Lecţia „Materialele şi texturile” din cadrul cursului „De-a arhitectura în oraşul meu”

„De-a arhitectura în orașul meu” este un program educațional ambițios, adresat copiilor cu vârste cuprinse între 9 și 12 ani care își propune să îi facă atenți pe micii utilizatori ai oraşelor la lucrurile care se întâmplă în jurul lor, ajutându-i în același timp să descopere lumea fascinantă a arhitecturii.

Curricula a fost concepută pe o metodă de învățare experiențială, având o structură de tip: OBSERV + ANALIZEZ, CONSTRUIESC + PREZINT. Prin urmare, prima parte a demersului educațional urmărește achiziționarea de informații prin experiența directă a elevilor: expediții în oraș, experiment, joc și prezentări vizuale, iar cea de-a doua este aplicația practică a celor învățate anterior, elevii lucrând împreună la un proiect comun.

În cadrul „Caietului 2: Spațiul și materialitatea” din cursul „De-a arhitectura în oraşul meu”, la „Lecția C2.4 – Materialele și texturile”, elevi din 84 de școli din toată țara au avut ocazia să identifice caracteristicile unui material, să experimenteze şi să utilizeze noțiunea de textură, să identifice şi să înțeleagă influența materialului şi a texturii acestuia asupra atmosferei şi calității spațiului.

Materialele sunt cele care definesc şi compun mediul construit. Unele au rolul de a susține construcția, altele au rolul de a apăra interiorul de condițiile meteo, altele au rol decorativ, pe când altele sunt folosite pur şi simplu pentru a crea o anumită atmosferă.

Copiii au avut ocazia să experimenteze în cadrul acestei lecții senzațiile suscitate de pipăirea și descoperirea materialelor, să identifice mirosul pe care acestea îl aveau, să identifice şi să deosebească materialele naturale de cele artificiale. Împreună cu îndrumătorii profesori şi arhitecţi cei mici au vorbit despre modul în care se păstrează materialele în timp și despre felul în care acestea influențează calitatea unui spațiu. Fie că au stat în sala de clasă, că au luat parte la expediţii în jurul şcolii în cadrul cărora au analizat diferite construcții și materialele din care acestea erau făcute sau că au mers în vizită direct în biroul arhitectului îndrumător, toți copiii au avut posibilitatea de a interacționa cu materialele.

Cristina Dumitrescu, architect îndrumător al programului „De-a arhitectura în oraşul meu”, ne-a povestit cum au întâmpinat lecția despre materiale copiii din Ghermănești, jud. Ilfov, la clasa pe care o păstoreşte alături de prof. înv. primar Brăduța Mateeș, și copiii din Tâncăbești, jud. Ilfov, la clasa prof. înv. primar Mihaela Leuștean.

„Material de surprize, cam așa a fost jocul de-a ghicitul materialelor. «Sacul» era plin, spre bucuria copiilor: erau ascunse acolo multe bucăți de piatră, de lemn sau din metal, dar și mostre de gips carton cu diferite fețe, grosimi și perforații, sau de fibrociment divers finisat.

Copiii, legați la ochi, veneau pe rând la sacul cu mostre și își alegeau câte una, încercând apoi să o ghicească. Își foloseau toate simțurile – în primul rând, desigur, cel tactil, descriind textura, dar și greutatea și temperatura detectată au fost posibile indicii. Auzul nu i-a ajutat foarte mult – au ciocănit ei, dar nu ajuns prea departe, numai lemnul a răspuns aici. Nici mirosul nu i-a sprijinit foarte tare, pentru că materialele noastre aveau unul discret, iar asta a dus la mici confuzii. Piatra, de exemplu, a mirosit «a frig».

Singurul lucru care a ajutat la o concluzie a fost forma particulară, acolo unde a existat – brida de instalații a fost citită corect: «E rece, e neted și… are formă de curcubeu!».

După joc s-au adunat cu toții și au studiat și vizual materialele, ocazie cu care au și învățat câte ceva despre cele mai noi dintre ele, despre proprietățile, rolul și avantajele lor.”

Ruxandra Pop, arhitect îndrumător la clasa a III-a C a Școlii Gimnaziale „Gheorghe Lazăr” din Zalău, jud. Sălaj, alături de prof. înv. primar Alina Pintican, ne-a povestit cum a scos lecția despre materiale în afara clasei, direct în biroul de arhitectură: „Astăzi am reușit să aduc copiii în biroul nostru de arhitectură și, împreună cu colegii mei de birou, arhitecți și ei, le-am arătat mostre de diferite materiale (lemn, piatră, tencuială, cărămidă etc.) și le-am povestit despre fiecare câte puțin și unde le putem folosi. Au atins cu mare curiozitate materialele și le-am pus la dispoziție calculatoarele să se poată «plimba» prin proiectele noastre, realizate în 3D (proiecte care foloseau materialele discutate). Au fost tare încântați de experiență! Ne-am mirat extraordinar de tare, pentru că mulți dintre copii se joacă un joc numit MineCraft, așa că au fost experți în a se roti cu mouse-ul și tastatura prin 3D :))). Am învățat și noi ceva.”

Prof. înv. primar Aura Eftimie, de la Școala Gimnazială „Cocorăștii Mislii”, comuna Cocorăștii Mislii, jud. Prahova, alături de arh. Camelia Radu, ne-a spus cum a fost această experiență pentru elevii clasei a IV-a A:„Le-a plăcut mult expediția cu identificarea/măsurarea clădirilor medii, mici şi mari și lecția cu lumina și umbra, dar și cele din interior, despre rolurile arhitectului, ale urbanistului, ale peisagistului, precum și cele în care au măsurat, au aproximat dimensiunile diferitelor obiecte. S-au întrecut în a descoperi planuri, detalii și perspective pe imaginile prezentate de Camelia. Activitatea s-a întins aproape mereu pe 2 ore de curs (90 de minute), dar părea că nici așa nu ajunge timpul pentru a răspunde tuturor întrebărilor și dorinței fiecăruia de a face, a arăta, a demonstra.”

Ca o concluzie a opționalului „De-a arhitectura în orașul meu” au venit vorbele prof. înv. primar Nicoleta Jora, care predă la clasa a III-a C a Școlii Gimnaziale „Grigore Moisil” din Galați, alături de arh. Alexandru Sescioreanu„Ora De-a arhitectura este preferata noastră. Doar că este prea scurtă. «La Arhitectură ora ar trebui să aibă vreo sută de minute, doamna!» sunt vorbele copiilor. Despre spațiul urban, printr-o activitate pe grupe – Orașul Fericirii, proiectul nostru de final.”

Mulțumim sponsorilor Equitone Facade și Siniat România care în anul şcolar 2018-2019 ne-au susţinut în crearea unui kit de mostre necesare lecţiei „Materialele și texturile” și ne-au sprijinit cu tipărirea Ghidului De-a arhitectura în orașul meu, în 2000 de exemplare. Mulțumim Ordinului Arhitecților din România prin a cărui finanțare am tipărit 620 de exemplare din Ghidul De-a arhitectura în orașul meu în 2019.

*Profesorii şi voluntarii noştri fac tot posibilul să fotografieze doar copiii ai căror părinţi şi-au dat acordul scris pentru aceasta. Totuşi, dacă dintr-o eroare copilul dumneavoastră apare în vreuna dintre imagini şi nu vă doriţi aceasta, ne puteţi scrie la office [at] de-a-arhitectura [punct] ro şi vom remedia eroarea.

Text: antropolog Gabriela Anghel
Editori: arh. Monica Popescu
Fotografi: arh. Cristina Dumitrescu, prof. înv. primar Aura Eftimie, prof. înv. primar Nicoleta Jora, arh. Ruxandra Pop