Inaugurare „My School Can Be Cool 2020” – un nou început

Text: dr. arh. Brîndușa Havași
Editor: antropolog Gabriela Anghel, arh. Monica Popescu
Fotografii: Ovidiu Micșa, dr. arh. Brîndușa Havași
Timp de citire: 10 minute


„Ce este o școală? Era un om sub un pom, vorbindu-i unui elev, care nu știa că este elev, vorbind pur și simplu despre ceea ce și-a dat seama că i s-a întâmplat. În curând, s-au creat reguli în jurul profesorului, și în curând, grupul s-a transformat în instituțiile noastre de azi, care nu seamănă absolut deloc cu voința de existență generată de un om vorbind sub un pom câtorva oameni”.[1]

Sub un pom, mai exact sub un platan, în mijlocul grădinii senzoriale, așezați pe scaunele clasei în aer liber, privind la planșele afișate pe tabla mobilă și la macheta așezată pe mesele de picnic, acompaniați de ciripit de păsări și miros de flori de tei și de lavandă, am inaugurat pe 10 iunie 2021, de Ziua Mondială Art Nouveau, proiectul „My School Can Be Cool” 2020, în curtea Liceului Teologic Romano-Catolic Gerhardinum din Timișoara. Departe de a fi un final de proiect, acesta este mai degrabă un nou început.

Coordonatorul local De-a Arhitectura Vest și coordonator al proiectului „My School Can Be Cool” 2020 la Gerhardinum, Timișoara, dr. arh. Brîndușa Havași, ne-a transmis pe larg cum a decurs inaugurarea. 

Ne dorim ca toate școlile din România să devină «cool» prin implicarea elevilor și a profesorilor într-un proces de design participativ! Dorim să sprijinim primăriile să își poată construi o viziune contemporană și europeană pentru școlile existente și viitoare. Ne-am bucurat să rememorăm etapele proiectului alături de dl primar al Timișoarei, Dominic Fritz, dna Mădălina Chiosa, viceprimar al Reșiței, dl Msgr. Johann Dirschl, vicar eparhial al Arhiepiscopiei Timișoarei, dl director Pr. Zoltán Kocsik, dl conf. dr. arh Cristian Blidariu, prodecan al Facultății de Arhitectură și Urbanism Timișoara (FAUT), dna Maria Tîrțea de la Direcţia pentru Cultură şi Patrimoniul Naţional a Judeţului Timiş, arh. Victor Popovici de la Filiala Teritorială Timiș a Ordinului Arhitecților din România, dna Maria Chioran de la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timişoara, dna Giulia Neamțu de la Fundația Alber, dl arh. Ciprian Cădariu din partea sponsorului City Of Mara, dna Maria Chifan, responsabil financiar al proiectului, părinți și colegi.

Am absolvit Facultatea de Arhitectură din Timișoara în 2002 și timp de 12 ani am fost asistent la atelierul de proiectare al anului I. În 2013 am început voluntariatul în Asociația De-a Arhitectura, unde am îndrumat opționalul „De-a arhitectura în orașul meu” la clasa a III-a și a IV-a la Liceul Teoretic „Grigore Moisil”. Am avut emoții foarte mari, dar am descoperit cu uimire și plăcere cât de curioși sunt copiii față de mediul construit. Și am învățat foarte multe de la ei. Experimentarea arhitecturii alături de copii te face să îți chestionezi convingerile, să îți argumentezi preferințele și să transmiți teoriile și practicile de arhitectură într-un limbaj pe înțelesul celor mici, ceea ce este provocator pentru noi ca arhitecți! Este o experiență multisenzorială, emoțională și cognitivă abundentă, în care schimbul de energie, curiozitate și dorința de transformare ne îmbogățește pe toți deopotrivă.

În anul 2015 am avut curajul de a trece la gimnaziu în programul „De-a arhitectura în școala mea” (actualul „My School Can Be Cool”), unde am pilotat proiectul „Clasa mea de vis” la Liceul de Arte Plastice din Timișoara, în noua clădire de la Colegiul de Vest, cu care elevii nu reușeau să se acomodeze după ce părăsiseră incinta din centru. Am realizat renovarea clasei fără a avea un buget inițial, doar din donațiile strânse în timpul derulării proiectului. La un an după renovarea „clasei de vis”, comunitatea liceului a fost mutată din nou, în clădirea în care funcționează și astăzi. În anul 2018, patru școli din Timișoara s-au înscris în programul „De-a arhitectura în școala mea”, dintre care două au realizat intervenția în școală: Liceul Tehnologic Electrotimiș și Colegiul Național de Artă „Ion Vidu”.

Diandra, acum elevă în clasa a XII-a, pe atunci în casa a X-a la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timişoara, ne-a mărturisit ce a însemnat proiectul „#Scenuim” pentru ea:

„Experiența mea alături de cei din proiectul De-a arhitectura a fost una plăcută, o experiență cu impact! Cu tot sufletul spun că dacă aș mai putea repeta această experiență, aș face-o de îndată! De ce aș mai repeta experiența aceasta? Pentru că impactul pe care l-a avut asupra mea nu a fost doar de moment. Chiar și astăzi, când mă implic în ceva, cât de mic este, știu să o iau cu pași ușori și siguri pe care să îi analizez bine. Scena renovată nu a avut un efect doar asupra mea, ci și asupra întregii școli, a adus un plus valoare și frumusețe școlii.

Din cauza pandemiei, noi, cei care am lucrat la propriu la acest proiect, nu am putut să ne bucurăm decât la inaugurarea lui, însă mă bucur să văd că generațiile actuale se folosesc de acel spațiu, ies în pauze acolo și servesc pachețelul cu mâncare. În fiecare pauză locul acela e plin de copii veseli. Ce putea fi mai potrivit pentru un liceul artistic decât o scenă? Pe viitor poate fi folosită pentru activitățile de început și sfârșit de an școlar, pentru audiții, concerte etc. Le mulțumesc arhitecților implicați: Brîndușa Havași, Alexandra-Maria Rigler, Roland Rigler, Maria Sgîrcea, Pepe Guerrero Peralta și, nu în ultimul rând, profesorului coordonator Maria Chioran.”

În anul 2019, dna profesor Veronica Bakoș a înscris clasa la care era dirigintă în programul De-a arhitectura în școala mea cu acest mesaj:

„Motivele pentru care am înscris clasa în acest proiect sunt: am doi elevi care doresc să devină arhitecți, elevii au avut în permanență idei inovatoare legate de cum ar trebui să fie școala mai prietenoasă, mai «verde», anumite locuri cum pot fi îmbunătățite și, nu în ultimul rând, mergem la școală zi de zi într-o clădire istorică creată de un renumit arhitect. […]”

Și aici doresc să menționez că scopul programului De-a arhitectura nu este de a crea neapărat arhitecți, ci oameni atenți la mediul construit, care înțeleg ce anume îi dă calitate și care doresc și știu cum să se implice pentru îmbunătățirea acestuia. Copiii de azi vor modela orașele de mâine!

Trăim în și printre clădiri, până să ajungem în creierul munților sau în inima codrilor este necesar să traversăm strada, cartierul, orașul. Arhitectura este un subiect de cultură generală la fel ca geografia, istoria, biologia, chimia, care permite o abordare interdisciplinară și contribuie la dezvoltarea de abilități: simț de observație, curiozitate, spirit critic, organizare și planificare, lucru în echipă, creativitate, abilități practice, responsabilitate față de mediul construit. BAUKULTUR = CULTURA MEDIULUI CONSTRUIT ne ajută să înțelegem regulile de construire și viețuire în comunitate, asemeni codului rutier!

În decembrie 2019 am aplicat cu proiectul „De-a arhitectura în Gerhardinum” la concursul de proiecte educaționale strategice organizat de Fundația Alber și din martie 2020 proiectul a devenit „My School Can Be Cool”. În martie 2020 cursurile din școli au fost suspendate din cauza stării de alertă, iar la finalul lunii am început întâlnirile online. Dacă la început elevii au fost încântați de aceste întâlniri online, chiar au cerut să ne întâlnim de două ori pe săptămână, mai apoi, când au început să desfășoare toate materiile online, au început să devină tot mai obosiți și lipsiți de entuziasm. Pandemia ne-a ajutat să conștientizăm că școala, spațiul școlii, are o funcție de socializare.

La prima întâlnire în grup restrâns la școală, când ne-am reunit pentru a lucra la machetă, în luna iulie 2020, David ne-a transmis:

„Într-o zi liniștită și plăcută mă trezește din amorțeală bâzâitul telefonului. Imediat am observat ce era. Doamna noastră dirigintă ne-a chemat la școală pentru a ne continua proiectul. În mintea mea era: «Doamne, îți mulțumesc, în sfârșit pot să-mi revăd colegii!». Zis și făcut! În ziua programată ne-am prezentat la școală să ne continuăm proiectul de arhitectură. Eram așa entuziasmați că ne vedeam în sfârșit din nou, încât vorbeam unul peste altul, doar ca să profităm de timpul scurt pe care îl aveam. Am lucrat în perfectă siguranță și distanțare. Pluteau în aer întrebările: «Când ne reîntoarcem în bănci?», «Când o să facem ore normale?». La plecare nu ne-am putut lăsa duși acasă fără să mai stăm de vorbă în fața școlii. Am vorbit de amintiri, de cum va fi la anul și, mai ales, ne-am spus speranțele de a ne reîntoarce la școală fizic, din septembrie.”

Acum, în clasa a VIII-a, elevii ne-au remintit etapele prin care am trecut împreună, de la votarea primelor propuneri, la lucrul pe echipe pentru ideile selectate, la campania de strângere de fonduri, din nou analiza spațiilor școlii și a nevoilor utilizatorilor, la prezentarea celor 12 propuneri conducerii școlii și la selecția intervenției realizate – clasa în aer liber în mijlocul grădinii senzoriale de plante aromatice și răsaduri de legume. Din cele 12 propuneri analizate pe parcursul proiectului «My School Can Be Cool» 2020, avem în fața ochilor clasa în aer liber în mijlocul grădinii senzoriale – extinderea rozariului existent – grădina de trandafiri specifică ansamblurilor monastice, ale cărei flori vă invităm să le mirosiți.

În cele 4 jardiniere din oțel corten avem plante aromatice mediteraneene, plante asiatice, conifere pitice și foioase târâtoare, cuiburi de căpșuni și răsaduri de roșii. Dacă doriți vă servim cu o cană de ceai de mentă sau de flori de tei, în jurul tufelor de lanvandă. Cele 24 de scaune individuale pot fi aranjate flexibil pentru ore în aer liber, ședințe cu părinții, socializare sau luarea unei gustări în pauze. Ele sunt deja folosite atât de către elevii și profesorii de primară, cât și de cei de gimnaziu sau liceu. Avem aici și elevi la internat care pot folosi mesele de picnic pentru servirea mesei afară, sub copaci.

Dragi elevi din clasa a VIII-a, la întâlnirea de peste 10-20 de ani multe se vor fi schimbat aici, probabil că lemnul scaunelor și al meselor va fi fost înlocuit, dar amintirea momentelor petrecute împreună în proiectul My School Can Be Cool va rămâne, la fel ca oțelul corten al jardinierelor… și veți duce cu voi convingerea că lucrurile pot fi schimbate! Am aici catalogul Bienalei Timișorene de Arhitectură – BETA 2020, și în paginile sale veți găsi și proiectul nostru, selectat în expoziția din piața Libertății, unde toți vizitatorii au aflat de el. Poate că este primul proiect cu care participați la un concurs de arhitectură, vă doresc să fie primul dintr-o listă lungă!

Sper să vă mai amintiți și de vizita la expoziția BETA 2020 de la Muzeul Tramvaielor Corneliu Mikloși”. Toma îți mai amintești ce ne-ai transmis atunci?

„Mi-a plăcut foarte mult BETA […] În proiectul «De-a arhitectura în școala mea» am realizat proiectul «Clasera», care este o clasă-seră: un ideal laborator de biologie, poate chiar o sală predestinată unei noi discipline la care învățăm strict despre plante, deoarece la ora de biologie aceasta temă este abordată doar în clasa a V-a și a VI-a. Sala «Corneliu Mikloși» s-ar fi pliat ideal pe proiectul «Clasera» […] La BETA m-au atras câteva proiecte care pur și simplu mi-au arătat cât de frumoasă și complexă este arhitectura. […] În conculzie, nu o să uit niciodată de BETA… nu regret nicio secundă că am venit. BETA m-a pus pe gânduri să îmi aleg meseria de arhitect.”

Așa cum v-am mai spus, nu ne-am propus ca elevii care trec prin cursurile De-a arhitectura să devină arhitecți! Ci oameni care înțeleg arhitectura și ce fac arhitecții, urbaniștii, peisagiștii sau designerii, oameni care vor ști ce dă calitate vieții într-un oraș sau o școală. În câțiva ani acești elevi vor vota și vor pune întrebări pertinente celor din pozițiile de decizie, pentru că au înțeles ce anume dă calitate mediului construit, își vor putea argumenta opiniile și vor ști cum să se implice în îmbunătățirea școlii, a cartierului și a orașului în care trăiesc, cum să organizeze o campanie de strângere de fonduri, resurse și voluntari.

Mulțumim domnului primar Dominic Fritz care, fiind alături de noi la inaugurarea acestui proiect, ne-a dat speranțe că vocea acestor copii va fi ascultată și că propunerilor lor cu privire la îmbunătățirea spațiilor școlii vor fi luate în serios. Ne-am bucurat să vedem că a înțeles scopul educațional al proiectului și că ne-a încurajat pe toți cei implicați să ducem programul «My School Can Be Cool» mai departe! Timișoara must be cool!

Din 2015 până în prezent peste 20 de școli au fost îmbunătățite prin implicarea elevilor, a profesorilor, a arhitecților, a părinților, a voluntarilor, a prietenilor, cu sprijinul partenerilor și al sponsorilor. Galeria proiectele realizate o puteți consulta aici.

Din 2020, cu ajutorul sponsorului City of Mara, prin concursul de proiecte educaționale strategice organizat de Fundația Alber, programul „De-a arhitectura în școala mea” a devenit „My School Can Be Cool” și avem la îndemână ghidul online care oferă sprijin, inspirație și resurse în toate etapele proiectului.

În anul școlar următor avem 10 școli noi înscrise în program în toată țara – Baia Mare, Bohotin, București, Buzău, Curtea de Argeș, Gornești, Hunedoara, Miroslava, lângă Iași, Reghin, Slatina. Ne dorim ca toate școlile din România să devină «cool» prin implicarea elevilor, profesorilor și administrației publice locale!

[1] Kahn L., Louis I. Kahn – Writings, Lectures and Interviews, Alessandra Latour editor, New York, Rizzoli, 1991, 100-102