Voluntarii De-a arhitectura: Timiș-Arad

Continuăm să vă prezentăm voluntarii De-a arhitectura din acest an școlar, de data aceasta mergem în județul Timiș.

Cursul „De-a arhitectura în orașul meu” se predă în anul școlar 2015-2016, în judeţele Timiș şi Arad, ca materie opțională sau extracurriculară, în 20 de clase (17 clase din județul Timiș, 3 clase din județul Arad). Alături de cele 20 de cadre didactice care predau cursul la clasă sunt implicați 16 arhitecți și 10 studenți arhitecți.

Iată ce ne povestește arhitecta Alexandra-Maria Garomfir care predă la clasa a III-a de la Liceul Teoretic „Nikolaus Lenau” din Timișoara alături de doamna învățătoare Gabriela Wolfer.

Sunt voluntar pentru cursul «De-a arhitectura în orașul meu» din 2013, însă doar de trei luni mă identific cu postura de arhitect voluntar, primii doi ani suprapunându-se peste ultimii doi ani de facultate.

Am intrat în program cu deschidere și entuziasm știind că voi avea multe de învățat și că tot procesul îmi va fi ghidat de zâmbetele și mirarea copiilor.

De-a arhitectura în orașul meu

Am descoperit că De-a arhitectura este mai puțin un joc despre arhitectură, este un joc care trezește reacții sănătoase, de uimire și curiozitate, un joc care nu are reguli stricte și care se poate calibra de către binomul arhitect voluntar-învățător pe profilul fiecărei clase în parte.

Joaca De-a arhitectura stimulează creativitatea prin încurajarea unor metode de exprimare liberă și, totodată, pune bazele unor deprinderi responsabile ce vizează raportarea umanului la mediul natural, construit și construibil.

Mă bucur să pot contribui la formarea unor copii și cred că prin acest opțional aceștia se vor raporta diferit la ceea ce îi înconjoară, mai atent și mai responsabil.

Alexandra-Maria Garomfir

Ceea ce mă fascinează constant este modul în care copiii reușesc să acumuleze informații deloc ușoare. Principala satisfacție personală este reușita traducerii acestor informații către elevi. Așadar, pe lângă transmiterea mai departe, către alți copii, a acestor informații atât de necesare pentru viitorul mediului construit, mă face să continui și dorința de a îmbunătăți, de la an, la an, «traducerea».

Anul acesta am bucuria de a îndruma, împreună cu doamna învățătoare Gabriela Wolfer, 20 de elevi din clasa a III-a a Liceului Teoretic «Nikolaus Lenau» din Timișoara. Am optat pentru desfășurarea cursului pe doi ani, ceea ce ne permite să dezvoltăm anumite subiecte pentru care elevii prezintă un interes ridicat.

În cei trei ani în care am ales să fiu voluntar în programul De-a arhitectura, am dezvoltat diverse metode prin care informațiile ajung la elevi, majoritatea pe baza ghidului de curs, dar și independent, intuitiv. Am ajuns să am o galerie consistentă de imagini, din dorința de a apropia unele prezentări de elevi și de mediul în care aceștia se desfășoară. Copiii sunt atrași de diverse lucruri și consider că e necesară prezentarea unor perspective cât mai variate asupra unor subiecte, atât pentru a îmbunătăți conținutul, cât și pentru a avea tot timpul temeni de comparație.

O întâmplare amuzantă s-a consumat pe baza introducerii în prezentarea asociată proporțiilor a unor scheme simple de proporționare a unor logo-uri cunoscute, printre care și logo-ul Apple©. Mizam pe faptul că le va atrage atenția ce se află în spatele unor logo-uri atât de cunoscute lor și se pare că expunerea a avut succes: după oră, părinții îmi povesteau cât de încântați erau copiii de faptul că ei știu ce se află în spatele unor logo-uri pe care le întâlnesc în mod uzual și că simțeau nevoia să împărtășească ceea ce tocmai au aflat: «Mama, tu știi ce se află în spatele logo-ului Apple?» întreba Toma Popovici.

Expedițiile au avut mereu succes și au implicat mai tot timpul un număr mare de voluntari, atât arhitecți care predau acest curs, cât și părinți sau colegi de facultate, cărora le sunt foarte recunoscătoare. În acest an am fost deocamdată într-o singură expediție, în imediata vecinătate a școlii. A fost o expediție exploratorie, în care copiii au experimentat noțiunea de scară și au înțeles foarte repede cum e cu raportarea dimensiunilor proprii la dimensiunile mediului construit.

Mă bucur că am avut ocazia să împărtășesc câte ceva din tot ceea ce înseamnă De-a arhitectura pentru mine și aștept cu nerăbdare cursurile viitoare. Spor în toate!

De-a arhitectura în orașul meu

Coordonatorul voluntarilor De-a arhitectura din zona Timiș-Arad, arhitecta Dana Ardelean, ne dă toate detaliile despre clasele care urmează cursul în acest an școlar.

Clase din Arad care urmează cursul „De-a arhitectura în orașul meu”:

  • Colegiul Național „D. Tichindeal”, Arad: prof. înv. primar Carmen Avram și arh. Diana Dihel
  • Colegiul Național „Elena Ghiba Birta”, Arad: prof. înv. primar  Cristian Szabo și arh.  Amalia Ignuța
  • Colegiul Național „Elena Ghiba Birta”, Arad: prof. înv. primar  Irina Henț și arh. Alexandru Leric

Clase din Timiș care urmează cursul „De-a arhitectura în orașul meu”:

  • Liceul Teoretic „David Voniga”, Giroc, Timiș: prof. înv. primar Georgeta Gina Barna și arh. Ramona Suciu
  • Școala Gimnazială Sînandrei, Sînandrei, Timiș: prof. înv. primar Cristina Paloș și arh. Diana Murariu
  • Colegiul Național Bănățean, Timișoara: prof. înv. primar Iasmina Dăescu și stud. arh. Tiberia Moțoc
  • Liceul „Grigore Moisil”, Timișoara: prof. înv. primar Camelia Soporan și arh. Oana Aneci, stud. arh. Ioana-Floris Barbatei
  • Liceul „Grigore Moisil”, Timișoara: prof. înv. primar Indrieș Mariana și arh. Oana Sârbu
  • Liceul Pedagogic „Carmen Sylva”, Timișoara: prof. înv. primar Elita Dogar și arh. Roxana Boji
  • Liceul Teoretic „Jean Luis Calderon”, Timișoara: prof. înv. primar Ciobanu Eleonora și arh. Dana Ardelean, arh. Ana Ionescu
  • Liceul Teoretic „Nikolaus Lenau”, Timișoara: prof. înv. primar Daniela Malanciuc și arh. Laurențiu Stoian, stud. arh. Cristina Ungur
  • Liceul Teoretic „Nikolaus Lenau”, Timișoara: prof. înv. primar Gabriela Wolfer și arh. Alexandra Garomfir
  • Liceul Teoretic „Nikolaus Lenau”, Timișoara: prof. înv. primar Ghertrude Plettlinger și arh. Lavinia Popa
  • Școala Gimnazială Nr. 6, Timișoara: prof. înv. primar Nicoleta Neculiță și stud. arh. Alexandra Vitan, stud. arh. Alexandra Stan
  • Școala Gimnazială Nr. 16, Timișoara: prof. înv. primar Viorica Biliuță și arh. Roxana Pătrulescu
  • Școala Gimnazială Nr. 24, Timișoara: prof. înv. primar Claudia Kubik și stud. arh. Adriana Ciotau, stud. arh. Ioana Maria Stan
  • Școala Gimnazială Nr. 24, Timișoara: prof. înv. primar Georgeta Novacovici și arh. Andreea Bejenaru (Trașcă)
  • Școala Gimnazială Nr. 25, Timișoara: prof. înv. primar Ramona Borcovici și arh. Roxana Cârjan
  • Școala Gimnazială Nr. 25, Timișoara: prof. înv. primar Simona Romas și arh. Jan Vanko
  • Școala Gimnazială Nr. 30, Timișoara: prof. înv. primar Mirela Scorțescu și stud. arh. Alexandru Todirică, stud. arh. Alexandra Sabo

De-a arhitectura în orașul meu

Save

4