Atelier De-a arhitectura la Anuala de Arhitectură Bucureşti 2018 şi Premiile copiilor şi ale adolescenţilor

09/07/18 | Atelier, Eveniment, Parteneri

Anul acesta a avut loc a XVI-a ediție a Anualei de Arhitectură din Bucureşti cu tema „De utilitate publică”, eveniment organizat de Ordinul Arhitecților din România (OAR). De-a Arhitectura şi Anuala de Arhitectură Bucureşti au invitat pe 5 iulie 2018 copii şi adolescenţi (5-18 ani) pe terasa Teatrului Național „I. L. Caragiale” (TNB) la un atelier gratuit de desen pornind de la proiectele expuse în Anuală. La final, copiii participanţi la atelier au ales proiectele care au primit „Premiul copiilor” şi „Premiul adolescenţilor” şi au înmânat premiile câştigătorilor la Gala de Premiere a Anualei de Arhitectură București 2018 ce a inaugurat noua terasă a TNB.

Atelierul De-a arhitectura a început la ora 16:00 printre panourile expoziţionale care prezentau proiectele înscrise în cadrul Anualei de Arhitectură. Pentru desenul clădirii preferate copiii au putut explora întreaga expoziție, ocazie cu care am constatat că nu e deloc ușor să-i mulțumești pe toți cei mici, din moment ce unii și-au găsit o favorită tocmai spre cel mai îndepărtat colț al galeriei. Ca să vă faceți o idee, în total au fost peste 250 de lucrări expuse.

Odată găsit proiectul sau imaginea preferată, copiii, cu hârtie format 50×70 în mână şi creioane, carioci şi markere, s-au pus pe treabă. Cei aproximativ 25 de copii au fost împărţiţi în grupe de câte cinci plus un îndrumător și astfel au parcurs secțiunile de arhitectura locuinței, arhitectură civică și corporate, arhitectură, conversie și restaurare. Pardoseala terasei Teatrului Naţional s-a dovedit locul favorit de desen, copii de toate vârstele se puteau întâlni şezând sau întinşi pe întreaga lungime a galeriei. Desene de linie, culori tari, perspective, planuri sau faţade – copiii au abordat tot ce se putea în materie de desen de arhitectură. Vizitatorii Anualei au analizat la fel de mult şi proiectele arhitecţilor, ca şi pe cele ale copiilor, cei din urmă punând un zâmbet pe feţele tuturor.

La finalul atelierului copiii participanţi au avut sarcina de a  juriza lucrările expuse de arhitecţi, de a da buline drept note şi de a-şi motiva alegerea în faţa grupului. Am lucrat pe două grupe de vârstă – elevi de școală primară și gimnaziu și, separat, elevi de liceu.

Au fost multe lucrări de analizat, în jur de 60, dar ochii ageri ai copiilor au știut foarte bine unde merită să se oprească și să lase ce era mai important – bulina colorată ca semn de apreciere.

Rezultatul ne-a uimit, emoționat și convins că intuiția copiilor, inteligența spațială și estetică înnăscute şi educaţia De-a arhitectura fac într-adevăr casă bună împreună.

În alegerea lucrărilor, copiii au ținut cont de următoarele aspecte: creativitatea acestora, dorința de a locui, de a petrece timp în acea clădire, încadrarea în sit/așezarea pe teren și, al patrulea criteriu, cel foarte personal – să își dorească să deseneze construcția.

S-au numărat bulinele, s-au extras finalistele și apoi copiii și-au susținut favoritele pentru a departaja proiectele cu acelaşi punctaj. Și s-a întâmplat ca în viața reală, când o prezentare făcută cu argumente serioase, dar și cu multă pasiune i-a putut convinge și pe ceilalți să-și reconsidere puțin opțiunile și să schimbe ierarhia. A câștigat astfel „Casa de lângă lac” (care avusese cele mai multe aprecieri referitoare la încadrarea în sit și poate de aceea fusese desenată de cei mai mulți dintre copii), detronând „Casa de vacanță de la munte” (ce deținuse cele mai multe buline per total), motivul suprem fiind că prima „se camuflează cu locul”, fiind „prieten al locului/lacului”.

Al doilea grup de copii, elevii de liceu, erau proaspeți absolvenți ai cursului „De-a arhitectura în şcoala mea”. Cum proiectul lor de intervenție în școală fusese unul de amenajare interioară ce trecuse printr-un concurs pentru finanțare, au primit la atelierul Anualei sarcina de a juriza secțiunea „Arhitectură de interior”. Ceea ce un juriu specializat, format din arhitecți, avusese de evaluat pe îndelete în zilele premergătoare Galei, elevii au parcurs și notat în două ore.

În total 80 de amenajări interioare au fost apreciate în tabele pe patru criterii: inovație, creativitate, încadrare în program, sustenabilitate. Îndrumătorul a răspuns întrebărilor copiilor și a participat la notare, dar notele acestuia au fost doar consultative, nefiind adunate în punctajele finale obținute prin însumarea celor date de fiecare elev participant.

Cu o pauză la jumătatea lucrărilor, pentru reîncărcarea bateriilor şi focalizarea atenției, adolescenţii au reușit să parcurgă și să noteze toate lucrările secțiunii. Punctajele copiilor pentru fiecare lucrare în parte au avut de cele mai multe ori diferențe semnificative, astfel încât doar două au obținut punctaj egal, aproape de maximul posibil. Cele două lucrări au fost foarte diferite ca esență: o amenajare de restaurant japonez, simplu și integrat în sit, și un showroom de finisaje, cu geometrii ca de navă spațială. Elevii au consultat atunci și notele îndrumătorului (mari și ele), au revăzut lucrările și au decis, pentru firescul amenajării și pentru dorința de a merge acolo într-o zi, să acorde „Premiul adolescenţilor” restaurantului japonez EDO Garden.

Cu misiunile încheiate, copiii s-au mai plimbat prin expoziție sau pe terasa Naționalului până când locul s-a umplut de arhitecți și Gala de Premiere a Anualei de Arhitectură 2018 a început. Am reținut alături de noi câte un reprezentant al copiilor și unul al adolescenților, care, după decernarea primelor premii ale Anualei, au urcat pe scenă alături de arh. Mina Sava, preşedinte Asociaţia De-a Arhitectura, pentru a înmâna și explica în câteva cuvinte laureaților, veritabil emoționați, premiile lor. De asemenea, desenele celor două finaliste de la „Premiul copiilor” au fost înmânate autorilor proiectelor.

Ceva mai târziu a venit și momentul premiilor oficiale, ale juriului format din profesioniști. La categoria Amenajări Interioare, juriul arhitecților le-a dat dreptate adolescenților, exact aceeași lucrare fiind desemnată câștigătoare! Iar la categoria Arhitectura locuinței, juriul arhitecților a acordat premiul lucrării ce se situase pe locul al doilea în clasamentul copiilor.

Dincolo de faptul că noi toți, participanții la atelier, am fost foarte impresionați, am remarcat preferința copiilor pentru lucrările simple, clare, ușor de citit, de înțeles, de explicat, de schițat, de apropriat. Am rămas cu o concluzie personală – „when in doubt, ask a kid!” [n.r. „când ai îndoieli, întreabă un copil”]

  • Premiul copiilor: Locuinţa de lângă lac, Dâmboviţa, arh. Sultana Creangă
  • Premiul adolescenţilor (elevi de la Colegiul Naţional „Sfântul Sava”, Bucureşti): Restaurant EDO Garden, Bucureşti, arh. Dan Enache, arh. Călin Radu, arh. Anca Ene

Mulţumim îndrumătorilor De-a arhitectura: arh. Aurelia Axente-Stan, arh. Corina Croitoru, arh. Cristina Dumitrescu, arh. Viorica Popescu, arh. Mina Sava şi Anualei de Arhitectură Bucureşti pentru invitaţia de a participa!

Autor text: arh. Cristina Dumitrescu
Editori: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografi: arh. Aurelia Axente-Stan, arh. Monica Popescu