„De-a arhitectura MINI” în Cașva, Mureș

Anul acesta este primul an în care cursul „De-a arhitectura MINI” dedicat claselor pregătitoare, I-a și a II-a, se desfășoară în întreaga țară. În zona Maramureș-Mureș sunt înscrise în program 4 clase, o clasă pregătitoare, 2 clase I și o clasă a II-a. Doamna învățătoare Maria Crișan de la Școala Primară Cașava, comuna Gurghiu, județul Mureș ne trimite povestea dânsei despre cum se desfășoară cursul la clasă. Vrem să subliniem și faptul că doamna Crișan predă cursul singură, având ca ajutor pe arh. Raluca Gârbovan din Cluj-Napoca, voluntar care are rolul de architect îndrumător la distanță. Iată povestea!

Copiii clasei I sunt atât de diferiți, unii sunt mai mari, alții sunt mai mici, unii cu părul blond, alții cu părul negru și ondulat, dar acest grup eterogen care formează clasa I are un singur scop: să învețe.

«– Vrem să scriem!

– Vrem să citim!

– Vrem să socotim!»

Răspunsul este dat în cor de către elevii clasei întâi la întrebarea adresată lor de către doamna învățătoare: «De ce venim la școală?»

Învățătoarea le propune elevilor: «Să ascultăm o poveste!»

«- Eu vreau să scriu!», este răspunsul unei fetițe hotărâtă să ia cu asalt abecedarul, să-l învețe tot pe dinafară, chiar din prima zi de școală.

«Vreau să vă spun o poveste cu doi pui de zmei fantastici, Grifonel și Semințica.» Fără interes ascultă povestea: «Noi suntem mari, nu mai suntem de povești!!!», vine răspunsul unui alt copil hotărât să intre direct la universitate după clasa întâi.

De-a arhitectura MINI

Eșecul primei ore mi-a tăiat rădăcinile. Am repetat povestea într-o altă oră. M-am lovit de aceleași reproșuri: «Mai bine socotim!». A fost ascultată povestea și, deși noi vrem să scriem, să citim, să socotim, colile albe de hârtie au fost colorate și cei doi zmei fantastici au prins viață.

«– Cum arată oare Semințica? 

– Dar Grifonel, cum este oare?

– Doamna, așa e bine?

– Casă aveau cei doi pui de zmei? 

– Cum arăta, oare, casa celor doi zmei?

– Dar țara unde au vrut să meargă, oare cum era?

– Oare ce fel de semințe avea Semințica în cutia ei cu semințe?»

Întrebările curgeau una după alta, colile albe au încetat să mai fie albe, iar cei doi pui de zmei zâmbeau în fiecare desen, la sfârșitul orei fiecare copil și-a prezentat desenul, explicând de ce Semințica este așa, de ce Grifonel este altcumva, de ce locuiau în aceeași casă, cum arată casa celor doi, cum sunt copacii crescuți din semințele Semințicăi.

Ora s-a încheiat, am plecat acasă, însă Semințica a pus ceva în fiecare căpșor, fie el blond sau brunet.

De-a arhitectura MINI

«- Doamna!», îi spune o fetiță doamnei învățătoare într-una din zile, «ieri după ce am plecat de la școală m-am uitat la desene [desene animate] și știți ce am văzut? Am văzut pe Grifonel și Semințica. Erau frumoși!»

Zilele se scurg una după alta, noi scriem, citim, socotim și… așezăm, într-o altă zi, câteva boabe de grâu într-un ghiveci, vrem să vedem cum încolțește bobul de grâu, cum crește… pentru că, noi știm, grâul se însămânțează toamna. Instantaneu apare observația:

«- Așa a pus și Semințica, din cutiuța ei cu semințe, câteva boabe în pământ!»

Încet, cu răbdare, cele două personaje își fac loc în imginația copiilor din clasa întâi.

Plimbăcioșii se plimbă singuri, sau câte doi, molicioșii sunt moi și pufoși ca vata… povestea începe să crească în mintea copiilor și, chiar dacă sunt doi pui de zmei fantastici, casele lor se aseamănă cu casele pe care le vedem în fiecare zi, puii de zmeu sunt asemănători copiilor din clasa întâi și totul prinde viață. Acum nu mai vrem doar să scriem, să citim, să socotim, ci: «mai bine ascult povestea, nu mai vreau să scriu».

De-a arhitectura MINI

Familiaritatea cu un mod de a gândi, cu un vocabular nou, cu o altă viziune, se face treptat, prin joc și este posibilă!”

De-a arhitectura MINI

De-a arhitectura MINI

De-a arhitectura MINI

Clase din județul Mureș care urmează cursul „De-a arhitectura MINI”:

  • Școala Gimnazială Europa, Târgu Mureș, clasa 0: prof. înv. primar Diana Carmen Alexandru și arh. Anamaria Felvinczi
  • Școala Gimnazială „I.L.Caragiale”, Baia Mare, clasa I: prof. înv. primar Loredana Covaci și arh. Krisztina Toth
  • Școala Primară Cașva, Târgu Mureș, clasa I: prof. înv. primar Maria Crișan și arh. la distanță Raluca Gârbovan
  • Liceul de arte, Baia Mare, clasa a II-a: prof. înv. primar Ioana Hochia și arh. Krisztina Toth

De-a arhitectura MINI

De-a arhitectura MINI

De-a arhitectura MINI

De-a arhitectura MINI

De-a arhitectura MINI

0