Meseria de pedagog nu e ușoară, dar e presărată cu multe satisfacții. Cursurile Asociației De-a Arhitectura nu ar fi posibile fără implicarea activă la clasă a profesorilor și a arhitecților care lucrează în tandem și care, cu răbdare, inspiră copiii și le transmit dragostea și atenția pentru mediu construit.
Dar, dacă profesorii au beneficiat în formarea lor de cursuri de pedagogie și au avantajul de a fi familizarizați cu copiii, arhitecții, atunci când încep să predea la o clasă De-a arhitectura sau desfășoară ateliere, de multe ori intră pentru prima dată în contact cu cei mici și sunt puși în situația de a preda.
A dezvolta aptitudini de cetățenie activă, simț critic, atenție la oraș (și toate acestea într-o manieră ludică și captivantă) este o provocare în sine. De aceea a venit firesc să ne întrebăm ce putem face ca să venim în sprijinul arhitecților voluntari care participă la cursuri sau ateliere cu copii pe care abia i-au întâlnit. Ce instrumente să le oferim astfel încât să destindă atmosfera, să se apropie de cei mici, să le capteze atenția, să își adapteze metodele de lucru în funcție de dinamica grupului, să stabilească reguli clare și unanime, să colecteze feedback etc.
Așa s-a născut ideea atelierului „De-a pedagogia – Colecție de metode și jocuri” care a avut loc online pe 28 aprilie 2020 și la care au participat 20 de persoane, îndrumători și coordonatori locali De-a arhitectura din toată țara. Gazdele evenimentului au fost arh. Mina Sava, președinte De-a Arhitectura, și arh. Corina Croitoru, manager programe Club și coordonator fundraising. Iar formatorii au fost arh. Ioana Rizea, coordonator programe Școli De-a arhitectura și prof. Cristina Pisică, îndrumător în cadrul programului „De-a arhitectura în școala mea”, coordonator mentori didactici și profesor Teach for Romania. Acest proiect este posibil prin intermediul grantului oferit de Ordinul Arhitecților din România și al sponsorizărilor oferite de Controltech Solutions SRL, Hansen Ergonomics Studio și Zoiss Home Design.
Cu drag și entuziasm Ioana ne-a povestit despre adaptarea unei întâlniri fizice într-una online atunci când vremurile o cer și despre cum a decurs și s-a simțiti această activitate pentru toți cei implicați.
La începutul acestui an am avut primele discuții despre De-a pedagogia și atunci s-a conturat ideea proiectului împreună cu pregătirea unei sesiuni pilot de implementare a acestuia. Bucuroase să planificăm cât mai curând o sesiune de formare cu multe activități practice, am ales data de 21 martie 2020. Însă, ca urmare a pandemiei de coronavirus (COVID-19) și a măsurilor luate în acea perioadă, am hotărât să ne mutăm activitatea în mediul online și am propus un nou format, o nouă agendă, am reformulat și obiectivele evenimentului, tocmai pentru a se potrivi cu limitările impuse de o întâlnire online. Noua întâlnire a fost programată pentru 28 aprilie 2020, pe platforma online ZOOM.
Am primit cu emoții aceste schimbări. Orice întâlnire față-în-față este mai ușor de condus decât una în care stai în fața calculatorului și vorbești către un ecran cu multe figuri mici, dar și cu tine într-un colț de oglindă. De fapt, nu știam cum va fi, dar ne-am pregătit cu de toate: am făcut teste, ne-am rearanjat camera, am găsit peretele și locul potrivit, am ținut cont de cum intră lumina în cameră, am închis și fereastra să nu ne deranjeze zgomotul de pe stradă, apoi ne-am imaginat că suntem cu toții în același spațiu.
Atelierul online „De-a pedagogia – Colecție de metode și jocuri” a reunit 20 de participanți, toți îndrumători De-a arhitectura, coordonatori locali din toată țara. Obiectivul principal al întâlnirii noastre a fost acela de a colecta impresii, recomandări și sugestii pentru îmbunătățirea materialului pregătit pentru arhitecți. „De-a pedagogia – Colecție de metode și jocuri” conține rutine și tehnici de captare a atenției, de rutine pentru a stabili ordinea în timpul atelierelor și cursurilor De-a arhitectura, dar și instrumente de energizare pentru momentele când se instalează apatia.
Arhitecții îndrumători se confruntă la fiecare atelier și curs De-a arhitectura cu diverse situații provocatoare, iar activitățile propuse au fost prezentate ca instrumente educaționale ce pot facilita procesul de învățare: formularea regulilor atelierului împreună cu participanții, cunoașterea lor pentru a stabili legături personale cu ei, îndeplinirea nevoilor de bază înainte de începerea atelierului, amenajarea spațiului de lucru în funcție de activitățile propuse, etapa de analiză a ceea ce a realizat fiecare participant și etapa de feedback – ce a mers bine și ce ar fi putut fi și mai bine pe parcursul atelierului. Aplicațiile și dispozitivele electronice folosite pentru a îndeplini anumite sarcini în timpul unui atelier pot fi, de asemenea, introduse ca instrumente de învățare.
Procesul de învățare este important, jocurile îi ajută pe participanți să memoreze diverse situații, să facă conexiuni, să fie ei înșiși, să își expună propriile idei, sentimente, trăiri și să le confrunte, să le înțeleagă, să le accepte. Jocul oferă încredere și siguranță și încurajează participanții să fie deschiși, să se lase descoperiți de ceilalți, într-o atmosferă prietenoasă, jucăușă, relaxantă. Arhitectul îndrumător are la dispoziție o listă de astfel de jocuri și activități din care îl poate alege pe cel care răspunde și rezolvă situația cu care se întâlnește în timpul atelierului. Ele sunt împărțite în mai multe categorii în funcție de provocări și obiective.
Întâlnirea noastră online a început cu o activitate de energizare. Aceste jocuri ridică participanții în picioare și îi provoacă să facă mișcare, să fie activi, să se relaxeze, să se binedispună, să își recapete energia și bucuria de a participa la activitățile atelierului. Era dis-de-dimineață, așa că tare bine s-a potrivit. Ne-am și ridicat în picioare, bineînțeles. Pe tot parcursul atelierului am introdus câteva din jocurile propuse și am folosit intrumentele pe care le-am prezentat în materialul „De-a pedagogia – Colecție de metode și jocuri”.
În partea a doua a întâlnirii participanții au avut ocazia să povestească din experiența lor cu ce tipuri de situații s-au confruntat, iar împreună am propus soluții, am descris jocuri pe care le-ar putea folosi și metode pe care să le testeze. Situațiile, deși asemănătoare pentru unii dintre noi, nu pot avea aceeași rezolvare. Arhitectul îndrumător alege jocurile și activitățile cele mai potrivite pentru a răspunde nevoilor celor prezenți, în funcție de situațiile create sau de preferințele acestora, dar și în funcție de tema atelierului. Acesta are posibilitatea să le modifice în funcție de necesitățile grupului și va observa cum participanții reacționează și interacționează în diferite situații și folosește aceste concluzii pentru consolidarea grupului.
La finalul atelierului am propus o activitate de feedback aruncând o minge imaginară între noi. Aproape că am simțit că suntem unii lângă alții. O întâlnire online despre activități practice este o provocare în sine! Las mai jos câteva impresii ale participanților despre atelierul „De-a pedagogia – Colecție de metode și jocuri.”
„Mulțumesc foarte mult pentru inițiativa de a ne îmbunătăți abilitățile pedagogice. Pentru că nu am avut multă experiență de interacțiune cu copiii mai mari, am simțit lipsa unor astfel de informații. Încă o dată De-a Arhitectura se dovedește a fi un grup super bine organizat și care face eforturi continue pentru a ne face munca mai ușoară și a reuși să interacționăm cât mai bine cu copiii.” – ne-a transmis arh. îndrumător Mădălina Râmniceanu.
„Am intrat pentru prima dată în contact cu informații despre tehnici și modalități practice de a atinge obiective importante în atelierele De-a arhitectura: gestionarea în ansamblu a clasei, captarea atenției cursanților, realizarea echipelor, obținerea feedback-ului.” – ne-a transmis arh. îndrumător Roxana Penișoara-Pîrvu.
„E dificilă comunicarea online, se pierd idei pe parcursul discuțiilor, neputând interveni exact la momentul discuției unui punct de interes. Materialul este foarte necesar și binevenit! Cred că voi putea folosi bună parte din resursele practice (și) după ce le pilotez puțin, chiar și acasă pe copiii mei. Și mai cred, după a doua parcurgere a materialului și după atelierul practic, că prima parte a cursului este foarte valoroasă, conține niște principii care, deși poate intuite parțial până acum, merită să devină reguli pentru orice activitate desfășurată de noi cu copiii.” – ne-a transmis arh. îndrumător Cristina Dumitrescu.
„Mi-au plăcut punerea informațiilor în mod sistematic, discutarea pe cazuri din experiența personală care m-au ajutat să înțeleg unde nu am făcut eu bine și ce aș putea încerca data viitoare, împărtășirea experiențelor cu ceilalți și schimbul de idei.” – ne-a transmis arh. îndrumător și coordonator local De-a arhitectura Vest Brîndușa Havași.
„Cel mai mult mi-au placut joculețele, în special cel de energizare de la început, fiindcă m-a și binedispus, dar și exercițiul de autocunoaștere «Blazonul». Ideea de a folosi o minge imaginară pe care să o aruncăm celui căruia urma să ofere feedback-ul m-a adus mai aproape de atmosfera unui atelier față-în-față. Prezentarea unor aplicații folosite pentru învațarea la distanța mi s-a părut foarte utilă.” – ne-a transmis arh. îndrumător și coordonator local De-a arhitectura Sud Aurelia Axente-Stan.
Mulțumim Ordinului Arhitecților din România și sponsorilor Controltech Solutions SRL, Hansen Ergonomics Studio și Zoiss Home Design, celor doi formatori arh. Ioana Rizea și prof. Cristina Pisică pentru tot efortul depus în reorganizarea în online a unei activități clasice, offline, plină de activități fizice, precum și îndrumătorilor și coordonatorilor locali De-a arhitectura a căror deschidere și dorință de învățare pentru a se prezenta cât mai bine în fața celor mici ne-au înseninat ziua.
Text: arh. Ioana Rizea
Editori: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografii: capturi de ecran din cadrul întâlnirii și fotografii din arhiva De-a arhitectura