Povestea concursului „De-a arhitectura în camera mea”, ediţia a II-a, lansat de Asociaţia De-a Arhitectura în luna ianuarie 2018, alături de Holcim România, şi care şi-a ales câştigătorul locului I pe 23 iulie 2018, a continuat cu atelierul-concurs organizat pe 20 octombrie 2018, în Bucureşti, pentru desemnarea câştigătorilor locurilor II şi III.
Desfăşurat la OK Center, atelierul-concurs, susţinut de De-a Arhitectura cu ajutorul partenerului AFI Cotroceni, i-a invitat pe copiii din ţară, din clasele a IV-a – a VIII-a, inclusiv pe cei care au luat parte la concursul organizat anterior, dar care nu au fost premiaţi, să îşi realizeze propunerea pentru reamenajarea camerei şi clipul video aferent participării în concurs. Atelierul a fost îndrumat de arhitecţii De-a Arhitectura: Aurelia Axente-Stan, Mădălina Bold, Oana Pavăl şi Ioana Rizea. Oana ne povesteşte cum s-au desfăşurat „ostilităţile” şi cum şi-au reinventat cei mici camerele.
Atelierul-concurs din acest an a fost „mai altfel” decât cel din ediția 2017, în primul rând pentru că participanții au lucrat în echipe părinte-copil. Cei mai tineri membri ai echipelor se apropiau de vârsta adolescenței sau erau chiar la începutul acestei etape, moment în care se petrec schimbări importante în dezvoltarea lor către maturitate: încep să își schimbe preferințele, față de anii anteriori ai copilăriei, să își contureze personalitățile, să știe foarte bine ce le place și ce nu, să se identifice cu anumite lucruri și idei și să se detașeze clar de altele. Adolescenţii şi pre-adolescenţii sunt la vârsta la care pot lua decizii pentru ei înşişi, iar camerele lor, cele în care își petrec majoritatea timpului acasă, trebuie să îi reprezinte și să le ofere posibilități de a-și pune în practică ideile, de a studia, exersa, socializa cu prietenii, etc.
În prima parte a atelierului ne-am cunoscut unii pe ceilalți și am avut ocazia să aflăm, atât noi, cât și părinții, ce își doresc copiii cel mai mult de la camerele lor. Apoi, toți participanții s-au familiarizat cu conținutul Ghidului „De-a arhitectura în camera mea” care le-a folosit ca resursă şi inspiraţie pentru realizare proiectului camerei lor. Însă entuziasmul s-a văzut cu adevărat abia atunci când s-a „dat liber” la ales materiale. Varietatea de culori, texturi, materiale, instrumente de lucru și energia celorlalți colegi au părut a debloca imaginația tuturor, părinții fiind la fel de stimulaţi ca şi colegii mai tineri de echipă. Susținerea și implicarea lor au contribuit cu siguranță la conturarea unor soluții posibil de pus în practică, indiferent de rezultatele concursului şi de câştigarea premiilor.
Propunerile finale au fost dintre cele mai diferite, în urma atelierului copiii realizând filmulețe de prezentare a reamenajărilor gândite pentru camerele lor, filmulețe ce au fost jurizate de către: arh. Claudia Bingöl (Asociaţia De-a Arhitectura), arh. Corina Croitoru (Asociaţia De-a Arhitectura), Alina Cristea (Holcim România), Bogdan Tulbure (Siniat România), Iulia Borsan (AFI Cotroceni), pentru a acorda cele două premii rămase neacordate în prima etapă a concursului „De-a arhitectura în camera mea”. Câştigătoarele locurilor II și III au fost: Teodora Mateescu și Ana-Maria Arwen. Camera Teodorei, câştigătoarea locului II, a exprimat pasiunea ei pentru citit şi bufniţe, în timp ce camera Anei-Maria i-a reflectat pasiunea pentru violoncel, citit, escaladă şi Catan.
Fiecare cameră a avut o idee de bază, un concept, sau chiar două, atunci când camerele au fost împărțite de frați, ca în cazul lui David și Vlad sau al Verei și al lui Peter. Cei care au avut de regândit o cameră pe care o împărţeau, frăţeşte, au știut să își negocieze spațiul neașteptat de bine și chiar să găsească funcțiuni sau obiecte de uz comun, precum mijloacele de separare a spațiului sau televizorul cu două fețe. Cea mai reușită negociere, însă, a fost cea care a dus la acordul părinților de a face schimb de camere cu cei mici, fiindcă a lor era mai mare.
Fie că a fost vorba de concepte clare, ca tema inspirată din Starwars, cea inspirată din natură sau de pasiunile copiilor pentru citit, muzică, bufnițe, etc, fie că era de fapt camera pisicii, în care locuia și Allegra, toți participanții au propus utilizarea spațiului și pe verticală. Patul „suspendat” care permitea utilizarea spațiului de sub el pentru alte activități (teme, socializat cu prietenii, jocuri, TV, spațiu secret, etc.) a fost prezent în aproape toate propunerile (lucru observat şi de unul dintre membrii juriului care a conchis că acesta este trendul anului în materie de camere de copii – în opinia copiilor), iar acolo unde patul nu a fost suspendat a apărut „căsuța din copac”, deci oricum spațiul camerei a fost folosit pe mai multe planuri.
Toate propunerile au fost surprinzător de raționale, din punct de vedere al inventarierii nevoilor copiilor raportat la camerele lor și al manierei de a răspunde la ele, fără a fi doar niște simple exerciții de a identifica ce piese de mobilier sunt necesare, ce vor să păstreze și ce vor să schimbe din camerele lor așa cum sunt ele acum. De exemplu, patul în formă de navă spațială sau biblioteca în formă de copac reflectă pasiunile celor care locuiesc acolo, dar au și funcțiuni clare, plasa-hamac oferă o a doua cameră, dar și acces la cărți, colecția de bufnițe dispuse la vedere reflectă o pasiune, peretele pe care se pot semna și pe care pot scrie mesaje toți prietenii care vin în vizită arată o intenție clară de a păstra vii niște experiențe, etc.
Ne bucurăm mult că părinţii le-au permis copiilor să participe la atelierul-concurs şi au acceptat provocarea noastră de a-i implica pe cei mici în regândirea unui spaţiu care le este destinat. Mulţumim pe această cale şi partenerilor din această a doua ediţie a concursului „De-a arhitectura în camera mea”: Holcim România şi AFI Cotroceni, cât şi voluntarilor care ne-au ajutat la atelier: arh. Teodora Ganea, arh. Daniela Lazăr, arh. Cristina Mihei, urb. Roxana Rusu.
Text: arh. Oana Pavăl
Editor: arh. Monica Popescu
Foto: arh. Ioana Rizea, arh. Cristina Mihei