Testimoniale „De-a arhitectura MINI”

În loc de cozonac, de sărbători vă împărtăşim gânduri şi opinii culese din pregătirea online pentru cursul „De-a arhitectura MINI” din acest an – o premieră pentru De-a Arhitectura.

Anul acesta, cam prin aprilie, a pornit aventura „De-a arhitectura MINI” – pregătire online. La iniţiativa Asociaţiei şi cu coordonarea Corinei Croitoru, am purces la crearea conţinutului pentru pregătirea online, împreună cu prof. înv. primar Magda Cojocea. Procesul a implicat crearea structurii training-ului, scrierea conţinutului, realizarea clipurilor pentru fiecare capitol în parte, alegerea pozelor, feedback, ajustări şi crearea platformei online. Am avut un grup harnic de colegi care ne-au ajutat şi, împreună, am realizat ce unii dintre voi aţi experimentat, mai deschişi sau mai reticenţi, în vară.

Ca parte a training-ului, participanţii – cadre didactice şi arhitecţi voluntari – au avut de realizat o serie de teme, câte una la fiecare final de capitol. Din aceste teme am spicuit, iar mai jos le împărtăşim cu voi toţi. Cu povestea luuungă a pregătirii online vom reveni la anul.

[n.r. Pentru poze derulaţi către finalul materialului. Chiar dacă săriţi peste unele dintre citate, nu rataţi ilustraţiile şi fotografiile din ultima parte a articolului.]

⌂ Vă rugăm să ne spuneţi dacă acesta este primul curs online la care participaţi. Dacă da, cum vi se pare experienţa până acum? Dacă nu, la ce alte cursuri online aţi mai participat?

Dascălii ne răspund:

Nu sunt la primul curs online. Am mai participat la un curs online de pregătire pentru profesori de matematică. Acolo au fost câteva probleme de conectare; în rest a fost OK!

Acest curs online este net superior pentru că putem accesa platforma oricând avem timp disponibil. – prof. înv. primar Nadia Bârsan, Liceul Teoretic „Ion Barbu”, București

Parcurgerea acestui curs online mi se pare o idee bună, fiind de asemenea entuziasmată în contextul în care este prima dată când particip la o formare de acest fel în mediul virtual. – prof. înv. primar Elena Simona Osalciuc, Școala Gimnazială „Ovid Densuşianu”, Braşov

Sunt încântată să particip la primul meu curs online. Pare provocator. Sunt stângace şi sper ca lipsa mea de experienţă să nu mă împiedice să finalizez această frumoasă propunere.– prof. înv. primar Anca Malea, Școala Gimnazială Nr. 131, București

Este primul curs online la care particip. Îmi place deoarece îl pot parcurge în ritm propriu, este «flexibilă» atât locaţia, cât şi timpul. – prof. înv. primar Elena Luminiţa Varvara, Școala Gimnazială nr. 13, Braşov

Cursul «De-a arhitectura MINI» nu este primul program de formare online pe care l-am urmat până acum. Deşi suntem la început, cred că va fi foarte interesant. Am mai urmat cursurile ICOS, MATEDIDACTICA şi Integrare TIC. – prof. înv. primar Nicoleta Nedelescu, Şcoala Gimnazială „Anastasia Popescu”, București

Este primul curs online la care particip. E grozav că îmi pot organiza singură timpul acordat studiului dar… poate la acordarea certificatelor de absolvire să putem avea o întâlnire «faţă în faţă» şi să facem cunoştinţă cu cei care au făcut posibil acest demers «De-a arhitectura».– prof. înv. primar Cristina Iliescu, Școala Gimnazială „Sfântul Silvestru”, București

Am parcurs  comentariile anterioare și-mi exprim și eu  bucuria de a parcurge un astfel de curs care ne ajută să implementăm un opțional interesant și original.

Eu am am mai participat la multe cursuri online și la altele care presupuneau și platformă de învățare, și în calitate de cursant, și în calitate de formator.

Îmi plac foarte mult cursurile online pentru că îmi permit să le parcurg atunci când am timp și îmi permit să revin asupra conținuturilor ori de câte ori am nevoie. – prof. înv. primar Ana Cioabă, Școala Gimnazială „Decebal”, Craiova, Jud. Dolj

Nu am mai participat la astfel de cursuri. Cred că un curs pe internet este un instrument util în ziua de astăzi pe care să îl foloseşti personalizat. Este mai greu însă dacă nu eşti un utilizator experimentat al calculatorului şi al internetului.– prof. înv. primar Neculai Bâzdâgă, Şcoala Generală „Ştefan Bârsănescu”, Iaşi

Nu am mai participat la alte cursuri online. Mi se pare o modalitate bună de a forma îndrumători deoarece se folosesc mijloacele moderne de comunicaţie pe care ar trebui să ştim să le folosim cât mai bine. Un alt avantaj este faptul că pregătirea se poate face în funcţie de programul zilnic şi se poate reveni de fiecare dată asupra subiectelor care nu s-au înţeles sau care necesită timp suplimentar de pregătire. – prof. înv. primar Călin Găvozdea, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, Sibiu

Susţinerea cursului online este o iniţiativă remarcabilă, asigurându-se astfel o desfăşurare oportună, flexibilă, eficientă. Am mai participat la cursuri online şi găsesc platforma dumneavoastră foarte uşor de utilizat şi materialele foarte bine alese şi structurate. Mă bucur că am această şansă de a participa la formare şi vă mulţumesc. – prof. înv. primar Dorina-Maria Lobonţ, Colegiul Naţional Bănăţean, Timişoara

Arhitecţii ne răspund:

«De-a arhitectura MINI» este primul curs online la care particip şi consider că stucturarea materialelor este intuitivă şi uşor de parcurs. În plus flexibilitatea în alegerea timpului de parcurgere a cursului este un mare avantaj.– arh. Amalia Ţucă

Acesta este primul curs online pe care îl urmez. Până acum sunt foarte încântată de toată platforma cursului! Mă bucur foarte mult de oportunitatea de a urma acest curs. Mulțumiri și felicitări întregii echipe care se ocupă de răspândirea arhitecturii în școli! – arh. Ioana Voicu

Este primul curs online la care particip. Interfața necesită puțină acomodare, dar este foarte bine structurată, la fel ca interactivitatea. Foarte încântat de inserția materialelor video.– arh. Emil Alexandru Ion

Da, este primul curs online. La momentul la care ar fi trebuit să postez această temă, experienţa parcurgerii… mi se părea destul de ANOSTĂ. Acum, spre finalul cursului, cu îngăduinţa şi bunăvoinţa celor care au hotărât prelungirea lui, mi se pare o experienţă INTERESANTĂ, CAPTIVANTĂ, FACILĂ…– arh. Gabriela Moga

Sunt bucuroasă – şi emoţionată – că voi fi parte din programul pe care l-aţi lansat. Pentru mine este prima participare şi într-un program de formare online, şi la «De-a arhitectura MINI», şi primul an de De-a arhitectura de orice fel. Ideea de program online mi se pare excelentă prin prisma faptului că fiecare îşi organizează studiul cum poate, dar (aşa cum mă aşteptam în cazul meu) trebuie să preseze «termenul de predare» ca să mă apuc de teme. Recunosc că am parcurs mai multe capitole deja şi cursul mi se pare foarte bine structurat şi am găsit multe idei foarte bine punctate – chiar din primul capitol, «THE CORE RULES OF NETIQUETTE» – sunt lucruri pe care oricine foloseşte comunicare online ar trebui să le ştie şi nu le-am văzut afişate până acum.– arh. Simona Luzi

Nu am mai participat la cursuri online şi mă bucur tare mult că aţi venit cu această idee. Pe mine mă va ajuta foarte mult cel puţin din perspectiva timpului. Felicitări pentru programul creat!– arh. Daniela Teodorescu

Acesta este primul curs online pe care îl urmez. Se anunță interesant și foarte folositor! Abia aștept să văd ce urmează! Apreciez efortul celor care l-au realizat. Great job!– arh. Andreea-Cristina Marcu

Acesta este primul curs online la care particip. Găsesc organizarea şi parcurgerea materialului uşoară, iar conţinutul amuzant şi acaparant pentru copii. Consider că o să avem o colaborare plăcută şi sper şi fructuoasă, cu noi sugestii pozitive pentru curs.– arh. Violeta Elena Neagu

Cursul «De-a arhitectura MINI» este primul curs online la care particip. 🙂 Principalul plus al acestuia, în comparaţie cu varianta clasică de training/program de formare, este posibilitatea de a-l parcurge în ritmul propriu, de a reveni asupra unor părţi/concepte pe care nu le-ai înţeles, pe care vrei să le aprofundezi sau care ţi-au plăcut în mod special. O altă parte utilă este legătura rapidă cu resursele/ bibliografia – sunt la un click distanţă.” – arh. Mădălina Elena Bold

Este primul curs online la care particip. Mi se pare foarte compact şi clar. Sunt mulţumită că pot parcurge cu mai multă atenţie cursul, având în vedere că mă pot întoarce şi recitii ceea ce nu am înţeles, iar în acelaşi timp, nu se intersectează cu alte activităţi, putând să îl realizez în timpul liber!” – arh. Alina Mihaela Rudei

Este primul curs online la care particip, iar experiența este una foarte interesantă, pentru că simt că pot «lucra» cu informația și îmi pot da pauze de gândire și cercetare.” – arh. Ramona Costea

Am participat în anul 2014 la un curs online organizat de Junior Achievement Romania –  «Start-up program». În cazul acesta, îmi place cum este structurată informaţia, iar înregistrările fac experienţa una foarte plăcută.– arh. Tiberiu Teodor Stanciu

Dacă Duolingo se consideră un curs online, aş putea spune că am participat. Mi-am îmbunătăţit considerabil cunoştinţele de limbă olandeză ?.

Experienţa de până acum cu cursul online De-a arhitectura mi s-a părut pozitivă. Nu mă aşteptam să fie atât de complex cursul. Deşi la început am fost neîncrezător, aş putea spune că mi-a plăcut mai mult decât cursul live de anii trecuţi.” – arh. Zeno Ardelean

Experienţa de referinţă în cursurile online este un curs al lui Dan Ariely de pe Coursera la care m-am înscris doi ani la rând şi l-am parcurs parţial, în ambele dăţi. Deşi mă pasionează foarte mult domeniile respective, nu am reuşit să finalizez cursul, dar totuşi am învăţat foarte multe şi am descoperit o comunitate interesantă. Acesta mi se pare avantajul principal în educaţia online: flexibilitatea şi faptul că fiecare om poate învăţa în ritmul şi stilul propriu. Apoi, ca sugestii, nu am parcurs încă suficient din cursul De-a arhitectura, dar elementul care ajută foarte mult la asimilirea cunoştinţelor în cursul lui Dan Ariely de pe Coursera erau momentele interactive, când filmarea se oprea şi avea de rezolvat o mică problemă care te stimula să pui în practică cunoştinţele abia descoperite. Această unealtă este extrem de folositoare întrucât astfel se sedimentează elementele noi, spre deosebire de evaluări ample (existau şi acestea). De asemenea, partea minunată într-un curs online este că ai mereu toate materialele de studiu la un loc şi poţi să parcurgi selectiv elementele la care ai lacune sau care te-au atras cel mai mult.

Concluzia este că pentru acest subiect, arhitectura, şi mai ales modul de a împărtăşi astfel de cunoştinţe, mediul acesta este ideal.– arh. Ioana Melencu

⌂ Vă rugăm să ne spuneţi de ce credeţi dumneavoastră că este importantă introducerea în curricula şcolară a unui curs de educaţie de arhitectură şi mediu construit pentru copii? Ce beneficii/aspecte negative vedeţi în utilizarea educaţiei nonformale alături de cea fomală? De ce aţi ales să faceţi parte din programul De-a Arhitectura?

Dascălii ne răspund:

Pentru a deveni cetăţeni civilizaţi ai unei ţări, va trebui să învăţăm să construim un mediu curat şi civilizat.” – prof. înv. primar Adriana Nicolae, Şcoala Gimnazială „Herăstrău”, Bucureşti

Introducerea în curricula şcolară a unui curs de educaţie de arhitectură şi mediu construit pentru copii crează oportunitatea punerii în practică a cunoștințelor asimilate la disciplinele din trunchiul comun. Învățarea devine mai ancorată în realitate. Copiii sunt încurajați să devină mai atenți la mediul înconjurător și să se implice activ în viața comunității.– prof. înv. primar Nicoleta Nedelescu, Şcoala Gimnazială „Anastasia Popescu”, Bucureşti

M-am înscris la acest curs din dorinţa de a-mi îmbogăţii cunoştinţele, de a putea facilita copiilor accesul la noţiuni de matematică, dezvoltare personală, cunoaşterea mediului prin intermediul jocului. Construind ceva cu propriile mânuţe, copilul învaţă mult mai uşor. La această vârstă este foarte importantă implicarea directă a copilului în propria formare.

Consider că participarea copiilor la acest opţional va reprezenta pentru ei un moment de bucurie şi entuziasm. Urmărim zi de zi, cu fiecare activitate desfăşurată, dezvoltarea imaginaţiei creatoare a copilului, a gândirii critice, a gustului estetic, a plăcerii de a lucra în echipă.– prof. înv. primar Iuliana Gabriela Smuleac, Școala Gimnazială Nr.195, Bucureşti

Acest curs îmbină foarte bine matematica şi alte discipline, cum ar fi: AVAP, CLR – pentru că elevii povestesc, comunică între ei, colaborează, ŞTIINŢE, UN PIC DE ISTORIE, dar şi DEZVOLTARE PERSONALĂ. Este foarte interesantă programa, lecţiile din acest curs, pentru elevi, cât şi pentru adulţi – părinţi şi profesori. Educaţia formală se contopeşte cu cea nonformală și îi asigură elevului o viziune amplă a realităţii pe care o studiază în diverse arii curriculare. Îmi place acest curs pentru că e o provocare, ceva nou, aşa cum şi copiilor mei le captăm atenţia în cadrul orelor de curs cu noi jocuri, poveşti, informaţii, metode, mijloace etc. Avem nevoie de schimbări în educaţie şi aceasta poate fi un pas important către o lume nouă, către un viitor în care elevii noştri se vor regăsi mai bine, se vor adapta mai uşor.– prof. înv. primar Gabriela Andriescu, Școala Gimnazială „Mircea Sântimbreanu”, București

Este foarte importantă! Aici copiii vor avea şansa de a-şi spune opinia, de a veni cu idei, de a-şi susţine punctul de vedere, de a-i asculta pe alţii, de a-şi da frâu liber imaginaţiei. Li se dă şansa de a fi ei înşişi, vor putea să spună ce gândesc fără a le fi frică că greşesc. E important pentru psihicul lor şi pentru creşterea încrederii în sine. În plus, sub îndrumarea unui specialist (arhitect) are şansa să vadă ce se întâmplă cu adevărat în oraşul lui (mă refer la construcţii de blocuri tot mai înghesuite, fără locuri de joacă pentru copii, fără soare, fără parcări, fără spaţii verzi).– prof. înv. primar Nadia Bârsan, Liceul Teoretic „Ion Barbu”, București

Consider că şcoala nu înseamnă doar educaţie formală, de aceea, pe cât posibil, am încercat mereu să aduc, pe lângă disciplinele din orar, ceva nou, acel ceva care stimulează curiozitatea copiilor, creativitatea, care îi scoate din rutina zilnică a lecţiilor. Am ales cursul «De-a arhitectura» pentru că, după părerea mea, prin obiectivele şi conţinuturile sale, se încadrează în mult dorita (dar greu de realizat) abordare transdisciplinară a învăţării. – prof. înv. primar Nicoleta Laura Piroş, Școala Gimnazială Nr. 6 „Iacob Mureşianu”, Braşov

Am ales acest curs pentru elevii mei din clasa întâi după o documentare foarte temeinică pusă la dispoziţie de doamna arhitect alături de care îl voi desfăşura şi care este şi părintele unui copil din clasa mea. Mai mult decât atât, colegele din clasele mai mari au subliniat căştigurile incontestabile pe care le au copiii în urma acestor experienţe didactice. O mostră a acestui curs au putut «savura» cei mici în săptămâna «Şcoala Altfel», în cadrul activităţii «Căsuţa din turtă dulce» organizată împreună cu doamna arhitect.

Personal mi-am propus să adaug acestui curs, în plus faţă de valorile vehiculate şi în prezentările de pe platformă, câteva obiective de educaţie patriotică. Consider oportună această ocazie pentru a sublinia frumuseţea oraşului în care trăim şi pentru a-i impulsiona pe copii să-şi iubească ţara.

M-a atras foarte mult abordarea transdisciplinară a acestui curs, modul de abordare nonformal mi se pare foarte bine adaptat vârstei mici, iar componenta ludică, apropierea de poveste sunt absolut fascinante pentru copii. În acest cadru noi, echipa, nu facem altceva decât să educăm componente abstracte ale gândirii tridimensionale, matematice etc. Minunat!– prof. înv. primar Adina Monica Vira, Școala Gimnazială Nr. 6 „Iacob Mureşianu”, Braşov

M-am înscris la acest curs fiindcă am văzut rezultatele muncii copiilor din clasa colegei mele de şcoală, Loredana Petcu. Am dorit ca şi elevii clasei mele, deşi mai mici, să aibă parte de o asemenea ocazie deosebită de a-şi manifesta creativitatea. Cred că educaţia nonformală poate aduce beneficii foarte mari pe termen lung dezvoltării personalităţii elevilor în ansamblu, dacă este corect proiectată, iar conţinuturile sale vin să completeze armonios obiectivele urmărite prin educaţia formală. Am considerat că, în clasa I, acest opţional se va dovedi un şir de activităţi plăcute şi instructive pentru elevi, un alt fel de a se juca, binevenit după programul încărcat, o modalitate nouă şi necunoscută lor de a-i atrage spre şcoală. Din punct de vedere didactic, manipularea de obiecte, modelajul, le va antrena în plus muşchii mici ai mâinii atât de solicitaţi la scris, lucrul cu culorile le va dezvolta simţul estetic, iar mie-mi va da ocazia să plantez în minţile lor seminţele grijii pentru mediul înconjurător, natural şi construit. – prof. înv. primar Elena-Aurica Balint, Școala Gimnazială nr. 13, Brașov

De ce este importantă introducerea în curricula şcolară a unui curs de educaţie de arhitectură şi mediu construit pentru copii?

Pentru că:

  • elevii învață altfel: learning-by-doing;
  • acest curs se bazează pe povești, iar copiilor le plac poveștile;
  • elevilor le face plăcere să mânuiască obiecte, să-și imagineze, să creeze.

Ce beneficii vedeţi în utilizarea educaţiei nonformale alături de cea formală?

  • elevii se simt întotdeauna mai liberi în nonformal și atunci fac totul de/cu plăcere;
  • este importantă valorificarea cunoștințelor, dar mai ales a competențelor dobândite în nonformal, în educația formală;

Ce aspecte negative vedeţi în utilizarea educaţiei nonformale alături de cea formală?

  • nu am identificat aspecte negative, poate doar că necesită mai mult timp…

De ce aţi ales să faceţi parte din programul De-a Arhitectura?

Pentru că apreciez:

  • seriozitatea și implicarea echipei;
  • suportul logistic și resursele utile puse la dispoziție;
  • schimbarea vizibilă (la copiii din fosta generație, dar și la mine) cu privire la modul în care observ și analizez mediul înconjurător și dinamica acestuia, după un an de «De-a arhitectura în orașul meu»;
  • posibilitatea de a ține ora în tandem cu un arhitect care se implică voluntar.” – înv. primar Carmina Daniela Vakulovski, Liceul „Andrei Mureşanu”, Braşov

Introducerea în curricula şcolară a unui curs de educaţie de arhitectură şi mediu construit pentru copii este importantă pentru că elevii învață prin propria lor acțiune, spiritul de observație, de critică constructivă, se dezvoltă, pot crea diverse lucruri, învață tehnici de realizare a obiectelor. Educaţia nonformală oferă elevilor libertate, ei nu mai sunt presați de calificative, utilizează apoi în activitățile formale ceea ce dobândesc pe parcursul  activităților nonformale – cunoștințe, competențe. Elevii ies din rutină, sunt deschiși, comunică liber. Nu am identificat aspecte negative în utilizarea educației nonformale. Am ales să fac parte din programul De-a arhitectura pentru că am observat interesul copiilor din clasele care au parcurs acest opțional anul trecut în școala noastră, pentru că doresc să ofer elevilor mei accesul la noi domenii de cunoaștere și participarea la ore interesante, active.” – prof. înv. primar Georgeta Florea, Școala Gimnazială „Ovid Densuşianu”, Braşov

Am ales acest curs datorită laturii practicepe care o are, raspunzând nevoii copilului de vârstă școlară mică de a învăța «făcând». Este o provocare de a face altceva și altfel, de a ieși puțin din tradițional. Elevii vor observa, vor asculta și vor construi jucându-se și lăsându-și liberi imaginația.” – prof. înv. primar Cristina Radu, Școala Gimnazială Nr. 16 „Marin Ionescu Dobrogianu”, Constanța

Un astfel de curs este, în primul rând, frumos: e frumos să construiești ceea ce îți imaginezi, e frumos să vezi cât de diferit pot să creeze copiii pornind de la o idee și, cu cât e mai diferit, cu atât e mai frumos.

Este original, pentru că nu știu câți dintre noi, cadrele didactice, ne-am fi gândit să abordăm arhitectura printr-un curs opțional.

Este captivant pentru copii și provocator.

Este foarte util, pentru că poate fi ușor integrat și dezvoltă competențe din cele mai diverse arii curriculare.

Pentru mine este ceva nou!– prof. înv. primar Ana Cioabă, Școala Gimnazială „Decebal”, Craiova, Jud. Dolj

Este importantă introducerea în curricula școlară a acestui curs pentru că orele sunt susținute de cadrul didactic care predă la clasă, asistat de specialistul voluntar; este o metodă nouă, interesantă spre folosul copiilor.

Pentru mine, ca profesor, este o provocare plăcută să particip la acest program. Abia aștept!– prof. înv. primar Daniela-Amby Ostafe, Școala Gimnazială Nr. 131, Bucureşti

Am ales sa fac parte din programul De-a Arhitectura deoarece era o o noutate şi, în acelaşi timp, o provocare. Mi-a plăcut idea de a aplica într-un mod nou cunoştinţele dobândite de copii, de a stimula creativitatea copiilor prin activităţi hands-on, încurajându-i să-şi construiască lumi fantastice pornind de la o poveste şi de a dezvolta abilităţile de colaborare, de comunicarea şi spiritul de echipă. – prof. înv. primar Georgeta Raulea, Școala Gimnazială „Nicolae Iorga”, Sibiu

Se vede cu ochiul liber ce haos este în oraşe în ceea ce priveşte construcţia de blocuri şi case, localităţi în care nu se respectă câteva reguli de bun simţ (despre cele tehnice nu mă pot pronunţa, nefiind din domeniu). Din punctul meu de vedere, aceste construcţii scad standardul de viaţă al unei localităţi. Totul are în fundal o lipsă de educaţie a populaţiei în acest domeniu, iar proiectul «De-a arhitectura» tocmai asta face: educă elevii, care la rândul lor îi influenţează pozitiv pe părinţi, iar la ajungerea copiilor la maturitate va exista un contingent important de cunoscători ai regulilor de construcţie şi de dezvoltare ale localităţilor şi vor deveni o voce care se va face auzită atunci când va fi vorba despre direcţiile de dezvoltare ale localităţilor.

Educaţia non-formală atrage mai mult elevii prin joc, exprimarea opiniilor, creaţii proprii şi în munca mea zilnică încerc să îmbin lecţiile clasice cu activităţi non-formale. Acestea oferă şi şansa unei dezvoltări personale complexe precum şi a cunoaşterii/descoperirii propriei persoane şi identificarea cu unele valori umane şi sociale.

Am ales să fac parte din acest program deoarece am văzut la colegii mei în anii anteriori ce efect pozitiv a avut asupra elevilor, dar şi a cadrelor didactice, şi deoarece îmi doresc să contribui şi eu cât de puţin la îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă în locul în care trăiesc.– prof. înv. primar Călin Găvozdea, Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu”, Sibiu

Totdeauna am considerat, iar experienţa a dovedit-o, că implicarea familiei, ca partener, în actul de educaţie a copiilor este un factor important în creşterea calităţii educaţiei formale, o premisă pentru creşterea performanţelor în învăţare ale elevilor. Din acest considerent, am valorificat toate propunerile părinţilor care au vizat organizarea unor activităţi şcolare sau extraşcolare. O astfel de propunere a venit din partea doamnei Alina Palea, în semestrul al doilea al clasei întâi, cu ocazia consultării cu privire la planificarea activităţilor din cadrul programului «Şcoala altfel». Doamna architect a organizat o activitate cu elevii clasei. La activitate au participat şi alţi părinţi. Interesul deosebit şi implicarea copiilor ne-a determinat să organizăm şi alte activităţi similare. În urma acestor activităţi, doamna architect ne-a povestit lucruri interesante despre acest program, fapt care m-a determinat să candidez pentru selectarea/includerea clasei în programul «De-a Arhitectura». De asemenea, părinţii clasei au apreciat lucrările realizate de copii şi ne-au mărturisit satisfacţia copiilor cu privire la activităţile desfăşurate.– prof. înv. primar Maria Vărgatu, Liceul Pedagogic „Carmen Sylva”, Timişoara

Programa şcolară pentru clasele  primare  «Arte vizuale şi abilităţi practice» pune accentul pe  dezvoltarea gândirii şi pe extinderea posibilităţilor de comunicare interumană prin imagine, folosind trăirea artistică şi contribuind astfel la conturarea profilului de formare al elevului. Introducerea unui curs de arhitectură  ar  acoperi şi mai mult aria de creativitate şi originalitate. Programul De-a arhitectura rămâne pentru mine o provocare la finalul carierei mele de dascăl. – prof. înv. primar Viorica Camburu, Şcoala Gimnazială „Alexandru Ciucurencu”, Tulcea

Arhitecţii ne răspund:

Consider că un curs de arhitectură în școală/grădiniță/liceu este oricând binevenit din mai multe motive: copiii de azi sunt adulții de mâine și aceștia ne oferă o perspectivă cu privire la viitor, pentru că ei îl constituie. În acest sens, consider că trebuie să formăm adulți responsabili și conștienți de conservarea și îmbunătățirea mediului în care trăiesc (acasă/la școală/job/pe stradă/etc.), pentru că încă sunt la vârsta la care mintea le funcționează precum un burete, sunt capabili să absoarbă aproape toate informațiile care li se oferă și, de aceea, rămâne responsabilitatea noastră să îi educăm și creștem frumos.

 Pe lângă educația formală, cea nonformală se conturează în jurul altor aspecte și o consider la fel de importantă precum e și cea formală. Educația nonformală se ocupă de individ, de modul în care el, ca element component al societății, evoluează şi se dedică într-o oarecare măsură acesteia. Un punct slab în ceea ce privește educația nonformală este că nu e prea răspândită în școli și licee în momentul de față, cu toate că este, din punctul meu de vedere, vitală în ceea ce se dorește a fi «un copil interesat de a deveni un adult responsabil.»

Am ales să fac parte din programul dumneavoastră deoarece îmi plac copiii, încă mai am probleme în comunicarea cu ei, totuși. Dar mă încântă ideea că noi, adulții de astăzi, punem o cărămidă în formarea următoarei generații și îmi place că aici, în cadrul acestui program, se pune accentul pe legătura dintre oraș și individ, și mediul construit, antropizat, nu mai este tratat ca un element de legătură dintre diversele destinații.” – stud. arh. Ionela-Teodora Matei

Consider că în urma unui curs depre arhitectură și mediu construit, elevii participanți vor ajunge să înțeleagă o «lecţie» mult mai importantă și mai amplă: comunitatea și responsabilitățile unui membru al acesteia. Un astfel de curs, abordat într-o manieră formală, probabil ar fi devenit încă o corvoadă; în timp ce abordarea «learning by doing» le va stârni imaginația și creativitatea, caracteristici esențiale ale vârstei căreia cursul se adresează.

Cred că pentru schimbări pe termen lung privind calitatea mediului construit, primul pas este educația, acesta fiind principalul motiv al înscrierii mele în programul De-a arhitectura.” – arh. Amalia Tucă

Consider deosebit de importantă raportarea la unele repere identitare solide, iar, din punctul meu de vedere, un curs de educație de arhitectură și mediu construit pentru copii poate fi un parcurs ce poate pune bazele unei dezvoltări bazate pe valori materiale palpabile. Cunoașterea mediului înconjurător, a valorilor arhitecturale de patrimoniu, a nevoilor, dar și a limitărilor, pot conduce la crearea unui sistem propriu de apreciere și de responsabilizare. Nu în ultimul rând, este cursul ce încurajează dezvoltarea creativității, a gândirii logice, a vederii de ansamblu, a cunoașterii orașului în ansamblul lui etc., și toate acestea datorită metodei educației nonformale, educație pe care eu o consider a fi metoda educativă necesară dezvoltării unui adolescent, tânăr și adult echilibrat.

Pasiunea pentru arhitectură, dar și iubirea pentru copii au stat la baza alegerii cursului De-a arhitectura, iar educația nonformală a fost motivul final.– arh. Mihaela Lazăr

Consider că introducerea acestui opțional în școli îi ajută pe copii să-și dezvolte mecanisme de gândire și comportament, deoarece are legătură cu toate celelalte discipline și contribuie foarte frumos la atingerea mai multor competențe (comunicare, sensibilizare și conștientizare culturală). Tehnica de învățare prin activități de tip hands-on care presupune implicarea directă a copiilor (ei dețin astfel controlul procesului de învățare și se pot concentra mult mai ușor fără să se plictisească) reprezintă un mare avantaj. Am ales să mă înscriu la acest program deoarece văd o provocare în faptul că trebuie sa le transmit cu succes unor copii cunoștințe legate de arhitectură, adaugă diversitate vieții mele profesionale și că pot învăța din această experiență cel puțin la fel de mult ca și cei mici.” – arh. Ioana Voicu

Consider că orice om, indiferent de vârstă, are multe beneficii dacă are noțiuni generale despre ce presupune arhitectura, deoarece această disciplină face apel la tot ceea ce ne înconjoară. În general, cred că totul se rezumă la responsabilizare și cred că aceasta e cea mai importantă lecție pe care copiii o au de învățat. Pentru a înțelege noțiunile legate de arhitectură, ei vor exercita și alte abilități care le vor fi necesare pe viitor, legate de comunicare și noțiuni pe care le acumulează la alte discipline. Modul acesta de gândire care îi îndeamnă să folosească informații din bagajul lor pentru a da răspuns unor probleme inedite, pentru ei, le va fi foarte util și poate ajuta la formarea unor oameni cu o capacitate de învățare superioară.

În acest moment nu pot întrevede aspecte negative, doarece cred că elevii vor avea parte de un curs interactiv care îi va ajuta să dobândească noțiuni prin joacă. Din ceea ce am văzut până acum, elevii abia așteaptă această oră și, prin puterea exemplului, putem arăta că se poate oferi o educație riguroasă prin alte metode decât cele deja folosite în școlile noastre.

Motivul principal pentru care am ales să particip la program este că vreau să contribui la un viitor mai bun și cred că acest lucru se poate doar prin educație. O mică piatră la temelia unor oameni nu are cum să le facă vreun deserviciu, din contră, și acolo îmi doresc să fiu.– arh. Ioana Melencu

Am ales să particip la acest curs pentru că am înțeles că poate fi cu adevărat important și, mai mult decât important, el poate să fie foarte relevant în cadrul unei programe școlare. Nu cred că trebuie să subestimăm capacitatea copiilor de a reține ceva, chiar și la clasa 0. Educația nu trebuie să reprezinte doar ce ne amintim, ci și ce am reușit să înțelegem și să simțim la momentul respectiv. Poate că unii văd orice subiect în dreptul căruia se pune cuvântul arhitectură ca ceva foarte tehnic, poate chiar superior, prea complex pentru neinițiați. În sistemul de învățământ românesc am studiat propriu-zis arhitectura abia în facultate. Nici măca

1