Voluntarii De-a arhitectura: București-Muntenia

Cursul „De-a arhitectura în orașul meu” s-a lansat în anul școlar 2012-2013, anul pilot, și a fost implementat în 7 clase din București. Numărul claselor ce optează pentru acest curs crește în fiecare an. Acum, în anul școlar 2015-2016, în zona București-Muntenia (București și județele Argeș, Dolj, Ilfov, Olt și Prahova) cursul a fost ales ca materie opțională sau extracurriculară de 30 de clase (22 clase din capitală, 3 clase în Argeș și câte o clasă în celelalte județe).

Alături de cele 32 de cadre didactice care păstoresc clasele din program sunt implicați 38 de arhitecți, urbaniști, peisagiști și ingineri. Este important de menționat că din cei 38, 17 dintre ei sunt în al doilea an de predare ca voluntari De-a arhitectura, iar 5 au deja 3 ani experiență.

Acest lucru ne face să credem că ne mișcăm într-o direcție bună, că oameni frumoși cred în noi și aleg cursul la clasă din ce în ce mai mulți an de an, iar colegii arhitecți sunt alături de noi ca voluntari și se prezintă săptămânal în fața copiilor, rupându-și din timpul liber.

Toate acestea sunt esențiale pentru continuarea activităților pe care echipa De-a arhitectura și le-a propus. În acest sens, anul acesta vrem să vă prezentăm mai îndeaproape colegii care fac posibile toate aceste lucruri. Luna aceasta am început prin a discuta cu câțiva voluntari din București, două tinere surori arhitecte și un tânăr arhitect, care s-au hotărât să fie voluntari pentru prima oară în cadrul De-a arhitectura.

Iată ce ne povestesc arhitecta Cristina Caragheorgheopol și arhitectul Tudor Iacob care predau la clasa a III-a din Școala Gimnazială „Mircea Sântimbreanu” din București alături de doamna învățătoare Irina Bludofschi.

Cristina Caragheorgheopol

Știam despre activitatea De-a arhitectura încă din facultate, dar motivația reală a venit odată cu intrarea în program a  unei foste colege de birou şi de facultate care, povestind câte puțin despre experiența ei ca îndrumător, mi-a atras atenția!

A urmat momentul în care mi-am dat seama cât de important este acest program pentru societatea în care trăim. Mi-am dat seama că acesta are un rol extrem de important în familiarizarea oamenilor cu niște noțiuni de bază legate nu numai de arhitectură, ci şi de comunitate şi de responsabilitate în cadrul unui oraș. Aşa că decizia de a intra în familia îndrumătorilor a venit fără nici o ezitare, urmând doar să aştept înscrierile.

Prin urmare m-am alăturat echipei, împreună cu încă doi prieteni apropiaţi care au împărtăşit aceeaşi nevoie de a se implica într-o activitate capabilă să aducă un plus de calitate vieţii noastre, ca locuitori ai oraşului şi ca arhitecţi. Andreea Caragheorgheopol este sora mea geamănă şi este îndrumătoare la Școala Gimnazială Nr. 131, în timp ce Tudor Iacob este, alături de mine, îndrumător la Școala Gimnazială „Mircea Sântimbreanu”.

Andreea Caragheorgheopol, Cristina Caragheorgheopol

Odată cu participarea la training am cunoscut-o şi pe doamna învățătoare alături de care urma să pregătim ora De-a arhitectura pentru clasa a III-a, o doamnă învățătoare deschisă, receptivă şi capabilă să coordoneze o clasă de 30 de elevi.

Experiența mea de îndrumător de până acum am împărțit-o pe tot parcursul cu colegul meu, arhitectul Tudor Iacob. Împreună susținem fiecare lecție pe care o pregătim în prealabil astfel încât fiecare din noi să ajungă să comunice cu cei mici, lucru care, de altfel, ne şi ajută foarte mult. Este esențial, dar şi foarte greu în acelaşi timp, să captezi atenția totală a 30 de copii. Fiind doi avem un oarecare avantaj pentru că putem să alternăm: spre exemplu pe parcursul unei prezentări, pentru a o face mai dinamică, intervenim fiecare cu explicaţii. 

În ceea ce priveşte aplicaţiile practice, copiii sunt extrem de receptivi şi creativi, iar când vine vorba de omuleţul LEGO© lucurile devin cu adevărat palpitante. Din fericire doamna învăţătoare este tot timpul alături de noi şi ne ajută să susţinem ora în linişte şi ordine (pe cât de liniştiţi şi ordonaţi pot să fie nişte copii de 9-10 ani 🙂). Micuţii sunt deja familiarizaţi cu noţiunea de machetă, ceea ce le-a dat curaj atunci când am mai discutat despre ea în prezentări.

De-a arhitectura în orașul meu

Până acum am fost într-o singură expediţie care a fost primită cu foarte mult entuziasm de către elevi. Puţin sceptici, atât Tudor cât şi eu însămi, ne-am bucurat totuşi, din nou, de faptul că suntem doi. Astfel, am preluat fiecare câte o echipă de 10 elevi şi ne-am aventurat pe străduţe. Pentru a face lucrurile mai amuzante am asociat fiecărei echipe câte o culoare: astfel că Tudor a lucrat cu echipa albastră, doamna învățătoare cu echipa galbenă, iar eu cu cea verde.

Tudor este un coechipier de nădejde pe care mă pot baza şi cu care pot improviza atunci când timpul şi programa ne permit acest lucru. Am observat că este foarte important ca în momentul în care nu reuşim să captăm atenţia copiilor să intervenim cu elemente interactive. Doamna învățătoare este și dânsa atentă şi spontană şi ne ajută să ieşim din impas.

Experienţa mea de până acum este una pe care o recomand cu convingere, absolut oricui (arhitect să fie :)) pentru că este un mod perfect de a-ţi aduce contribuţia la crearea unei noi generaţii, este un mod foarte bun de a relua nişte noţiuni de bază şi o provocare să reuşeşti să le transmiţi mai departe elevilor  şi, nu în ultimul rând, este un exerciţiu excepţional de răbdare şi comunicare cu copiii.”, ne spune Cristina Caragheorgheopol.

Tudor Iacob

Colegul Cristinei, arhitectul voluntar Tudor Iacob, ne povestește: „La sfârșitul anului trecut eram într-o perioadă în care voiam să fac lucruri noi, să am exepriențe noi și, nu după mult timp, am aflat de la o prietenă că este arhitect îndrumător în programul De-a arhitectura și că le predă copiilor lucruri despre arhitectură. La început am fost reticent, dar până la urmă m-am înscris și așa a început povestea asta. Am participat la un training de pregătire unde mi-am dat seama că e nevoie de acest program pentru că ajută oamenii să conștientizeze cu mai multă ușurință rolul pe care îl au ei în dezvoltarea mediului construit.

Experința în cadrul orei De-a arhitectura este cel puțin interesantă. Copiii sunt foarte receptivi la informațiile oferite, dar se și plictisesc repede așa că trebuie să le captezi atenția cu diferite lucruri practice și jocuri, pe care le îndrăgesc foarte mult. Au o imaginație foarte bogată și asta este bine. Însă provocarea mea este în a-i lăsa să-și folosească imaginația, dar în același timp să-i ghidez spre o înțelegere a mediului construit și o conștientizare a faptului că și ei contribuie la formarea acestuia, nu doar arhitecții. În acest sens mă ajută Cristina, coechipiera mea, care vine cu idei noi şi completări de fiecare dată și preia prezentarea dacă mă aflu în dificultate. Doamna învățătoare este foarte deschisă la această exeperiență și ne susține în toate metodele pe care le propunem, și ne ajuă mult şi faptul că își cunoaște clasa foarte bine.

În concluzie este o experiență interesantă și sunt recunoscător că pot participa la acest program.

Andreea Caragheorgheopol

Sora Cristinei, arhitecta de interior Andreea Caragheorgheopol care predă „De-a arhitectura în orașul meu” la clasa a IV-a la Școala Gimnazială Nr. 131 alături de doamna învățătoare Anca Malea, ne împărtășește motivația ei de a deveni arhitect voluntar în programul De-a arhitectura: „Când am auzit prima dată despre De-a arhitectura, acum ceva timp, la serile Zeppelin, m-am bucurat enorm, mai ales că în cugetările noastre din timpul facultății am concluzionat că pentru a avea clienți care știu ce să ceară de la un arhitect, care înțeleg și respectă această frumoasă meserie pe care am ales-o împreună cu sora mea, trebuie făcută o educație în acest sens chiar de când «clienții» sunt mici și receptivi.

Și iată că niște oameni faini (vă mulțumesc!) se implică și reușesc să realizeze un proiect foarte bine pus la punct prin care se urmărește fix acest lucru.

Motivația mea pentru a mă implica în acest proiect a fost, pe lângă dorința de a forma copii și de a-mi exersa capacitatea de a le transmite cunoștințele mele despre arhitectură, și dorința de a învăța cum să vorbesc cu ei, cum să le captez atenția și să pot explica ceea ce știu pe înțelesul lor.

Trebuie să recunosc că și hotărarea surorii mele și a prietenului nostru Tudor m-a încurajat să mă înscriu ca și îndrumător, pentru că inițial eram destul de sceptică din cauza timpului care trebuie alocat acestei activități și de care duceam lipsă în acel moment, dar dacă îți dorești ceva cu adevărat îți faci timp! De altfel și training-ul de pregătire m-a motivat foarte mult pentru că am cunoscut-o pe doamna învățătoare Anca Malea de care m-am apropiat imediat, fiind o persoană caldă și foarte încântată și interesată de curs. 

Andreea Caragheorgheopol, Cristina Caragheorgheopol, Tudor Iacob

Problema timpului a fost diminuată și pentru că programa este foarte bine organizată și am ca suport ghidul, prezentarea foto și Caietul elevului, lucruri care fac pregătirea lecțiilor foarte ușoară și eficientă. 

Am parte de suportul doamnei Malea care i-a pregătit de la început pe copii și le-a povestit ce vor face la curs și cât de interesant va fi să lucrăm împreună, ei având deja experiența de a lucra la casa omulețului LEGO© în cadrul Săptămânii Altfel de anul trecut, iar acest lucru cred că a contat foarte mult.

Încă o temere de-a mea – aceea de a mă intimida în momentul prezentării și a pierde atenția elevilor mei – a fost depășită pentru că tot acest suport pus la dispoziție mă face să îmi fie foarte ușor să vorbesc despre ce înseamnă arhitectură, spațiu construit, importanța implicării fiecăruia dintre noi și conștientizarea mediului în care trăim. 

Cursul se desfășoară foarte fluid, iar până acum am reușit să le captez atenția, bineînțeles și cu ajutorul doamnei învățătoare. De exemplu, atunci când am tendința de a folosi termeni de specialitate cu care ei nu sunt încă familiarizați, dânsa intervine cu întrebări și lansează practic un dialog între mine și copii. Este interesant că se ascultă și unii pe alții deși, așa cum este normal la această vârstă, de cele mai multe ori, fiecare dorește ca el să răspundă primul și să arate că știe.

Cred că cel mai concentrat moment din curs este cel din timpul prezentării suportului foto când sunt complet lipiți de ecranul de proiecție. Sunt fascinați de imagini și observă atent cele mai neașteptate detalii, pun întrebări și răspund rapid atunci când eu le adresez o întrebare. Sunt foarte conștienți de niște detalii la care nu mă aștept și asta este farmecul momentului pentru mine. 

De-a arhitectura în orașul meu

Expediția și exercițiile în echipe sunt clar cele mai distractive momente ale cursului, îi antrenează, iar participarea este totală. Sunt energici și creativi, mulți dintre ei având înclinație către desen sau lucru manual – origami – și sunt foarte bucuroși când trebuie să facă ceva practic.

De cele mai multe ori ne-am dori să avem o zi întreagă pentru curs, pentru că elevii sunt foarte curioși și deschiși către activitățile de la curs, își iau în serios temele și încă sunt nerăbdători să vadă ce vom mai face la următoarea oră de arhitectură.  

Cursul este minunat nu doar pentru copii care sunt foarte curioși și mereu interesați de acest domeniu complet nou despre care li se vorbește, dar și pentru învățători și părinți, pentru că devin și ei mai conștienți și mai informați prin simpla implicarea la clasă și respectiv la temele de acasă. 

De-a arhitectura pentru mine este un proiect care îi educă și formează pe toți cei implicați. Este un mod de a evolua”.

De-a arhitectura în orașul meu

Cum menționam la începutul materialului în zona București-Muntenia avem în acest an 30 de clase care urmează cursul De-a arhitectura. Coordonatorul voluntarilor de-a arhitectura din acesta zonă, arhitecta Ioana Rizea, ne dă toate detaliile despre aceste clase.

Clase din București care urmează cursul „De-a arhitectura în orașul meu”:

  • Liceul Greco-Catolic „Timotei Cipariu”, Sector 1: prof. înv. primar Mariana Ghinescu și peisag. Alexandru Mexi
  • Liceul Teoretic Bilingv „Miguel de Cervantes”, Sector 1: prof. înv. primar Valentina Bălșeanu și arh. Corina Maria Scurtu cu arh. Oana Elena Albu
  • Liceul Teoretic „Jean Monnet”, Sector 1: prof. înv. primar Daniela Mariana Chindea și arh. Ana Cosîmbescu cu arh. Mihaela Barnaure; prof. înv. primar Florentina Iorga și arh. Roxana Pintilie
  • Școala Aletheea, Sector 1: prof. înv. primar Magdalena Nicolescu și arh. Claudiu Furnea
  • Școala Gimnazială Nr. 5 „Corneliu Popescu”, Sector 1: prof. înv. primar Magdalena Cojocea, prof. înv. primar Dana Cristina Bălățică și arh. Monica Săbău; prof. înv. primar Cristina Sona și arh. Monica Oană cu ing. Alina Cristea
  • Școala Gimnazială Nr. 17 „Pia Brătianu”, Sector 1: prof. înv. primar Cristina Laura Burlan și arh. Cristina Dumitrescu; prof. înv. primar Ruxandra Pele și arh. Anca Ioana Petre
  • Liceul Teoretic Bilingv „Ita Wegman”, Sector 2: prof. înv. primar Sandra Mustăcescu și arh. Livia Sânpetru
  • Liceul Teoretic „Waldorf”, Sector 2: prof. înv. primar Ana Maria Crețu și arh. Elena Daniela Lazăr
  • Școala Gimnazială „Maria Rosetti”, Sector 2: prof. înv. primar Cristina Merdescu și arh. Oana Pavăl cu arh. Micaela Ruxandra Borborici
  • Școala Gimnazială „Sfântul Silvestru”, Sector 2: prof. înv. primar Cristina Maria Mateescu și arh. Aurelia Iuliana Axente-Stan; prof. înv. primar Nicoleta Morogan și arh. Ioana Rizea; prof. înv. primar Ion Vergu și arh. Oana Coarfă
  • Școala Gimnazială Nr. 194 „Marin Sorescu”, Sector 4: prof. înv. primar Elena Cîmpeanu și arh. Daniela Teodorescu; prof. înv. primar Georgeta Popescu și arh. Mihaela Tomescu cu arh. Adriana Comănici
  • Școala Gimnazială „Luceafărul”, Sector 5: prof. înv. primar Mioara Cristea și arh. Elena Iuliana Brătășanu
  • Școala Gimnazială „Mircea Sântimbreanu”, Sector 5: prof. înv. primar Irina Bludofschi și arh. Cristina Caragheorgheopol cu arh. Tudor Iacob
  • Școala Gimnazială Nr. 131, Sector 5: prof. înv. primar Anca Malea și arh. Andreea Caragheorgheopol
  • Școala Gimnazială „Constantin Brâncuși”, Sector 6: prof. înv. primar Ioana Simona Avrigeanu și arh. Andreea Cornelia Damian; prof. înv. primar Cornelia Bătăuș și arh. Raluca Rugină; prof. înv. primar Irina Rodica Ghinea  și arh. Andreea Cornelia Damian

De-a arhitectura în orașul meu

Clase din județul Argeș care urmează cursul „De-a arhitectura în orașul meu”:

  • Școala Gimnazială „Oprea Iorgulescu”, Câmpulung Muscel: prof. înv. primar Mariana Baruță și arh. Cătălin Șandru
  • Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, Pitești: prof. înv. primar Dana Florescu și arh. Ana-Maria Predescu
  • Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu”, Pitești: prof. înv. primar Emanuela Dicu, prof. înv. primar Florina Stoica și arh. Cristina Merdescu cu arh. Cătălin Șandru

De-a arhitectura în orașul meu

Clase din județul Dolj care urmează cursul „De-a arhitectura în orașul meu”:

  • Școala Primară Terraveda, Craiova: prof. înv. primar Alina Cristuinea și arh. Adela Trif

Clase din județul Ilfov care urmează cursul „De-a arhitectura în orașul meu”:

  • Școala Gimnazială Nr. 1, Comuna Gruiu: prof. înv. primar Ștefana Ilie și arh. Iulia Ciopasiu

De-a arhitectura în orașul meu

Clase din județul Olt care urmează cursul „De-a arhitectura în orașul meu”:

  • Școala Gimnazială Pârscoveni, Comuna Pârscoveni, Olari: prof. înv. primar Liliana Chera și arh. Severică Mitrache

Clase din județul Prahova care urmează cursul „De-a arhitectura în orașul meu”:

  • Școala Gimnazială „Grigore Moisil”, Ploiești: prof. înv. primar Alina Maria Nica și arh. Bogdan Georgescu

De-a arhitectura în orașul meu

De-a arhitectura în orașul meu

 

De-a arhitectura în orașul meu

Save

3