Voluntarii De-a arhitectura: Iași-Bacău-Neamț

Cursul „De-a arhitectura în orașul meu” se predă deja de doi ani în Moldova. Și aici, ca și în multe alte zone din țară, există oameni minunați care au făcut ca programul De-a arhitectura să ajungă la copii în ciuda efortului necesar, uneori străbătând zeci de kilometri în fiecare săptămână. Iată câteva din poveștile acestora.

 width=

Arhitecta Ana-Karyna Dornescu care predă la clasa a III-a B de la Școala Gimnazială „Colonel C. Langa” din comuna Miroslava alături de doamna învățătoare Daniela Mocanu, ne povestește: „Sunt Ana-Karyna Dornescu, am 54 de ani şi sunt arhitectă în Iaşi. Menţionez că de-a lungul carierei m-am specializat şi pe urbanism. Cum am ajuns să fiu arhitectă voluntară în programul De-a arhitectura? Care este povestea? Nu este nici o poveste. Este o realitate şi o necesitate: realitatea că arhitectura este o disciplină care învaţă oamenii să trăiască mai bine ei înşişi, între ei şi în comuniune cu natura şi necesitatea ca oamenii să afle acest lucru şi să profite de el, cât mai curând şi cât mai mult.

 width=

De ce voluntară? Pentru că voluntariatul salvează situaţiile de criză şi a venit şi la noi în ţară vremea voluntariatului asumat. Povestea este: cum s-a ajuns să se pună problema unui astfel de curs opţional pe bază de voluntariat, care nu este singurul curs nou introdus în şcoli, şi este poveste lungă. Alături de opţionalul De-a arhitectura au fost sau încă sunt în derulare, de la clasa zero, până la liceu, o mulţime de alte cursuri, de la Religie, Educaţie civică, Filosofia pentru copii, Educația financiară, Educația pentru societate, Joc şi mişcare, Educaţie pentru prevenirea riscului rutier, Educaţie pentru dezvoltare, Şah, Jazz, până la Educaţie pentru drepturile de proprietate intelectuală, Drepturile omului, Managementul proiectelor, fără a le enumera pe toate.

 width=

M-am angajat să particip ca voluntară la cursul De-a arhitectura pentru că sunt arhitectă, aceasta este meseria şi formaţia mea, asta ştiu eu cel mai bine să fac din cât ştiu şi a venit vremea să împărtăşesc şi la alţii din ceea ce ştiu. La participarea la acest curs îmi este foarte utilă şi formaţia de urbanist. M-am înscris în urmă cu doi ani şi sper să continui şi în anii următori sau cât va fi nevoie, pentru că îmi place cursul, slujesc cu smerenie arhitectura, iubesc copiii şi îmi pasă de oameni, cei de acum şi cei de peste mulţi, mulţi ani înainte de acum încolo.

 width=

 width=

Şi încă ceva: copiii noştri merită tot ce-i mai bun. Sunt dăruiţi cu frumuseţe, inteligenţă, imaginaţie, sinceritate, cinste, încredere şi fiecare are câte un talent. Nu trebuie sub nici o formă dezamăgiţi. Din păcate nu suntem noi, ca  părinţi, ca indivizi, ca dascăli, ca societate, întotdeauna capabili să facem cât ar trebui pentru ei, dar, cu răbdare, cu încăpăţânare, trecând peste obstacole cu stoicism, cu mult suflet, cu multă iubire şi dăruire cât cuprinde, vom izbuti să le fim de folos şi să-i ajutăm să pornească în viaţă de la un nou nivel, superior, formaţi pe multiple planuri şi înarmaţi cu informaţii utile şi temeinice pentru a-şi construi un viitor durabil. Sunt convinsă că acest curs ne face pe toţi mai buni. Sunt dedicată cursului în continuare.

 width=

Iată ce ne spune arhitectul Florin Bodnar, coordonator local De-a arhitectura în zona Moldova și arhitect voluntar alături de doamna învățătoare Sabina Cociorvă la clasa a III-a de la Școala Gimnazială Poieni din comuna Schitu Duca, județul Iaşi: „Anul acesta este al doilea an în care sunt arhitect voluntar în cadrul programului și practic al doilea an de navetă, astfel încât cursul «De-a arhitectura în orașul meu» să  ajungă la câți mai mulți elevi, căci surprinzător în județele Iași și Neamț avem 4 clase din mediu rural. Daca două dintre ele sunt dintr-o comună din zona metropolitană a municipiului Iași, cele din Săbăoani (NT) și Schitu Duca (25km de Iași) au fost surprize plăcute.

 width=

 width=

Înscrierea mea în program a venit fără prea multe ezitări, chiar dacă anul trecut vorbeam de o navetă de 75km la Pașcani, ținând cont că așteptam demult un astfel de program educațional destinat grupei lor de vârstă încă de la primele contacte cu beneficiarii de după absolvirea facultății, când în glumă ne doream să apară chiar și o carte de colorat despre arhitectură, neimaginând-ne posibila apariție a unui program dedicat. Neavând niciun fel de experiență didactică anterioară, iar răbdarea nefiind unul din punctele mele forte, am crezut că voi avea nevoie de o perioadă de acomodare. Din fericire nu a fost deloc așa, copiii reușind aproape de fiecare dată să mă surprindă și să îmi confirme că fiecare este unic în felul său și că merită o șansă indiferent de mediul din care provine.

În cei aproape 2 ani am realizat că elevii își doresc un mod interactiv de învățare, atâta timp cât de fiecare dată am reușit să dezmorțesc elevii prin activitățile practice de la curs, iar expedițiile s-au demonstrat a fi explozii de energie.

 width=

Arhitecta Anca Brândușescu predă la clasa a III-a de la Liceul Teoretic Waldorf din Iași alături de doamna învățătoare Elena Popa. Iată ce are echipa de spus.

Optionalul De-a arhitectura realizat la clasa a III-a din cadrul Liceului Teoretic Waldorf reprezintă o nouă provocare pentru copii în îmbogăţirea sferei de cunoaştere, simţire şi voinţă. Doamna arhitect Anca Brânduşescu vine în întâmpinarea nevoilor copiilor determinându-i prin activităţile propuse să descopere tainele arhitecturii în realitatea care îi înconjoară. Temele propuse la orele de arhitectură  reprezintă situaţii de învăţare bazate pe activităţi practice, expediţii tematice, jocuri de rol, exerciţii, având ca scop cultivarea unei atitudini critice faţă de lumea înconjurătoarea şi dezvoltarea unui echilibru și simţ estetic în vederea armonizării cu aceasta.” – prof. înv. primar Elena Popa

 width=

Anca ne spune povestea sa: „Cât despre mica povestioară, în ceea ce mă privește pot spune că am intrat în acest proiect la invitația domnului arhitect Dragoș Ciolacu, dar meritul cel mai mare îl aveți dumneavoastră [n.r. Florin Bodnar], pentru că ați insistat pentru participare, deși aveam oarecare ezitări din cauza programului meu de lucru foarte aglomerat.

În cadrul participării la cursul de formare alături de cadrele didactice am avut plăcerea să o cunosc pe doamna învățătoare Elena Popa cu care am rezonat imediat și am decis împreună să colaborăm în acest proiect nou pentru amândouă. Pentru mine a fost o provocare în plus sistemul Waldorf, deoarece predarea programei De-a arhitectura a trebuit armonizată cu epocile specifice, dar ne-am descurcat, mai ales că am optat pentru predarea pe doi ani de zile.

Deși am avut la început emoții mari, dat fiind că nu am experiență profesională în sistemul de învățământ, copiii s-au declarat foarte încântați de noul opțional și se pare că abia așteaptă întâlnirea noastră bisăptămânală. Cel mai mult i-au provocat orele cu experiențe practice, așa încât am încercat să adaptez predarea noțiunilor împletind-o cu elemente practice și exemple concrete.

 width=

Am realizat de curând și o expediție pe Ștefan cel Mare unde am încercat să creăm un traseu istoric, punctat de repere arhitecturale: Biserica Trei Ierarhi, Palatul Roznovanu, Catedrala Mitropolitană și Teatru Național. Deși în timpul expediției a părut greu să le păstrăm concentrarea, se pare că totuși le-am captat interesul, așa încât la ora următoare am primit mape de lucrări foarte consistente cu desene de mână ale obiectivelor vizitate, însoțite de câteva rânduri despre cele care i-au impresionat cel mai mult.

Sperăm să revină vremea caldă așa încât să putem face un nou traseu, de astă dată în afara Iașului, pentru a putea arunca o privire de ansamblu asupra orașului ca întreg, în contextul mediului construit… pe scurt, să aplicăm practic noțiunile învățate.

 width=

„De-a arhitectura în orașul meu” în Moldova în anul 2015-2016 număra 11 clase dintre care 6 clase noi față de 2014-2015, iar 5 sunt în anul doi al cursului. Dacă ar fi să le organizăm pe județe, Iași este prezent cu 7 clase, Neamț și Bacău cu câte 2 clase:

Clase din județul Iași care urmează cursul „De-a arhitectura în orașul meu”:

Școala Gimnazială „Colonel C. Langa”, comuna Miroslava: prof. înv. primar Daniela Mocanu și arh. Ana-Karyna Dornescu; prof. înv. primar Marcela Sîrbulescu și arh. Carmina Constanța Gheorghiță
Liceul Teoretic Waldorf, Iași: prof. înv. primar Elena Popa și arh. Anca Brândușescu; prof. înv. primar Irina Minca și arh. Roxana-Elena Struț-Ștefanovici
Şcoala „Varlaam Mitropolitul”, Iași: prof. înv. primar Maria Anton și arh. Alex Boariu; prof. înv. primar Simona Marinică și arh. Simona Tică
Școala Gimnazială Poieni, comuna Schitu Duca: prof. înv. primar Sabina Cociorvă și arh. Florin Bodnar

Clase din județul Neamț care urmează cursul „De-a arhitectura în orașul meu”:

Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”, comuna Săbăoani: prof. înv. primar Ștefania Cecilia Cobzaru
Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, Roman: prof. înv. primar Maria Levarda și arh. Andreea Cătălina Dănila

Clase din județul Bacău care urmează cursul „De-a arhitectura în orașul meu”:

Colegiul Național „Ferdinand I”, Bacău: prof. înv. primar Maria Ojog și arh. Andra Stan
Școala Nr. 18 „Spiru Haret”, Bacău: prof. înv. primar Gabriela Veliche și arh. Ion Neculcea

3