„De-a arhitectura în şcoala mea” la Şcoala Gimnazială Nr. 36 „Ionel Teodoreanu”

Am ajuns la un nou episod din seria de poveşti ale claselor ce au luat parte în anul şcolar trecut la proiectul „De-a arhitectura în şcoala mea”. Am băut un ceai în „Ceainăria literară înăuntru şi afară” a copiilor de la Liceului Pedagogic „Anastasia Popescu” şi ne-am delectat cu o carte în „Biblioteca: drumul spre cunoaștere!” a elevilor din Şcoala Gimnazială Nr. 92. Acum vă invităm să citiţi despre aventura elevilor din clasa a VII-a A de la Şcoala Gimnazială Nr. 36 „Ionel Teodoreanu” în realizarea proiectului lor, „Scena”.

Ca şi celelalte proiecte de până acum, „Scena” a fost realizată cu sprijinul Fundației Comunitare Bucureşti prin programul Mobilizăm Excelenţa al Porsche România. Coordonaţi de prof. ed. plastică Monica Golea şi sub îndrumarea arh. Viorica Popescu, elevii clasei a VII-a A de la Şcoala Gimnazială Nr. 36 au realizat o intervenţie asupra curţii şcolii. Intervenţia s-a realizat din dorinţa copiilor de a „înfrumuseţa” acest loc în care îşi petrec o mare parte din timpul pauzelor şi de a îl face potrivit şi altor activităţi desfăşurate în şcoală: deschiderea anului şcolar, premierea la sfârşit de an, spectacole de dans, ore de curs în aer liber, proiecţie de film, etc.

Arhitectul Viorica Popescu ne transmite despre proiect: „Proiectul De-a arhitectura în Şcoala Nr. 36 a scos la iveală capacitatea copiilor de a identifica foarte repede elementele «problemă» din spaţiul pe care îl folosesc zilnic. Dovedind un simţ pragmatic neaşteptat, ei s-au îndreptat spre intervenţii care să creeze premizele desfăşurării de activităţi mai diverse în cadrul şcolii.

Dintre soluţiile discutate, au ales să mărească şi să facă mai prietenoasă scena de beton din «careu», clădirea Şcolii «Ionel Teodoreanu» având formă de «U», tipică proiectelor de şcoli din anii ‘70. Transformarea scenei are un impact mare asupra tuturor copiilor din şcoală fiind un loc de joacă şi de întâlnire foarte frecventat în pauze de către cei mici şi de către cei mari deopotrivă. Mai mult, pe lângă realizarea unui loc de întâlnire plăcut, noua scenă a găzduit deja ore de desen în aer liber, evenimente şi spectacole.

Am fost impresionată de spiritul de iniţiativă demonstrat de copii în demersul lor de a face proiectul cunoscut atât în mediul şcolar, cât şi în cel apropiat şcolii. Prin realizarea unui afiş al proiectului, prin crearea de flyere şi distribuirea lor în punctele de interes din cartier, prin administrarea paginii de Facebook «De-a arhitectura în Şcoala 36» au reuşit de multe ori să implice colegi din alte clase la punerea în practică a ideii lor.

Copiii nu s-au arătat întotdeauna foarte încrezători în puterea lor de a determina schimbarea pe care şi-o doresc sau foarte convinşi că ideea lor se va materializa. Nu au reuşit întotdeauna să se desprindă de caracterul exclusiv teoretic al şcolii cu care au fost obişnuiţi. Dar sunt sigură că sunt mândrii de ce au realizat şi sper că acest proiect le va da mult mai mult curaj pe viitor.

Şi profesorul de educaţie plastică Monica Golea ne transmite gândurile sale vis-a-vis de desfăşurarea proiectului: „Acest proiect ne-a dat oportunitatea de a transforma vechea scenă lipsită de viaţă într-un spaţiu cu adevărat folosit de toată lumea din şcoală: copii, părinţi, profesori.

Prin munca şi efortul depus avem satisfacţia că am realizat o scenă durabilă şi foarte frumoasă, incredibil de bine apreciată. Rezultatele păreau că întârzie să apară din cauza timpului îndelungat necesar construcţiei noii scene. Însă, la final, am fost foarte mulţumită, încântată şi încrezătoare în munca noastră. Copiii au fost implicaţi, nu toţi şi-au arătat interesul, însă cu ajutorul câtorva părinţi voluntari, am reuşit să finalizăm proiectul «De-a arhitectura în şcoala mea».

Mulţumesc finanţatorilor şi doamnei arhitect Viorica Popescu pentru maxima implicare în toate activităţile proiectului.

Încheiem povestea „Scenei” cu cuvintele elevilor clasei a VII-a A – Ana-Maria Borza, Aida Cîrstea, Robert Dodenciu, Alexandra Enescu, Alberto Matei, Larisa Matei, Teodora Nicolae, Sabrina Pal, Ioana Spirache, Alexandra Stancu: „Din punctul nostru de vedere, scena atrage prin culoarile ei pe toată lumea din şcoală.

Am ales o variantă bună, de a prelungi vechea scenă şi de a face locuri pentru socializare în pauzele noastre.

Deşi la început părea un proiect imposibil, acum îl putem vedea realizat. Cea mai grea parte a proiectului a fost alegerea ideii de amenajare, cu multă muncă şi efort l-am văzut terminat şi funcţional pentru actualii şi viitorii elevi ai Şcolii «Ionel Teodoreanu».

Scena, în comparaţie cu cea veche, este mult mai mare, frumoasă şi utilă.

Scena a fost o proiecţie imaginară a noastră, ne-am văzut visul devenind realitate.

Nouă ne place foarte mult noua scenă deoarece este mult mai mare şi colorată. Acum avem un loc unde putem sta, ne putem relaxa, putem comunica în aer liber. Ne bucurăm că am făcut parte din acest proiect!

Mulţumim pe această cale:

  • Tuturor celor care au ajutat la realizarea proiectului: Fundaţia Comunitară Bucureşti, Mobilizăm excelenţa, arh. Mina Sava (coordonator al proiectului), arh. Alex Axinte şi arh. Cristi Borcan (coordonatori ai etapei practice), arh. Cristi Stoian
  • Elevilor din clasele:  a V-a şi a VI-a
  • Părinților voluntari: Marius Golea, Alina Dodenciu, George Dodenciu, Augustin Merticaru, dl. Apostol, dl. Ciubotaru, dl. Cenușă,  George Borza, dl. Stroe
  • Cadrelor didactice şi personalului şcolii: prof. Vasilica Dilimot-Niţă, director, prof. Camelia Nicolescu, director adjunct, prof. înv. primar Mihaela Bucinschi, Mircea Comoreanu, prof. ed. fizică Mihai Diţu, prof. ed. fizică Gabriel Roşca, prof. ed. fizică Dragoș Suditu

Text: prof. ed. plastică Monica Golea, arh. Viorica Popescu, elevii clasei a VII-a A din Şcoala Gimnazială Nr. 36 „Ionel Teodoreanu”, arh. Monica Popescu
Fotografi: arh. Mina Sava, Mircea Anca, arh. Viorica Popescu