„De-a arhitectura în şcoala mea” este un proiect De-a arhitectura dedicat elevilor de gimnaziu, ce a fost pilotat în anul şcolar 2015-2016 la Timişoara, la Liceul de Arte Plastice, sub denumirea „De-a arhitectura în şcoala mea – Clasa mea de vis!”. În anul şcolar 2016-2017, cursul a fost pilotat în 5 şcoli din Bucureşti în care elevii unor clase de gimnaziu (a VI-a şi a VII-a) plus o clasă a IX-a de liceu au avut ocazia să intervină fizic în spaţiul şcolilor lor, în urma unui proces de tipul „design thinking”. În acest an programul a beneficiat de o sponsorizare prin Fundaţia Comunitară Bucureşti din partea programului Porsche România – „Mobilizăm excelenţa”. Sponsorizarea a dat posibilitatea claselor participante să realizeze intervenţia propusă de ei.
La Şcoala Gimnazială Nr. 17 „Pia Brătianu”, elevii clasei a VII-a A au studiat „De-a arhitectura în şcoala mea” alături de voluntarii De-a arhitectura arh. Aurelia Axente Stan şi arh. Claudia Bingöl şi au primit susţinerea companiei BACHMANN România din Mediaş, jud. Sibiu, în vederea implementării proiectului de reamenajare dezvoltat chiar de ei.
Iniţial, descoperirea propriei şcoli a fost o aventură în sine, copiii având astfel posibilitatea să exploreze fiecare colţişor al ei, atât din interior, cât şi din exterior, din subsol până-n mansardă. Şcoala „Pia Brătianu” este şi o şcoală cu o clădire veche, ieşind astfel din schema banală a arhitecturii comuniste. Totuşi, nu putem să nu recunoaştem că spaţiul şcolii are probleme de anacronism arhitectural, deşi a fost proaspăt renovată.
Încet, încet, discuţiile dintre elevi s-au aprins şi au început să identifice diverse probleme spaţiale din şcoală. Câteva sesiuni de curs au fost dedicate studierii exemplelor de prin alte ţări, intesificând astfel discuţiile iniţiale.
Elevii clasei a VII-a A au ales, după lungi negocieri, câteva posibile zone de intervenţie: curtea şcolii, gardul şi grupurile sanitare. În general, s-a simţit nevoia acută de culoare şi diversitate în toate zonele propuse pentru intervenţie din cauză că, în situaţia existentă, întreaga şcoală se prezintă sub forma unui gri monoton.
Astfel, una din soluţiile abordate pentru curtea şcolii a fost alegerea şi marcarea unui spaţiu de socializare personalizat prin culori vii şi locuri de stat, la umbra teilor din curtea şcolii. În relaţie cu acest spaţiu, am ales să şi plantăm vegetaţie căţărătoare (iederă şi viţă sălbatică) de-a lungul gardului şi să amenajăm spaţiul verde de la baza teilor cu plante rezistente ca berberis şi scoarţă de copac.
Elevii au propus un desen geometric din hexagoane pe care l-au executat cu spray-uri colorate de graffiti. Trasarea acestora a fost o lecţie foarte utilă de geometrie, fiindcă am folosit numai unelte de trasare simple precum sfoara, cuiul şi creta. Fiind oricum nemaivăzut în cultura şcolii româneşti un astfel de spaţiu, ne-am permis să gândim realizarea acestor locuri de stat într-un mod neconvenţional şi ecologic în acelaşi timp, prin refolosirea unor anvelope uzate. Adolescenţii au rezonat imediat cu ideea de a reinventa nişte obiecte de mobilier exterior din aceste anvelope în momentul în care au avut şi nişte spray-uri de graffiti şi nişte sfori în mână. Unii au fost mai îndemanatici, alţii mai puţin, dar toţi au avut ocazia să se exprime creativ şi să îşi expună obiectul în faţa tuturor colegilor din şcoală. Astfel, au experimentat un sentiment nou, în care au înţeles ce înseamnă să îţi pui amprenta pe spaţiul în care îţi petreci cea mai mare parte a zilei. Şi-au dat frau liber imaginaţiei şi le-au transformat în obiecte artistice interesante şi foarte, foarte colorate, pe care de-abia aşteptai să te aşezi.
Pentru renovarea grupului sanitar am ales nişte materiale care rezistă bine în timp, atât din punct de vedere al calităţii materialului, cât şi din punct de vedere al „modei” care se poate schimba destul de repede. Am optat pentru nişte materiale în culori pastelate, ce se potrivesc atât fetelor, cat şi băieţilor, mai ales că e vorba de o şcoală, care are nevoie de flexibilitate şi versatilitate.
Prin acest exemplu, încercăm să dăm un exemplu de bună practică despre cum se poate rezolva un grup sanitar într-o şcoală, cu buget destul de restrâns, într-un spaţiu destul de limitat. Dorim să punem accentul pe zona lavoarelor care pot beneficia de un tratament mai atent al peretelui, de o oglindă generoasă, de corpuri de iluminat cu un design curat şi elegant. Sunt elemente simple şi necesare ale civilizaţiei umane de azi pe care noi, De-a arhitectura, ne dorim să le oferim cât mai multor şcoli.
Credem că spaţiul pe care îl consumăm zilnic face parte din viaţa noastră de zi cu zi, iar dacă este atent conceput, expunerea copiilor la el nu are cum să nu le pună o caramidă sigură în propria educaţie.
De aceea, profităm de această ocazie să le mulţumim celor care au sponsorizat acest proiectul din acest an şcolar – Fundaţia Comunitară Bucureşti care ne-a susţinut financiar şi ne-a promovat pe „Mobilizăm excelenţa”. Unul dintre obiectivele cursului a fost să îi învăţăm pe copii să facă fundraising, lucru la care au răspuns foarte bine. Învăţând aceste lucruri, elevii clasei a VII-a A de la Şcoala Gimnazială Nr. 17 „Pia Brătianu” au reuşit să găsească ajutor financiar în plus de la firma Bachmann, căreia elevii împreună cu De-a Arhitectura îi mulţumesc.
De asemenea, mulţumim şi Florinei Stan de la Centrul de Dezvoltare Durabilă Polizu şi Feliciei Ienculescu Popovici, preşedinte Greenitiative care ne-au donat multe, multe anvelope care acum au ajuns la rangul de mobilier al curţii şcolii Pia Bratianu.
Text: arh. Aurelia Axente Stan, arh. Claudia Bingöl