Platforma online „Şcoala Mea Proiecte” este live

Am lansat platforma online „Şcoala Mea Proiecte” în luna martie 2018 cu sprijinul Holcim România şi al Ordinului Arhitecților din România, partenerul și finanțatorul programului educațional.

Platforma web este o galerie de proiecte realizate prin design participativ, de către elevi de gimnaziu sau liceu, alături de arhitecţi şi profesori, în cadrul programului educațional „De-a arhitectura în şcoala mea”. Primele proiecte prezentate aici aparțin celor doi ani de testări ale cursului, în București și Timișoara (2015-2017). Acestora li se vor alătura în fiecare an noi proiecte realizate în cadrul acestui program educațional.

Am realizat acest site din dorinţa de a împărtăşi din experienţa acumulată pe parcursul derulării cursului pilot, de a aduce în prim plan dorinţele şi ideile elevilor, referitoare la felul în care îşi doresc să arate spaţiile şcolii lor, idei care stau la baza tuturor proiectelor realizate. Mai important decât rezultatul fiecărui proiect în parte, credem că a fost mai valoros procesul de învățare în care au fost implicați elevii. Ei au redescoperit şcoala, şi-au imaginat cum ar dori să arate, au propus soluţii pentru îmbunătăţirea spaţiului în care învaţă, şi-au prezentat ideile în faţa conducerii şcolii, au aflat ce presupune fundraising-ul, şi-au promovat proiectul, atât în mediul online, cât şi în rândul familiei, colegilor şi profesorilor din şcoală, au învăţat ce presupune partea de execuţie a unui proiect, descoperind, astfel, că ei înşişi pot aduce schimbarea în şcoala lor.

În ultima etapă, cea a realizării proiectelor propuse de ei, s-au implicat activ, dar acestea nu ar fi putut fi duse la bun sfârșit fără participarea voluntarilor părinți, profesori, prieteni, arhitecți îndrumători cărora le mulţumim pe această cale.

Vă prezentăm pe scurt modul de utilizare a platformei și sperăm să fie o sursă de inspirație pentru școlile voastre:

Accesați toate proiectele, pentru a vedea întreaga galerie, selectați unul dintre ele și găsiți toate informaţiile legate de acesta: fotografii, localizarea, data realizării, vârsta elevilor, tipul clădirii, funcțiunea proiectului, bugetul, gradul de dificultate, perioada de realizare a intervenției, descrierea lui, autorii, voluntarii, sponsorii și link-uri legate de acesta. Pentru fiecare proiect există posibilitatea de a descărca, gratuit, broşura proiectului.

Pentru a găsi mai ușor un proiect care să se potrivească școlii tale, poți selecta proiectele în funcție de:

  • tipul intervenției:
    • interior – intervenţie realizată într-unul din spaţiile interioare ale şcolii,
    • sau exterior – intervenţie realizată în curtea şcolii.

  • felul clădirii:
    • clădire veche – intervenţiile realizate în astfel de clădiri nu pot fi aplicate exact la fel în cazul altor şcoli, ci trebuie adaptate, în funcţie de dimensiunile şi particularităţile clădirii în care se află.
    • clădire tip – clădire realizată după proiectele standard din anii 1960-1990. În cazul acestor tipuri de şcoli, intervenţia se potriveşte foarte bine la o altă şcoală, realizată după acelaşi tip de proiect. Proiectul poate fi folosit ca atare, nefiind necesare modificări, decât dacă se doreşte acest lucru.
    • clădire nouă – intervenţiile realizate în astfel de clădiri nu pot fi aplicate exact la fel în cazul altor şcoli, ci trebuie adaptate, în funcţie de dimensiunile şi particularităţile clădirii în care se află.

  • buget: mic, mare, mediu. Aceste repere au fost stabilite în raport cu valoarea finanţării pentru proiectele „De-a arhitectura în şcoala mea”, adică în funcţie de suma care s-a cheltuit din bugetul alocat fiecărui proiect, în parte. Bugetele au caracter informativ, putând varia în funcţie de furnizori, finisaje sau manoperă. În cazul şcolilor unde execuţia s-a făcut numai cu voluntari, bugetul afişat se referă doar la achiziţionarea materialelor. În cazul şcolilor unde execuţia s-a făcut cu personal specializat, bugetul include atât materialele, cât şi manopera. Pentru a afla dacă execuţia a fost făcută de voluntari sau nu, verificaţi la secţiunea Credite.

  • grad de dificultate:
    • grad de dificultate mic se referă la faptul că intervenţia poate fi realizată împreună cu elevii, în timpul şcolii, fără să fie perturbate activităţile curente;
    • grad de dificultate mediu se referă la faptul că intervenţia se poate realiza de către personal specializat, dar pot ajuta şi elevii, într-o mare măsură;
    • grad de dificultate mare se referă la faptul că intervenţia nu poate fi realizată doar cu elevii, ci e nevoie de personal specializat, iar realizarea proiectului în timpul şcolii ar putea perturba activităţile curente.

Broșura proiectului se poate descărca gratuit de la Prezentare proiect pdf (download). Aceasta cuprinde: descrierea proiectului, fotografii (situaţie existentă, machetă, afiş de promovare, fotografii din timpul realizării intervenţiei şi de la inaugurarea  proiectului) şi proiectul tehnic (desene şi liste de cantităţi orientative, de materiale sau unelte).

Mulțumim sponsorilor implicați în realizare proiectelor prezentate, fără de care acestea nu ar fi devenit realitate: programul Mobilizăm excelența al Porsche România, derulat prin Fundația Comunitară București, Bachmann România (B), Baumit, Duraziv, Prohouse Nitu, Ecorec-Tim, Integra, Egger, Blum, Häfele, MH Solutions Construct 2015 (TM).

0