Copiii curajoși: „De-a arhitectura mini” la Montessori School of Bucharest

j

Text: arh. int. Alina Andrei

l

Editor: antropolog Gabriela Anghel

Fotografii: arh. int. Alina Andrei, arh. Laura Cotoban, Natalia Emerich

h

Timp de citire: 7 minute

Revenim luna aceasta la Montessori School of Bucharest (MSB) și vă aducem noutăți de la copiii de 6-9 ani ce au urmat programul educațional „De-a arhitectura mini” în anul școlar ce tocmai s-a încheiat. După ce s-au plimbat peste mări și țări și au trăit aventuri fantastice alături de personajele cursului De-a arhitectura, copiii au construit localitatea lor și și-au prezentat munca, emoționați, în fața părinților.

Despre parcursul elevilor de la Montessori School of Bucharest (MSB) ne-a povestit mai departe arh. int. Alina Andrei, îndrumător alături de prof. înv. primar Nicoleta Beldiman.

90 % din educație constă în încurajare”, a spus Anatole France.

Urmând îndemnul de mai sus, îi încurajăm pe copiii care participă la cursurile De-a arhitectura să-și dea frâu liber imaginației. Ca îndrumător, în anul școlar 2022-2023 am ghidat două clase de elevi alături de prof. înv. primar Nicoleta Beldiman. Despre copiii de 9-12 ani care au urmat programul educațional „De-a arhitectura în orașul meu” v-am povestit în februarie, aici. Despre cei mai mici, de 6-9 ani, care au urmat cursul „De-a arhitectura mini”, vă povestesc acum.

Am fost încântată să descopăr la Montessori School of Bucharest elevi curioși și dornici să construiască la fiecare lecție. Salutul la intrarea în clasă era de fiecare dată: „Ce construim astăzi?” Iar acest program educațional este 100% hands-on!

În prima parte a cursului am mers către imaginar, conduși de cele două personaje fantastice – Grifonel și Semințica. Drumul lor prin cele 9 țări și peste cele 9 mări a trecut de la Țara Plimbăcioșilor, prin cea a Molicioșilor, a Jucăucioșilor, a Hărnicioșilor, a Învățătioșilor, a Plăntacioșilor, a Animălicioșilor, a Apăcioșilor până la Țara Cititorilor în stele. La fiecare lecție copiii au învățat să identifice nevoile „beneficiarilor” – personajele de poveste – și astfel le-au putut imagina locuințele potrivite.

În Țara Plimbăcioșilor, unde toți fugeau dintr-un loc în altul fără oprire, casele lor mobile au fost suspendate pe o rețea de fire întinse în sala de clasă. Vi se pare o joacă? Așa și este… dar în acest mod elevii caută și intuiesc cel mai bine, la această vârstă, soluții pentru probleme reale. Joaca „de-a arhitectura” le-a deschis copiilor ochii în acest an asupra importanței mijloacelor de transport în oraș sau despre fluidizarea traficului – toate acestea realități cotidiene, pe care le-au rezolvat în acest exercițiu.

În Țara Molicioșilor am descoperit importanța materialelor, a texturilor, iar unii dintre copii s-au pus rapid în pielea acestor personaje și le-au indentificat ușor nevoile de locuire.

Dar cum e să locuiești într-o țară a Jucăucioșilor? Am privit imagini cu locuri de joacă din toată lumea și am rămas uimiți văzând creațiile artistei japoneze Toshiko Horiuchi Macadam.

În grădinile Plăntăcioșilor elevii au fost surprinși de casele cu acoperișuri verzi și forme organice, care se camuflează în natură. De altfel, am și avut o expediție la Centrul Green Mogo din Mogoșoaia unde cei mici au putut descoperi de-adevăratelea o casă cu acoperiș verde și cum funcționează aceasta prin poveștile gazdei noastre Felicia Ienculescu-Popovici, o veche prietenă a Asociației De-a Arhitectura.

Am încheiat călătoria prin toate țările fantastice ajungând într-un final în Grădina Zmeilor, o grădină magică, loc în care copiii și-au organizat propria localitate, folosind formele de relief studiate până atunci. Cei mici au transpus într-o machetă cunoștințele acumulate de-a lungul lecțiilor folosind loturile disponibile și ținând cont de nevoile locuitorilor. În vârf de munte, Mara N. a poziționat turnul Cititorilor în stele, „pentru că acolo nu e atât de multă poluare”. Acesta are o platformă cu locuri de dormit sub cerul înstelat, pentru cei care caută inspirația: poeții, scriitorii, astronomii. Ca să lege muntele de restul orașului, Edi a gândit o bandă rulantă transportoare și o casă suspendată pe cabluri. În centrul acestei localități au plantat o pădure deasă care să oxigeneze zona. Chiar aici și-a poziționat Liam restaurantul, la care ai acces cățărându-te pe plase. Chiar alături, Mihai s-a gândit la casa Plăntăcioșilor, cu o gradină mare care aprovizionează și restaurantul. Eva a organizat școala Învățacioșilor în care a gândit și un orfelinat, iar Dominic s-a ocupat de atelierul de reparații al Hărnicioșilor pe care l-a dotat cu baterii reîncărcabile de mare putere. Casa Apăcioșilor are pardoseala din sticlă trasparentă și râul din localitate curge pe sub ea – oare să-i fi influențat imaginile cu Casa de la Cascadă a lui Frank Lloyd Wright? Alexandru a gândit acoperișul colorat care filtrează lumina și produce jocuri de culoare pe suprafața apei. Nati s-a ocupat de locul de joacă având în centru un șotron gigantic, tobogane colorate și ceșcuțe învârtitoare. Căsuța Jucăucioșilor a atras strigătele de bucurie ale colegilor deoarece la parter sunt trambuline săltărețe pe post de paturi, iar la demisol e zona de-a v-ați ascunselea. Casa este închisă cu o terasă circulabilă unde este organizată o bucătarie în aer liber. Aici se intâlneau toți locuitorii și sărbătoreau foarte des cu fructe și torturi. Amelia și Mara P. au făcut o piscină plină cu perne pentru Molicioși, un hamac disponibil pentru toți vecinii și un tobogan blănos. A fost multă muncă la această machetă, dar și satisfacție pe măsură.

Pe mine, ca îndrumător, m-a uimit evoluția spectaculoasă a lui Liam care comunică doar în engleză. În primele ore a interacționat mai puțin, dar ușor-ușor a descoperit că se poate exprima și nonverbal prin ceea ce creează.

Partea a doua a cursului ne-a dus în lumea orașelor, a castelelor și a cetăților. Aici am găsit locuri surprinzătoare, așa cum este Castelul din Pământuri Magice. Fiecare copil și-a imaginat căsuța supereroului favorit având la dispoziție doar plastilină. Supereroul Ameliei are puterea de a crește plante, iar casa ei este acoperită cu flori și iederă și este așezată lângă un râu. Căsuța supereroului lui Alex este săpată adânc în munte pentru că eroul lui are superputerea de a săpa rapid prin piatră.

În următoarea lecție am ajuns pe o insulă fermecată unde am construit cuiburi pentru păsări. Am ieșit în curtea școlii, iar elevii au împletit din rămurele uscate de brad, au decorat cu bucățele de hârtie colorată, au legat și au agățat prin copăcei cuiburi pentru păsări mai mici și mai mari. Curtea, cu pereți pictați, ne-a asigurat cadrul perfect. Aici, Dominic a gândit chiar un complex pentru păsări, pe mai multe niveluri.

În Orașul Norilor de gheață am ajuns pe o planetă unde este tare frig, nu există pământ, ci numai nori de gheață. Edi, care preferă să se exprime prin desen, ne-a schițat o zonă a orașului, în timp ce colegii au cocoțat, pe tuburi din carton, construcțiile la mare înălțime.

Am avut și o lecție diferită, în care copiii au construit structuri tridimensionale din bețe și plastilină. Scopul acesteia a fost să realizeze structuri rigide, autoportante și cât se poate de înalte. Cum ei sunt copii curajoși au acceptat imediat provocarea. Vedeți din imagini ce structuri complexe au rezultat! Eva a fost încântată de această temă și a construit o structură sprijinită în patru puncte. Liam și-a propus să-și egaleze propria înălțime și a reușit. Ne-am amuzat copios când am spus: „contravântuiri” și am înțeles „contrabântuiri”. 😉

Orașul Labirint ne-a purtat pe străduțe întortocheate unde mulți se rătacesc. Noroc cu reperele! Ne-am orientat și noi în localitate în funcție de: bibliotecă, muzeu, magazine, parc, lacul cel mare, locul de joacă. Un reper personal important pentru Mara P. a fost atelierul ei de croitorie deoarece este pasionată de design vestimentar și design de interior. La final copiii și-au conectat străzile, apoi au negociat construirea unui mare labirint realizat din piese Lego.

Călătoria noastră ne-a mai purtat prin Cetatea Verde și cu această ocazie am vizitat centrul Green Mogo, unde am văzut în mod palpabil ce însemnă clădiri eco, am experimentat un acoperiș verde pe care am putut să călcăm și am învățat despre folosirea unor materiale reciclate, în construcții.

În Orașul Cuvintelor casa lui Liam a luat efectiv forma literei L, Eva a decorat literele ce compun cuvântul „teatru”, iar „primăvara” creată de Ame a pus stăpânire pe noi.

Orașul  Zburătorilor, unde toți copiii au încercat să facă obiecte zburătoare, a fost un prilej de amuzament: avioane din hârtie pliată au zburat plin clasă, iar Alex ne-a uimit cu proiectul unui balon cu aer cald.

Cetatea albinelor ne-a reunit pe toți în jurul camerelor hexagonale unde ne-am jucat de-a albinuțele, am văzut imagini cu exemple din natură (fulgii de nea) și am descoperit împreună că hexagonul este cea mai eficientă formă pentru împărțirea suprafeței.

Pentru finalul cursului și, evident, al anului școlar, copiii au pregătit macheta Localitatea noastră: un mare puzzle compus din casa fiecărui copil participant. Cei mici și-au expus lucrările cu emoție și bucurie și le-au prezentat părinților rodul muncii din ultimele lecții. A fost o atmosferă de sărbatoare și am realizat împreună ce înseamnă o comunitate sudată.

O să închei povestea noastră alături de copiii curajoși de la Montessori School of Bucharest cu un gând transmis de prof. înv. primar Nicoleta Beldiman, coechipiera mea la cursul „De-a arhitectura mini” din acest an:

Mă bucur mult că anul acesta am colaborat cu Alina și că școala noastră a făcut parte din acest proiect frumos care se numește De-a arhitectura. Consider că este un mare câștig pentru copii să se întâlnească periodic (constant) cu un specialist, care să le ofere informații avizate, concrete, bazate pe experiența profesională și cu care să împărtășească această pasiune de a construi. În fiecare zi de vineri copiii au mers, cu ajutorul poveștilor, pe diferite tărâmuri și au construit împreună și cu ajutorul Alinei lumi imaginare, au experimentat diferite noțiuni, au lucrat în echipă și apoi și-au prezentat încântați creațiile.

Ne revedem în septembrie! Vă dorim o vacanță de vară cât se poate de jucăușă!