„Şcolari în siguranţă”: generaţia multitasking

În urma înscrierilor din septembrie-noiembrie 2018, avem în acest moment 46 de clase care implementează pachetele educative „Şcolari în siguranţă” între februarie şi aprilie 2019. Cu sprijinul On Semiconductor, elevii din clasele a VI-a, a VII-a şi a VIII-a sunt ghidaţi, de părinţii voluntari cu profesii relevante pentru proiect (arhitect, inginer, urbanist) şi de profesorul clasei, într-o călătorie extrem de interesantă în care învaţă noţiuni din sfera siguranţei în caz de dezastre, respectiv incendii şi cutremure.

Dornici să aflăm cum se desfăşoară lecţiile şi ce părere au tinerii despre un astfel de demers, am luat legătura cu îndrumătorii clasei a VIII-a C de la Liceul Teoretic Bilingv „Miguel de Cervantes” din Bucureşti care au decis să ne împărtăşească povestea lor.

„Începutul anului şcolar a venit cu câteva provocări pentru copiii noştri, dar şi pentru noi. Când am aflat că doamna dirigintă a înscris clasa în programul «Şcolari în siguranţă», am ezitat un pic. Va fi oare potrivit pentru copiii noştri? Vor fi interesaţi de subiecte? Care vor fi temele şi cum vor fi ele primite de ei? Vom reuşi să îi facem să devină interesaţi de aceste lecţii? Acestea au fost doar câteva dintre întrebările pe care mi le-am pus şi cărora aveam să le gasesc răspuns mult mai târziu.”, ne-a povestit Bogdan Cristian VOICU, inginer, dar mai presus de orice părinte cu copil în clasa a VIII-a C la Liceul Teoretic Bilingv „Miguel de Cervantes” din Bucureşti.

„Orele de dirigenţie sunt întotdeauna o provocare pentru dirigintele unei clase de adolescenţi. Sunt atâtea teme de interes pe care, ca adult, le consideri importante pentru elevi. Uneori, însă, nu se întâmplă ca feedback-ul pe care îl primeşti de la ei să fie cel aşteptat. Când am aflat de acest proiect, m-am gândit imediat că va fi altceva pentru ei şi că îi va provoca, chiar şi pe cei mai reticenţi dintre elevi.

Eu sunt profesor de limba engleză, deci nu puteam să ţin aceste lecţii singură, lecţii care presupun cunoştinţe de specialitate într-un alt domeniu decât cel în care sunt eu pregătită. Mi s-a părut o idee excelentă ca, în cadrul acestui demers, să putem implica şi părinţi şi am fost mai mult decât norocoasă ca trei dintre ei să răspundă pozitiv. Nu numai că au expertiză diferită, dar sunt şi personalităţi diferite, iar acest lucru nu poate fi decât benefic pentru copii.”, ne-a transmis prof. diriginte Laura Tudose, cadrul didactic care a decis să înscrie clasa a VIII-a C în programul „Şcolari în siguranţă”.

Bogdan Cristian VOICU completează povestea şi ne spune cum a resimţit el această experienţă, ce temeri, dar şi ce surprize a avut: „A venit momentul primei lecţii. Aveam emoţii. Mai făcusem astfel de activităţi, dar cu o audienţă ceva mai mare ca vârstă, respectiv cu adulţi care erau şi avizaţi din punct de vedere tehnic, majoritatea fiind ingineri sau personal tehnic. Acum, însă, era altceva: trebuia să menţin atenţia unor adolescenţi care, mai mult sau mai puţin, fac parte din generaţia «Multitasking» [n.r. traducere din engleză: abilitatea de a face mai multe lucruri concomitent]. Cum mă voi prezenta în faţa unor tineri care îşi fac temele în Word, ascultând în acelaşi timp muzică la căşti, în timp ce răspund la un mesaj pe WhatsApp, cu un ochi fiind atenţi la televizor, între câteva mail-uri trimise din telefon? Ar trebui să fie altceva. Ceva ce nu văd şi nu fac în fiecare zi.

Mi-am luat inima în dinţi şi am decis că o abordare mai veselă și mai dinamică ar fi cea mai potrivită şi am ales să fiu mai puţin profesor şi mai mult un personaj care povesteşte din experienţa proprie, cu reacţii surpriză, dar şi care să îi ţină în dialog mai tot timpul. Mi-am utilizat imaginaţia şi cunoştinţele acumulate de-a lungul carierei. A fost o lecţie care a trecut rapid şi pe care, cred eu, ei au apreciat-o. Majoritatea…”

Laura Tudose ne împărtăşeşte cum vede ea desfăşurarea orelor predate de cei trei părinţi (doi ingineri şi un arhitect), prin prisma dirigintelui unei clase a VIII-a, nu chiar cel mai uşor an de studiu din ciclul gimnazial: „Orele de până acum au fost interactive, bine pregătite şi, poate cel mai important, pe placul elevilor. Vorbim despre adolescenţi de clasa a VIII-a care au un program foarte încărcat şi care îşi găsesc de cele mai multe ori refugiu în utilizarea smartphone-ului [n.r. traducere din engleză: telefon mobil]. În cadrul orelor sunt puşi în faţa unor situaţii în care trebuie să gândească şi să vină cu soluţii, în care îşi testează şi cunoştinţele, dar şi imaginaţia. Se vorbeşte despre dezvoltarea gândirii critice la elevi, dar trebuie să recunoaştem că învăţământul românesc este încă restant la acest capitol.”

„Ar trebui să mă opresc un pic şi asupra materialului primit. Acesta este stufos şi sunt convins că ar trebui să fie prezentat mai pe larg. Ar putea fi un curs care să se întindă pe un an, nu doar pe durata a 14 lecţii, având în vedere generozitatea subiectului şi faptul că se pot face zeci de activităţi practice. Cred că ar trebui gândit pe mai multe module, astfel încât să poată fi atinse subiectele mai pe larg, aspectele practice fiind cele care pot aduce valoare suplimentară şi care pot dinamiza aceste ore. Sunt convins că se poate face şi se poate obţine mult mai mult din acest curs şi pe baza acestui material.”, conchide Bogdan Cristian VOICU.

„De cele mai multe ori, când vrem să aflăm o informaţie, căutăm pe Google sau ne uităm la un tutorial pe YouTube, dar iată că sunt situaţii în care doar propriile cunoştinţe şi creativitatea te pot scoate din situaţii dificile. Ele sunt acum ipotetice, dar cu siguranţă vor rămâne întipărite în mintea elevilor și, „as practice makes perfect” [n.r. traducere din engleză: „Repetiţia e mama învăţăturii”], sunt încrezătoare că le vor fi de folos.”, concluzionează Laura Tudose.

Despre cum au primit adolescenţii lecţiile din „Şcolari în siguranţă” ne spune Bogdan Cristian VOICU: „Una peste alta, lecţiile sunt bine primite de majoritatea elevilor. Unii chiar manifestă un interes sporit pe anumite teme din curs şi sunt convins că, până la final, vor rămâne cu multe informaţii, dar şi cu semne de întrebare, ceea ce nu poate decât să mă bucure, căci vor avea teme de cercetare viitoare.

Dacă ei sunt generaţia «Multitasking», de ce nu am fi noi pentru ei generaţia «Sharing Knowledge» [n.r. traducere din engleză: „împartăşire de informaţii”]? Până la urmă, putem să le dăm şi o altfel de informaţie, în afară de cea transmisă genetic. #SharingIsCaring [n.r. traducere din engleză: schimbul de informaţii arată că îţi pasă]”

Mulţumim On Semiconductor cu susţinerea căruia pachetele educative „Şcolari în siguranţă” sunt accesibile în şcoli în acest an şcolar, precum şi Ordinului Arhitecţilor din România (OAR) care ne-a ajutat în dezvoltarea materialului şi producerea kit-ului în 2016, alături de suportul primit de la Asociaţia KNX, Danfoss, Scat Sistem, Simbio şi Siniat şi cu resursele mobilizate la Swimathon Bucureşti 2016.

Text: prof. diriginte Laura Tudose, ing. Bogdan Cristian VOICU
Editori: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografi: prof. diriginte Laura Tudose, ing. Bogdan Cristian VOICU

1