De-a Arhitectura la HundrED Innovation Summit 2022

30/03/23 | Eveniment

j

Text: arh. Monica Popescu

l

Editor: arh. Mina Sava

Fotografii: De-a Arhitectura, HundrED, arh. Monica Popescu, Valokuvaaja Pyry Antero

h

Timp de citire: 19 minute

Anul acesta De-a Arhitectura face parte din Colecția Globală HundrED 2023, așa cum anunțam aici, ce evidențiază anual 100 dintre cele mai ingenioase inovații în educația K-12 (5-18 ani) din întreaga lume. Este pentru al doilea an consecutiv când ajungem pe lista celor 100 de inovații în educație identificate de HundrED pe baza impactului și scalabilității lor excepționale.

Dar să pornim cu începutul: ce este HundrED?

HundrED este o organizație non-profit globală cu sediul în Finlanda ce își propune să le ofere tuturor copiilor acces la o educație de calitate: „Credem că, prin inovații în domeniul educației, putem transforma sistemele școlare și putem dota elevii cu abilitățile necesare pentru a prospera ca cetățeni globali.” – se menționează pe site-ul HundrED.

Într-o lume plină de educatori cu abordări inovatoare în educație, misiunea HundrED este să le ofere acestora „recunoașterea și vizibilitatea pe care o merită”. După un amplu proces care include identificarea inovațiilor în educație din întreaga lume (ce se înscriu pe site-ul HundrED), selecția acestora într-o listă scurtă conform unui set de criterii bine stabilite, selecția finală a celor 100 de inovații evaluate de membri ai Academiei HundrED (cadre universitare, educatori, inovatori, finanțatori și lideri), organizația finlandeză promovează aceste inovații prin raportul și summitul anual.

Anul trecut HundrED a început un proces de transformare și și-a asumat rolul de „facilitator, activator și platformă pentru promovarea acțiunii colective”: „Activitatea noastră la HundrED poate fi împărțită în trei domenii interdependente:

  • Identificarea inovațiilor de impact și scalabile;
  • Amplificarea inovatorilor și a soluțiilor acestora;
  • Facilitarea implementării inovațiilor.” – se arată într-un articol pe site-ul HundrED.

Organizația are un întreg portofoliu de inițiative – pe lângă colecția globală și summitul anual, HundrED are secțiunea de Spotlights, pentru a obține o perspectivă mai profundă asupra inovațiilor și tendințelor educaționale, fie într-un anumit domeniu al educației, fie într-o anumită locație geografică, iar în viitor și-a propus să dezvolte ImplementED – centrul de implementare a inovației în educație înființat împreună cu Fundația Jacobs online și situat fizic în Elveția, ce a fost lansat în februarie 2023. Tailor-Mades este o metodologie practică concepută pentru liderii educației care doresc să îmbunătățească educația în școlile lor și Faved – o colaborare între HundrED și Schools2030, un program de zece ani de îmbunătățire a învățării participative, bazat în 1.000 de școli guvernamentale din zece țări. Mai multe detalii despre toate acestea aici.

De-a Arhitectura – inovație în educație

De peste o decadă, la De-a Arhitectura construim prin educație, ca o comunitate de profesioniști ai mediul construit și educatori, dând formă unui viitor mai bun pentru copii, tineri și adulți prin educație de arhitectură (Built Environment Education – BEE). Programele noastre încurajează creativitatea și inovația și îi ajută pe copii să se pregătească pentru lumea reală, iar în acești peste 10 ani am ajuns la peste 30.000 de elevi din România, cu ajutorul și implicarea a peste 1150 de profesori și 1000 de arhitecți sau urbaniști, peisagiști, designeri, ingineri voluntari.

„Lupta” noastră zilnică, încă de la început, a fost împotriva ignoranței, în România neexistând o cultură a mediului construit. Considerăm că orice copil, tânăr sau adult are dreptul să afle mai multe despre mediul construit în care trăiește, să știe cum funcționează acesta, cum se schimbă și ce poate face el/ea pentru a îi crește valoarea. O calitate crescută a mediului construit înconjurător rezultă direct într-o calitatea crescută a vieții cetățeanului și noi, ca indivizi și comunitate, putem contribui la aceasta. Aici intervine și misiunea De-a Arhitectura care prin programele sale educaționale oferă unelte de observare, explorare, înțelegere a mediului construit ce favorizează dezvoltarea creativității, a gândirii critice sau abstracte, a abiliății de a analiza locurile care ne înconjoară și de a ne dezvolta un simț civic necesar vieții în comunitate. Oferind aceste unelte avem speranța că în viitor copiii și tinerii vor fi mai bine pregătiți pentru viața reală, se vor implica și vor putea alege în favoarea unei calități crescute a mediului și a vieții.

Ajutorul educatorilor în toți acești ani este nemăsurat – de la cei care ne-au ajutat să dezvoltăm programele astfel încât să se potrivească curriculei școlare și să poată fi implementate în toate școlile din România, până la cei care an de an aleg să desfășoare la clasă un opțional din portofoliul De-a arhitectura.

La fel de important, partenerul egal al profesorului în tandemul de predare, este profesionistul mediului construit – arhitectul voluntar – care vine la clasă săptămânal și își împărtășește din experiența avută, urmând structura oferită de Asociația De-a Arhitectura.

Această echipă care implementează programele dezvoltate de noi contribuie la a pune bazele sănătoase și extrem de importante ale unei culturii a mediului consturit – Baukultur. În ultimii ani ne-am concentrat pe crearea de noi activități pentru tineri, oferind programe de fellowship între liceeni și studenți cu mentori specialiști ai mediului construit, am digitalizat o mare parte din programele noastre și am investit în dezvoltarea rețelei noastre formate din educatori și arhitecți. Continuăm în anii ce vin să ne focusăm pe aceștia, cei care au un mare potențial să devină la rândul lor multiplicatori și să disemineze, să genereze sau să medieze programe în domeniul subdezvoltat al educației de mediu construit – BEE.

Prin toate acestea sperăm să contribuim, mai ales pentru tinerele generații, la conștientizarea impactului mediului construit asupra mediul natural și asupra calității vieții lor, la a-i stimula să se implice și să contribuie la un mediu construit frumos, incluziv și sustenabil în care să trăim cu toții.

HundrED Innovation Summit 2022

După ce, în contextul pandemiei de Coronavirus, summitul HundrED 2021 a avut loc online între 3 și 5 noiembrie 2021, în 2022 s-a revenit la formatul fizic și toate cele 100 de inovații în educație din colecția globală au fost invitate la Helsinki între 26 și 28 octombrie. Din partea De-a Arhitectura au participat arh. Mina Sava, președinte, și arh. Monica Popescu, responsabil comunicare.

Echipa HundrED, tânără și foarte dinamică, a comunicat constant cu inovațiile selectate – cel mai greu a fost probabil să nu vorbim despre selecția în colecția globală până la anunțul oficial din cadrul summitului. Pregătirile pentru participare au început cu câteva luni înainte, am primit un pachet întreg de informații despre summit, dar și despre Helsinki și Finlanda, de la cum se folosește o saună (fun fact – se estimează că sunt peste 3 milioane de saune în Finlanda, un număr mare având în vedere că țara nordică are un pic peste 5 milioane și jumătate de locuitori) la câteva cuvinte în finlandeză sau cum să te deplasezi în oraș folosind sistemul de transport în comun.

Summitul din 2022 a avut ca temă centrală „Frumosul risc al inovației” și a adus la Helsinki un grup select de vorbitori, inovatori în domeniul educației și experți, în trei locații: Centrul de conferințe și hotel Hanaholmen, Primăria din Helsinki și Școala Jätkäsaari.

Prima zi: HundrED Innovation Summit 2022

Prima zi a summitului, miercuri, 26 octombrie 2022, a avut loc la Hanaholmen și a fost transmisă live online și poate fi vizionată aici. Denise Wall a fost gazda primelor două zile de summit și a introdus primii vorbitori.

Saku Tuominen, președinte și co-fondator HundrED, a dat startul programului de după-amiază și a povestit despre cele șase ediții anterioare ale summitului global, despre varianta online a acestuia după 2020, dar și cum a putea aduna un grup de oameni fizic, împreună, este de dorit și ar trebui să fim recunoscători că în 2022 putem face acest lucru. Saku a continuat cu prezentarea HundrED și a vorbit despre crearea organizației acum aproape o decadă și a subliniat cât de important este să cunoști alte exemple din educație unde, de multe ori, se lucrează în compartimente închise și informația despre activitățile desfășurate nu este cunoscută sau accesibilă. Aici intervine misiunea HundrED de a identifica, pe de o parte, aceste inovații scalabile din toată lumea și, pe de alta, de a le ajută să se răspândească. Saku a continuat să sublinieze cum discuțiile despre schimbările în educație într-o lume în continuă evoluție sunt arhicunoscute și necesare, însă partea mai dificilă este CUM se pot implementa aceste schimbări în contexte diferite. Pe fondul temei primei sesiuni de discuții – „Cum să închidem orice breșă” (“Closing the gaps”) – Saku a subliniat cât de important este ca aceste schimbări să nu lase în urmă nicio țară, indiferent de provocările cu care aceasta s-ar putea confrunta.

A urmat la microfon Juhana Vartiainen, primarul orașului Helsinki din 2021, cu un discurs intitulat: „Educația este o premisă pentru un oraș funcțional”. Juhana Vartiainen a vorbit despre calitatea în educație – obiectivul cu numărul patru de dezvoltare durabilă (SDG) stabilit de Organizația Națiunilor Unite și cum Summitul HundrED susține la rândul său acest obiectiv, evenimentul făcând parte din seria UNU-WIDER Sustainable Cities Discussion Forum care promovează la nivel mondial cele 17 SDG. Din programul HundrED spicuim: „Educația este fundația pe care se poate construi o viață bună și un oraș care funcționează bine. Educația de calitate previne segregarea și echilibrează diferențele socioeconomice dintre copii.

Juhana Vartiainen a vorbit mai departe despre cum Helsinki prioritizează în strategia sa învăţarea echitabilă şi eficientă, despre cum calitatea în educație permite un trai mai bun și o economie prosperă, dar și cum echilibrează multe diferențe socioeconomice. Primarul orașului Helsinki a amintit despre primele rezultate excepționale ale elevilor finlandezi la testele PISA (Program internațional pentru evaluarea elevilor) în anii 2000 și cum lumea întreagă și-a îndreptat privirea către sistemul educațional finlandez pentru a afla „secretul acestor performanțe”. Domnul Vartiainen a spus că secretul constă în efortul continuu de a oferi acces egal la educație și rezultatele bune ale elevilor considerați „slabi” – mai direct spus: „Finlanda performează în domeniul educației pentru că are cei mai buni elevi slabi din lume”. Dacă la aceste evaluări elevii finlandezi buni sunt mai mult sau mai puțin la același nivel cu elevii din alte țări, cei considerați slabi au performat relativ bine – după cum confirmă și PISA, diferențele dintre elevii finalndezi buni și cei slabi sunt relativ mici față de alte țări.

Primarul a continuat să prezinte ce înseamnă în Helsinki o bună planificare a orașului: creșele, grădinițele și școlile sunt la o scurtă distanță față de locuințele familiilor; educația universală este un drept de bază pentru orice copil și este gratuită; profesorii și clinicile pentru sănătatea copilului lucrează împreună nu doar în a oferi servicii complete de sănătate, dar și în a identifica și aborda dificultățile de învățare de la o vârstă fragedă; fiecare școală din oraș oferă elevilor o masă nutritivă gratuită; joaca și activitatea fizică fac parte din fiecare zi de școală, cu recreații petrecute în mod regulat în aer liber, în toate tipurile de vreme; bunăstarea copiilor este asigurată prin prezența unui asistent social și a unui psiholog atribuit fiecărei școli, pe lângă profesorii specializați și, poate cel mai important, profesorii sunt tratați cu respectul cuvenit profesiei și profesionalismului lor.

Juhana Vartiainen a încheiat vorbind despre creșterea bugetară pe care orașul a decis să o implementeze din 2021 direcționată către bunăstarea elevilor în contextul crizelor mondiale recente (pandemia de Coronaviurs, războiul din Ucraina, printre altele).

Următorul în program a fost Lant Prichett, economist de dezvoltare și director de cercetare la RISE (Research on Improving Systems of Education) a cărui temă a fost: „Cum să abordăm lacunele persistente în rezultatele educaționale?”. Așa cum se precizează pe site-ul programului, „RISE este un efort global de cercetare care urmărește să înțeleagă modul în care sistemele educaționale din țările în curs de dezvoltare pot depăși criza învățării.” Domnul Prichett a prezentat rezultatele unui studiu extrem de larg ce s-a întins pe mai mulți ani, în mai multe țări și care adresează întrebarea: „Cum se pot promova sisteme educaționale de succes?” – cu accent pe sisteme, nu inițiative separate. Prezentarea a cuprins o serie de elemente „dificil de auzit” – după cum a precizat vorbitorul – despre lacunele actuale ce persistă în educație: deși s-au făcut progrese excepționale în vederea asigurării accesului fiecărui copil la școală (în anii ’60 sau ’90 era necesar acest lucru), acum focusul trebuie mutat către cât de multă învățare are loc în interiorul școlii și în fiecare an de studii (în anii 2020 prezența la școală a crescut exponențial, dar elevii tot nu achiziționează cunoștințe de bază), deoarece trebuie micșorat decalajul în dobândirea timpurie a competențelor fundamentale – deși variază mult în întreaga lume, media este că jumătate dintre copii termină școala primară fără să știe să citească; există o criză de învățare și la vârf, nu doar la baza piramidei și este o iluzie că există această elită numeroasă care primește o educație extraordinară.

Lant Prichett a spus că sunt necesare cinci acțiuni pentru a pune educația fiecărei țări pe calea către învățarea fundamentală timpurie universală și obiectivele educaționale ulterioare: angajament (la învățare fundamentală universală timpurie), evaluare (nu tot ceea ce se măsoară/evaluează se face, dar ceea ce nu se evaluează aproape sigur nu se face), aliniere (alinierea curriculumului, a ceea ce se predă și a ceea ce se evaluează și a fi clare obiectivele comune pentru a putea face progrese), sprijin (sprijinirea predării versus sprijinirea profesorilor), adaptare (adaptarea a ceea ce adopți pe măsură ce implementezi).

Cum poate concentrarea asupra abilităților creative de viață să îi ajute pe tinerii din mediile vulnerabile să depășească adversitatea? Directorul Dream a Dream, Varsha Pillai, a împărtășit la summitul HundrED călătoria organizației pe care o reprezintă de la o soluție unică la un parteneriat strategic cu guvernele din Delhi și Jharkhand (India), ce a avut impact asupra a peste un milion de copii.

A urmat la microfon Kunal Sen, director UNU-WIDER (United Nations University World Institute for Development Economics Research) ce și-a propus să răspundă la întrebarea: „Putem crește mobilitatea socială prin educație?”. Din programul HundrED: „Educația publică este adesea văzută ca o pârghie puternică pentru creșterea echității în sistemele noastre. Când ne uităm la rezultatele educaționale, cum putem identifica mobilitatea socială prin educație și impactul acesteia asupra societății și asupra elevilor înșiși?

Sesiunea de prezentări a primei zile a summitului HundrED a fost încheiată cu o dezbatere între vorbitori moderată de Denise Wall.

După o pauză de dezmorțire, în prima seară a Summitului Global HundrED a avut loc ceremonia care i-a sărbătorit pe cei 100 de inovatori în domeniul educației selectați de HundrED printre care se află și De-a Arhitectura. Festivitățile au început cu muzica cântăreței și compozitoarei finlandeze Anni Pohto Huhtisaari care a marcat diferitele momente ale serii.

A urmat la microfon Saku Tuominen, președintele și co-fondatorul HundrED, iar ceremonia a fost găzduită de liderul de țară HundrED, Enos Magaga, din Kenya. Noua categorie a colecției globale, „Hall of Fame”, care acordă o recunoaștere specială inovațiilor în educație care au demonstrat o creștere susținută a impactului și scalabilității, a fost prezentată de Lasse Leponiemi, director executiv și co-fondator HundrED.

A urmat un mic moment de destindere cu Luciana Velarde Arrisueño, reprezentanta organizației mexicane AtentaMente, una dintre cele 100 de inovații din colecția globală 2023, care a invitat publicul să participe la un exercițiu de well-being. AtentaMente își propune să ajute „adulții, fetele, băieții și tinerii să cultive bunăstarea internă, prin dezvoltarea, implementarea și evaluarea programelor și inițiativelor de educație socio-emoțională bazate pe dovezi științifice, în sfera publică și privată.

Crystal Green, director cercetare HundrED, și Clara García Millán, specialist în cercetarea educaţiei la HundrED, au dezvăluit lista celor 100 de inovații în educație din Colecția Globală HundrED 2023 selectate din peste 3000 de inovații, cu o listă scurtă de 170 de inovații evaluate de peste 150 de membri ai Academiei HundrED care au prezentat peste 3000 de recenzii. Peste 95 de milioane de copii din lumea întreagă au fost atinși de inovațiile selectate de HundrED.

Conform rezultatelor HundrED Global Collection 2023, anul acesta, colecția a evidențiat rolul important al profesorilor în inovarea educațională; nevoia continuă a elevilor de a-și dezvolta abilitățile secolului XXI, inclusiv învățarea socială și emoțională; un accent tot mai mare pe bunăstarea elevilor și sănătatea mintală; și echitatea în educație.

A urmat decernarea celor trei premii speciale.

Premiul „Răspuns Rapid” prezentat de Lene Jensby Lange din Danemarca, fondator și președinte Autens.dk, și acordat directorului pentru dezvoltarea inovării Education Above All, Janhvi Kanoria, din Qatar.

Premiul „Alegerea Academiei” prezentat de Mark Cringle, profesor/school leader, și Natalija Budinski, profesor de matematică, și acordat directorului de dezvoltare și comunicare Room to Read, Laurie McMahon.

Premiul „Inovatorul Anului” prezentat de Saku Tuominen, președinte și co-fondator HundrED, și acordat președintelui și co-fondatorului Slam Out Loud, Jigyasa Labroo, din India.

A doua zi: HundrED Innovation Summit 2022

A doua zi a summitului, joi, 27 octombrie 2022, a avut loc la Primăria Helsinki, gazdă și prezentatoare a fost tot Denise Wall (de vizionat aici). Ziua a început în forță cu o surpriză muzicală a unui grup de elevi finlandezi care nu mai cântaseră împreună de 2 ani.

Odată ce audiența și-a luat cafeaua de dimineață și și-a umplut urechile și sufletele cu vocile copiilor, a început primul panel ce s-a intitulat: „Vitrina de inovație: cum să rămâi rezilient și cu speranță pentru viitor”, găzduit și prezentat de Dr. Stephanie M. Jones, Gerald S. Lesser Profesor în dezvoltarea timpurie a copilăriei, Director al EASEL Lab, care a stat de vorbă cu Isaac Success Omoyele, fondator Dreams From The Slum Empowerment Initiative, Lauren Walker, Apple Schools, Canada, și Anna Murgo, director adjunct de programe internaționale, KiVa Antibullying Program.

Reziliența, ca și alte competențe sociale și emoționale, se învață cu și de la alții. Ne ajută să tolerăm incertitudinea. Pe măsură ce ieșim dintr-o pandemie globală, marea întrebare este cum dezvoltăm capacitatea elevilor și a profesorilor de a privi dincolo de sine, de a se simți conectați cu ceilalți, de a se autoregla și de a răspunde provocărilor actuale, inclusiv schimbărilor climatice?” – din programul HundrED.

A doua prezentare a dimineții a fost din partea jurnalistei și autoarei de non-ficțiune Anya Kamenetz din SUA care nu a putut fi prezentă, dar a trimis un discurs înregistrat pe tema: „Anul furat: cum a schimbat Covid-19 viața copiilor și unde mergem acum?”.

Accentul Anyei Kamenetz a fost pe creșterea posttraumatică, așa cum se precizează în programul summitului: „Reporterul educațional al NPR arată cum ultima adevărată plasă de siguranță socială – sistemul școlar public – a fost pusă la încercare de pandemia din SUA. Ce pași ar trebui să luăm în continuare pentru a merge mai departe și a construi o narațiune mai bună și mai puternică, bazată pe învățările noastre?”

A doua parte a zilei a avut loc în sala de bal și în foaierul Primăriei Helsinki și a constat în exerciții practice de grup conduse de Eloise Haylor, responsabil pentru rețele și schimbări de sistem, Big Change, și Tom Beresford, asociat, Innovation Unit.

Big Education Conversation aduce toți participanții împreună pentru a adresa marea întrebare: «Care este scopul educației?», Studiile au arătat că eforturile de transformare beneficiază de credințele aliniate despre scopul sau viziunea sistemului. Acest dialog este conceput pentru a dezvălui unde avem un consens.

Big Education Conversation a fost dezvoltată pentru a aduce împreună diverși actori din educație, astfel încât aceștia să poată explora și împărtăși răspunsuri la această întrebare cheie în mod intenționat ca punct de plecare. Conceptul a fost folosit ca parte a Summitului Națiunilor Unite pentru Transformarea Sistemelor de Educație pentru a promova discuțiile la vârf.”, se precizează în programul HundrED.

Participanții la HundrED Innovation Summit au fost invitați să participe la aceeași conversație. Rezultatele atelierului au fost colectate și prezentate participanților și împărtășite cu toată lumea.

Activitățile la Primăria Helsinki s-au încheiat cu panelul găzduit de Dr. Fazal Rizvi, profesor emerit, Universitatea din Melbourne, și intitulat: „Gândind creativ despre viitorul educației”. Invitați la discuție au fost: Nasima Razmyar, viceprimar pentru educație, Primăria Helsinki, Janhvi Kanoria, director pentru dezvoltarea inovării, Education Above All Foundation, Dr. Stephen Harris, co-fondator, LearnLife, Spania și Australia, și Rodrigo Oliveira, cercetător asociat, UNU-WIDER.

Când discutăm despre ceea ce este esențial pentru viitorul educației, trebuie să ne gândim la modul în care cunoașterea, educația și învățarea pot modela viitorul umanității și al planetei noastre din mai multe perspective.”, se precizează în programul HundrED.

Seara celei de-a doua zile de summit s-a încheiat la Jätkäsaari School cu tematica „Lecții de viață, iar gazdă a fost Deepak Ramola, fondator și director artistic al Project FUEL din India.

Deepak are un talent pentru a reuni comunitățile la nivel uman și personal, facilitând activități în care putem fi adevăratele noastre sine și să construim conexiuni reale și autentice cu semenii noștri și participanții la Summitul HundrED Innovation. Pregătiți-vă să vă conectați, să discutați și să vă întâlniți într-un mod nou și semnificativ prin împărtășirea și învățarea lecțiilor de viață și a înțelepciunii din comunitatea educațională din întreaga lume. Să facem din «învățarea unii de la alții» o concluzie importantă a acestei întâlniri!”, se precizează în programul HundrED.

A treia zi: HundrED Innovation Summit 2022

A treia zi a summitului, vineri, 28 octombrie 2022, a avut loc tot la Hanaholmen și a început cu o serie de ateliere-prezentări în săli separate la care fiecare participant s-a putut înscrie în avans.

Către sisteme de educație orientate de date” a fost atelierul ghidat de Akilah Allen, Senior Project Manager, The Brookings Institution, și Crystal Green, director cercetare HundrED: „Liderii educației se confruntă cu alegeri din ce în ce mai complexe privind politicile, programele și investițiile necesare pentru a aborda eficient lacunele de învățare din sistemele lor.

Ce informații pot folosi factorii de decizie pentru a diagnostica mai bine unde și de ce există lacune de învățare și pentru a evalua ce strategii pot folosi?

Cum pot cei care finanțează și produc date educaționale să răspundă mai mult la nevoile factorilor de decizie și să sprijine colectarea de date și dovezi de înaltă calitate, care sunt esențiale pentru a transforma informațiile în perspective acționabile?”, anunța programul HundrED.

Învățare prin joc” a fost atelierul îndrumat de Priyanka Handa Ram, director și fondator REWALearn To Play, Susan Bipa, director de țară, BRAC Maendeleo Tanzania, și Md Mofakhkharul Islam, Program Manager for Field Operation, BRAC Education Program Bangladesh. Cele trei prezentări dinamice au arătat prin exemple practice cum să aducem jocul în învățarea de zi cu zi, cu accent pe educația timpurie a copilăriei, au subliniat efectele pozitive ale jocului în contexte afectate de criză și cu resurse reduse.

Susan Bipa a reușit să ne scoată din carapace și să ne învețe un cântec pentru copii din Tanzania și dansul aferent. Au urmat prezentări despre activitatea BRAC din Tanzania și Bahgladesh, iar Priyanka Handa Ram ne-a făcut cunoștință cu o „păpușă a grijilor utilizată în activitățile cu copii atunci când aceștia au dificultăți să-și comunice grijile, temerile direct adulților. Am primit păpușa unul câte unul și ne-am împărtășit grijile vis-a-vis de viitorul educației, iar, la final, Priyanka ne-a îndemnat să luăm acasă din kiturile de realizat aceste păpuși (bețe, ațe și bucăți textile) și să ne creăm propriul amic căruia să îi încredințăm fricile ce ne frământă. Nu e niciodată prea târziu să te joci, nici ca adult. Am încheiat atelierul cu un puzzle creat din bucăți pe care fiecare participant la atelier și-a desenat speranțele pentru domeniul educației – o imagine perfectă care, deși a fost realizată din bucăți individuale, a transmis perfect un tot unitar.

„Transformarea sistemelor cu inovațiia fost atelierul îndrumat de Simon Sommer, Jacobs Foundation, David Connolly, Head of Growth, HundrED, Shalini Subbiah, Head of Impact, HundrED: „Amploarea provocării globale a educației poate fi abordată numai prin valorificarea capacităților, cunoștințelor și resurselor noastre colective pentru a scala politicile și practicile educaționale eficiente. Aflați cum pot fi catalizate coalițiile cu mai multe părți interesate între cercetători, guverne, companii și școli pentru a răspunde nevoilor fiecărui copil.”

După sesiunea de ateliere a urmat discursul lui Saku Tuominen, președintele și co-fondatorul HundrED, care a vorbit despre perspectivele inovației în educație pentru anul 2023, despre Adunarea Generală a ONU din 2022 care a pus Transformarea Educației în centrul agendei sale globale și modul în care sectorul nostru se poate construi pe impulsul apelului global la acțiune al ONU și a împărtășit perspective cu privire la temele și tendințele din jurul inovației în educație care ar putea informa prioritățile comune ale sectorului până în 2023 și mai departe.

Ziua a treia s-a încheiat cu o sesiune de conexiune emoțională ghidată de Jigyasa Labroo, fondator Slam out Loud. Primul exercițiu a fost să învățăm să spunem „te iubesc în limba persoanei de lângă noi și să o/îl învățăm cum să spună în limba noastră. Al doilea exercițiu a fost scrierea unei poezii improvizate având în minte o persoană care ne este dragă sau căreia îi suntem recunoscătoare. Poeziile au fost lipite pe pereții auditoriului și au fost apoi citite la întâmplare cu voce tare.

Cele două exerciții au avut ca scop conectarea experienței cu motivul pentru care este important ca toți copiii noștri să aibă spații sigure pentru exprimare și creativitate.

Summitul s-a încheiat cu o baie răcoritoare în apele de lângă Hanaholmen – o parte dintre participanții la cele trei zile au fost destul de curajoși încât să se aventureze la așa experiență.

De-a Arhitectura la HundrED Innovation Summit 2022

Încheiem lunga relatare de la Summitul Internațional HundrED 2022 cu un scurt interviu acordat de arh. Mina Sava, președinte De-a Arhitectura, echipei HundrED.

În calitate de comunitate HundrED, dorim să vă aducem în focus poveștile și experiențele personale, astfel încât să ne putem susține reciproc.

Humans of HundrED prezintă oamenii din spatele inovațiilor, organizațiilor și titlurilor.

Faceți cunoștință cu Mina! Mina Sava este arhitect, absolventă a Universității de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu din București, România, în 1996. Din 2002 este partener de arhitectură la A Stil, a obținut mai multe premii la concursuri de arhitectură. Membru fondator al Ordinului Arhitecților din România (OAR) din 2003. Membru fondator, inițiator și președinte al De-a Arhitectura din 2013, prima echipă din România care dezvoltă și promovează educația de arhitectură și mediu construit pentru copii și tineri. Delegat al Ordinul Arhitecților din România la Uniunea Internațională a Arhitecților (UIA) la Programul de lucru Arhitectura și Copiii.

De ce ești în domeniul educațional?

Datorită copiilor mei, sunt o persoană creativă și mă doare să văd sisteme și spații școlare de modă veche care transformă copiii noștri în ceea ce nu ar trebui să fie.

Cu ce provocări te-ai confruntat în începerea inovației?

Totul a fost o provocare, pentru că am pășit pe un teren nou:

  • Au fost provocările pe care le iubim – cele creative,
  • Provocări pe care le detestăm – birocrația sistemelor de educație și finanțe,
  • Și cele neprevăzute ale managementului timpului, oamenilor și resurselor.

Dar toate au fost oportunități bune de a învăța și de a evolua.

Ce sfat ai da unui coleg inovator?

Inovația este doar sămânța, are nevoie de un grădinar care să o îngrijească în mod constant ca să crească și să dea roade. Nu-ți abandona prea devreme inovațiile, ele nu vor supraviețui singure.”

În loc de concluzie vă invităm ca până pe 1 mai 2023 să vă înscrieți proiectul pe site-ul HundrED și puteți fi selectați în colecția globală HundrED 2024 care evidențiază cele mai ingenioase 100 de inovații în domeniul educației din întreaga lume.

Mulțumim HundrED și întregii echipe pentru un summit de excepție, felicitări celorlalți inovatori, membrilor Academiei HundrED și tuturor celor care au contribuit și contribuie zilnic pentru o educație mai bună la nivel mondial. Noi nu am fi aici fără susținerea echipei, a rețelei De-a arhitectura, a partenerilor și prietenilor asociației, a sponsorilor și, nu în ultimul rând, a Ordinului Arhitecților din România care crede în De-a Arhitectura – proiect cultural prioritar.