Spectacol „Orașul Banaha” la Expoziția De-a arhitectura București

În perioada 3-14 iunie 2019 a avut loc expoziţia de final de an a claselor De-a arhitectura din Bucureşti care au urmat unul dintre programele asociaţiei în anul şcolar 2018-2019. Timp de 12 zile holul Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” a găzduit lucrările elevilor, rodul muncii lor: orașele construite la scara unui omuleț Lego, lumile fantastice descoperite de cei mici în călătoria lor de un an sau doi alături de cele două personaje Grifonel şi Seminţica, precum și propunerile de proiect pentru schimbarea în bine a şcolii lor.

Clasele și-au prezentat proiectele în cadrul a trei sesiuni, în fața părinților, a prietenilor, a cadrelor didactice și a arhitecților îndrumători. Elevii clasei a III-a C ai Școlii Gimnaziale „Ferdinand I” din București, sub îndrumarea arh. Silvia Coman, arh. Elena Roxana-Jipa și a prof. înv. primar Crina Niță, ne-au încântat ca de final cu spectacolul Orașului Banaha.

„A fost odată că niciodată o trupă de 7 cântăreți care nu își mai găseau inspirația pe pământ…” Dacă și voi sunteți curioși de modul în care cântăreții și-au regăsit inspirația, vă invităm să aflați în continuare din povestea spusă de arh. Silvia Coman, arh. Elena-Roxana Jipa și prof. înv. primar Crina Niță.

Anul școlar 2018-2019 ne-a adus o experiență unică, atât nouă, ca arhitecți-voluntari, cât și doamnei prof. înv. primar Crina Niță, cadru didactic al Școlii Gimnaziale „Ferdinand I” din București. În contextul programului „De-a arhitectura în orașul meu”, care s-a desfășurat pe parcursul unui an, curiozitatea și entuziasmul copiilor din clasa a III-a ne-au făcut să realizăm ulterior necesitatea prelungirii acestuia pe doi ani de studiu.

Știam prea bine că cei mici sunt atrași de activitățile de bricolaj, iar dorința lor de a se implica într-un „spectacol” de sfârșit de an, împreună cu necesitatea creării unui obiect care să redea toate noțiunile acumulate, au condus la ideea scenetei cu pălării „Orașul Banaha”.

„A fost odată că niciodată o trupă de 7 cântăreți care nu își mai găseau inspirația pe pământ, așa că într-o bună zi, ajunși într-o pădure cu copaci înalți, au decis să se stabilească în vârful acestora unde aerul era mai proaspăt, natura le era mai aproape și, s-a dovedit apoi, că inspirația venea mai ușor.”

Le-am oferit copiilor acest început și, cu noțiunile despre mediul construit într-o mână, cu uneltele de bricolaj în cealaltă, aceștia au început să-și creeze propria povestioară despre spațiile pe care le reprezentau: locuințe – solo, locuințe pentru instrumentiști, locuințe – cor, fabrică de instrumente, grădini și parcuri, clădiri pentru reguli și ordine sau clădiri pentru educație.

Împărțiți în 7 grupe de câte 4, fiecare copil reprezenta copacul-sprijin pentru fiecare tip de spațiu, cei mici fiind implicați fizic în macheta ce devenea spectacol. Redăm aici un scurt paragraf, transcris din scenariile gândite de cei mici:

„Într-o zi de vară în Orașul Banaha se aflau trei cântăreți care erau petrecăreți. Lor le plăceau mult dulciurile, așa că s-au gândit să contruiască o casă-piñata (Casa-Prietenoasa – îi plăcea să vorbească cu toată lumea din Orașul Banaha, Seriosul – nu prea vorbea cu nimeni, Petrecăreața – nu avea nicio grijă, decât să petreacă).

– Hai să construim o casă-piñata!
– Da, ai dreptate!
– Da, aveți dreptate!

Veni dimineața. Toți se întâlniră unde se construia casa. Casa era colorată deoarece lor le plăceau culorile vii, iar când era petrecerea Orașului Banaha, toți cântau cântecul lui și după aceea începea distracția în casa-piñata.

– La mulți ani Banaha!
– La mulți aaaani! Paaaarty!!!”

Finalul anului școlar pentru clasa a III-a C a Școlii Gimnaziale „Ferdinand I” a fost marcat prin expoziția organizată de Asociația De-a Arhitectura, unde elevii au reușit să-și pună în valoare toate cunoștințele acumulate de-a lungul anului, descoperind fascinați noțiuni despre mediul construit.

Proiectul final, realizat cu multă implicare de copii, a reușit să îmbine perfect elementele învățate în cadrul opționalului prin joc si joacă, teatru, muzică, mișcare, activități plastice și de bricolaj. Copiii au lucrat cu mult drag împreună, și-au stabilit scenariul, rolurile și cum să construiască Orașul Banaha (inspirat de o melodie africană), având ca suport simple pălării de plastic. Ideile au fost așezate pe hârtie, prin desene de proiect pentru fiecare spațiu în parte, alcătuind povești ce argumentau materialele, funcțiunea și modul de construcție al acestora și au ales să prezinte proiectul final sub forma unui spectacol de teatru, muzică și dans.

Cei mici au fost fericiți pentru experiența pe care au avut-o și mândri că au avut părinții alături, dar și un public interesat, răbdător și curios de experimentul lor.

*Profesorii şi voluntarii noştri fac tot posibilul să fotografieze doar copiii ai căror părinţi şi-au dat acordul scris pentru aceasta. Totuşi, dacă dintr-o eroare copilul dumneavoastră apare în vreuna dintre imagini şi nu vă doriţi aceasta, ne puteţi scrie la office [at] de-a-arhitectura [punct] ro şi vom remedia eroarea.

Text: arh. Silvia Coman, arh. Elena-Roxana Jipa, prof. înv. primar Crina Niță
Editori: antropolog Gabriela Anghel
Fotografii: arh. Silvia Coman, arh. Elena-Roxana Jipa, prof. înv. primar Crina Niță

0