martie 21, 2017

DE-A ARHITECTURA TALKS III

Conferinţa De-a arhitectura TALKS, aflată la ediţia a III-a, este o oportunitate de întâlnire directă a unor oameni interesați de educația de arhitectură și mediu construit pentru copii și tineri. Invitați din România, dar și Germania, Finlanda și Japonia vor prezenta motivațiile și experiențele de lucru, exemple de bună practică în contextul definit de politici publice de arhitectură și de educație. Vom înţelege împreună de ce este atât de important să investim cu toţii resurse, creativitate, pasiune, energie, timp, în educaţia în arhitectură.

Vă invităm aşadar pe 1 aprilie 2017, de la ora 13:30, arhitecţi, urbaniști, profesioniști ai mediului construit, alături de cadre didactice, cercetători în științele educației, companii într-o discuție între oameni „mari” despre cum să formăm, prin arhitectură, pe cei „mici”, ca buni locuitori ai oraşelor de azi și de mâine.
 
Participarea la conferinţă este gratuită.

Locul de desfășurare al evenimentului: Palatul Universul – Talent Garden, Corp B, mezanin, str. Ion Brezoianu, nr. 23-25, București

Ne sunt aproape şi ne susţin la această ediţie:

Program eveniment:

13:30 – 14:00 Înregistrare participanţi

14:00 – 14:20 Obiectivele evenimentului

Gazdele şi prietenii lor:

  • Mina SAVA, Vera MARIN, Miruna GRIGORESCU, Corina CROITORU
  • Ştefan GHENCIULESCU – Ordinul Arhitecţilor din România – parteneriat strategic al Asociaţiei De-a Arhitectura

14:20 – 17:00  Prezentări ale invitaților

Proiecte care pot inspira schimbări în curriculum

  • Jaana RÄSÄNEN (FIN) – Educaţia de arhitectură în cadrul educaţiei de bază
  • Cătălina ULRICH HYGUM (RO) – Învăţarea prin proiecte în şcolile din România: oportunităţi şi provocări

Design participativ cu tineri și copii

  • Angela MILLION UTTKE (DE) – JAS – Jugend Architektur Stadt (Tineri. Arhitectură. Oraş)
  • Brînduşa Raluca HAVAŞI & Eugenia DRĂGOI BANCIU (RO) – De-a arhitectura în şcoala mea! Clasa mea de vis !

15:30 – 15:45 Pauză / Break

Legătura între practica profesională și proiecte educaționale

  • HOLVER – Bogdan ZAIM (RO) – Lemnul este lumea noastră
  • YTONG – Irina MELIŢĂ & Ştefan SIMION (RO) – Imaginea de ansamblu
  • Florin ENACHE (RO) – #better, Iniţiativa pentru responsabilitate în construcţii

Activități extra-curiculare și dezvoltare personală

  • Junko TAGUCHI (JP) – ROCKET & Ito Juku
  • Pihla MESKANEN (FIN) – Arkki, Programul Educaţional Arhitectural pentru Copii şi Tineret

17:00 – 17:15 Pauză și distribuirea pe cele 4 ateliere 

17:15 – 18:00 Ne-conferința

  • Patru ateliere paralele, în care gazdele şi vorbitorii invitaţi din străinătate vor propune discuţii pe temele abordate în fiecare prezentare a secţiunii anterioare. Participarea la unul din ateliere se face pe bază de înscriere, în limita numărului de locuri disponibile.

Invitaţii De-a arhitectura Talks III – unconference

Jaana Räsänen  (FIN)

Educaţia de arhitectură în cadrul educaţiei de bază

Jaana Räsänen are un masterat în arhitectură şi a urmat şi cursuri de pedagogie. De la absolvire, a promovat activ educaţia de arhitectură pentru copii şi tineri: ca educator freelancer, ca profesor la Arkki – Şcoala de Arhitectură pentru Copii şi Tineri, ca artist sprijinit de Consiliul Artelor din Uusimaa. În prezent este consultant pe educaţie la Centrul de Informare despre Arhitectură din Finlanda.

Provocările din acest moment sunt: organizarea de cluburi de după-amiază în şcoli primare şi gimnaziale; cursurile de arhitectură în şcoli de arte vizuale; mediul construit ca mediu de învăţare, iar copii şi tinerii ca utilizatori şi constructori ai spaţiului urban. Jaana este membru al Consiliului Naţional de Educaţie din Finlanda, în grupul de lucru care pregăteşte reforma curiculară pentru educaţia de bază în arte.

Centrul de Informare despre Arhitectură din Finlanda acţionează ca un hub pentru a promova cunoştinţe generale despre arhitectura finlandeză şi pentru a încuraja cooperarea în acest domeniu. Obiectivul este de a creşte gradul de conştientizare al publicului despre arhitectură şi de a discuta efectele pe care arhitectura şi design-ul urban le au asupra calităţii vieţii şi al nivelului de bunăstare. De asemenea, este importantă recunoaşterea internaţională a arhitecturii finlandeze.

Centrul a fost creat în 2012 de către cinci organizaţii importante din domeniul arhitecturii: Muzeul Arhitecturii Finlandeze, Fundaţia Alvar Aalto, Asociaţia Arhitecţilor din Finlanda, Asociaţia Birourilor de Arhitectură din Finlanda, Fundaţia de informare despre construcţii. Ca unul din cele opt centre naţionale de informare din sectorul cultural, Centrul este finanţat de Ministerul Educaţiei şi Culturii.

În Finlanda, educaţia de arhitectură a copiilor se bazează pe înţelegerea faptului că arhitectura se referă la mediul construit de la cele mai mici detalii până la cele mai mari entităţi. Ea este oferită ca educaţie de bază în domeniul artelor în şcolile de arte vizuale, două dintre ele specializate în arhitectură, şi ca parte a educaţiei de bază în şcolile primare, secundare şi liceu. Un adaos demn de menţionat de educaţie formală este cel organizat de centre de zi, centre culturale, cluburi de tineret, muzee şi entuziaşti particulari. În prezentarea sa, Jaana Räsänen se va concentra asupra învăţământului obligatoriu de bază, care ajunge la toată lumea. Va vorbi mai întâi despre posibilităţile şi provocările ridicate de curricula naţională şi apoi despre practică – cum este educaţia de arhitectură organizată în şcoli?

Cătălina ULRICH HYGUM (RO)

Învățarea prin proiecte în școlile din România: oportunități și provocări

Cătălina ULRICH HYGUM este profesor univ. dr. la Facultatea de Ştiinţele Educaţiei, Universitatea Bucureşti. Este titulara cursurilor Sociologia educaţiei, Teoria şi practica educaţiei civice, Construirea şi conducerea echipelor, Învăţarea colaborativă.

Domeniile de interes şi cercetare se focalizeză pe calitatea interacţiunilor în spaţiul şcolar, construcţia identitară a elevilor şi profesorilor, echitate şi diversitate în educaţie.

A coordonat studii în domeniul educaţiei pentru grupuri dezavantajate, formarea profesorilor, educaţie timpurie, discriminare multiplă şi educaţie civică.

Folosind cu precădere o metodologie calitativă de cercetare în cadrul unor proiecte internaţionale, a colaborat cu CEDEFOP, SLO, INTRAC, UNICEF, OSI, Banca Mondială, IOM, Wolfensohn Institute, Bernard Van Leer Foundation, ISSA, UNESCO.

În urma experienţei dobândite ca bursieră Fulbright la University of Illinois Urbana-Champaign (2011-2012), promovează învăţarea problematizată prin proiecte cu caracter interdisciplinar.

Colaborând în grupuri, copiii şi tinerii explorează, soluţionează probleme autentice, iau decizii, îşi asumă responsabilităţi, folosesc resurse tehnologice şi mijloace de comunicare diverse. Evaluarea produsului şi a procesului, valorificarea experienţelor şi intereselor îmbunătăţesc motivaţia şi autoreglarea învăţării, competenţele socio-emoţionale şi participarea civică. Dincolo de stimularea cognitivă şi socio-interacţională, proiectele susţin perspectiva copiilor şi tinerilor şi bunăstarea lor emoţională. Prezentarea va aborda şi obstacolele pe care le întâmpină profesorii (curriculum, timp, organizare etc.).

Angela MILLION UTTKE (DE)

Jugend Architektur Stadt (Tineri. Arhitectură. Oraş)

Profesor doctor inginer Angela MILLION UTTKE predă Design Urban şi Dezvoltare Urbană la Universitatea Tehnică din Berlin şi este profesor invitat la Universitatea de Stat din Michigan, USA. A lucrat anterior ca cercetător la Institutul de Politici Urbane (DIFU) în Berlin şi la Universitatea Tehnică din Dortmund. A studiat design şi planificare urbană în Germania, Spania şi Statele Unite. Are diplomă de inginer de la BTU Cottbus şi doctorat de la TU Dortmund. Cercetarea ei se concentrează pe design-ul urban participativ şi pe cultura planificării şi a construirii (Baukultur), cu un interes special în abordarea oraşului ca instrument educaţional pentru copii şi tineri. Mai mult, cercetările sale asupra design-ului explorează felurile în care se dezvoltă infrastructura multi-funcţională. Folosind experienţele directe din clasă, Dr. Million a studiat modul în care se poate preda design-ul urban şi comunicarea vizuală în planificare. Este membru fondator al JAS – Jugend Architektur Stadt e.V.

JAS – Jugend Architektur Stadt (Tineri. Arhitectură. Oraş) este o asociaţie non-profit care promovează educaţia de mediu construit şi participarea copiilor şi a tinerilor. Din 2005, JAS ajută copii şi tineri cu instrumente de înţelegere şi cunoştinţe pentru ca aceştia să exploreze şi să descopere Design-ul, Arhitectura, Oraşele şi Peisajele – mediul construit – cu toate simţurile, ca un context de învăţare.

Obiectivele sunt:
– creşterea gradului de conştientizare şi de responsabilitate, dar şi încurajării creativităţii copiilor în legătură cu mediul construit,
– acordarea de sprijin către copii şi tineri pentru ca ei să se formeze azi şi în viitor ca o voce puternică pentru a-şi formula clar nevoile lor legate de spaţiu.

Brîndușa Raluca HAVAȘI & Eugenia DRĂGOI-BANCIU (RO)

De-a arhitectura în şcoala mea! Clasa mea de vis!

Brînduşa Raluca Havaşi, arhitectă, a absolvit în 2002 Facultatea de Arhitectură şi Urbanism din Timişoara. A fost asistent universitar în cadrul aceleiaşi facultăţi până în 2014, în prezent este doctorand cu tema de cercetare „Arhitectura şi copiii. Spaţiul ca mediu de educaţie”.

Brînduşa a lucrat ca arhitectă voluntară în cadrul programelor De-a Arhitectura din 2013 până în prezent. Între 2013-2015 a fost arhitect îndrumător în cadrul programului „De-a arhitectura în oraşul meu” la clasa a III-a şi a IV-a, Liceul Teoretic „Grigore Moisil” din Timişoara.

Este un susţinător al ideii de îmbunătăţire a spaţiilor unde elevii petrec cea mai mare parte a timpului lor activ, iar aceste îmbunătăţiri pot fi făcute cel mai bine împreună cu elevii!

„De-a arhitectura în şcoala mea! Clasa mea de vis!”, a fost un proiect pilot, coordonat de Brînduşa Raluca Havaşi, din partea De-a Arhitectura, realizat în Liceul de Arte Plastice, Timişoara, în anul şcolar 2015-2016, împreună cu Eugenia Drăgoi-Banciu, profesor de arte vizuale-grafică în acest liceu.

Proiectul face parte din programul „De-a arhitectura în şcoala mea”. Elevii de la Liceul de Arte Plastice din Timişoara au renovat, ajutaţi de voluntari, clasa lor de vis. Proiectul a fost premiat la Bienala timişoreană de arhitectură BETA!

Cu ocazia întâlnirilor De-a arhitectura Talks vom cunoaşte, cu ajutorul unui scurt film, povestea din spatele proiectului, povestea din culise. De asemenea  o puteţi urmări în trei episoade aici.

Holver – Bogdan ZAIM  (RO)

Lemnul este lumea noastră

Holver – o companie care sprijină Asociaţia De-a Arhitectura pentru că valorile acestei companii sunt legate de calitate, iar educaţia de arhitectură conduce la clienţi mai atenţi, cu cerinţe mai clare. 

Bogdan ZAIM, inginer constructor, coordonator al Departamentului de Construcţii lemn şi terase din cadrul Holver Bucureşti, cu experienţă de peste zece ani în proiectarea structurilor din lemn, va vorbi despre un mod inovativ de a comunica pe tema construcţiilor din lemn, dar şi despre pasiunea acestei companii pentru lemn şi pentru beneficiile construcţiilor din lemn.

 

 

 

YTONG – Irina MELIȚĂ & Ștefan SIMION (RO)

Imaginea de ansamblu

YTONG este alături de Asociaţia De-a Arhitectura în multe proiecte şi evenimente. De această dată, YTONG este reprezentată de un birou de arhitectură – Poster – care vor vorbi despre experienţa lor în cadrul programului De-a arhitectura POVESTITĂ (un program sponsorizat de YTONG la mai multe ediţii).

Poster este un birou mic cu vise mari. Au făcut case şi blocuri  în România şi în Franţa. Participă la concursuri, iar pe unele le şi câştigă. Se implică în practica de arhitectură, dar şi în cercetări teoretice şi investigaţii academice. Au participat la anuale şi bienale de arhitectură în România, Grecia, Serbia. Fac parte din jurii de concursuri şi sunt onoraţi să fie invitaţi să predea la facultăţi din România şi din alte ţări, precum Elveţia, SUA, Maroc şi Italia.

Poster este un prieten al Asociaţiei De-a Arhitectura pentru că îi înţelege pe copii. Ca şi copiii, Poster se bucură să înceapă un nou proiect şi să îi cunoască pe beneficiari, să viseze, să facă locuri minunate.

Poster este colaborarea dintre Irina MELIŢĂ, Ştefan SIMION şi colegii şi colaboratorii lor.

Florin ENACHE (RO)

#better, Iniţiativa pentru responsabilitate în construcţii

Florin ENACHE a absolvit Facultatea de Arhitectură a Universităţii de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu” din Bucureşti.

După aproape 15 ani de experienţă profesională ca architect, dar şi în managementul unor companii multi-naţionale, se implică în activităţi ale Ordinului Arhitecţilor din România pentru educaţie şi pentru ameliorarea cadrului legislativ în domeniul construcţiilor.

În 2016, Florin devine unul din iniţiatorii proiectului #better, un demers care are ca obiectiv să explice şi să crească astfel nivelul de calitate al mediului construit.

Folosind multe exemple şi prezentând idei într-un mod simplu şi accesibil, grupul a alcătuit un catalog destinat utilizatorilor spaţiilor pentru ca aceştia să devină mai conştienţi de repere de calitate în construcţii. Având clienţi mai atenţi, dezvoltatorii, arhitecţii şi constructorii vor răspunde la aşteptări mai mari privind calitatea. În acelaşi timp, referinţele clare pe care clienţii le au despre ce înseamnă confortul, vor sprijini arhitecţii să propună soluţii de calitate care nu sunt în zona standardelor minimale impuse de legislaţie sau de preţul cel mai mic.

Junko Taguchi (JP)

ROCKET & Ito Juku

Junko Taguchi este cercetător la Centrul de cercetare avansata în ştiintă şi tehnologie (RCAST) al Universităţii din Tokyo. Coordonează cercetări în cadrul Atelierului Rocket Arch Design din cadrul acestui centru de cercetare, împreună cu arhitectul Miru Rokkaku, despre modul în care copiii interacţionează cu mediul din jur şi cu AR (Augmented Realities) şi alte tehnologii prin Gaming. A lucrat timp de 5 ani şi jumătate ca asistent în Şcoala de Arhitectură pentru copii din Ito Juku.

Rocket: camera copiilor – cu Kokorozashi şi talente extraordinare

Proiectul Rocket a fost implementat de RCAST şi Fundaţia Japoneză şi oferă suport permanent pentru copiii care se simt neintegraţi în spaţiul în care sunt educaţi, pentru a le dezvolta talentele care vor conduce la inovaţie în viitor. Jocul faimos peste tot în lume – Minecraft – poate fi un instrument pentru învăţarea prin proiect atât despre arhitectură cât şi despre oraş. Un manual tri-dimensional poate fi una din uneltele digitale pentru copiii care stau acasă şi care pot să urmărească o mai bună calitate a vieţii.

Ito Juku – Şcoala de Arhitectură pentru Copii

Şcoala de arhitectură pentru copii condusă de ITO JUKU (organizaţie non-profit fondată de Toyo Ito) oferă un program pe durata unui an pentru copiii care vor să înveţe lucruri esenţiale despre arhitectură şi oraşe. În cei 6 ani de operare, şi mulţumită în special asistenţilor care predau acolo (studenţi sau absolvenţi), programul educaţional şi rezultatele s-au dezvoltat treptat. Machetele şi prezentările făcute de copii arată felul în care ei văd şi simt despre casa lor şi oraşul lor.

Pihla MESKANEN (FIN)

Arkki, Programul Educaţional Arhitectural pentru Copii şi Tineret

Pihla MESKANEN este architect şi pedagog şi este unul din membrii fondatori ai Şcolii de Arhitectură pentru copii şi tineri ARKKI. Coordonează de 23 de ani această şcoală. A creat materiale educaţionale, evenimente, reţele pentru că ea crede cu convingere că cetăţenii educaţi şi implicaţi în arhitectură ne pot ajuta pe toţi să luăm decizii mai bune despre cadrul nostru de viaţă.

Promovează educaţia de arhitectură ca parte din curriculum pentru şcoala primară peste tot în lume tocmai pentru că, prin arhitectură, avem spaţii şi locuri în care trăim şi care ne influenţează viaţa.

În prezent, Pihla este directorul comitetului de coordonare al unei asociaţii internaţionale care promovează educaţia de arhitectură: PLAYCE.

În prezentarea sa, Pihla Meskanen, fondator şi director al Arkki, va prezenta varietatea programelor de educaţie de arhitectură Arkki din Finlanda.

Arkki Şcoala de Arhitectură pentru copii şi tineret este cea mai mare instituţie de educaţie de arhitectură pentru copii şi tineri din Europa. Arkki operează în Finlanda din 1993 şi Grecia, începând cu 2014, şi se va deschide în curând în mai multe ţări noi.

Arkki are 6 domenii majore de funcţionare. Arkki organizează ateliere de arhitectură şi cursuri pentru copii, oferă cursuri de arhitectură pentru şcoli şi grădiniţe, facilitează proiecte de participare pentru copii, publică materiale educaţionale de arhitectură, oferă cursuri de formare a profesorilor şi oferă studii de arhitectură  after-school pe termen lung, programe pentru copii şi tineri de la 4 la 19 ani.

Save