octombrie 24, 2018

ORAŞUL ŞI PROFESIILE MEDIULUI CONSTRUIT

În perioada 20 octombrie – 30 noiembrie 2018 Asociaţia De-a Arhitectura lansează proiectul „Oraşul şi profesiile mediului construit” în parteneriat cu Primăria Municipiului București prin Centrul de Proiecte Educaţionale şi Sportive (PROEDUS) şi Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” (UAUIM) din Bucureşti. Aproximativ 300 de liceeni din Bucureşti, din clasele a IX-a, a X-a şi a XI-a, vor lua parte la o serie de 16 ateliere din sfera dezvoltării urbane şi a mediului construit susţinute de profesionişti din domeniu (arhitecţi şi urbanişti).


Creşterea calităţii vieţii urbane este un deziderat la care trebuie să contribuie, prin colaborare, toţi actorii dezvoltării: administraţia publică locală, mediul de afaceri, mediul educaţional, locuitorii, organizaţiile societăţii civile etc. Este neîndoielnic faptul că tinerii au un potenţial imens de implicare în acest proces şi că, prin intermediul unor activităţi educative non-formale, ei pot acumula cunoştinţe, pot afla despre posibile orientări profesionale şi îşi pot forma atitudini propice ca acest potenţial să se transforme într-o resursă implicată în dezvoltarea urbană echilibrată.

Scopul proiectului „Oraşul şi profesiile mediului construit” este de a trezi interesul şi a focaliza atenţia liceenilor asupra oraşului şi de a oferi metode de lucru testate deja care pot fi ulterior folosite de cadre didactice, de organizaţii non-guvernamentale, de autorităţi publice locale, pentru ca mediul construit să fie obiect de studiu şi reflecţie şi pentru ca perspectiva liceenilor asupra mediului construit să conteze.

Proiectul îşi propune să îmbunătăţească nivelul de înţelegere al tinerilor privind procesul de dezvoltare urbană şi rolul locuitorilor în acest proces, să dezvolte spiritul critic al liceenilor privind mediul construit din Bucureşti şi să ofere informaţii despre profesiile conexe.

Temele atelierelor sunt:

Atelier 1 – „Harta anti-plictiseală”

Autor scenariu educaţional „Urban Up! Mediu construit pentru liceeni”: arh. Corina Croitoru
Adaptare scenariu educaţional „Oraşul şi profesiile mediului construit”: arh. Raluca Trifa

Explicaţii pentru liceeni: În cadrul acestui atelier vei descoperi locuri interesante din Bucureşti, vei înțelege tipurile de conexiuni care se creează între acestea și vei învăța să fii atent şi la nevoile celorlalți locuitori ai orașului.

Explicaţii pentru părinţi, cadre didactice etc.: „Harta antiplictiseală” este un exerciţiu propus elevilor pentru a le stimula creativitatea, memoria vizuală, percepţia spaţială şi comunicarea. Activitatea ȋşi propune să argumenteze ideea că oraşul este format dintr-o sumă de imagini, percepute de locuitorii lui, oraşul este altfel şi altul pentru fiecare dintre ei, dar ȋn acelaşi timp oraşul este un spaţiu ȋn continuă transformare şi mişcare, atât ȋn realitate, cât şi ȋn percepţia noastră. Oraşul fiecăruia dintre noi este alcătuit din secvenţe spaţiale care conţin locuri preferate, imobile reper, amintiri ale unor momente vesele sau triste. Exerciţiul nostru ȋşi propune să ilustreze diversitatea şi dinamica oraşului de la o zonă la alta, preferinţele comune ale elevilor sau, din contră, să sublinieze diferenţa de percepţie de la un elev la altul ȋn anumite situaţii.

Atelier 2 – „Un proiect pentru orașul meu”

Autor scenariu educaţional „Urban Up! Mediu construit pentru liceeni”: arh. urb. Vera Marin
Adaptare scenariu educaţional „Oraşul şi profesiile mediului construit”: arh. urb. Vera Marin

Explicaţii pentru liceeni: În cadrul acestui atelier vei putea propune proiecte utile pentru orașul tău și vei juca rolul de decident care folosește fondurile publice pentru a răspunde nevoilor locuitorilor. Spațiul orașului este ceva concret, care te influențează și pe care îl poți influența. De aceea este important să știi cum să faci acest lucru.

Explicaţii pentru părinţi, cadre didactice etc.: Spațiul orașului este ceva concret, care ne influențează la tot pasul, în orice moment. Dar și noi putem influența spațiul orașului, chiar dacă nu la fel de mult ca pe spațiul propriei locuințe. Cum se transformă orașele noastre? Ce știm despre modul în care se iau deciziile privind proiectele care modifică părți din oraș? La acest atelier, participanții pot propune idei utile jucând rolul cuiva care decide cum se cheltuiesc banii publici, dar pot și evalua ideile propuse de alții prin raportare la un set de necesități ce caracterizează o comunitate urbană.

Atelier 3 – „Orașul viitorului”

Autor scenariu educaţional „Urban Up! Mediu construit pentru liceeni”: arh. Andreea Lipan şi arh. Reinhold Stadler
Adaptare scenariu educaţional „Oraşul şi profesiile mediului construit”: arh. Andreea Lipan

Explicaţii pentru liceeni: În acest atelier vom crea scenarii de evoluție a orașelor în viitor și ne vom gândi la modul cum tehnologia se va integra în viaţa oamenilor! Atelierul cuprinde jocuri, videouri și exerciții practice în care voi, liceenii, puteţi proiecta cu ajutorul facilitatorilor propriile voastre orașe. Nu îți trebuie aptitudini de desen, pentru că noi am creat exercițiile astfel încât orice licean pasionat de tehnologie să poată să-și exprime ideile într-un mod fun și creativ! Nu e nimic complicat și nu e deloc ca la școală! Cei care doresc să urmeze totuși o facultate de arhitectură, urbanism sau design, pot adresa întrebări facilitatorilor și voluntarilor și pot vizita clădirea universităţii de arhitectură din UAUIM la finalul atelierului! 🙂

Explicaţii pentru părinţi, cadre didactice etc.: Atelierul porneşte pe de-o parte de la nevoia de a implica din ce în ce mai mult elevii şi tineretul în dezvoltarea oraşului. Această categorie de vârstă deosebit de importantă pentru societate nu poate beneficia de un oraş modelat pe nevoile ei, ci primeşte un oraş gândit de alţii pentru presupusele lor nevoi. Astfel, rolul atelierului este, pe de-o parte, acela de a motiva elevii să intervină şi să se implice în modelarea mediului urban, şi pe de altă parte să îi ajute să conştientizeze faptul că ei vor fi în viitor responsabil de bunăstarea oraşelor.

Atelier 4 – „Un oraş de apărat”

Autor scenariu educaţional „Urban Up! Mediu construit pentru liceeni”: arh. urb. Claudia Pamfil
Adaptare scenariu educaţional „Oraşul şi profesiile mediului construit”: arh. Dana Milea

Explicaţii pentru liceeni: Trăiți cu el, trăiți în el, îl trăiți în fiecare zi. Într-o dimineață îl antipatizați, într-o altă după-amiază îl admirați, într-o zi vă face să vă simțiți foarte bine, într-alta parcă vă stoarce de orice energie. E și după fiecare colț, dar e și acasă, e și în fiecare clădire, dar și în distanțele parcurse sau în frunze… E tumultos, dar și nostalgic, e și foarte tânăr, dar e și stră-stră-bunic sfătos, e… orașul nostru. Haideți să încercăm împreună să-l înțelegem acuzându-l și apărându-l. Și să-l ajutăm, ca cetățeni sau viitori profesioniști, să ne bucure mai mult.

Explicaţii pentru părinţi, cadre didactice etc.: Prin provocarea liceenilor să găsească argumente de „învinovățire” sau „disculpare” a orașului în privința influenței pe care o are asupra calității vieții locuitorilor, ei vor descoperi aspecte noi legate de serviciile publice, funcțiunile urbane diverse, interesele complexe, etc. Prin argumentare și dezbatere, liceenii vor apela la cunoștințele de logică și își vor îmbunătăți astfel abilitățile de comunicare și susținere (sau contrazicere) a unei opinii. Cu această ocazie, liceenii vor afla și despre rolul diferitelor profesii implicate în dezvoltarea urbană.

Atelierele sunt gratuite și vor fi organizate la final de săptămână, câte 4 în paralel, pe 3-4 noiembrie 2018 şi pe 10-11 noiembrie 2018, la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” (UAUIM) din Bucureşti, în intervalul orar 10:00-15:00.

Mai multe detalii despre ateliere aici.

Ideile activităţilor desfăşurate la atelierele din proiectul „Oraşul şi profesiile mediului construit” se bazează pe scenariile dezvoltate anterior de către Asociaţia De-a Arhitectura în cadrul proiectului „Urban Up! Mediu construit pentru liceeni” realizat în anul 2017 sub egida programului Împreună cu Lidl pentru un viitor mai bun.

Înscrierea la atelier se face completând formularul de înscriere.

Am scris despre proiectul „Oraşul şi profesiile mediului construit” aici:

300 de liceeni vor lua parte la atelierele gratuite De-a arhitectura „Oraşul şi profesiile mediului construit” în parteneriat cu PROEDUS şi UAUIM