Raport de activitate 2017: cinci ani de educație pentru mediu construit

Anul 2017 a fost anul aniversării a cinci ani de activitate De-a arhitectura. I-am sărbătorit cu prima „Gală a Voluntarilor De-a arhitectura”, voluntari fără de care tot demersul nostru nu ar fi fost posibil. Oameni frumoși, dedicați, care pun suflet în ceea ce fac și care contribuie activ la îmbunătățirea societății în care trăiesc. Oameni care au visuri și aspirații și care s-au hotărât să îi ghideze și pe cei mai mici dintre noi în realizarea visurilor lor.

Ne-am inspirat și am creat un context de dezbatere și împărtăşire de bune practici, organizând o ediție specială „De-a arhitectura TALKS III”, cu invitați din Finlanda, Germania și Japonia. Programul din cadrul conferinţelor „TALKS” a reunit teme precum: „Proiecte care pot inspira schimbări în curriculum”, „Design participativ cu tineri și copii”, „Legătura între practica profesională și proiecte educaționale”, „Activități extra-culrriculare şi dezvoltare personală”, precum şi patru ateliere paralele, în care gazdele şi vorbitorii invitaţi din străinătate au dezvoltat discuţii pe temele abordate în fiecare prezentare a secţiunii anterioare.

Tot în 2017 am inaugurat primele 5 proiecte construite în cadrul programului „De-a arhitectura şcoala mea” în București, am lansat două noi proiecte: „Urban Up! Mediu construit pentru liceeni”, primul proiect de educație urbană pentru liceeni, și „De-a arhitectura în camera mea”, primul proiect de design de interior pentru copii, și am fost invitați să povestim despre programul nostru în mai multe conferințe și evenimente naționale și internaționale.

La Clubul De-a arhitectura am organizat peste 50 de ateliere în mai multe orașe din țară, de care s-au bucurat copii cu vârste cuprinse între 3 și 14 ani. Iar în şcoli am făcut primul kit educativ „Școlari în siguranță” care a ajuns la 1100 de copii de gimanziu. Kit-ul va rămâne în biblioteca școlii, ca resursă pentru cadrele didactice din școală, și se va putea preda la mai multe generații de copii ori de câte ori se doreşte.

Ca în fiecare an, am pregătit o nouă echipă de coordonatori locali, formată din oameni vechi și oameni noi, dedicați, care cred în faptul că educația de mediu construit poate forma cetățeni responsabili și implicați în societate, am continuat seriile de interviuri „Iată cine suntem! Arhitecţii De-a Arhitectura povestesc” şi „Profesioniştii” pentru a învăţa de la cei mai buni dintre noi.

Programele De-a arhitectura pornesc de la educația pentru mediu construit, dar au în subsidiar dezvoltarea de abilități diverse pentru copiii de la clase. Pentru că, dincolo de noțiuni din domeniul arhitecturii, obiectivele asociației sunt: să formeze cetățeni informați, cu voce proprie și capacitate de implicare, să aducă educația de mediu construit în cât mai multe școli din România, să ofere o alternativă la sistemul tradițional de formare, să profite de curiozitatea și avântul celor mici, dar și a celor mai mari pentru a o antrena într-un demers educațional, non-formal, centrat pe nevoile lor și fructificând calitățile lor.

Mulțumim pe această cale tuturor celor care ne-au fost alături și care ne-au sprijinit, care au crezut și cred în educația de mediu construit, celor care s-au implicat direct la clase, celor care au donat, celor care ne-au dat un sfat sau care au dus vorba mai departe, voluntarilor și coordonatorilor.

Mulţumim Ordinului Arhitecţilor din România (OAR) pentru susţinerea şi finanţarea prin Timbrul de Arhitectură a programului cultural De-a arhitectura în 2017.

Și, nu în ultimul rând, mulțumim copiilor de la clase care au întâmpinat cu entuziasm programele noastre. Bucuria lor e cea mai mare răsplată pentru noi și dovada faptului că facem bine ceea ce facem.

Raport de activitate 2017

Autor text: antropolog Gabriela Anghel
Editori: arh. Monica Popescu

0