Paul-Cristian Andăr
„Aş vrea să vă povestesc ce mi-a plăcut cel mai mult să fac, să construiesc în cadrul lecţiilor «De-a arhitectura MINI». Impresia mea a fost una plăcută întrucât mi-a plăcut să desenez, să facem căsuţe şi să le ornăm cu vată (fiind în «Lumea molicioşilor»), să facem păsări din hârtie colorată, căsuţe din cutii de lapte sau să interpretăm personaje/insecte «molicioase». Prin toate acestea eu am descoperit că am dobândit experienţă în dezvoltarea personală.” – Izabela-Ioana Istrate
„Mie îmi plac mult orele de arhitectură! Cel mai mult mi-a plăcut în «Lumea jucăuşilor» când am făcut un brăduţ dintr-o revistă. Am îndoit paginile revistei până am obţinut un brad frumos. A fost distractiv, mai ales că vin şi sărbătorile de iarnă! La orele de «De-a arhitectura MINI» chiar învăţăm lucruri noi şi interesante.” – Andrei-Cristian Coşe
„Mie îmi plac orele «De-a arhitectura MINI» deoarece sunt distractive, creative şi mă învaţă lucruri noi. În special, mi-a plăcut în «Lumea jucăuşilor» când am construit brăduţul din catalogul IKEA© şi ora în care am făcut origami!” – Ionuţ-Alexandru Iorga
Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri”, Sector 1, București, clasa a II-a A, prof. înv. primar: Luiza Ionescu, arhitect voluntar: Ana Maria Ursache, arhitect voluntar: Viorica Popescu
O echipă nouă în programul De-a arhitectura care predă cursul MINI la clasa a II-a. Iată ce ne transmite învățătoarea Luiza Ionescu de la clasă.
„Pentru noi, elevii clasei a II-a A de la Școala Gimnazială «Vasile Alecsandri», zilele de joi ne-au adus anul acesta şcolar un prilej de bucurie şi nu pentru că se apropie weekend-ul… ci pentru că avem ora în care ne jucăm «de-a arhitectura». O joacă pe care noi am luat-o în serios şi săptămână de săptămână ne-am uimit pe noi înşine, dar şi pe cei din jurul nostru cu lucrările obținute. Mâinile timide şi neîndemânatice la început au devenit din ce în ce mai sigure pe ele, mai descurcăreţe şi mai inventive. Am intrat într-o lume a visurilor şi a viselor, dar oare ce-au fost cândva realităţile de astăzi? Grifonel şi Seminţica au prins viaţă prin imaginaţia noastră şi, încet încet, i-am însoţit în călătoria lor.
Pentru a înţelege cum s-au desfăşurat activităţile noastre vă trimitem câteva pagini din jurnalul realizat la cald, oră de oră. Puteţi vizualiza activităţile noastre şi pe Facebook-ul clasei a II-a A, Școala Gimnazială «Vasile Alecsandri».
Acest moment de bilanţ este un nou motiv pentru a le mulţumi celor fără de care nimic din ce-am făcut nu ar fi devenit realitate: doamnelor Viorica Popescu şi Ana Maria Ursache, două mămici inimoase care au împletit pasiunea pentru meseria de arhitect cu bucuria de a lucra cu noi, cei mici. Materialele bine alese şi structurate, diversitatea lor ne-au mobilizat şi stimulat să le asamblăm cât mai original, să le utilizăm în moduri negândite… Nu în ultimul rând mulţumim celor care au gândit şi iniţiat acest program prin care învăţăm şi aplicăm altfel ceea ce ştim!
Vă dorim lectură plăcută şi promitem că vom lucra şi la volumul II…
Şi a fost 24 septembrie 2015, prima zi «De-a arhitectura». Aşa cum spune Lorena «m-am simţit liberă să pot călători oriunde vreau». Pentru Raluca a fost un moment în care «mi-am dat seama că pot face lucruri pe care nu le-am încercat până acum. Din creioanele noastre au prins viaţă personaje fantastice. Ni i-am imaginat pe Grifonel şi Seminţica.» Şi aşa a început aventura noastră…
1 octombrie 2015
David Cristea: «este un mod prin care ne putem face prieteni imaginari»
Anemona: «parcă sunt într-o lume magică»
Și părerile lor au devenit realitate: am modelat sau desenat personajele din lumile imaginare. Pe grupe ne-am împărţit sarcinile şi priviţi ce a ieșit.
8 octombrie 2015: Ziua plimbăcioşilor
Ne amintim cu drag de această zi… Să răsfoim cartea amintirilor: «astăzi le-am construit plimbăcioşilor case şi mijloace de transport…»
15-23 octombrie 2015: Suntem în lumea molicioşilor
«Am decupat pe bancă şi pe lângă bancă, ne-am minunat de diversitatea materialelor de construcţii şi am încercat să finisăm cartierul molicioşilor, noi fiind mai mult… jucăucioşi.»
30 octombrie 2015: Jucăucioşii
«Căsuţele jucăucioşilor ne-au ieşit din prima… asta pentru că şi noi suntem jucăucioşi. Mâinile ne-au mers mai repede şi am făcut un cartier de toată frumuseţea.»
12 noiembrie 2015: Hărnicioşii
Le-am făcut nişte spaţii de lucru pe care le-ar invidia şi… extratereştii!!! Tot să lucrezi în aşa clădiri.
19 noiembrie 2015: Învăţăcioşii
«Astăzi a fost rândul învăţăcioşilor… şi, credeţi sau nu, ne-a plăcut tema! E adevărat că şi materialele ne-au impulsionat şi fiecare a vrut să facă o sală de studiu cât mai interesantă!!!»
26 noiembrie 2015: Plăntăcioşii
Cum Sf. Andrei se apropia ne-am gîndit să realizăm nişte plăntăcioşi punând… grâu. Aşa am transformat nişte banale pahare de plastic în adevărate personaje. Apoi le-am făcut căsuţe. Adevărate case ecologice!
4 decembrie 2015
Răsfoim jurnalul: «Am auzit că Moşul are probleme cu circulaţia… aşa că, mama Oanei ne-a propus să-l ajutăm noi construind… sănii. Materialele foarte inspirate şi atractive ne-au pus creativitatea la muncă. Am colorat, am decupat, am asamblat şi chiar daruri am căpătat.»
Nu ştim cât v-am convins ce copii talentaţi suntem… De fapt am vrut doar să vă arătăm ce pot face două mâini dibace şi minţi inventive cu materiale diverse şi bine alese. Sperăm însă că aţi înţeles ce mult ne place această activitate. Promitem să vă ţinem la curent!”
Școala Gimnazială Nr. 195, Sector 3, București, clasa 0 E, prof. înv. primar: Cătălina Mirela Ganea, arhitect voluntar: Ioana Rizea
Nici Școala Gimnazială Nr. 195 nu urmează pentru prima oară un curs De-a arhitectura. Echipa care a predat anul trecut „De-a arhitectura în orașul meu” revine de această dată cu MINI. Iată ce au de spus învățătoarea Cătălina Ganea și arhitecta voluntară Ioana Rizea, care în acest an este și coordonatorul local al zonei București-Muntenia.
„Orașul se transformă. Trecutul traiește prin amintirile oamenilor și este transmis mai departe urmașilor. Locurile se schimbă deoarece noi le transformăm în funcție de nevoile noastre și pentru că dorim să ne îmbunătățim în permanență stilul de viață. În cadrul orei «De-a arhitectura MINI», împreună cu arhitecta Ioana Rizea și micuții mei elevi, am făcut o paralelă între trecut și prezent. Am pornit și în expediție prin cartier și am luat interviuri oamenilor, ca să aflăm cât de vechi este cartierul școlii și cum și-a pus timpul amprenta asupra celui mai frumos și mai mare cartier din București. Lecția a fost deschisă și am avut foarte multi invitați.” – prof. înv. primar Cătălina Mirela Ganea.
„Înaintea fiecărei lecții «De-a arhitectura MINI» are loc o planificare minuțioasă. Toate activitățile se desfășoară în jurul poveștii ce deschide cursul MINI, povestea celor doi zmei fantastici – Grifonel și Semințica. De asemenea, toate lecțiile se transformă în lecții deschise, cu invitați de tot felul. Părinții elevilor nu sunt niște invitați obișnuiți, ci iau parte la activitățile noastre, participă la oră, lucrează cu noi în echipe și ne ajută să pregătim materialele necesare pentru lecțiile care urmează. Echipa este mare și fiecare are un rol important. Împreună cu prof. înv. primar Cătălina Mirela Ganea am descoperit că sunt multe lucruri pe care le putem face cu elevii clasei pregătitoare E. La cea mai recentă lecție am vorbit despre amintiri și memorie, ne-am plimbat pe străzile cartierului școlii descoperind diferențele dintre imaginile din fotografii și ce este astăzi, am discutat cu locuitorii și trecătorii cu care ne-am intersectat despre transformări, prezent și trecut. Despre o altă lecție deschisă am mai scris aici.” – arh. Ioana Rizea.
Școala Explore 100, Mogoșoaia, Ilfov, clasa a II-a, prof. înv. primar: Livia Matei, arhitect voluntar: Roxana Pîrvu
Școala Explore 100 este o școală particulară și este pentru prima oară într-un program De-a arhitectura. Și-au dorit mult să aibă un curs de arhitectură la clasă! Iată ce ne povestește arhitecta Roxana Pîrvu despre aventura începută în toamnă.
„Am pornit la acest drum având convingerea că poveștile potrivite spuse la timp pot schimba lumea. «De-a arhitectura MINI» povestește despre locurile în care și pe care le trăim noi toți, copii și adulți. Provocarea este însă să le «vedem», să le «parcurgem» și să le înțelegem altfel, scopul fiind de a deveni conștienți de mediul în care trăim și de felul în care putem să îl facem mai bun, mai prietenos, mai plăcut vieții noastre. Iar această provocare îi fascinează pe copii.
Fiecare oră De-a arhitectura este așteptată și întâmpinată cu entuziasm și curiozitate. Sunt încântată să văd cei 9 copii ai clasei a II-a de la Școala Explore 100 scrutând materialele pe care le aduc la oră, nerăbdători să descopere ce urmează să construiască și să inventeze. «Ce faceeeem astăzi? Ce lume «avem» astăzi?» Niciodată o oră nu a fost suficientă (ora standard a devenit de 90 minute). Copiii nu se dezlipesc de planșa de lucru până nu finalizează și povestesc ce au conceput. Documentarea de la debutul orelor este prilej de îndelungi dezbateri și discuții. Apoi, pe măsură ce «concluziile» fiecăruia se conturează, pornesc la drum hotărâți să creeze ceva special , frumos, util.
Ca voluntar am un sentiment plăcut, acela de a fi util, împărtășind, acela de a contribui, chiar și cu un gest mic, la formarea oamenilor mari care vor face posibile schimbările atât de necesare locurilor, spatiilor «comune», în care trăim împreună.
Iată rezumatul lecțiilor noastre:
De-a arhitectura MINI: Lecția 1
Livia a făcut introducerea în aventura pe care copiii o vor descoperi/trăi de-a lungul acestui curs: prin intermediul a două personaje fantastice vor cunoaște lumi noi, magice pe care le vor imagina/inventa/crea în machete concrete din tot felul de materiale și prin tehnici diverse. În plus față de obiectivul principal al lecției (imaginarea celor 2 personaje) le-am propus copiilor un exercițiu practic de tăiat/pliat hârtia (specifică origami), o tehnică prin care dintr-o foaie de hârtie au generat volume. Copiii au fost încântați, iar rezultatele minunate!
De-a arhitectura MINI: Lecția 2 – Țara Plimbăcioșilor
Din materialele ce reprezentau: «străzi», «păsărele», «tuneluri», «poduri», «autostrăzi suspendate», «sensuri giratorii», «cabluri», «stâlpi», «piloni», (fâșii de hârtie colorată de diverse dimensiuni și colaje din reviste) copiii au imaginat câteva locuri din țara Plimbăcioșilor.
De-a arhitectura MINI: Lecția 3 – Țara Molicioșilor
După ce au vizionat un documentar cu imagini reprezentând instalații cu materiale moi și pufoase, spații interioare, volume și ansambluri de volume cu forme curbe, moi, fără unghiuri drepte, au creat, folosind carton ondulat, o țară a «Molicioșilor».
De-a arhitectura MINI: Lecția 4 – Țara Jucăucioșilor
Atelierul propus a fost crearea unui loc de joacă pentru locuitorii unei noi lumi magice. Din foi de hârtie special pregătite cu acest scop, copiii au împăturit, pliat și asamblat volume și suprafețe geometrice primare: cub, tetraedru, prismă, scară, plan înclinat. Deși copiii au operat cu același set de elemente, compozițiile rezultate sunt diverse și, ca de obicei, pline de sens…
De-a arhitectura MINI: Lecția 5 – Țara Hărnicioșilor
Hărnicioșii au fost ucenicii și ajutoarele lui Moș Crăciun. Am creat din carton gros suportul pe care hărnicioșii l-au împodobit și decorat cu obiectele lucrate în atelierul lor. Suportul a fost un brad înalt și câteva căsuțe înzăpezite sunt așezate în așteptarea Crăciunului. Obiectele realizate de hărnicioși au fost: podoabe de Crăciun din hârtie recuperată (fâșii, panglici, cercuri de hârtie, decupate, lipite, asamblate și apoi suspendate cu mare grijă în brad).
De-a arhitectura MINI: Lecția 6 – Țara Învățăcioșilor
Învățăcioșii au început un proiect îndrăzneț: Construiesc Școala Mea.
După un exercițiu pregătitor cu Livia, proiect pe hârtie – desen, școala mea, am încercat să facem o machetă a spațiului de învățare așa cum și-l doresc copiii:
- mese mai mari – spațiu de desfășurare a documentației studiate mai mare
- zonă de lectură – spații intime, semi-acoperite, iluminate local, posibil de separat cu o perdea
- spațiu de joacă – labirint, păsărele, hamace suspendate, perne «tub» în care intri și te poți învârti
- tablouri pe pereți
- rampe pe care te poți alungi și citi
- canapele curbe
- zona computerelor și a monitoarelor
- zonă Liviei
- grădină și seră
- piscină, apă
- culori vii
Am pregătit suportul – clasă la scara 1:10, personaje copii – print-uri la scara 1:10, câteva obiecte de referință: masă, scaun la scară 1:10.
Restul l-au făcut învățăcioșii.”
Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu”, Pitești, Argeș, clasa I, prof. înv. primar: Otilia Țîroiu, arhitect voluntar: Ana-Maria Mitu
Mergem acum în Pitești unde o echipă nouă predă cursul MINI. Învățătoarea Otilia Țîroiu ne transmite impresii de la clasă.
„De- a- arhitectura, un program ca un joc, un joc tare placut copiilor. Elevii mei sunt foarte încântaţi şi aşteaptă cu multă nerăbdare ora de arhitectură. Am călătorit împreună, elevi, învăţătoare, architect prin ţări minunate: a plimbăcioşilor, a jucăucioşilor, a molicioşilor… am călătorit, am visat, am construit, ne-am distrat și tare mult ne-a plăcut!!!
Suntem foarte încântați de acest curs. Părinţii elevilor participă activ săptămână de săptămână cu materiale necesare pentru realizarea produselor. Elevii mei, datorită cursului, devin din ce în ce mai cuminţi și mai concentraţi atunci când primesc sarcini. Acum decupează şi lipesc mult mai bine. Gândesc şi sunt foarte creativi.
Avem o colaborare extraordinar de frumoasă şi de benefică cu d-na arhitect Ana-Maria Mitu. O aşteptăm cu nerăbdare în fiecare vineri. Mulțumesc celor care au gândit acest curs! Felicitări iniţiatorilor proiectului!”
Școala Gimnazială „Gheorghe Magheru”, Caracal, Olt, clasa 0 B, prof. înv. primar: Gheorghița Grigore
Avem clase din Caracal, Olt care predau cursul MINI fără arhitect voluntar – atât de mult și-au dorit să aibă De-a arhitectura la clasă. Un astfel de caz este cel al clasei pregătitoare din Școala Gimnazială „Gheorghe Magheru”. Iată ce ne transmite doamna învățătoare Gheorghița Grigore.
„Am abordat cursul «De-a arhitectura MINI» ca opțional la clasă, astfel încât o ora pe săptămână ne jucăm, ne formăm capacități, cunoștințe și deprinderi necesare în viață.
Povestea i-a acaparat pe copii care au pornit în călătorie alături de Grifonel și Semințica pe care i-au desenat, i-au modelat așa cum și-au imaginat. Povestea reprezintă un suport la nivelul de înțelegere și particularitățile copilului de 6-7 ani, trezeşte interesul pentru munca artistică, dezvoltă imaginaţia, spiritul de iniţiativă, creaţie, de fantezie, contribuie la îmbogăţirea limbajului copiilor și însuşirea de tehnici de lucru specifice. Copiii lucrează pe echipe sau individual, au realizat desene colaborative, machete individuale din care apoi s-au organizat clădind mai mari sau mici localități.
Observând realitatea înconjurătoare, copiii sunt încurajați să analizeze, să fie atenți la detaliile care fac diferența, să-și spună părerea, se dezvoltă gândirea critică. Am încercat să dirijez și să canalizez alegerile și deciziile copiilor în ceea ce privește formele, culorile, organizarea spațiului, dar ei își pot da frâu liber imginaţiei adăugând elemente noi, combinând culorile sau formele date.
Nimic din ceea ce au făcut copiii nu am criticat, dar am discutat despre ceea ce simt atunci când văd un loc prea simplu și rigid sau prea încărcat și strident colorat, în încercarea de a le educa simțul estetic și crea ideea de confort, utilitate, stare de bine.
Am utilizat materiale reciclabile (cutii de carton, role de hârtie igienică, deșeuri rămase de la amenajări interioare), hârtie, acuarele, creioane colorate, plastilină, dar și jocul LEGO©, din care au făcut construcții.”
Școala Gimnazială „Gheorghe Magheru”, Caracal, Olt, clasa I-a A, prof. înv. primar: Nicoleta Iliescu
Tot din Olt doamna învățătoare Nicoleta Iliescu ne transmite cum se desfățoară „De-a arhitectura MINI” în Caracal.
„Am pornit ȋn cǎlǎtoria «De-a arhitectura MINI» cu cei doi zmei Seminţica și Grifonel. Primul popas l-am fǎcut ȋn Ţara Molicioșilor unde copiii au desenat-o și modelat-o așa cum au vǎzut-o ei. Apoi am vrut sǎ vǎd dacǎ ei au noţiunea de cartier de blocuri. Surprizǎ!!! Cartierul nu are flori, pomi, locuri de joacǎ sau de parcare. Ionuţ motiva cǎ nu-i place la bloc. Este urât la bloc pentru cǎ nu ai spaţiu de joacǎ mare cu verdeaţǎ și nici libertatea de a te juca atunci când dorești. Numai 3 copii locuiesc la bloc și vreau sǎ le schimb percepţia de cartier de blocuri prin vizitarea unui cartier și astfel sǎ aparǎ ȋn macheta noastrǎ pomi, flori și copii.
Este uimitor câte lucruri putem sǎ aflǎm de la cei mici și sǎ ȋnvǎţǎm unii de la alţii!”
Școala Gimnazială „Gheorghe Magheru”, Caracal, Olt, clasa I-a B, prof. înv. primar: Marina – Violeta Brînzan, arhitect voluntar: Liliana Ilie
Iată ce ne povestește și doama învățătoare Marina – Violeta Brînzan, tot din Caracal.
„«De-a arhitectura MINI» la Şcoala Gimnazială „Gheorghe Magheru” din Caracal este prilej de creativitate şi bucurie. În fiecare zi de luni elevii clasei I-a B aşteaptă cu nerăbdare să experimenteze, să creeze, să descopere lucruri noi despre frumuseţea şi valoarea clădirilor. Cu ajutorul ghidului primit de la dumneavoastră şi al doamnei arhitect Liliana Ilie ne-am transformat într-o mini-echipă de arhitecţi, unii mai pricepuţi, alții mai puţin pricepuţi, dar cu dorinţa de a învăţa. Doamna arhitect ne-a învăţat să măsurăm, ne-a explicat cu multă răbdare cum să desenăm şi să asamblăm o căsuţă.
Opţionalul «De-a arhitectura MINI» ne-a oferit posibilitatea să îmbinăm practica şi teoria. Ni s-a oferit un suport concret care a trezit interesul pentru munca artistică, dezvoltă imaginaţia, fantezia şi care contribuie la îmbogăţirea limbajului artistic al copiilor.
Copiii sunt foarte încântaţi de opţionalul MINI, învaţă cu ajutorul jocului, acest lucru făcându-i activi şi stimulându-i să participe cu interes la activităţi. Acest curs nou atât pentru noi, învăţătorii, cât şi pentru copii aduce beneficii importatnte şi oferă o satisfacţie imensă în rândul participanţilor.”
Cum menționam la începutul materialului în zona București-Muntenia avem în acest an 18 clase care urmează cursul De-a arhitectura. Coordonatorul voluntarilor De-a arhitectura din acesta zonă, arhitecta Ioana Rizea, ne dă toate detaliile despre aceste clase.
Clase din București care urmează cursul „De-a arhitectura MINI”:
- Liceaul Teoretic „Jean Monnet”, Sector 1: prof. înv. primar Finica Rotaru și arh. Florin Enache
- Școala Gimnazială Nr. 5 „Corneliu Popescu”, Sector 1: prof. înv. primar Magdalena Cojocea, prof. înv. primar Ioana Tarău și arh. Simona Lucia Rusu
- Școala Gimnazială Nr. 192, Sector 1: prof. înv. primar Elena Cristina Petrescu și arh. Andreea Larisa Radion
- Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri”, Sector 1: prof. înv. primar Luiza Ionescu și arh. Ana Maria Ursache, arh. Viorica Popescu
- Școala Gimnazială „Sfântul Silvestru”, Sector 2: prof. înv. primar Mihaela Mariana Mocanu și arh. Andreea-Daniela Machidon; prof. înv. primar Nicoleta Spandole și arh. Ioana Aron; prof. înv. primar Liliana Țigău și arh. Tavaszi Zoltan
- Școala Gimnazială Hamburg (fostă 195), Sector 3: prof. înv. primar Cătălina Mirela Ganea și arh. Ioana Rizea
- Școala Gimnazială Nr. 165, Sector 4: prof. înv. primar Alina Mariana Pintilii și arh. Mădălina Bold
- Școala Gimnazială „Mircea Sântimbreanu”, Sector 5: prof. înv. primar Victoria Păduraru și arh. Dana Raicu
- Școala Gimnazială Nr. 205 „Adrian Păunescu”, Sector 6: prof. înv. primar Daniela Damian și arh. Cristina Popa
Clase din jud. Argeș care urmează cursul „De-a arhitectura MINI”:
- Școala Gimnazială „Oprea Iorgulescu”, Câmpulung Muscel: prof. înv. primar Simona Elena Voiculescu
- Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu”, Pitești: prof. înv. primar Otilia Țîroiu și arh. Ana-Maria Mitu
Clase din jud. Ilfov care urmează cursul „De-a arhitectura MINI”:
- Școala Explore 100, Mogoșoaia: prof. înv. primar Livia Mtei și arh. Roxana Pîrvu
Clase din jud. Olt care urmează cursul „De-a arhitectura MINI”:
- Școala Gimnazială „Gheoghe Magheru”, Caracal: prof. înv. primar Marina-Violeta Brînzan și arh. Liliana Ilie; prof. înv primar Gheorghița Grigore; prof. înv. primar Nicoleta Iliescu; prof. înv. primar Nadia-Sorina Grozăvescu