Invităm colegii arhitecţi, urbanişti, arhitecţi de interior, peisagişti, ingineri şi studenţi arhitecţi să se înscrie ca voluntari

În fiecare an, după înscrierile claselor la cursurile De-a arhitectura, revenim cu invitaţia pentru colegii noştri, arhitecţi, să se înscrie ca voluntari la clasă, alături de cadrul didactic care a ales să participe în programele asociaţiei.

După şase ani de De-a Arhitectura, noi suntem încă pasionaţi şi, din an în an, mai convinşi de efectul benefic pe care îl are această mişcare pe care o introducem în societate. Mizăm pe reverberaţii din ce în ce mai mari şi pe contribuţia sinergică la realizarea unei lumi care să fie pe placul nostru. Am scris pagini întregi despre ce înseamnă participarea ca arhitect voluntar (aici sau aici), avem citate şi mărturii (cum o să puteţi citi şi mai jos, pe scurt) de la foştii voluntari sau de la ahitecţii care continuă ca îndrumători an de an sau chiar de la cei care se înscriu pentru prima oară.

De-a Arhitectura oferă această oportunitate unică de a fi arhitect educator alături de un cadru didactic şi de a preda arhitectura celor mici, începând cu clasele pregătitoare şi până la cele de gimnaziu sau liceu, în funcţie de cursul ales.

Participarea este voluntară, iar înscrierea se face pentru un an şcolar, pentru ca mai apoi să poată fi prelungită pentru următorul an şcolar, şi pentru următorul, şi aşa mai departe. Avem colegi care participă un singur an şi apoi se retrag, fie pentru că nu le mai permite timpul, fie pentru că o experienţă de un an este uneori de-ajuns pentru ei. Avem însă şi voluntari „veterani” care au deja peste trei, patru sau cinci ani de experienţă ca îndrumători.

Voluntarii arhitecţi (şi nu numai, ci şi urbanişti, arhitecţi de interior, peisagişti, ingineri, studenţi arhitecţi etc.) sunt unul dintre „bunurile” cele mai de valoare pe care ni le dorim şi le avem în activităţile noastre. Fiecare dintre aceşti oameni care au fost alături de noi, De-a Arhitectura, dar şi alături de cadrele didactice şi de copiii din program, au avut motivaţia lor, cât se poate de personală, de a participa sau experimenta rolul de arhitect îndrumător voluntar.

Aşadar, invitaţia este deschisă şi în acest an, iar discursul de convingere nu poate fi decât unul personal, care poate sau nu să rezoneze cu cei deschişi sau interesaţi de a lua parte la educaţia celor mici, ai copiilor, ai viitorilor cetăţeni ai satelor şi oraşelor ţării.

Deşi mi-a fost extrem de frică înainte să merg pentru prima oară la clasă şi, recunosc, am stat şi am studiat întreaga zi de dinainte ca să fiu sigură că voi fi capabilă să mă prezint exemplar în faţa celor mici şi a doamnei învăţătoare, experienţa acelei prime zile de îndrumător şi a acelui prim an, va rămâne mereu cu mine. Pe lângă tracul de a vorbi în public, chiar dacă un public minor, dar cât se poate de direct şi critic, în anul de îndrumător De-a arhitectura am depăşit o multitudine de limite pe care le aveam şi pe care nu le depăşisem neapărat în profesia de arhitect de zi cu zi, din simplul motiv că nu m-am confruntat niciodată cu ele. Poziţia de îndrumător implică o mare responsabilitate, pregătire temeinică a fiecărei lecţii, un discurs coerent adaptat beneficiarului din faţa ta.

Copiii te ajută să îţi găseşti vocea, sunt o oglindă foarte clară a ceea ce eşti în acel moment, însă îţi permit să te reclădeşti în ceea ce doreşti să fii, aşa cum îţi permit să îi modelezi pe ei prin materia pe care o predai, în stilul tău propriu. Îţi sunt îndrumători la fel de mult cum le eşti tu şi, în final, rezultatul acestui experiment aduce un plus-valoare tuturor celor implicaţi.

Lăsând deschis discursul motivaţional, fiecare dintre dumneavoastră, dacă decideţi să vă alăturaţi echipei noastre, îşi va crea propria poveste şi motivaţie de a voluntaria la clasă.

Astfel, primul pas pe care trebuie să îl faceţi este să vă informaţi despre cursurile De-a arhitectura şi să decideţi cărui grup de vârstă vreţi să îi fiţi îndrumător. Apoi, puteţi alege cursul care se încadrează în această categorie. Este important să vă informaţi pentru că cele trei cusuri pentru care avem nevoie de îndrumători sunt extrem de diferite în funcţie de vârsta elevilor: „De-a arhitectura mini”, „De-a arhitectura în oraşul meu”, „De-a arhitectura în şcoala mea”.

Anul acesta avem 150 de locuri pentru clasele din întreaga ţară, în zone urbane, dar şi rurale. În echipa De-a arhitectura avem arhitecţi, urbanişti, peisagişti, arhitecţi de interior şi studenţi arhitecţi. Aceştia sunt îndrumători la una sau la mai multe clase din zone urbane şi rurale, unii parcurg zeci de kilometri până la clasa cu care fac echipă, alţii oferă asistenţă la distanţă. Mulţi îndrumători sunt în anul trei, patru sau cinci de voluntariat alături de partenerul de tandem, cadrul didactic, şi merg săptămânal la clase, alții au făcut pauză un an şi revin, îşi aleg o nouă clasă şi reiau aventura.

Primul pas, aşa cum am menţionat, este să vă informaţi, aici găsiţi tot ce aveţi nevoie despre înscrierea ca voluntar De-a arhitectura. 

Dacă reveniţi în program, sigur sunteţi familiarizaţi cu procesul de înscriere. Vă recomandăm să recitiţi informaţiile în cazul în care au avut loc mici schimbări în procedura de înscriere sau vă puteţi îndrepta direct către formularul de înscriere de aici

Şi dacă încă aveţi nevoie de inspiraţie pentru a vă crea propria poveste De-a arhitectura, mai jos puteţi citi câteva dintre motivaţiile celor care s-au înscris deja ca îndrumători pentru anul şcolar 2018-2019.

Am mai participat ca îndrumător voluntar în anul 2016-2017 şi a fost una din cele mai frumoase experienţe, aşadar, odată cu întoarcerea în ţară, mi-aş dori să continui să fac parte din echipa De-a arhitectura!” – Sandra Andrei, arhitect, Timișoara, jud Timiş.

Încerc cu toată priceperea şi toată dăruirea să deschid o mică portiţă spre o gândire liberă a copiilor din generaţia cărora şi copiii mei fac parte.” – Iulia Cutova, arhitect, Constanţa, jud. Constanţa.

Consider că iniţiativa este absolut necesară şi doresc să mă implic în creşterea gradului de cunoştinţe a tinerilor asupra mediului urban şi a implicării civice.” – Andreea Maier, urbanist, Bucureşti.

Doresc să ajut în dezvoltarea unui simţ critic în rândul copiilor în ceea ce priveşte mediul în care trăiesc. Doresc să asist o clasă din mediul rural.” – Cristina Pleşca, arhitect, Şura Mică, jud. Sibiu.

Mi-aş dori să transmit şi în rândul celor mici pasiunea pentru arhitectură şi artă şi să le deschid noi orizonturi culturale. Consider că imaginaţia, energia şi optimismul lor vor fi un mare plus la aceste cursuri şi că vor învăţa lucruri esenţiale dezvoltării unei culturi generale de bază, a unui caracter artistic şi a unei gândiri calculate.” – Ioana Prusu, student arhitect, Iaşi, jud. Iaşi.

Un profesor ne-a spus la un curs că «povestea arhitecturii este povestea omenirii». Cursul respectiv mi s-a părut genial şi m-a făcut să realizez că toata lumea ar trebui să cunoască noţiuni de arhitectură.” – Mădălina Râmnicianu, arhitect, Bucureşti.

Este un curs extrem de necesar, care va da roadele cele mai mari în timp (dintre toate proiectele De-a arhitectura). Mi-a făcut o deosebită plăcere şi satisfacţie să fiu voluntar pentru acest curs.” – Alexandra-Maria Rigler, arhitect, Timișoara, jud Timiş.

Cred că breasla noastră poate ajuta la dezvoltarea unei gândiri civice mai bune.” – Oana Rusu, arhitect, Iaşi, jud. Iaşi.

Text: arh. Monica Popescu, arh. Ioana Rizea, arh. Miruna Grigorescu