„Şcolari în siguranţă”, o altfel de oră de dirigenţie

La finalul lunii aprilie 2019 s-a încheiat, pentru cele 46 de clase înscrise în program, implementarea proiectului „Şcolari în siguranţă”, dezvoltat în anul şcolar 2018-2019 cu sprijinul On Semiconductor. Au fost 3 luni intense, cu provocări, dar şi cu satisfacţii, în care profesorii şi părinţii voluntari implicaţi în proiect au experimentat și au învățat „cot la cot” cu elevii din clasele a VI-a – a VIII-a despre siguranța în caz de dezastre, respectiv incendii şi cutremure. Trei luni de emoții, de jonglat cu noțiuni, de adaptat informații astfel încât să captezi și să menții atenția unor preadolescenți – generația „mutitasking”.

Cum s-au descurcat și cu ce impresii au rămas în urma experienţei cei 100 de elevi din clasele a VI-a – a VII-a ai Liceul Vocațional de Arte Plastice „Hans Mattis-Teutsch” din Brașov, ne-a povestit arh. Ioana Aldea care a implementat proiectul alături de prof. Manuela Zvâc și prof. Cristina Lorincz.

La începutul anului 2019 au ajuns la Liceul Vocațional de Arte Plastice „Hans Mattis-Teutsch” din Brașov 3 pachete educative „Şcolari în siguranţă”. Acestea urmau să fie utilizate în implementarea opţionalului cu acelaşi nume în cadrul orelor de dirigenție, la patru clase de gimnaziu, la inițiativa grupului de diriginți aflat în căutarea unor metode diferite de a-i pregăti pe elevi pentru realitățile vieții.

Design-ul și structura pachetului, gândit sub forma unui joc, cu un set de cartoline cu informații extrem de concise și cu o bibliotecă de imagini care întregește pachetul, ne-au ajutat să ținem o prezentare atractivă a informației, înțeleasă ușor atât de către elevi, cât și de către profesori.

Împreună cu doamna profesoară de modelaj Manuela Zvâc și doamna profesoară de limbă română Cristina Lorincz, ambele diriginte la clasele de gimnaziu ale Liceului Vocațional de Arte „Hans Mattis-Teutch” din Brașov, am implementat ca și arhitect voluntar cursul „Școlari în siguranță”.

După prezentarea subiectului lecției și vizionarea imaginilor, întrebările și curiozitățile copiilor, dar mai ales faptul că cei mai mulți au privit prin prisma propriilor experiențe de viață sau ale apropiaților, ne-au făcut să realizăm că fiecare oră era prea scurtă pentru interesul trezit de subiecte.

Experimentele, expedițiile sau jocurile care întregesc lecțiile, nu doar că i-au pus pe elevi în contexte în care să își exerseze simțul de observație și analiză, ci au dus la descoperiri foarte interesante în ceea ce privește siguranța, mai ales posibilitatea de prevenție a unor accidente în incinta școlii și a curții, cât și pe drumul spre casă, acasă și în spațiile publice.

Cel mai mult m-a bucurat felul în care, cu fiecare discuție avută, elevii au conștientizat pe de o parte faptul că trebuie să fie atenți și să observe în permanență în jurul lor, dar și să fie mai atenți unii cu alții, să se sprijine și să lucreze împreună.

„Părerea mea este dată de reacțiile copiilor, ei sunt beneficiari direcți ai proiectului și cei care pot da mai departe ce au învățat la acest curs. Cu siguranță ceea ce au învățat, situațiile simulate și cercetările făcute, legate de siguranța în școală, i-au făcut mai vigilenți și în afara școlii. Sigur sunt mai conștienți de procedurile care stau la baza evitării unui dezastru, dar și asupra faptului că acestea se pot întâmpla oricând și oricui.

Mi-au plăcut cel mai mult temele interactive, pentru care a fost nevoie de încredere în colegi și de colaborare. Și ei au apreciat aceste lecții mai mult.”, ne-a transmis prof. Manuela Zvâc, una dintre dirigintele cu inițiativă de a le oferi elevilor o altfel de oră de dirigenție.

Și pentru a afla reacțiile beneficiarilor direcți, i-am întrebat și pe ei cum li s-a părut, ce ar fi vrut să afle în plus, care sunt concluziile lor. Iată ce ne-au spus:

  • „Eu aș vrea să mai aflu despre cum să supraviețuim unui dezastru.”, ne-a transmis Cezara Beleaua;
  • „Siguranța este foarte importantă. Acest tip de ore de educație sunt foarte folositoare. Am învățat cât de importantă este siguranța și că oamenii sunt pe primul loc.”, ne-a transmis Alexandra Gutia;
  • „Eu cred că aceste informații ne ajută să salvăm viețile altora și ar putea fi mai multe informații de aceste gen pe care să le știe din ce în ce mai multe persoane. Aș dori mai multe activități pentru a învață și mai multe lucruri despre dezastrele naturale.”, ne-a transmis Hanna Chitea;
  • „Părerea mea este că ar trebui să se facă mai multe ore de acest gen și că ar trebui să existe mai multe obiecte folositoare salvării în caz de pericol. Din punctul meu de vedere un singur extinctor nu este de-ajuns la un singur etaj.” , ne-a transmis Daria Căpățâna;
  • „Părerea mea este că aceste lecții sunt importante deoarece ne învață cum să supraviețuim în cazuri de urgență.” , ne-a transmis Irina Elena Vrabie.

Mulţumim On Semiconductor cu susţinerea căruia pachetele educative „Şcolari în siguranţă” au fost accesibile în şcoli în acest an şcolar, precum şi Ordinului Arhitecţilor din România (OAR) care ne-a ajutat în dezvoltarea materialului şi producerea kit-ului în 2016, alături de suportul primit de la Asociaţia KNX, Danfoss, Scat Sistem, Simbio şi Siniat şi cu resursele mobilizate la Swimathon Bucureşti 2016.

Și, desigur, mulțumim profesorilor care și-au dorit o altfel de oră de dirigenție, părinților care au oferit din timpul lor liber pentru a-i însoți pe copii în această călătorie a siguranței, cât și elevilor care au fost deschiși să învețe lucruri noi și să ducă informația mai departe.

Text: arh. Ioana Aldea
Editori: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografi: prof. Claudia Bodo

0