„De-a arhitectura povestită” în al treilea an la Bucureşti

A treia ediție a conferințelor „De-a arhitectura povestită” s-a desfășurat în săptămâna „Școala altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!” între 6-8 aprilie 2015, în București. Cele 5 conferințe au beneficiat și în acest an, așa cum s-a întâmplat încă de la început, de sprijinul brandului de origine germană YTONG, recent desemnat Membru Onorific al Asociației De-a Arhitectura, pentru importanța acordată educației de arhitectură și mediului construit, și pentru implicarea constantă în susținerea activităților asociației.

În acest an noutatea „conferințelor povestite” a fost apropierea și mai mare de școlari, aceștia primind arhitecții la ei „acasă”, în 2 școli din București. Am continuat însă și colaborarea cu partenerul și gazda conferințelor încă din 2013, Biblioteca Centrală Univesitară „Carol I” (BCU), în a cărei Aula Magna s-a desfășurat a doua zi de conferințe. Prin grija partenerilor accesul la conferințe a fost gratuit.

Pentru cei cărora conceptul „De-a arhitectura povestită” nu le e cunoscut, acesta constă într-o serie de conferințe cu tematici adaptate anumitor grupe de vârstă, cărora vorbitorii, arhitecți ai momentului din România, le prezintă diferite subiecte pe „limba” lor. Se creeză astfel un spațiu în care arhitecții își împărtășesc din experiența lor micilor cetățeni ai urbei, care îi aduce mai aproape de copii, le antrenează acestora imaginația, îi face să se deschidă către lumile fantastice pe care arhitecții și le imaginează în demersul lor creator.

Eliza 01

În acest an, 640 copii din clasele I-VII, alături de profesori și părinți, au participat la conferințele din București. În prima zi, la Școala Centrală, Ana Hogaș și Ionuț Florea (Into the World), participanți pentru a doua oară la „De-a arhitectura povestită”, le-au spus copiilor „Povești cu casa în spate”, având ca public elevi din clasele 0-II. Cei doi arhitecți călători i-au îndemnat pe copii să își pună un rucsac virtual în spate și să o pornească într-o călătorie în jurul Africii și Mongoliei, arătându-le casele extraordinare întâlnite în perindările lor pe motocicletă sau bicicletă. Copiii au observat diferențele dintre o colibă Himba, o iurtă din Mongolia sau o casă din Burkina Faso, cum acestea sunt realizate după tradiția și obiceiurile locale, cum sunt „legate” de acele locuri, de acele popoare și cum totul se potrivește perfect împreună.

Into the world 04

Into the world 05

Into the world 07

Into the world 03

Au urmat, tot la Școala Centrală, Irina Meliță și Ștefan Simion (The Poster), și ei la a doua participare. Cei doi i-au chestionat pe elevii claselor III-V despre ce vor să se facă atunci când o să fie mari și și-au pus întrebarea cum ar arăta orașele realizate de arhitecții anului 2030 – anul în care micii spectatori de azi vor fi cetățenii sau creatorii de mâine ai orașelor noastre. Așa că, după ce și-au închipuit cum ar arăta lumea sau chiar Luna, după ce i-au invitat pe copii să își imagineze orașe care cresc pe verticală, care ajung printre stele, chiar până la Lună, cei doi arhitecți au fost bombardați cu întrebări și cu soluții sau păreri despre cum cresc copacii pe Lună, cum te poți muta de pe o planetă pe alta, cum poți construi sau trăi acolo. Copiii au fost inspirați și sigur au păstrat opțiunea de a deveni arhitecți când vor crește…

The Poster 06

The Poster 01

The Poster 02

The Poster 03

The Poster 05

A doua zi de conferințe s-a desfășurat la BCU, unde Andrei Ivănescu le-a vorbit elevilor din clasele V-VII despre „Lumea de Mâine”. Andrei i-a captat pe copii făcând apel la tehnologie printr-o prezentare interactivă în care aplauzele sau strigătele copiilor, punctuale și de o anumită intensitate, făceau trecerea automată la următorul slide. Copiii au aflat care sunt cele trei roluri pe care fiecare dintre noi și le poate asuma în diferite momente în societatea de astăzi, acela de „user” sau utilizator, „hacker” sau amator și „designer” sau proiectant, creator.

Andrei Ivanescu 02

Andrei Ivanescu 03

Andrei Ivanescu 01

Eliza Yokina (SYAA) a ales să le vorbească celor mici, din clasele 0-II, tot la BCU, despre o casă mai specială, diferită de toate celelalte și mai puțin întâlnită, despre „Casa Nepătrată”. Aceasta nu își găsea locul printre cele pătrățoase, mult mai des întâlnite, așa că a plecat într-o călătorie să-și găsească „locul” ei în lume. Și, după ce a colindat pe diferite meleaguri și a întâlnit case cu forme diverse, chiar și asemănătoare cu a ei, a realizat că se simțea tot singură. Într-un final casa nepătrată și-a găsit locul pe malul mării.

Eliza 03

Eliza 04

Eliza 05

Eliza 02

În a treia zi de conferințe, la Școala Gimnazială Constantin Brâncuși, Ana Maria Goilav (Școala de la Bunești), le-a povestit copiilor din clasele I-III despre o „Țară fără arhitecți”, așa cum există chiar pe meleagurile mioritice. Plecând de la aventurile a doi studenți arhitecți care tot desenau și desenau și desenau, care chiar și după ce au terminat studiile nu făceau decât să deseneze, Ana Maria le împărtășește copiilor ideea năstrușnică avută de cei doi, aceea de a construi, cu mâinile lor, nu doar de a desena. Astfel, studenții ajung într-o poiană magică, la marginea Țării cu arhitecți, unde își pot sufleca mânecile și, alături de alți prieteni, se apucă de construit folosind metode vechi și materiale locale. Povestea are și un final fericit unde, după ce an de an prietenii din Țara fără arhitecți tot construiesc și clădesc, la sfârșit dau o petrecere frumoasă de nuntă.

Ana Maria Goilav 02

Ana Maria Goilav 04

Ana Maria Goilav 06

Ana Maria Goilav 01

Mulțumim cadrelor didactice și părinților care ne-au dorit alături de ei în aceste zile de conferințe „De-a arhitectura povestită” și mulțumim arhitecților care răspund prezent în fiecare an!

Into the world 02

Into the world 01

1