Tururi ghidate de arhitectură pentru copii, în Timișoara

În perioada septembrie-octombrie 2017, Ordinul Arhitecților din România Filiala Teritorială Timiș a organizat cea de-a doua ediție a proiectului cultural „Tururi de arhitectură” (TA), în cadrul căruia Asociația De-a Arhitectura este partener alături de: Facultatea de Arhitectură şi Urbanism Timişoara, Asociaţia Prin Banat, Asociația de la patru, Colegiul Național de artă „Ion Vidu”, Universitatea de Vest Timișoara, Primăria Municipiului Timișoara, Consiliul Județean Timiș și compania Holcim.

Proiectul cultural „Tururi de arhitectură” se desfășoară în Timișoara și se adresează publicului larg, urmărind promovarea patrimoniului material și imaterial local, stimularea interesului, reflecția și implicarea conștientă și asumată a cetățenilor în modelarea peisajului urban local. Deoarece atât adulții și tinerii, cât și copiii sunt cetățeni ai orașului în care locuiesc, printre cele opt trasee culturale propuse s-au regăsit două destinate lor: „Călătorie în timp – Joc urban în Elisabetin” pentru copii cu vârsta de 7-8 ani și „Detectivii urbani – Tur pentru copii”, un traseu creat în cadrul primei ediții TA pentru copiii cu vârste cuprinse între 9 și 11 ani.

În cadrul celor două parcurgeri ale traseului cultural „Detectivii urbani – Tur pentru copii, cei 60 de participanți au străbătut zona centrală a orașului, cel mai vechi cartier istoric al Timișoarei, cartierul Cetate și piețele sale, au identificat și au marcat pe hartă fiecare dintre obiectivele descrise de ghidul turului, arh. Roxana Pătrulescu – coordonator al proiectului și voluntar al cursului „De-a arhitectura în orașul meu” și au colecționat o serie de cartoline cu imagini vechi, ce surprind evoluția în timp a clădirilor și spațiilor urbane parcurse în decursul acestei adevărate expediții de explorare urbană.

Turul „Călătorie în timp – Joc urban în Elisabetin” a reunit în Piața Gheorghe Doja, aflată, de data aceasta, în cel mai nou cartier istoric al orașului, cartierul Elisabetin, două grupe a câte 30 de școlari. În prima parte a întâlnirii, ce a durat cca. 2 ore, copiii au aflat detalii necunoscute despre istoria orașului și a arhitecturii sale, despre evoluția spațiului urban în care se aflau, dar și despre apariția și dezvoltarea stilului Art Nouveau, ale cărui elemente decorative se găseau din abundență la nivelul fațadelor imobilelor pe care aceștia le analizau la momentul respectiv. În cea de-a doua parte a expediției, copiii și-au însușit nouțiuni de istorie și arhitectură cu ajutorul unor activități practice și a unei broșuri special create pentru acest tur, asupra căreia aceștia au fost liberi să intervină așa cum au crezut că e potrivit, sub atenta îndrumare a voluntarilor, Laura Herman și Felicia Popovici. Atât ghidul, cât și voluntarii au fost plăcut surprinși de curiozitatea și cunoștințele participanților la tur, dar și de ușurința cu care aceștia s-au orientat în spațiu, folosind harta pusă la dispoziție și reperele construite din jurul lor.

Așa cum spune Laura Herman, asistent în cadrul celei de-a doua ediții a proiectului și voluntar de-a lungul celor două trasee urbane parcurse alături de copii: „Experimentul și creația sunt cele mai naturale stări ale copilăriei, dar și cele mai râvnite abilități din lumea profesională, conservarea lor e vitală. De la Art Nouveau la comori ascunse e doar un pas de imaginație, de la curiozitate la construirea unui oraș mai bun, e doar un exercițiu de înțelegere a contextului urban în care trăim.

Prin parcurgerea acestor trasee culturale, copiii iau astfel parte la o expediție urbană care le este destinată, cu scopul de a-i face să înțeleagă procesele complexe care transformă mediul în care cresc și se dezvoltă, deoarece, pentru a se regăsi în identitatea orașului, e nevoie de un bagaj cultural urban, care poate începe de aici, prin recunoașterea și înțelegerea elementelor cheie ale patrimoniului construit timișorean.

Text: arh. Roxana Pătrulescu
Fotografi: arh. Paula Iftimescu, arh. Oana Preda
Voluntari: Anca Laura Herman, Vlad Marcu, Felicia Popovici

0