„My school can be cool” la final de proiect

Proiect de design participativ rezultat în urma participării la programul educațional „De-a arhitectura în școala mea”, „My school can be cool” s-a desfășurat în perioada septembrie 2019 – noiembrie 2020 la Liceul Teologic Romano-Catolic Gerhardinum din Timișoara. În pofida schimbărilor care au intervenit în acest an, echipa s-a mobilizat și a găsit metode noi de a continua munca începută și de a transforma spațiul în care învață.

Despre toate etapele prin care au trecut elevii clasei a VII-a, ghidați de arh. Dragoș Mircea, diriginte Veronica Bakoș și cu susținerea coordonatorului local, arh. drd. Brîndușa Havași, v-am povestit în detaliu în ultimele luni, aici. Profesor de matematică și fizică, doamna Veronica Bakoș a înscris elevii în program încă din primăvara anului 2019, alături de aceste cuvinte:

„Motivele pentru care am înscris clasa în acest proiect sunt: am doi elevi care doresc să devină arhitecți, elevii au avut în permanență idei inovatoare legate de cum ar trebui să fie școala mai prietenoasă, mai «verde», anumite locuri cum pot fi îmbunătățite și, nu în ultimul rând, mergem la școală zi de zi într-o clădire istorică creată de un renumit arhitect. Conducerea liceului, comunitatea școlii este foarte deschisă ideilor noastre, suntem convinși că orice idee viabilă, realistă, o vom putea pune în practică. Clasa este printre primele generații de elevi de gimnaziu, deci rezultatele acestui proiect ar demonstra încă odată că și ei pot contribui la prestigiul liceului.”

A sosit vremea să vă prezentăm ce am realizat de-a lungul unui întreg an școlar, elevi, profesori, îndrumători arhitecți și peisagiști, colaboratori și voluntari. Toate acestea nu ar fi fost posibile fără finanțarea câștigată în cadrul concursului de proiecte educaționale strategice organizat de Fundația Alber care, alături de sponsorul City of Mara, au înțeles importanța implicării elevilor în îmbunătățirea mediului construit al școlii.

Alături de specialiști și voluntari am trăit bucuria materializării propunerilor noastre, imaginate, analizate, prezentate, votate și testate de-a lungul unui proces de design thinking [1]. Poate că acesta este aspectul cel mai important experimentat în cadrul acestui proiect: să vezi că ideile tale și ale echipei iau formă concretă în curtea școlii.

My school CAN be cool! Depinde de fiecare dintre noi.

Vizitați galeria online de proiecte realizate în școli din toată țara din 2015 până acum! Și tineți aproape! În curând revenim cu ghidul onlineMy school can be cool”!

Mulțumim Liceului Teologic Romano-Catolic Gerhardinum din Timișoara, îndrumătorilor dedicați, ansamblului rezidențial City Of Mara prin Fundația Alber, voluntarilor Adela Pop, Gabriella Nagy, Adriana Cristina Soiliță, Milka Ociocioc, Izabella Cumpan Krausz, Hanna Flavia Csaszar, Agneta Zabava, Adela Danciu, Lavinia Simona Milin, Mirela-Diana Marcu, Marinela Csaszar, Sofia Mircea, Nicolae Stoian, elevilor consecvenți și entuziaști și, nu în ultimul rând, tuturor celor care au crezut și au sprijinit visul elevilor prin implicarea lor.

Text: arh. drd. Brîndușa Havași
Editor: antropolog Gabriela Anghel
Film și montaj: Ovidiu Zimcea
Fotografii: arh. Ovidiu Micșa, arh. Dragoș Mircea și arh. Brîndușa Havași

[1] – Design thinking este o abordare specifică designerilor și arhitecților, care aduce la un loc nevoile oamenilor, posibilitățile tehnologice și viabilitatea economică. Deși nu a fost inventat de grupul IDEO, aceștia au devenit cunoscuți prin aplicarea acestei abordări în rezolvarea problemelor mici și mari.