Asociaţia De-a Arhitectura desfășoară ateliere în București și în țară în Programul Naţional „Şcoala Altfel” care are loc în acest an școlar în perioada 7 octombrie 2019 – 29 mai 2020.
În cadrul atelierelor, copiii și tinerii cu vârsta cuprinsă între 3 și 18 ani au oportunitatea de a-și însuși diverse noțiuni despre oraș și mediu construit, într-o manieră ludică, care pune accent pe dezvoltarea imaginației și încurajează creativitatea și spiritul critic.
Pe 12 noiembrie 2019, sub îndrumarea arh. Marina Melenti, elevii Liceului de Arte Plastice „Romulus Ladea” din Cluj-Napoca au fost introduși în lumea arhitecturii, o lume care de această dată folosește ingineria, inovația tehnologică și imaginația pentru a crea un adevărat spectacol vizual, compus din clădiri atipice. Acest atelier a fost conceput de colega noastră din Brașov, arh. Simona Tamaş. Marina ne-a povestit în cele ce urmează ce au aflat tinerii și cum și-au construit propriile structuri dinamice.
Puși în situația de a ne imagina o clădire, atât copii, cât și adulții ne vom gândi, mai întâi, la o prismă sau un cub cu uși și ferestre dreptunghiulare sau pătrate, cu sau fără acoperiș, balcoane sau logii. Acestea sunt elementele pe care le întâlnim cel mai des în mediul nostru construit și pe care le asociem, într-un mod facil, cu domeniul arhitecturii.
Există însă și un alt tip de arhitectură, cea care folosește ingineria, inovația tehnologică și imaginația pentru a crea un adevărat spectacol vizual, clădiri „în afara cutiei” [n.r. din expresia în engleză „outside the box”]. Atelierul „Structuri arhitecturale dinamice” oferă ocazia de a descoperi această arhitectură, de a afla despre diversele tipuri de structuri care permit realizarea acestor forme și avantajele practice pe care le poate oferi o astfel de abordare.
Prima întrebare pe care le-am adresat-o copiilor a fost: „Ce înseamnă pentru voi dinamic?”, iar răspunsurile au fost diverse, însă majoritatea aveau legătură cu zborul: o pasăre, un avion, o albină. „Foarte bine” – mi-am zis atunci, pentru că urma să le prezint o serie de clădiri foarte bine ancorate în pământ, dar a căror formă trădează, uneori, intenția de a decola. Asfel, am călătorit imaginar „peste mări și țări”, unde am descoperit un teatru în formă de ou la Beijing, „umbrelele” care adăpostesc aeroportul din Denver, unul dintre cele mai înalte turnuri din lume (Canton Tower, China) și multe alte clădiri spectaculoase.
Prin intermediul acestor obiecte de arhitectură copiii au aflat că geometria nu se rezumă doar la formele simple, pe care le cunosc deja, dar cuprinde și elemente mai complexe cum ar fi: elipsoidul, hiperboloidul, paraboloidul hiperbolic, torul etc. Cu siguranță scopul prezentării nu a fost de a reține toate aceste denumiri complicate care țin de o studiere mai aprofundată a materiei, ci de a stârni, în primul rând, curiozitatea și imaginația lor.
După încheierea prezentării am ieșit în curte, la soare, ca să experimentăm prin joacă unul dintre principiile care stau la baza structurilor dinamice: tensegritatea. Provocarea acestui joc a fost de a crea o structură riglată, prin coborârea sau ridicarea panglicilor într-un mod din care să rezulte tensionarea reciprocă a acestora. Este un exercițiu intuitiv și am fost plăcut surprinsă să descopăr cât de abili sunt copiii în a-și folosi intuiția pentru rezolvarea unor astfel de probleme. A fost distractiv, colorat, dar a trebuit să revenim în clasă pentru ultima parte a atelierului: construirea machetelor.
După ce am împărțit materialele celor cinci echipe formate, acestea au primit sarcina de a crea, la alegere, un turn ca punct de belvedere, sub forma unui hiperboloid sau a unui paraboloid hiperbolic cu rolul de pavilion multifuncțional. Pentru câteva clipe li s-a părut o misiune imposibilă să realizeze acele forme complicate, însă urmărind pas-cu-pas instrucțiunile și lucrând în echipă au învățat că aceste structuri spectaculoase sunt compuse doar din câteva elemente simple puse laolaltă într-un mod ingenios. Pentru că a terminat prima, echipa care a realizat hiperboloidul a decis să-l picteze. Cu sau făra culori, rezultatele atelierului au fost impresionante: o „altfel” de arhitectură într-o săptămână cu „Şcoala Altfel”.
Atelierele pe care Asociaţia De-a Arhitectura le implementează în Bucureşti şi în ţară sunt contra cost şi se desfășoară în sala de clasă, sub îndrumarea unui arhitect (pregătit pentru a susţine cursuri marca De-a arhitectura, pentru copii) şi a unui voluntar (voluntarul este opţional, în funcţie de disponibilitatea de timp a arhitecţilor sau a studenţilor arhitecţi voluntari). Prezenţa cadrului didactic este absolut obligatorie la clasă pe perioada desfăşurării atelierelor De-a arhitectura, ca şi înscrierea prin formularul de pe site-ul asociaţiei. Părinții sunt încurajați să participe ca voluntari. Mai multe detalii aici.
*Profesorii şi voluntarii noştri fac tot posibilul să fotografieze doar copiii ai căror părinţi şi-au dat acordul scris pentru aceasta. Totuşi, dacă dintr-o eroare copilul dumneavoastră apare în vreuna dintre imagini şi nu vă doriţi aceasta, ne puteţi scrie la office [at] de-a-arhitectura [punct] ro şi vom remedia eroarea.
Text: arh. Marina Melenti
Editor: antropolog Gabriela Anghel. arh. Monica Popescu
Fotografii: arh. Marina Melenti, Roxana Sălanța